Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 november 2018, 13:59   #21
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Dat Afrika ondertussen, sinds al de blanken er zijn weggejaagd, één grote puinhoop is, wordt er natuurlijk niet bij verteld.
Het valt me op dat Congo, Rwanda en Burundi alledrie in de top-10 staan van landen met het grootste aandeel inwoners dat in extreme armoede leeft. Het is moeilijk die statistiek juist te interpreteren. Liet België haar kolonies en mandaatgebieden in een slechtere staat achter dan andere koloniale mogendheden? Of waren de gebieden in het binnenland van Afrika sowieso minder ontwikkeld dan die aan de kusten en werden ze daarom onder de hoede van een relatief onbeduidend land als België geplaatst?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 14:04   #22
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
zelfs de getuigenissen van oud kolonialen of hun vrouwen zijn veel genuanceerder en respectvoller dan wat er hier van gemaakt wordt, zij hebben blijkbaar t minst probleem met de uitwassen van de kolonisatie te erkennen en te benoemen.
Nu, ik kan me ook wel voorstellen dat de oud-kolonialen die geen problemen hebben met de uitwassen, niet zo gauw bereid zullen zijn hun verhaal te doen voor het oog van half Vlaanderen. Gesteld dat de VRT ze al een podium zou bieden.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 14:07   #23
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Nu, ik kan me ook wel voorstellen dat de oud-kolonialen die geen problemen hebben met de uitwassen, niet zo gauw bereid zullen zijn hun verhaal te doen voor het oog van half Vlaanderen. Gesteld dat de VRT ze al een podium zou bieden.
ik zie de relevantie van hun getuigenis niet ... om wat te doen? de realiteit en de geschiedenis te ontkennen?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 14:09   #24
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Het valt me op dat Congo, Rwanda en Burundi alledrie in de top-10 staan van landen met het grootste aandeel inwoners dat in extreme armoede leeft. Het is moeilijk die statistiek juist te interpreteren. Liet België haar kolonies en mandaatgebieden in een slechtere staat achter dan andere koloniale mogendheden? Of waren de gebieden in het binnenland van Afrika sowieso minder ontwikkeld dan die aan de kusten en werden ze daarom onder de hoede van een relatief onbeduidend land als België geplaatst?
ik vermoed dat de toch ook al wel lange periode erna van crucialere betekenis is daarin ...

heersers als Mobutu hebben dat land wel echt leeggezogen hoor, met heel zijn zeer uitgebreide clan die werkelijk als vorsten leefde in Parijs ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 14:22   #25
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik zie de relevantie van hun getuigenis niet ... om wat te doen? de realiteit en de geschiedenis te ontkennen?
Ik denk niet dat het een kwestie is van ontkennen, wel van een ander perspectief. En aangezien de opzet van deze reeks toch erin bestaat verschillende zijden van het verhaal te tonen...

In 'Kinderen van de collaboratie' kwam overigens wel iemand aan bod die zijn oude gedachten (i.c. over de joden) nog niet had begraven. In zekere zin is het eerlijker om zulke mensen niet weg te moffelen, vooral niet als het erom gaat het verleden recht in de ogen te kijken.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 14:23   #26
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ik denk niet dat het een kwestie is van ontkennen, wel van een ander perspectief. En aangezien de opzet van deze reeks toch erin bestaat verschillende zijden van het verhaal te tonen...

In 'Kinderen van de collaboratie' kwam overigens wel iemand aan bod die zijn oude gedachten (i.c. over de joden) nog niet had begraven. In zekere zin is het eerlijker om zulke mensen niet weg te moffelen, vooral niet als het erom gaat het verleden recht in de ogen te kijken.
dat was relevant om er de politiek van vandaag aan te koppelen.

ik zie niet wat er relevant is om de enkele psychopaten zelf aan t woord te laten die er tussen de kolonisten ongetwijfeld ook zaten.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 14:27   #27
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik vermoed dat de toch ook al wel lange periode erna van crucialere betekenis is daarin ...

heersers als Mobutu hebben dat land wel echt leeggezogen hoor, met heel zijn zeer uitgebreide clan die werkelijk als vorsten leefde in Parijs ...
Ongetwijfeld, maar dat verklaart nog niet de opvallende statistiek die ik aanhaalde. Berust die dan louter op toeval?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Het valt me op dat Congo, Rwanda en Burundi alledrie in de top-10 staan van landen met het grootste aandeel inwoners dat in extreme armoede leeft.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 14:34   #28
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dat was relevant om er de politiek van vandaag aan te koppelen.
Ook deze documentaire is niet onschuldig als het over de politiek van vandaag gaat. Dit gaat toch ook om méér dan een beetje geschiedenis?

Citaat:
ik zie niet wat er relevant is om de enkele psychopaten zelf aan t woord te laten die er tussen de kolonisten ongetwijfeld ook zaten.
Die mensen psychopaten noemen is misschien ook een beetje te gemakkelijk, niet?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 14:35   #29
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ik zag een veel genuanceerdere documentaire dan wat jij er hier van maakt.

Racistische denkbeelden waren toentertijd overigens vrij normaal, maar duidelijk niet van dubbelzinnigheid gespeend: aan de ene kant dacht men dat zwarten nooit het blanke niveau van beschaving zouden bereiken; aan de andere kant waren de kolonialen toch stiekem bang dat er op een dag een blanke onder een zwarte zou werken als die laatste wat te veel "geëvolueerd" zou zijn..
Inderdaad, wat eigenlijk impliceert dat ze niet racistisch waren. Wel paternalistisch, egoistisch en territoriaal. Of dat nu erger is of niet laat ik in het midden.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 14:37   #30
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ook deze documentaire is niet onschuldig als het over de politiek van vandaag gaat. Dit gaat toch ook om méér dan een beetje geschiedenis?



Die mensen psychopaten noemen is misschien ook een beetje te gemakkelijk, niet?
maatschappelijk wel relevant vandaag, maar bij mijn weten geen directe partijpolitieke lijnen ...

heb alleen nog maar de eerste aflevering gezien, en wat die vrouw daar vertelde over die ene koloniaal die aan haar man kwam tonen hoe je zwarten moest straffen (met de zweep en dan nog een extra om veel schade toe te brengen, omdat "dat toch plezant was") ... dat was zonder meer een psychopaat. (zulke oportuniteiten trekken ook altijd en overal net die psychopaten aan hé)

Laatst gewijzigd door Anna List : 28 november 2018 om 14:39.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 14:38   #31
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Inderdaad, wat eigenlijk impliceert dat ze niet racistisch waren. Wel paternalistisch, egoistisch en territoriaal. Of dat nu erger is of niet laat ik in het midden.
wellicht ook gewoon maar kinderen van hun tijd

de meeste toch, niet die extreme gevallen, die ik geen psychopaten mag noemen
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 14:54   #32
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
heb alleen nog maar de eerste aflevering gezien, en wat die vrouw daar vertelde over die ene koloniaal die aan haar man kwam tonen hoe je zwarten moest straffen (met de zweep en dan nog een extra om veel schade toe te brengen, omdat "dat toch plezant was") ... dat was zonder meer een psychopaat. (zulke oportuniteiten trekken ook altijd en overal net die psychopaten aan hé)
Ik heb het fragment waarin de echtgenoot die psychopaat de chicotte uit de handen griste blijkbaar gemist.

Want ja, er zullen zeker ook psychopatische types hebben rondgelopen, maar de mentaliteit van "het zijn maar zwarten" lijkt me toch wel dieper geworteld.

Maar goed, echt missen doe ik ze niet in deze documentaire.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 14:57   #33
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ik heb het fragment waarin de echtgenoot die psychopaat de chicotte uit de handen griste blijkbaar gemist.

Want ja, er zullen zeker ook psychopatische types hebben rondgelopen, maar de mentaliteit van "het zijn maar zwarten" lijkt me toch wel dieper geworteld.

Maar goed, echt missen doe ik ze niet in deze documentaire.
ha, heb me toen dezelfde bedenking gemaakt ...

al vermoed ik ook wel dat als je zo'n gebied met 1500 moet besturen, de eendracht in de ploeg wsl hoger op de agenda stond dan idd die ene 'het is maar ne' neger ...

dat is uiteindelijk ook doel van die reportage hé ... het is al te snel gebeurd van de toenmalige toestanden met de huidige normen te bekijken...

al kreeg ik boebelen van die ene die duidelijk vandaag nog altijd dezelfde ideeën en houding heeft.

Laatst gewijzigd door Anna List : 28 november 2018 om 14:59.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 15:07   #34
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Nu, ik kan me ook wel voorstellen dat de oud-kolonialen die geen problemen hebben met de uitwassen, niet zo gauw bereid zullen zijn hun verhaal te doen voor het oog van half Vlaanderen. Gesteld dat de VRT ze al een podium zou bieden.
Inderdaad, wat maakt de VRT er van, wat toont en zegt ze en wat niet?
Willen ze iets bereiken met die reportage?
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 15:13   #35
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ongetwijfeld, maar dat verklaart nog niet de opvallende statistiek die ik aanhaalde. Berust die dan louter op toeval?
Was het niet een beetje zo dat in die periode onze buurlanden al wat kolonies hadden "gevonden", waarschijnlijk de meest interessante, en dat LeopoldII nog vlug vlug, voor zijn eigen persoon - niet voor de Belgen, genomen heeft wat overbleef? "Congo-Vrijstaat" of zoiets, persoonlijk bezit van Leopold II die hij pas aan het land heeft geschonken toen er internationaal teveel kritiek kwam op wat daar gebeurde. Maar dat in de schoenen schuiven van "de Belgen" is wat simpel...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 15:16   #36
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Inderdaad, wat eigenlijk impliceert dat ze niet racistisch waren. Wel paternalistisch, egoistisch en territoriaal. Of dat nu erger is of niet laat ik in het midden.
Een beetje zoals de Franstaligen, enkele decennia geleden, naar de Vlamingen keken? Die waren ook maar goed om, met hun taaltje, knecht en meid te spelen. Uitspraak van een bepaalde monseigneur of prelaat of whatever uit die tijd...
Tja, vroeger...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 15:19   #37
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
wellicht ook gewoon maar kinderen van hun tijd

de meeste toch, niet die extreme gevallen, die ik geen psychopaten mag noemen
Met natuurlijk dergelijke gevallen op het scherm te gooien denken "de mensen" dan misschien dat het gros van de kolonialen zo waren! Simpel...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 15:29   #38
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
wellicht ook gewoon maar kinderen van hun tijd

de meeste toch, niet die extreme gevallen, die ik geen psychopaten mag noemen
Natuurlijk. Heel veel Belgen gingen naar daar, en waren kinderen van de katholieke paternalistische (de pastoor en de notaris en de CVP burgemeester weten het beter) toenmalige maatschappij. Het is heel gemakkelijk om dat te veroordelen met de normen van vandaag.

Ik wil trouwens ook niet neerbuigend doen over de jaren 50. Die generatie heeft de basis van onze welvaartstaat geschapen, waar we nu nog van profiteren.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 15:31   #39
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Een beetje zoals de Franstaligen, enkele decennia geleden, naar de Vlamingen keken? Die waren ook maar goed om, met hun taaltje, knecht en meid te spelen. Uitspraak van een bepaalde monseigneur of prelaat of whatever uit die tijd...
Tja, vroeger...
Decennia geleden. 1988?

wij leven blijkbaar in parallelle universums.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 15:43   #40
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Decennia geleden. 1988?

wij leven blijkbaar in parallelle universums.
Hoe kom jij aan 1988 met "enkele decennia" geleden?
andev is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be