Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 november 2013, 22:54   #121
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Partijresoluties ivm NL-onderwijs te Brussel.

Daar de Kulturkampf tussen Francité en Nederlandstaligheid kulmineert in Brussel en het NL-onderwijs de sleutel is tot de Kulturele Reconquista is het interessant om in verband hiermee de ontwerpteksten te overlopen die de basis zullen vormen voor het verkiezingsprogramma van de NVA volgend jaar.

Enerzijds blaast de NVA koud:

316
In het Nederlandstalig onderwijs geldt, net zoal vandaag, een voorrangsbeleid.
Voor de inschrijving komen in deze volgorde in aanmerking:
- Broers en zussen van leerlingen van de school (inclusief deze van een nieuw samengesteld gezin)
- Wie NL als thuistaal heeft
- Kinderen van ouders die bij de Brusselkeuze voor het Vlaamse stelsel hebben gekozen (waarbinnen GOK-kriteria van toepassing zijn).

317
Zo:
- blijft het NL-onderwijs enerzijds openstaan voor iedereen,
- wordt in funktie van het kwaliteitsbehoud het kriterium ‘Nederlands thuistaal’ versterkt
- wordt er een band geschept tussen de bijdrage aan het systeem en voorrang om effektief van de diensten van het systeem te kunnen genieten.

en anderzijds warm:

369
We gaan uit van het principe dat elk kind dat toegang wil tot het Nederlandstalig basis- en sekundair onderwijs, een plaats krijgt. Daarom moet de kapaciteit van het Nederlandstalig onderwijs in Brussel dus effektief toenemen. (cfr. Supra Brusselkeuze).

370
Vlaanderen stelt zich om pedagogische redenen garant dat leerlingen in het Nederlandstalig onderwijs die niet de vereiste Nederlandse taalkennis hebben, een taalbad volgen.
Een taalscreening gebeurt bij de overgang van kleuter naar lager onderwijs en van lager naar sekundair onderwijs.

371
De Nederlandstalige scholen worden ingebed in het lokale socio-kulturele leven. Er wordt ingezet op de aanwerving van lokale leerkrachten die als rolmodel kunnen dienen.
Vlaanderen treedt in gesprek met de koepels van de verschillende scholen opdat zij in het curriculum inspelen op de karakteristieken van deze grootstad en haar specifieke internationale, ekonomische en politieke rol.

372
Ten minste 500 extra koten worden op korte termijn gebouwd voor de studenten ingeschreven in het Nederlandstalig hoger onderwijs.

Als partijlid kan ik op elk van deze resoluties tot volgende zondag een amendement indienen.

Iemand suggesties ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 november 2013 om 22:59.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2013, 23:00   #122
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.755
Standaard

Ik heb een suggestie: Schrijf effectief met een 'c' en niet effektief met een 'k'.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2013, 23:10   #123
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.279
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Ik heb een suggestie: Schrijf effectief met een 'c' en niet effektief met een 'k'.
Zucht....

Zijn je argumenten al opgebruikt?

Ik ga er mij geen zak van aantrekken als jij schoolmeesterke speelt omdat ik Ansjoo inplaats van Anciaux schrijf. Geen hond hoort het verschil tussen Ansjoo en Anciaux. En geen kat tussen effectief en effektief.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2013, 23:13   #124
peter1962
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 19 mei 2011
Locatie: Ronse
Berichten: 9.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Daar de Kulturkampf tussen Francité en Nederlandstaligheid kulmineert in Brussel en het NL-onderwijs de sleutel is tot de Kulturele Reconquista is het interessant om in verband hiermee de ontwerpteksten te overlopen die de basis zullen vormen voor het verkiezingsprogramma van de NVA volgend jaar.

Enerzijds blaast de NVA koud:

316
In het Nederlandstalig onderwijs geldt, net zoal vandaag, een voorrangsbeleid.
Voor de inschrijving komen in deze volgorde in aanmerking:
- Broers en zussen van leerlingen van de school (inclusief deze van een nieuw samengesteld gezin)
- Wie NL als thuistaal heeft
- Kinderen van ouders die bij de Brusselkeuze voor het Vlaamse stelsel hebben gekozen (waarbinnen GOK-kriteria van toepassing zijn).

317
Zo:
- blijft het NL-onderwijs enerzijds openstaan voor iedereen,
- wordt in funktie van het kwaliteitsbehoud het kriterium ‘Nederlands thuistaal’ versterkt
- wordt er een band geschept tussen de bijdrage aan het systeem en voorrang om effektief van de diensten van het systeem te kunnen genieten.

en anderzijds warm:

369
We gaan uit van het principe dat elk kind dat toegang wil tot het Nederlandstalig basis- en sekundair onderwijs, een plaats krijgt. Daarom moet de kapaciteit van het Nederlandstalig onderwijs in Brussel dus effektief toenemen. (cfr. Supra Brusselkeuze).

370
Vlaanderen stelt zich om pedagogische redenen garant dat leerlingen in het Nederlandstalig onderwijs die niet de vereiste Nederlandse taalkennis hebben, een taalbad volgen.
Een taalscreening gebeurt bij de overgang van kleuter naar lager onderwijs en van lager naar sekundair onderwijs.

371
De Nederlandstalige scholen worden ingebed in het lokale socio-kulturele leven. Er wordt ingezet op de aanwerving van lokale leerkrachten die als rolmodel kunnen dienen.
Vlaanderen treedt in gesprek met de koepels van de verschillende scholen opdat zij in het curriculum inspelen op de karakteristieken van deze grootstad en haar specifieke internationale, ekonomische en politieke rol.

372
Ten minste 500 extra koten worden op korte termijn gebouwd voor de studenten ingeschreven in het Nederlandstalig hoger onderwijs.

Als partijlid kan ik op elk van deze resoluties tot volgende zondag een amendement indienen.

Iemand suggesties ?
369 : wellicht een goede bedoeling, maar veel te wollig en vrijblijvend. "we gaan uit van..." is veel te zwak. Hier moet je volgens mij geen inspanningsverbintenis neerschrijven maar een resultaatsverbintenis.

372 : ook een goede bedoeling, maar lost niets op. Als je als doel hebt om het nederlands te laten vooruitgaan doe je dat vanaf de lagere school, niet wanneer ze jong-volwassenen zijn. Ik denk dat dit punt eigenlijk beter integraal kan vervallen, en volledig inzetten op 369 maar daar met een strakke doelstelling werken. In plaats van dat budget voor 500 koten kun je daar zeker al een extra lagere school voor bouwen.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2013, 15:01   #125
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.270
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
317
Zo:

- wordt er een band geschept tussen de bijdrage aan het systeem en voorrang om effektief van de diensten van het systeem te kunnen genieten.

Gezien het hier de NVA betreft: Mag ik ervan uitgaan dat ''bijdrage'' hier ''geld'' betreft''

Of kan ''bijdrage'' ook participatie betekenen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht

Enerzijds blaast de NVA koud:

In het Nederlandstalig onderwijs geldt, net zoal vandaag, een voorrangsbeleid.
Voor de inschrijving komen in deze volgorde in aanmerking:
- Broers en zussen van leerlingen van de school (inclusief deze van een nieuw samengesteld gezin)
- Wie NL als thuistaal heeft
- Kinderen van ouders die bij de Brusselkeuze voor het Vlaamse stelsel hebben gekozen (waarbinnen GOK-kriteria van toepassing zijn).
Veel NL scholen hateren nog een andere voorrangsregel:

Eén van beide ouders is het Nederlands machtig...


Het zware gevolg hiervan is geweest, dat bewust francofone gezinnen wél toegang hebben tot NLtalig onderwijs en pas gearriveerde niet-franco of neerlandofone gezinnen niet.

Bij veel scholen wordt dus een heel contingent potentiele neerlandofonen buiten de deur gehouden terwijl de kinderen van bewust francofonen zich (op kosten van Vlaanderen) voor mogen bereiden op een toekomst binnen de belgicistische elite. Als francofoon , dat spreekt.

Het andere zware gevolg van he thuidige voorrangsbeleid is dat het ''V'' woord wéér een negatieve lading krijgt.
Nogal een impact voor een familie als de kinderen een dichte deur vinden bij het Vlaamse onderwijs. Terwijl die in het Franse wél openstaat.


Nogmaals: 72 % van de Brusselaars heeft een migratie -achtergrond. Dáár moet de focus op.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
We gaan uit van het principe dat elk kind dat toegang wil tot het Nederlandstalig basis- en sekundair onderwijs, een plaats krijgt. Daarom moet de kapaciteit van het Nederlandstalig onderwijs in Brussel dus effektief toenemen. (cfr. Supra Brusselkeuze).
Wil het NVA dit betalen? (En waarom dan dat voorrangsbeleid?)


Als ja:

Dan zou de NVA zich ten doel moeten stellen binnen 3 jaar de capaciteit te creeren die nodig is om allen in Brussel die Nederlandstalig onderwijs willen, daarvan te voorzien.


Als nee: (want ik geloof gewoon niet dat de nva deze rekening wil betalen):

Dan moet het voorrangsbeleid wijzigen naar, buiten neerlandofonen in Brussel, immigranten die non-francofoon zijn (de meesten).

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 22 november 2013 om 15:14.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2013, 15:51   #126
R.Verhiest
Gouverneur
 
R.Verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2013
Berichten: 1.318
Standaard

Zouden we het niet eventjes aan de bewoners van Brussel zelf kunnen vragen ?

Ik vraag me overigens af hoeveel "onderwijsnetten" deze fraaie stad intussen telt :
Vrij Vlaams, Gewestelijk Gemeenschapsvlaams, Vrij Franstalig, Officiël Franstalig...
andere initiatieven voor EU ambtenaren, International School enz...

& bestaat er dan bovendien nog een kluwen van aparte bevoegdheden, zijn er bv. ook "eerder" katholieke gemeentescholen en "eerder" vrijzinnige gemeentescholen

Frenet ea. "systeemscholen"
...

Ik zou persoonlijk een voorkeur hebben voor één Brussels-Gewestminister van onderwijs - die regelmatig samenzit met zijn collegae van de vlaamse en franstalige regering(en). Die zou kunnen de bewaker zijn van de kwaliteit van het onderwijs in de hoofdstad van Europa, België en Vlaanderen zodat er echte vlaamse, franstalige en meertalige scholen kunnen zijn (ttz. door de handhaving van een hoge kwaliteit in alle netten zouden er geen onterechte verschuivingen zijn naar ééntalige scholen van de andere taalgroep).

Ik heb ook altijd de situatie vreemd gevonden in de vlaamse rand, waar franstaligen absoluut hun franstalige scholen wensen, terwijl in Brussel (van de 19) de franstaligen blijkbaar hun kroost liever naar vlaamse scholen zenden. Zouden de 19 vernedelandsen terwijl de 6 verfransen ?
R.Verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2013, 16:36   #127
Kingsale
Partijlid
 
Geregistreerd: 19 oktober 2003
Berichten: 228
Standaard jonge jonge

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Enerzijds de theorie:
http://www.n-va.be/standpunten/Brussel

"De N-VA laat Brussel niet vallen. We laten de Vlamingen in Brussel niet aan hun lot over. We leggen ons dus ook niet neer bij de eenzijdig door de Franstaligen uitgeroepen ‘Fédération Wallonie-Bruxelles’. De N-VA vindt dat verder moet gewerkt worden aan de Vlaamse aanwezigheid in Brussel. Daarbij leggen we de klemtoon op onderwijs en inburgering. "


Anderzijds de praktijk:
http://www.n-va.be/nieuws/persberich...-gemeenschappe

Waaruit ik citeer:
"Met de komende bevolkingsexplosie dreigt er effectief een stevig capaciteitsprobleem, maar het is vooral de Franse Gemeenschap die dringend moet investeren. Het wordt hoog tijd dat zij hun verantwoordelijkheid nemen. Onwil breekt geen wet," besluit Segers.


Het NL-onderwijs zou een hefboom kunnen zijn voor de Kulturele Reconquista van Brussel. Voor de NVA is dat echter te duur. Haar prioriteiten liggen duidelijk elders!

Om Edward Anseele te parafraseren...het Vlaams-nationalisme is ontaard in een plat materialistisch biefstukken- en centennationalisme....
wat een zever
Kingsale is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2013, 17:16   #128
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Als werkloosheidsuitkeringen te laag worden om van te leven en na een tijd zelfs helemaal verdwijnen in een systeem van 'beperken in de tijd', dan komt dit inderdaad op de lange termijn neer op het afschaffen van werkloosheidsuitkeringen.

Bijna iedereen kan ooit werkloos worden. De zekerheid die ze dan hebben afpakken installeert een schrikregime: werken of je bent eraan.
Zo bekijkt een schoolkind dat.
De werkloosheidsvergoedingen hebben ervoor gezorgd dat er nu meer werklozen zijn dan ooit.
Hoog tijd dat we het systeem omkeren.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2013, 19:50   #129
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Zo bekijkt een schoolkind dat.
De werkloosheidsvergoedingen hebben ervoor gezorgd dat er nu meer werklozen zijn dan ooit.
Hoog tijd dat we het systeem omkeren.
Hier wordt blijkbaar gereageerd op zaken die ik anderhalf jaar geleden schreef. Oké.

Je maakt een 'interessante' opmerking. Als er zeven keer zoveel werklozen zijn als dat er openstaande vacatures zijn, hoe gaat werkloosheidsvergoedingen afschaffen de werkloosheid dan oplossen? Het heeft theoretisch een potentieel om maximaal een zevende van de werkloosheid op te lossen op een manier dat de andere zes zevende in zware armoede geduwd wordt. Daar pas ik voor.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2013, 18:40   #130
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Gezien het hier de NVA betreft: Mag ik ervan uitgaan dat ''bijdrage'' hier ''geld'' betreft''

Of kan ''bijdrage'' ook participatie betekenen?



Veel NL scholen hateren nog een andere voorrangsregel:

Eén van beide ouders is het Nederlands machtig...


Het zware gevolg hiervan is geweest, dat bewust francofone gezinnen wél toegang hebben tot NLtalig onderwijs en pas gearriveerde niet-franco of neerlandofone gezinnen niet.

Bij veel scholen wordt dus een heel contingent potentiele neerlandofonen buiten de deur gehouden terwijl de kinderen van bewust francofonen zich (op kosten van Vlaanderen) voor mogen bereiden op een toekomst binnen de belgicistische elite. Als francofoon , dat spreekt.

Het andere zware gevolg van he thuidige voorrangsbeleid is dat het ''V'' woord wéér een negatieve lading krijgt.
Nogal een impact voor een familie als de kinderen een dichte deur vinden bij het Vlaamse onderwijs. Terwijl die in het Franse wél openstaat.


Nogmaals: 72 % van de Brusselaars heeft een migratie -achtergrond. Dáár moet de focus op.



Wil het NVA dit betalen? (En waarom dan dat voorrangsbeleid?)


Als ja:

Dan zou de NVA zich ten doel moeten stellen binnen 3 jaar de capaciteit te creeren die nodig is om allen in Brussel die Nederlandstalig onderwijs willen, daarvan te voorzien.


Als nee: (want ik geloof gewoon niet dat de nva deze rekening wil betalen):

Dan moet het voorrangsbeleid wijzigen naar, buiten neerlandofonen in Brussel, immigranten die non-francofoon zijn (de meesten).
Zet het voorrangsbeleid dat gij voorstaat dan eens netjes op een rijtje, rekening houdende met de drie (te vervangen ?) prioriteiten geformuleerd door de NVA...
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 november 2013 om 18:47.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2013, 20:22   #131
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.270
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Zet het voorrangsbeleid dat gij voorstaat dan eens netjes op een rijtje, rekening houdende met de drie (te vervangen ?) prioriteiten geformuleerd door de NVA...
Ik zou géén voorrangsbeleid hanteren maar gewoon 1 0p 1 aan de vraag naar Nederlands onderwijs voldoen.

Niet meer dan redelijk want waarom moeten de meeste
nieuwkomers aan het Franse onderwijsstelsel worden overgeleverd?


Als er, zoals ik denk de NVA kennende, om kostentechnische redenen wél prioriteiten gesteld worden, zouden nieuwkomers en Nederlandstalige Brusselaars voorrang moeten genieten, in die volgorde.

En dus ter detrimentie van de Franstalige autochtonen die nu massaal het NL onderwijs bevolken.

Deze laatste groep is immers niet van plan te vernederlandsen (zoalng ze niet diep in Vlaanderen trekken) , maar de perfecte tweetaligheid uit te nutten voor een glorieuze maatschappelijke carriere.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2014, 00:16   #132
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

IK ben uiteraard akkoord met dat vetgedrukte maar binnen éénzelfde school zijn de plaatsen natuurlijk beperkt. En dan komt men noodgedwongen algauw tot een voorrangsbeleid.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 1 februari 2014 om 00:19.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2014, 00:22   #133
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.947
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Hier wordt blijkbaar gereageerd op zaken die ik anderhalf jaar geleden schreef. Oké.

Je maakt een 'interessante' opmerking. Als er zeven keer zoveel werklozen zijn als dat er openstaande vacatures zijn, hoe gaat werkloosheidsvergoedingen afschaffen de werkloosheid dan oplossen? Het heeft theoretisch een potentieel om maximaal een zevende van de werkloosheid op te lossen op een manier dat de andere zes zevende in zware armoede geduwd wordt. Daar pas ik voor.
Ik pas daar ook voor.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2014, 18:39   #134
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Enerzijds de theorie:
http://www.n-va.be/standpunten/Brussel

"De N-VA laat Brussel niet vallen. We laten de Vlamingen in Brussel niet aan hun lot over. We leggen ons dus ook niet neer bij de eenzijdig door de Franstaligen uitgeroepen ‘Fédération Wallonie-Bruxelles’. De N-VA vindt dat verder moet gewerkt worden aan de Vlaamse aanwezigheid in Brussel. Daarbij leggen we de klemtoon op onderwijs en inburgering. "


Anderzijds de praktijk:
http://www.n-va.be/nieuws/persberich...-gemeenschappe

Waaruit ik citeer:
"Met de komende bevolkingsexplosie dreigt er effectief een stevig capaciteitsprobleem, maar het is vooral de Franse Gemeenschap die dringend moet investeren. Het wordt hoog tijd dat zij hun verantwoordelijkheid nemen. Onwil breekt geen wet," besluit Segers.


Het NL-onderwijs zou een hefboom kunnen zijn voor de Kulturele Reconquista van Brussel. Voor de NVA is dat echter te duur. Haar prioriteiten liggen duidelijk elders!

Om Edward Anseele te parafraseren...het Vlaams-nationalisme is ontaard in een plat materialistisch biefstukken- en centennationalisme....
Een probleem met de Brusselse realiteit?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2014, 00:07   #135
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R.Verhiest Bekijk bericht
Zouden we het niet eventjes aan de bewoners van Brussel zelf kunnen vragen ?

Ik vraag me overigens af hoeveel "onderwijsnetten" deze fraaie stad intussen telt :
Vrij Vlaams, Gewestelijk Gemeenschapsvlaams, Vrij Franstalig, Officiël Franstalig...
andere initiatieven voor EU ambtenaren, International School enz...
Heeft u problemen met de grondwettelijke vrijheden van onderwijs, religie en vereniging?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 20:39   #136
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Een probleem met de Brusselse realiteit?
Dat moge duidelijk wezen! En bovendien met de Belgische realiteit.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 22:12   #137
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Heeft u problemen met de grondwettelijke vrijheden van onderwijs, religie en vereniging?
Wel ja, de vrijheid van onderwijs zou wel eens gemoderniseerd mogen worden.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 22:14   #138
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Ik dacht dat ik in deze draad de volgende vragen al eens gesteld had:

hoeveel is het soortelijk gewicht van de nva in de huidige Vlaamse meerderheid? En kunnen wij daarmee dan 'toveren' ?

wie is de minister van onderwijs, en tot welke partij behoort dat geval ? (en komt niet af met een Braziliaanse partij).

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 22:22   #139
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Juist gedacht, Schoof!

U vraagt, ik draai!:

http://forum.politics.be/showpost.ph...55&postcount=9

http://forum.politics.be/showpost.ph...9&postcount=19
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 februari 2014 om 22:27.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 22:29   #140
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc
Nogal een impact voor een familie als de kinderen een dichte deur vinden bij het Vlaamse onderwijs. Terwijl die in het Franse wél openstaat.
Mijn persoonlijke ervaring is juist het omgekeerde. Het is weliswaar maar een anekdote. Maar toch.

Mijn dochter met haar FRANS diploma (Poitiers), maar ingeschreven in een Vlaamse gemeente, wil zich aan de ULB inschrijven, maar wordt slecht behandeld, bedreigd zelfs. Er worden obstakels opgeworpen rond dat (Europees erkend) diploma. Ze gaat dan maar naar de VUB waar men dat diploma zonder slag of stoot direct aanvaardt.

Het kan natuurlijk ook zijn dat ze geen duidelijke Franstalige, maar wel degelijk een Vlaming was, waarom dat ze zo moeilijk deden. Waarschijnlijk zelfs. Waarom anders zou een Franstalige unief een probleem hebben met een Franstalig middelbaar diploma? Geld moet slechts in 1 richting vloeien. Dat zit er volgens mij DIEP in bij de Belgische Franstaligen. Een Vlaming financieren. Daar moeten obstakels voor opgeworpen worden. Dat is een reflex gewoon.

En niet dat er een wet naar boven gehaald werd, dat het zogezegd niet mocht die inschrijving van een Vlaming in de ULB. Nee, gewoon puur wegpestgedrag.

Waarom is België eigenlijk nog een land, met dat soort van discriminaties? Franstalig België wil alleen het geld van het noorden. Voor de rest is er voornamelijk misprijzen voor dat noorden.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 7 februari 2014 om 22:32.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be