Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 juni 2018, 21:15   #19041
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik denk dat die hypotheses beschreven staan in het strafwetboek.
Zou er niet systematisch bij vermeld staan dat het fout is om zulke dingen te doen, als het gepaard gaat met geweld?
En al de rest - geweldloos dus - valt onder de noemer 'politieke vrijheid'?

Zoek het eens op voor ons aub.
Schoofken, je partij heeft een studiedienst hoor. Eentje die wij allemaal via onze belastingen mee financieren. Vraag het daar eens na hee.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2018, 05:43   #19042
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.228
Standaard

Voor diegenen die eventueel zouden denken dat Sanchez iets anders gaat doen dan de vorige regering reeds beslist had, zullen met belangstelling dit artikel lezen.
Citaat:
A este primer gesto siguió la primera conversación entre Pedro Sánchez y Quim Torra. El presidente telefoneó al president por la tarde, dentro de una ronda con todos los presidentes autonómicos, y acordaron que sus gabinetes fijaran fecha para un encuentro “pronto”, según informó La Moncloa. La conversación fue “cordial” y sin “ningún reproche”, trasladaron fuentes gubernamentales. La cita no tiene aún fecha.

Sánchez —que el pasado mayo llamó “racista” al presidente catalán por sus reiterados art?*culos y tuits antiespañoles— quiere iniciar el diálogo, igual que se comprometió a hacer el Gobierno saliente del PP. En los últimos Consejos de Ministros de este, el entonces portavoz Íñigo Méndez de Vigo repitió sin descanso que una vez se constituyera un Govern sin presos ni fugados se normalizar?*an las relaciones y se iniciar?*a el diálogo “dentro de la ley”.

Los parámetros sobre los que se va a mover el diálogo con Cataluña en el caso del Gobierno de Sánchez también son inamovibles: “Vamos con la Constitución en una mano y el diálogo en otra”, señaló la portavoz gubernamental. Esta declaración de principios choca de entrada con los anuncios del Ejecutivo catalán de que en su agenda de temas para hablar con Sánchez está la autodeterminación de Cataluña. Un tema que está “absolutamente fuera” de la discusión, según respondió la ministra a una pregunta directa. Cataluña, añadió Celaá, “es un asunto transversal que recorre todo el Gobierno”.
bron : https://politica.elpais.com/politica...96_922498.html

Samengevat : de woordvoerster van Sanchez zei dat de regering 2 zaken doet, namelijk de controle over de rekeningen loslaat zodat de catalaanse administratie terug zelf haar rekeningen kan beheren en de banken ontslaat van hun opgelegde verplichting daaraan mee te werken (was reeds aangekondigd door de vorige regering). En ten tweede de stopzetting van art 155 van zodra er een effectieve regionale regering is die geen leden bevat met een proces aan hun been en dat de dialoog met de nieuwe regering binnen de perimeter van de wet moet zijn (was ook reeds aangekondigd door de vorige regering).

Sanchez belde met alle regionaal MP's om zo snel als mogelijk met hen een overleg te hebben en heeft dat ook met Quim Torra gedaan. Datum voor samenkomst nog vast te leggen. Zij bevestigde het belang van haar regering voor territoriale integriteit. "We gaan met de grondwet in de ene hand, en dialoog in de andere" wat dus volkomen haaks staat op MP Torra zijn verzuchting dat de dialoog over zelfdeterminatie van zijn regio moet gaan. Op een directe vraag daarover gaf de woordvoerster als antwoord dat dat volkomen uitgesloten is.

Toch denk ik dat dit overleg zinvol en nuttig is, een normalisering komt alle partijen en vooral alle burgers ten goede. En nu de fysieke persoon Rajoy tegen wie de aversie gigantisch was geworden niet langer in de weg loopt kan er misschien terug op een normale manier gepraat worden.
Afwachten maar.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2018, 09:25   #19043
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.140
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Voor diegenen die eventueel zouden denken dat Sanchez iets anders gaat doen dan de vorige regering reeds beslist had, zullen met belangstelling dit artikel lezen.
Ik heb nooit beweerd dat met Sanchez plots ALLES ging mogelijk zijn.
Maar het eerste dat belangrijk is, is dialoog, en dat biedt hij dus wel aan.
De toon is helemaal anders, en dat is heel belangrijk.

De vorige regering zat trouwens al te kijken om de financiën toch langer te laten onder controle houden, een soort artikel 155 light dus.
Dus het klopt niet dat ze exact hetzelfde uitvoeren als de vorige regering beslist heeft.
Het valt nu te bezien hoe Torra reageert, en wat er uiteindelijk uit de bus komt.

Dit spreekt totaal niet tegen wat ik op voorhand gezegd heb, integendeel.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2018, 09:42   #19044
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Voor diegenen die eventueel zouden denken dat Sanchez iets anders gaat doen dan de vorige regering reeds beslist had, zullen met belangstelling dit artikel lezen.
....
Toch denk ik dat dit overleg zinvol en nuttig is, een normalisering komt alle partijen en vooral alle burgers ten goede. En nu de fysieke persoon Rajoy tegen wie de aversie gigantisch was geworden niet langer in de weg loopt kan er misschien terug op een normale manier gepraat worden.
Afwachten maar.
Kwestie van eerst zus te zeggen, en daarna het ongeveer omgekeerde zo: proficiat.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2018, 09:45   #19045
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Schoofken, je partij heeft een studiedienst hoor. Eentje die wij allemaal via onze belastingen mee financieren. Vraag het daar eens na hee.
Ik moet dat niet navragen, want ik weet het.
Maar jij doet nogal aan luchtfietsen in jouw post waar ik naar verwees.
(en dan bedoel ik dat in onze wetgeving er iets voorzien zou zijn dat een referendum aanleiding zou geven tot zo lang als mogelijke gevangenisstraffen ...)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2018, 10:23   #19046
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik moet dat niet navragen, want ik weet het.
Maar jij doet nogal aan luchtfietsen in jouw post waar ik naar verwees.
(en dan bedoel ik dat in onze wetgeving er iets voorzien zou zijn dat een referendum aanleiding zou geven tot zo lang als mogelijke gevangenisstraffen ...)
Moest er iemand hier net als in catalonië gebeurde een coup d'etat proberen door te voeren in het vlaams parlement, zal die de weg van de Jordi's en Puigdemont opgaan. Daarover gaat het.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2018, 10:45   #19047
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Moest er iemand hier net als in catalonië gebeurde een coup d'etat proberen door te voeren in het vlaams parlement, zal die de weg van de Jordi's en Puigdemont opgaan. Daarover gaat het.
onmogelijk
als peumans/bourgeois een referendum wil houden over Vlaamse onafhankelijkheid zullen ze hem vriendelijk laten weten dat 'm totaal onbevoegd is

zelfs al haalt 'm 95-99% vd stemmen, elke Belgische rechtbank en hof zullen verklaren dat het referendum ongeldig is en de Vlaamse regering onbevoegd is.
niemand zal bourgeois daarvoor 30j wegsteken, ik twijfel zelfs over ontslag want wie moet 'm ontslaan? De Vlaamse regering mag ook een referendum organiseren over pakweg de siberische tijger,
meer als geldverkwisting zal het niet zijn, geen kat zal geen stemmen, maar geen Rus zal daarvoor de uitlevering van bourgeois eisen, omdat t 'm zich in Rusland inmengt
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2018, 11:55   #19048
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.124
Standaard

Pandareus

Citaat:
Ik vind deze zin problematisch...
Catalanen zijn spanjaarden net zoals de andere regio's uit spanjaarden bestaat. Zelfs de vroeger o zo militante basken hebben die onzin over 'onafhankelijkheid' achter zich gelaten en spelen het puur nog economisch.
Ik denk niet dat de Basken daarmee akkoord zijn. De "endgame" is nog niet gespeeld. Natuurlijk speelt dit ook mee in de Spaanse "flinkheid" ten opzichte van de Catalanen. Ze weten dat de Basken toekijken.

Citaat:
Centennationalisme wint finaal altijd. De rest is allemaal maar retoriek om politiek een doel binnen te halen.
Ik denk dat je het te nauw ziet. Uiteindelijk wil bvb. NVA ook onafhankelijkheid, alleen werd dit in de koelkast gezet omdat ze weten dat de meerderheid van de Vlamingen dit niet wil.


Citaat:
Voor dat Artur Mas zich bedreigd begon te voelen en een uitweg zocht door het 'nationalisme' aan te wakkeren in de hoop zo onder een proces uit te geraken stelde die beweging numeriek niet veel voor. Pas vanaf dan zijn ze beginnen groeien. En de stomme klootzak van een Rajoy bediende ze op hun wenken door zijn onnozele rechtsgang voor het grondwettelijk hof, om aspecten van de autonomie van zapatero te laten terugschroeven.
Dat is de enige reden dat die LoLo's konden uitgroeien van +/- 20% naar 46% nu.
De harde aanpak van de Catalanen loont voor hen in het stemhokje. En zeker nu ze "martelaars" geworden zijn, dat Spanje hun leiders heeft opgesloten of vervolgt, net als in de tijd van Franco, verwacht ik niet dat ze de volgende verkiezingen hun meerderheid zullen kwijtspelen.

Citaat:
Waar haal je de term uit van een gedwongen huwelijk, als na een gigantische polemisering er toch nog slechts 46% van de bevolking pro de vendelzwaaiers stemt ?
46% is niet niets. En nog eens 20% of zo stemde op partijen die ook voor een referendum zijn.

Citaat:
En je laatste zin is natuurlijk de belangrijkste : omdat het om spanje gaat, niet om de noordpool. Het is ondenkbaar dat een staat de soevereiniteit van zijn bevolking en territoriale integriteit niet gaat verdedigen ten koste van alles.
Dat was misschien ondenkbaar in de 19de eeuw, maar in de 21ste eeuw zou men toch wat meer realisme en pragmatisme mogen verwachten. Dat dit kan, tonen landen als het VK en Canada aan. Spanje sluit zich aan in de rij van Turkije, Pakistan, etc.



Citaat:
Voor zover ik weet heeft de meerderheid van de naties een grondwet/wetgeving die die mogelijkheid niet voorziet. Spanje is helemaal geen uitzondering op dat vlak.
In de meerderheid van de naties is homoseksualiteit ook nog steeds strafbaar. De vraag is, bij welke groep wil Spanje zich aansluiten, bij Turkije, Myanmar, etc. of bij het VK, Canada?

Citaat:
Dat is altijd zo. Sanchez, en wellicht spoedig zijn opvolger gaan nog lang last hebben van de vendelierskoorts die Rajoy zo gretig aanwakkerde. Maar net zoals de Baskische kwestie uiteindelijk normaliseerde, zal dat ook gebeuren in Catalonië.
Baskenland heeft een grotere autonomie, maar de kwestie komt vroeg of laat terug boven. Overigens het is door het intrekken van de steun van de Basken dat Rajoy gevallen is. Zij waren het niet eens met hoe hij de Catalaanse kwestie aanpakte.





Citaat:
Niemand moet wakker geschud worden, dat is allemaal prietpraat. Net zoals bij ons is de meerderheid van de parlementairen in catalonië jurist van opleiding. Die weten zeer goed wat ze moeten doen : een parlementair initiatief in Madrid inleiden en op zoek gaan naar steun daarvoor. Al de rest is tijdverlies en een weg die naar nergens loopt.
Ja, maar de nationalistische beweging in Catalonië heeft veel meer aanhang dan vroeger. Sinds Catalaanse leiders in de gevangenis vlogen hebben nog meer Catalanen zich bij hen aangesloten, uit verontwaardiging.


Citaat:
Ofwel zal het spaans parlement zorgen voor de bekrachtiging van een oplossing (wat die ook moge wezen) ofwel zal er niets gebeuren.
zoals ik al schreef, er zijn wel degelijk andere mogelijkheden, zelfs als Spanje doofstom blijft voor de Catalanen.



Citaat:
My god... krijg jij echt geen kotsneigingen van dergelijke quatsch als je dat leest ? Nog erger dan een portie Doorbraak.be of een dosis La Vanguardia... Of een stuk dat geschreven is door die zeikleister Bart Maddens.
Ik weet het niet meer zeker maar dacht het in the guardian gelezen te hebben.

Citaat:
Al die opgeklopte dramatiek, dat theatraal gedoe alsof het over iets essentieels of zelfs maar belangrijk gaat... Pff...
Natuurlijk gaat het over iets belangrijks. Politici die nooit tot geweld hebben opgeroepen zitten in de gevangenis of worden vervolgd in West-Europa in de 21ste eeuw. Andere Europese landen weigeren hen uit te leveren. En voor de Catalanen gaat dit over hun toekomst. Ook voor Spanje wel belangrijk of Barcelona al dan niet bij Spanje blijft.
En ja, een opstand valt niet uit te sluiten als Spanje het huidige repressieve beleid voortzet.






Citaat:
Ik zie daar meer de politicus David Cameron in, die zich volkomen vergalopeerde in deze kwestie die hij dacht te kunnen winnen met 2 vingers in de neus. Moest hij ook maar enige twijfel gehad hebben op voorhand zou hij dat nooit toegelaten hebben.
Niet iedereen denkt als U. Veel Britten denken dat als de Schotten er liever uitstappen dat ze hen liever kwijt dan rijk zijn.

Citaat:
Het VK heeft een eeuwenlange traditie om elke vorm van rebellie in de kiem te smoren, en als dat niet lukt om ze kapot te maken.
Maar ze hebben tot hun scha en schande moeten vaststellen dat dat niet lukt, en dat repressie tot geweld leidt.



Citaat:
Omdat veel britten zijn gok onverantwoord vonden, en hem dat kwalijk namen. Nadat hij de andere en veeel fundamentelere gok ivm Brexit verloor, was zijn politiek krediet en dus zijn carrière volledig down the drain.
De exit van Cameron had nogmaals niets te zien met het Schotse referendum. En ik denk niet dat de meeste Engelsen het referendum onverantwoord vonden, en ook het referendum over de brexit niet. Anders dan U vinden ze niet dat een kleine klasse politici het recht heeft om boven de hoofden van de burger te beslissen.

Polls in both Scotland and the rest of the United Kingdom by Panelbase showed majority support for a televised debate between British Prime Minister David Cameron and Scottish First Minister Alex Salmond.[60][61]

https://en.wikipedia.org/wiki/Opinio...United_Kingdom




Citaat:
Controle is beter dan vertrouwen, een uitspraak die je ideologisch zeer zeker weet te kaderen.
Ja, dat is het motto van de dictators...

Citaat:
Ik vrees dat je de natievorming van de laatste +/- 200 jaar in europa toch niet volledig begrepen hebt hoor...
Daar is weinig geleuter bijgekomen over lidmaatschap van een groep, verzameling van mensen, vrijheid om daarover te beslissen, chiro-mentaliteit inzake minderheden die mogen beslissen over wat meerderheden willen en dat dan nog willen larderen met verwijzingen naar internationaal recht terwijl dat daar overduidelijk eens flink moet mee lachen.
Dat is helemaal niet zo eenduidig als U het voorstelt. https://www.opendemocracy.net/mark-s...emocratisation

Citaat:
Daar is overigens geen discussie over, het zelfbeschikkingsrecht der volkeren is een bijzonder goed becommentarieerde rechtsmaterie en wie daar wat over leest zal snel inzien dat het een dood spoor is inzake fratsen als catalonië of schotland.
Nogmaals, zoals hierboven al aangetoond, ook dat is ingewikkelde materie en niet eenduidig.


Citaat:
Nu zijn we natuurlijk alle 2 koffiedik aan het kijken, maar ik geloof daar niet in.
Er zal nooit echt verzet komen tegen de spaanse staat, nooit geweld gebruikt worden, geen civiele blokkage van de instituten, en dus geen repressie. Het aantal vendelzwaaiers is numeriek echt niet zo groot, en een minderheid daarvan is maar bereid om een risico te nemen.
Dat denkt U, maar bent U daar zeker van? De Catalanen zijn heel militant, op een niveau dat men in Vlaanderen zich niet kan voorstellen. Je ziet dat op elke betoging 100000'en mensen komen opdagen, en de Catalanen zijn maar met een paar miljoen. Nu zijn dit nog vreedzame betogingen, maar als die 100000'en op een dag besluiten dat het genoeg is, wie zal ze tegenhouden? De mossos zeker niet, want iedereen weet dat de meerderheid sympathiseren met de "vendelzwaaiers". Dan moet Spanje troepen en tanks sturen om de opstand te bedwingen.

Citaat:
Vergeet nooit dat niemand minder dan Carme Forcadell, parlementsvoorzitster in het catalaans regionaal parlement en verantwoordelijk voor de finale stemming + uitroeping van de 'onafhankelijkheid' achteraf bij rechter Llareda zat te memmen dat het allemaal maar symbolisch was, en zij zag direct af van enige politieke ambitie naar de toekomst toe en bevestigde dat zij enkel nog de wettelijke weg zou volgen.
Dat is om de retoriek van de rechters te ondermijnen. Want nu nog probeert men de zaak op een constitutionele, vreedzame manier op te lossen.


Citaat:
De britten zijn geen amerikanen hee tomm, die zeggen niet "fuck you" maar wel "this is not appropritate now". Maar in alle 2 de gevallen is de betekenis evident dezelfde.
May heeft nergens aangegeven dat ze in de toekomst geen referendum meer zal toestaan, ook niet subtiel.




Citaat:
Klopt. En die meerderheid mag nu in opvolging van de vorige meerderheid binnen haar bevoegdheden die ze binnen de spaanse grondwet heeft beslissingen nemen en regeren.
Hopelijk pakt Quim Torra het wat professioneler aan dan zijn voorganger Jommeke Puigdecuck die er een potje van maakte en dan anderen in zijn plaats in jail liet gaan zitten en hij verhuisde naar Waterloo.
Puigdemont heeft de kwestie wel op de internationale agenda geplaatst. Heel de wereld en zeker heel Europa is nu op de hoogte van wat er gaande is in Catalonië. Hij heeft zowel het Belgische, Duitse als Deense gerecht opgezet tegen het Spaanse gerecht. Spanjaarden zijn woedend op hem dat kun je niet ontkennen.






Citaat:
We leerden sinds de 19e eeuw hoe we grenzen moeten bepalen, en die naties elkaars territorium moeten respecteren na erkenning.
We leerden in de 19de eeuw ook dat grote multinationale staten uit elkaar kunnen vallen, en dat nationalisme uiteindelijk de overwinning behaalt in vele gevallen.

Citaat:
We leerden jammer genoeg pas na nog 2 wereldbranden hoe we niet alleen bilateraal elkaars grenzen moeten respecteren maar dat ook supranationaal moeten verdedigen ten kosten van alles. (de VN)
Echt? Ex-Joegoslavië, ex-sovjet-Unie, Irak, etc. ... genoeg voorbeelden van het tegendeel.



Citaat:
De tijd van Hutus die menen dat ze niet langer willen/kunnen samenleven met Tutsis is voorbij in een geciviliseerde wereld.
Ik kan hier tientallen voorbeelden van het tegendeel opnoemen.


Citaat:
De laatste emanaties van die primitieve en regressieve reflexen kan men vinden bij de vendelzwaaiers, zowel in catalonië, schotland, corsica, en andere fantasten die menen dat ze hun volle potentieel niet 'mogen' bereiken in hun land omwille van wat aangepraat nationalisme.
En het Westen dat denkt zomaar het Midden-Oosten te mogen binnen vallen, Israël, Oekraïne, Moldavië, Armenië-Azerbaidjan, etc.
Ik denk niet dat het VK of Canada de meest achterlijke naties zijn in de wereld, wel integendeel.





Citaat:
Ik geloof voor de volle 100% dat dit het hoogst haalbare is. En opnieuw, de terminologie "wat ze kunnen aanvaarden" is echt lachwekkend...
Als ze het niet aanvaarden komt er geen akkoord zo simpel is het. Uw logica gaat uit van top down bevelen uitdelen, maar zo werkt het niet in de realiteit.




Citaat:
Bloedvergieten... De aanvoerder van de rebellen zat een uur na zijn showke in het catalaans parlement in zijn mercedes om te vluchten naar belgië...
En dat heeft hij goed gedaan, de hele kwestie van uitlevering of niet heeft Spanje ondermijnd. Let op, nu willen ze de zaken nog vreedzaam oplossen of gaat de meerderheid daarmee akkoord. Maar hoe langer dit aansleept, hoe radicaler z'n achterban zal worden. Daarvoor moeten je gewoon uit de rijke geschiedenis putten van gelijkaardige zaken. Bvb. hoe het in Ierland verlopen is.


Citaat:
Er zal geen druppel bloed vloeien, en dat is voor alle duidelijkheid heel goed zo. Laat Quim Torra maar een paar weken en of maanden wat show verkopen, op de duur dooft dat wel vanzelf uit.
Dat hoopt U, maar dat klopt natuurlijk niet. Wist U dat in de meeste gemeenten de vlag van de republiek Catalonië uithangt en niet de Spaanse? Is symbolisch, maar wel een krachtig signaal. De "vendelzwaaiers" aanvaarden het Spaanse gezag niet meer. En als Spanje dat wil oplossen zal het hen allemaal in de gevangenis moeten draaien en de noodtoestand uitroepen.





Citaat:
Ik geloof daar geen woord van. Die strontzakken zoals Forn
Als U zich zo uitlaat over politici, toont dit aan dat U zich ook laat meeslepen door die polarisatie. Er is veel polemiek in de Belgische politiek maar niemand zal z'n tegenstrever in het parlement "strontzak" noemen. De volgende stap is kakkerlak. En kakkerlakken kunnen uitgeroeid worden...


,
Citaat:
en de Jordi's toonden hun ware aard toen ze flikken op lieten sluiten door een mob in een overheidsgebouw.
Nogmaals daar hebben ze nooit bevel toe gegeven.

Citaat:
En de bewijzen van hun orders aan de Mossos, hebben ze in extremis willen laten verbranden. Jammer voor hen is dat mislukt.
Dat zegt Spanje, maar klopt dit ook? Ik vertrouw die gepolitiseerde procureurs voor geen haar.


Citaat:
De Jordi's zijn volksmenners, die erop stonden te kijken toen het straatgepeupel de openbare macht gijzelde.
We moesten ze dan zeggen? "Dames en heren, als de Spaanse flikken U in elkaar slaan moet je zo gaan liggen dat ze U zo goed mogelijk kunnen raken".


Citaat:
Het is crapuleus uitschot, en ik hoop dat ze hun straf niet zullen ontlopen.
Meer scheldwoorden. Zo beginnen burgeroorlogen, zo is het begonnen in Oekraïne. Als men niet meer op een normale manier met elkaar in debat kan gaan zonder scheldpartijen. De volgende stap zijn vechtpartijen, en uiteindelijk burgeroorlog. Exact zo is het in Oekraïne verlopen, een kwestie die ik op de voet gevolgd heb. Ook een Europees land dat sinds WOII geen geweld meer gekend heeft...



Ze moesten gevolg geven aan de order vanuit Madrid en rekening houden met het vonnis van het hooggerechtshof wat hun materie betreft.
Dat zij dat niet of slechts zeer passief deden, en vooral doordat hun minister Forn daarop inspeelde zal ook nog een gerechtelijk staartje krijgen.





Citaat:
Dat zijn futiliteiten, en daden van zatlappen.
Dat zei men in Oekraïne ook eind 2013. Het enige dat geweld nog tegenhoudt is de constante oproep van de Catalaanse leiders tot geweldloosheid. Maar stel bvb. dat ook Puigdemont opgesloten wordt en de Spaanse staat de repressie nog een tandje hoger laat draaien, verwacht ik wel degelijk geweld. Watch my words...


Citaat:
Niet dat ik erin geloof dat het ooit zal gebeuren hoor, maar als er ooit eentje het idee krijgt om geweld boven te halen zal hij gewoon met zijn kloten in den bak gesmeten worden.
Je kunt geen 100000'en in de bak draaien zonder de noodtoestand uit te roepen.


Citaat:
Ik zie 1 zwakzinnige die opgepikt is door de politie. Wat is verder de relevantie hiervan ?
De extreme spanning hangt in de lucht. Als je je geschiedenis een beetje kent weet je dat dit een gevaarlijke situatie is.



Citaat:
Nogmaals : laat je vendelierspartijen die ook in het federaal parlement zitten dan maar gauw een parlementair initiatief nemen terzake. Of er komt nooit niets van.
Dat zullen ze ook doen. Maar als het allemaal op niets uitdraait an het wel eens anders uitpakken.






Citaat:
Ja, ik kan het niet helpen dat ik een bijzondere liefhebber ben van wrange humor en sarcasme.
Ik ook, maar niets is zonder gevolgen. Vrijblijvende humor in de politiek bestaat niet.






Citaat:
Brr... gewapende milities met bevoorrading zelfs met Bukh luchtafweerraketten vanuit Rusland zou ik nu niet direct als fake identiteit, drukkingsmiddel en humor betitelen...
Het zijn wel entiteiten die vanuit het niets ontstonden. Als gevolg van de weigering van Kiev op met hen in discussie te gaan. Zoals ik al zei niets is vrijblijvend.

Citaat:
Lijkt met in de verste verte niet vergelijkbaar met een beweging pro tabarnia.
Het is nogmaals niet vrijblijvend, een waarschuwing aan de Catalanen dat als ze doorzetten, men zal proberen Barcelona van hen af te pakken.





Citaat:
Ook Colau moet werken binnen een legaal framewerk. En dat voorziet geen mogelijkheid tot regionale referenda over nationale vraagstukken.
De nieuwe regering hangt wel af van haar en van de nationalisten.


Citaat:
Geen zorg, wie in barcelona of tarragona geen interesse heeft in dit initiatief zal er gewoon geen rekening mee houden. In tegenstelling tot de rebellen van puigdemont en Forcadell hebben zij geen illegale parlementaire initiatieven begaan.
Nog niet.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2018, 12:19   #19049
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
onmogelijk
als peumans/bourgeois een referendum wil houden over Vlaamse onafhankelijkheid zullen ze hem vriendelijk laten weten dat 'm totaal onbevoegd is

zelfs al haalt 'm 95-99% vd stemmen, elke Belgische rechtbank en hof zullen verklaren dat het referendum ongeldig is en de Vlaamse regering onbevoegd is.
niemand zal bourgeois daarvoor 30j wegsteken, ik twijfel zelfs over ontslag want wie moet 'm ontslaan? De Vlaamse regering mag ook een referendum organiseren over pakweg de siberische tijger,
meer als geldverkwisting zal het niet zijn, geen kat zal geen stemmen, maar geen Rus zal daarvoor de uitlevering van bourgeois eisen, omdat t 'm zich in Rusland inmengt
Voor een goed begrip : ik ben het met het grootste deel van je betoog eens, maar met coup d'etat bedoelde ik het eenzijdig uitroepen van onafhankelijkheid zoals dat gebeurde in catalonië. Moest dat hier gebeuren, dan zit Bourgeois net als Juncqueiras de dag erna in jail. Ik doelde niet op het feit van een (waardeloos) referendum te organiseren. Daar gaat niemand hem idd voor in de doos draaien. Eens goed mee lachen wel uiteraard, en daarna gewoon voordoen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2018, 12:32   #19050
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht

Dat zegt Spanje, maar klopt dit ook? Ik vertrouw die gepolitiseerde procureurs voor geen haar.
Via dit artikel kun je aan alle details over die onverkwikkelijke affaire komen.
https://elpais.com/elpais/2018/03/06...32_245789.html
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2018, 12:42   #19051
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Pandareus

Ik denk niet dat de Basken daarmee akkoord zijn. De "endgame" is nog niet gespeeld. Natuurlijk speelt dit ook mee in de Spaanse "flinkheid" ten opzichte van de Catalanen. Ze weten dat de Basken toekijken.

.
Er zijn in tempore non suspecto voldoende signalen vanuit baskenland gekomen richting puigdemont dat hij wat moest dimmen, de basken zijn die onzin al lang voorbij en wisten er economisch handig hun voordeel mee te doen.
Ze hebben Rajoy mee laten struikelen omdat die man op het einde enkel nog maar vijanden had.

Ik heb ook geen kristallen bol, maar denk wel dat de baskische afscheidingsbeweging iets is van het verleden. Hulp hoeven de catalaanse vendeliers daar zeker niet van te verwachten. Het centennationalisme is heeel sterk, en de basken hebben daar hun voordeel mee gedaan. Dat is veel interessanter dan met gele lintjes rondlopen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2018, 12:48   #19052
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.228
Standaard

Citaat:
=tomm;8735171]

Ja, dat is het motto van de dictators...
Neen, van de communisten Het is een uitspraak van Lenin.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...

Laatst gewijzigd door Pandareus : 9 juni 2018 om 12:48.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2018, 12:59   #19053
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Pandareus

Dat is helemaal niet zo eenduidig als U het voorstelt. https://www.opendemocracy.net/mark-s...emocratisation



Nogmaals, zoals hierboven al aangetoond, ook dat is ingewikkelde materie en niet eenduidig.
We praten naast elkaar, niet moeilijk dat je het niet eenduidig ziet. Ik spreek over resolutie 1514 (zelfbeschikkingsrecht der volkeren, waarover tonnen lectuur bestaat en eensgezindheid in de schoot van de VN over de strak afgelijnde toepasbaarheid) en jij refereert naar een tekst die over heel andere zaken gaat en over veel bredere principes handelt.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2018, 14:22   #19054
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Voor een goed begrip : ik ben het met het grootste deel van je betoog eens, maar met coup d'etat bedoelde ik het eenzijdig uitroepen van onafhankelijkheid zoals dat gebeurde in catalonië. Moest dat hier gebeuren, dan zit Bourgeois net als Juncqueiras de dag erna in jail. Ik doelde niet op het feit van een (waardeloos) referendum te organiseren. Daar gaat niemand hem idd voor in de doos draaien. Eens goed mee lachen wel uiteraard, en daarna gewoon voordoen.
Neen, want daar staat (volgens mij) niets over in het strafwetboek.
Lees boek II titel 1 deel inwendige veiligheid van de staat.

Waar jij wel over kunt masturberen is iets van geld ontvangen uit het buitenland om ....

Al de rest draait om geweld en bevelen over leger edm.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2018, 14:25   #19055
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Er zijn in tempore non suspecto voldoende signalen vanuit baskenland gekomen richting puigdemont dat hij wat moest dimmen, de basken zijn die onzin al lang voorbij en wisten er economisch handig hun voordeel mee te doen.
Ze hebben Rajoy mee laten struikelen omdat die man op het einde enkel nog maar vijanden had.

Ik heb ook geen kristallen bol, maar denk wel dat de baskische afscheidingsbeweging iets is van het verleden. Hulp hoeven de catalaanse vendeliers daar zeker niet van te verwachten. Het centennationalisme is heeel sterk, en de basken hebben daar hun voordeel mee gedaan. Dat is veel interessanter dan met gele lintjes rondlopen.
Zelfs De Wever heeft voor het referendum de Puig verwittigd dat die PP Spanjolen zijn van uit de tijd van Alva.
Maar hij wou doorzetten. Tuurlijk, hij is er ook zelf een van uit die tijd.

Verder zit er in Baskenland nog wel een harde kern, maar ze laten het gewapend geweld links liggen.
Bijvoorbeeld: nog geen maand geleden was er een plechtige herdenking van de eerste dode Bask die gevallen was. In een incident waar ook twee guardia civils het leven lieten. Wat de nodige reactie uitlokte bij de extremere Spaans-nationalisten.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2018, 14:29   #19056
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.275
Standaard

En nu de Reus van antwoord dienen dat er niets verschil is met Rajoy, hijo de puta.

Titel en ondertitel:
Consitution reform is 'urgent, viable, and desirable,' says Spain's public administration minister
New head of ministry Meritxell Batet urges advancing towards a federal model, as well as putting forth political measures to "solve" the conflict with Catalonia

http://www.catalannews.com/politics/...ation-minister

Citaat:
09 June 2018 01:21 PM
byACN | Barcelona

The new Spanish government minister for public administration, Meritxell Batet, stated that a reform of the Magna Carta in Spain is "urgent, viable, and desirable." The newly governing Socialist party (PSOE) has indeed been pushing for a state-wide move towards a federal government, for instance when it comes to taxes.

Batet spoke during the Catalan Socialist party (PSC) event on Saturday, June 9, called 'Constitutional, federal reform with rights.' Here, she assured the audience that to address the political conflict with Catalonia "there's not enough" when it comes to the constitution, and therefore suggested putting forth political measures to that end, "as long as there's confidence and loyalty."

The 46th point

Batet is Catalan, and this was her first event in Catalonia as a minister of Spain. During her speech, she also spoke of "taking up once more" the talking points that Puigdemont had put forth to Rajoy over two years ago, in April 2016. Batet referred to it as a "45-point document," omitting the 46th point, which was a referendum on Catalan self-determination, an issue which the new Spanish government has already taken off the table.

The minister also suggested recovering investments for Catalonia which she deemed "necessary," and work on legislative reforms to recover part of the Statute of Autonomy of Catalonia deemed as unconstitutional by the Spanish Constitutional Court in 2010.

Torra responds

Catalan president Quim Torra celebrated the "concrete proposals" made by Meritxell Batet, regards "urgent" changes to be made to the Spanish constitution. Still, though, Torra, however, put emphasis on the "popular mandate" of the October 1 Catalan independence referendum, and stated his intentions for his upcoming meeting with Spanish president Pedro Sánchez. "It won't be [just] to take photos," he alluded, stating that "issues that are important to the country" will be debated upon.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2018, 17:24   #19057
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
maar met coup d'etat bedoelde ik het eenzijdig uitroepen van onafhankelijkheid zoals dat gebeurde in catalonië. Moest dat hier gebeuren, dan zit Bourgeois net als Juncqueiras de dag erna in jail.
weer fout

ook dat zal men negeren
men grijpt pas in bij bv geweld
moesten de marokkanen in B'hout bv plots grensposten optrekken en mensen tegenhouden zal men optreden
hun verklaring dat B'hout vanaf nu Marokkaans grondgebied is zal men negeren.

daarom dat Spanje zo wanhopig naar niet-bestaande geweldsdelicten zoekt en de catalanen niet uitgeleverd worden.

en men zich dus verlaagt tot onzin en oa beweert dat protesten tegen een huiszoeking eigenlijk opsluiting was.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2018, 21:02   #19058
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
weer fout

ook dat zal men negeren
men grijpt pas in bij bv geweld
moesten de marokkanen in B'hout bv plots grensposten optrekken en mensen tegenhouden zal men optreden
hun verklaring dat B'hout vanaf nu Marokkaans grondgebied is zal men negeren.

daarom dat Spanje zo wanhopig naar niet-bestaande geweldsdelicten zoekt en de catalanen niet uitgeleverd worden.

en men zich dus verlaagt tot onzin en oa beweert dat protesten tegen een huiszoeking eigenlijk opsluiting was.
Dat is vendelierspraat om wat krom is, recht te proberen praten in de futiele hoop dat de beschuldigden zo onder hun straf zouden kunnen uitkomen.

Laat hun advocaten die onzin maar proberen in te zetten tijdens het proces, we zien wel wat het resultaat daarvan zal worden.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2018, 07:47   #19059
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
En nu de Reus van antwoord dienen dat er niets verschil is met Rajoy, hijo de puta.

Titel en ondertitel:
Consitution reform is 'urgent, viable, and desirable,' says Spain's public administration minister
New head of ministry Meritxell Batet urges advancing towards a federal model, as well as putting forth political measures to "solve" the conflict with Catalonia

http://www.catalannews.com/politics/...ation-minister
Batet gaat in ieder geval haar boekje te buiten. Een regering is geen kiekenkot waar de kiekens eender wat kunnen kakelen. Veel Catalanen hebben blijkbaar een probleem om wetten te respecteren en als ze hen niet aanstaan moeten ze maar veranderen in hun goesting.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2018, 08:46   #19060
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Batet gaat in ieder geval haar boekje te buiten. Een regering is geen kiekenkot waar de kiekens eender wat kunnen kakelen. Veel Catalanen hebben blijkbaar een probleem om wetten te respecteren en als ze hen niet aanstaan moeten ze maar veranderen in hun goesting.
Ik geloof niet dat ze dat doet.
Waar zij naar verwijst is naar een politiek congres waar haar partij in maart 2017 reeds voorstelde om de op klacht van Rajoy door het grondwettelijk hof vernietigde artikelen uit het 'estatut' van 2006 terug kracht van wet te geven na reparatie van de wetteksten en uiteraard pas na parlementaire bekrachtiging.

Vergeet niet dat de separatistische ziekte in catalonië pas echt is komen opsteken toen Rajoy elk compromis terzake afwees. (onder de zapatero regeling was er communautaire vrede in catalonië) Rajoy en zijn partij konden namelijk niet leven met de zapatero (een sos) regeling die nochtans goed werkte zowel voor spanje als voor catalonië.
Eerlijk gezegd moet ik hier aan toevoegen dat Puigdemont het ook echt als een klootzak heeft aangepakt door met een lijst met 45 vragen die betrekking hebben net op de terugkeer naar de estatut naar Rajoy te stappen en er dan doodleuk een 46e aan toe te voegen : "wij willen onafhankelijk worden".

Zo kelder je natuurlijk elk gesprek, dan stopt het automatisch, dat is een slag in het gezicht.

En wat lees je nu in de tekst van Batet : wij willen in dialoog gaan over elementen uit de lijst van 45 vragen.

Citaat:
En concreto, se abrió a negociar las 45 demandas de la Generalitat que cayeron en saco roto cuando Puigdemont se las trasladó a Rajoy. Las razón esgrimida por el entonces presidente del Gobierno fue la negativa de Puigdemont a apartar de la mesa de negociaciones la exigencia número 46, referente a la independencia de Cataluña. El nuevo Gobierno del PSOE tampoco contempla negociar sobre la secesión. Batet, no obstante, s?* se mostró dispuesta a abrir conversaciones «en una infinidad de decisiones pol?*ticas que se pueden tomar». La lista incluye desde exigencias económicas y mejoras fiscales hasta el pago de atrasos.
bron : http://www.elmundo.es/cataluna/2018/...4078b46a9.html


Politieke vertaling : wij willen praten, de zapatero regeling was niet slecht, en we willen dat doen op basis van de vendelierslijst van 45 vragen. (door dat expliciet zo te noemen, zegt zij dat PSOE en Sanchez nooit of te nimmer zullen praten over formele onafhankelijkheid)
Er staat flink wat politiek gecodeerde taal in haar bewoording : zo negeert ze totaal de vraag van Torra om rekening te houden met het referendum (logisch, dat bestaat volgens de spaanse staat niet).

Die dialoog met Torra is de politieke normalisering waar iedereen naar toe wil, ongeacht of men legalist of separatist is. Maar het echte werk zal uiteraard in Madrid dienen te gebeuren. Met zijn 84 zetels kan Sanchez dit uiteraard niet halen, hij heeft voor sommige wetsartikels een 50% meerderheid nodig maar er zijn ook grondwetsartikels die 2/3 stemmen vergen. Er zal dus een brede meerderheid moeten gezocht worden. Zelfs met de steun van de hippies van Podemos komt hij er niet, op zijn minst zal Ciudadanos ook moeten akkoord geven.

Dus : de weg is nog zeer lang, we zijn nog maar in de fase van de goede intenties.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...

Laatst gewijzigd door Pandareus : 10 juni 2018 om 08:56.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be