Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 november 2023, 17:35   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 81.400
Standaard Populariteit van de monarchie in een provinciestadje

Dat is gene vette hé.

titel: Turnhout schrapt Te Deum op Koningsdag: "Waarom zouden we het nog doen als bijna niemand komt?"
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/11...den-we-het-no/



Citaat:
In Turnhout is er op Koningsdag geen Te Deum meer. Een Te Deum is een soort koninklijke lofzang, in steden in heel het land, die ook bijgewoond wordt door vertegenwoordigers van rechtbanken en van het leger. De opkomst voor het Te Deum in Turnhout was de afgelopen jaren te laag, waardoor de stad het niet meer de moeite vindt om het te organiseren.
Radio 2, Mathieu Verstichel
12:56

"We hebben gemerkt dat de opkomst voor het Te Deum de laatste jaren fors afnam", zegt schepen Francis Stijnen (CD&V). "Het is ook geen verlofdag meer voor veel mensen. Sommige mensen, vooral jonge mensen, weten ook niet meer wat we vieren op Koningsdag. Daarom hebben we beslist om het Te Deum gewoon te schrappen."
Einde van lange traditie

"Ik draai al heel lang mee in de lokale politiek en de traditie is er bij mijn weten ook altijd geweest, maar als je ziet dat er nog maar een paar mensen komen opdagen, heeft het weinig zin om het te organiseren", legt de schepen verder uit. "Deze beslissing betekent dus voor alle duidelijk ook niet dat we geen respect meer hebben voor Koningsdag."

Het Te Deum op de nationale feestdag op 21 juli zal niet verdwijnen in Turnhout. "We merken dat er dan wat meer volk aanwezig is, dus er is geen reden om de traditie daar te schrappen."

Het Te Deum op Koningsdag is geen klassieke misviering, maar een soort van koninklijke lofzang. De traditie vindt plaats in kerken in heel Vlaanderen. Daarbij zijn ook normaal ook de hoofden van de rechtbanken en enkele vertegenwoordigers van het leger aanwezig.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2023, 09:27   #2
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 26.485
Standaard

Geen idee of dat gene vette is.

Ik weet niet wat Turnhout een 'te lage opkomst' vindt.

Hoeveel volk komt daar zo gemiddeld op af in steden die het organiseren nog wel de moeite vinden?

Voor zover ik weet (ik ben er nooit geweest) is dat nu ook nooit echt een massa-event geweest.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2023, 12:36   #3
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 99.870
Standaard

Ik probeer elk jaar te gaan.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2023, 12:42   #4
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 73.547
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik probeer elk jaar te gaan.
Zo lang het bij proberen blijft is er niets aan de hand.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2023, 12:46   #5
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.697
Standaard

Forumbelgicisten zullen meer moeten reizen.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2023, 18:06   #6
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hel
Berichten: 20.380
Standaard

Wat is het volgende ? De 11 juli viering ? De bloemenneerlegging op 11 november ?
__________________
Vlaanderen: een overbevolkte grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

Racisme: uit armoede geëmigreerde Europeanen 'kolonisten' noemen en uit armoede geëmigreerde Afrikanen 'vluchtelingen'
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2023, 15:02   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 81.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Geen idee of dat gene vette is.

Ik weet niet wat Turnhout een 'te lage opkomst' vindt.

Hoeveel volk komt daar zo gemiddeld op af in steden die het organiseren nog wel de moeite vinden?

Voor zover ik weet (ik ben er nooit geweest) is dat nu ook nooit echt een massa-event geweest.
Dat weet ik ook niet.

Maar het is een feit dat in die stad het stadsbestuur beslist heeft om met die traditie te stoppen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2023, 16:43   #8
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 37.673
Standaard

Dat stuk verdriet van Laken is vandaag gaan ramptoerist spelen. Het was nochtans iedereen aangeraden uit het overstroomd gebied WEG te blijven.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2023, 22:52   #9
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 43.959
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Dat stuk verdriet van Laken is vandaag gaan ramptoerist spelen. Het was nochtans iedereen aangeraden uit het overstroomd gebied WEG te blijven.
Oewaarde landgenoot, iek moest mijn nieuw botten testen alvorens op de chasse te vertrek naar Matiel haar bos in de ardennen.

Ze zijn goedgekeurd en de paysants waren zeer gelukkieg met mijn komst een wien wien situation dus. Alors het was daar nat en kiel en stonk er naar de koebeesten.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2023, 22:56   #10
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.463
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Dat stuk verdriet van Laken is vandaag gaan ramptoerist spelen. Het was nochtans iedereen aangeraden uit het overstroomd gebied WEG te blijven.
Dat is één van zijn taken, zoiets wordt van hem verwacht. Boudewijn ging ook naar Ruisbroek bij die overstroming zoveel jaar geleden.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2023, 23:19   #11
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 43.959
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Dat is één van zijn taken, zoiets wordt van hem verwacht. Boudewijn ging ook naar Ruisbroek bij die overstroming zoveel jaar geleden.
Die moest ook al zijn botten gaan testen... toch rare gasten ze die koningen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2023, 23:37   #12
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 37.673
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Dat is één van zijn taken, zoiets wordt van hem verwacht. Boudewijn ging ook naar Ruisbroek bij die overstroming zoveel jaar geleden.
Het ware beter als ze, het koningshuis, hun opslag zouden schenken aan de getroffenen. Met alweer een extra miljoen euro kan er al wat hersteld worden.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2023, 10:45   #13
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 26.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat weet ik ook niet.

Maar het is een feit dat in die stad het stadsbestuur beslist heeft om met die traditie te stoppen.
Het stadsbestuur krijgt er de laatste tijd zeer slechte punten van hun inwoners.

Misschien proberen ze met het afschaffen van zo'n soortement "elite-event" hun imago bij de doorsnee bewoners wat op te poetsen?
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2023, 11:12   #14
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.981
Standaard

Hoe komt het dat we geen tegenbetogingen meer zien? Geen VVB, TAK en compagnie toen Philippe in de Westhoek ging, ook helemaal niets tijdens de Te Deum in Brussel
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2023, 11:51   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 81.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Dat is één van zijn taken, zoiets wordt van hem verwacht. Boudewijn ging ook naar Ruisbroek bij die overstroming zoveel jaar geleden.
De reden dat hij naar daar moet gaan, is om die mensen wat op te beuren, en zo de aandacht van falende politici af te wenden.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2023, 11:53   #16
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 54.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De reden dat hij naar daar moet gaan, is om die mensen wat op te beuren, en zo de aandacht van falende politici af te wenden.
"u bent zeer moedig", zei hij tegen een brandweerman
__________________






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2023, 13:44   #17
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 46.551
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik probeer elk jaar te gaan.
Dat geloof ik best !
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2023, 13:46   #18
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 46.551
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Dat stuk verdriet van Laken is vandaag gaan ramptoerist spelen. Het was nochtans iedereen aangeraden uit het overstroomd gebied WEG te blijven.
Inderdaad, hij kwam er met zijn gevolg nog wat in de weg lopen.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be