Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 juli 2014, 20:30   #1
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.810
Standaard successierechten

Ik heb de voorbije 2 jaar mijn 2 grootmoeders verloren, en beide grootvaders blijven achter. Het gaat niet goed met hun gezondheid.

Mijn vader durft nooit over het onderwerp erfenis praten omdat het dan lijkt alsof we dan achter hun geld aan zitten.
Wel vreest hij dat als we het er niet over hebben, de staat 2 keer successierechten zal heffen. Hij vindt het verstandig dat opa een deel van zijn vermogen schenkt, om te vermijden dat de staat er mee gaat lopen.

Ik lees hier http://www.belgium.be/nl/familie/overlijden/erven/ dat successierechten afhangen van de graad van verwantschap, maar hoeveel je betaalt voor welke graad dat is me een raadsel.

Kan iemand me dit haarfijn uitleggen?
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2014, 20:48   #2
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.345
Standaard

even smurfen en je kunt hier ook al veel lezen:

http://www.seniorennet.be/Pages/Geld...uitgebreid.php

http://www.vlaanderen.be/nl/gezin-we...ccessierechten

Laatst gewijzigd door N-Vb : 2 juli 2014 om 20:50.
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2014, 23:02   #3
elsina
Provinciaal Gedeputeerde
 
elsina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2010
Locatie: vlaanderen
Berichten: 942
Standaard

Over erfenissen ben ik in de week iets raar te weten gekomen.

Stel de volgende situatie voor.

Bij een ongeval komt vader en de volwassen dochter samen te overlijden. Dochter is niet getrouwd heeft geen kinderen, en heeft geen testament.

Nu zou je normaal gezien toch denken dat al de bezittingen van de dochter automatisch naar de moeder gaan, dit klopt dus niet.

De moeder heeft over de bezittingen van de dochter maar recht op 50 % de andere 50% gaat naar de familie van de overleden vader.

Heel raar.
elsina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2014, 12:54   #4
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door elsina Bekijk bericht
Over erfenissen ben ik in de week iets raar te weten gekomen.

Stel de volgende situatie voor.

Bij een ongeval komt vader en de volwassen dochter samen te overlijden. Dochter is niet getrouwd heeft geen kinderen, en heeft geen testament.

Nu zou je normaal gezien toch denken dat al de bezittingen van de dochter automatisch naar de moeder gaan, dit klopt dus niet.

De moeder heeft over de bezittingen van de dochter maar recht op 50 % de andere 50% gaat naar de familie van de overleden vader.

Heel raar.
Ik denk dat dat afhangt van het huwelijkscontract.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2014, 12:52   #5
Patrice
Gouverneur
 
Geregistreerd: 17 april 2004
Berichten: 1.110
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door elsina Bekijk bericht
Over erfenissen ben ik in de week iets raar te weten gekomen.

Stel de volgende situatie voor.

Bij een ongeval komt vader en de volwassen dochter samen te overlijden. Dochter is niet getrouwd heeft geen kinderen, en heeft geen testament.

Nu zou je normaal gezien toch denken dat al de bezittingen van de dochter automatisch naar de moeder gaan, dit klopt dus niet.

De moeder heeft over de bezittingen van de dochter maar recht op 50 % de andere 50% gaat naar de familie van de overleden vader.

Heel raar.
Dat klopt.

De langst levende echtgenoot erft enkel het vruchtgebruik, de blote eigendom gaat naar de wettelijke erfgenamen.

Als de dochter reeds overleden is op het moment dat de vader overlijdt (wat hier dus helaas gebeurde), gaat haar erfdeel van de nalatenschap van haar vader naar haar erfgenamen. Dit is de zogenaamde "plaatsvervulling".

Nu zij zelf geen kinderen heeft, gaat de erfenis terug in opgaande lijn, de ouders dus. Daarbij vindt de zogenaamde "kloving" plaats. De nalatenschap wordt verdeeld in een deel voor de vader(lijke lijn) en een deel voor de moeder(lijke lijn).

Nu de vader ook overleden is, gaat zijn deel van de erfenis* naar wie zijn plaats vervult, zijnde zijn erfgenamen (zijn ouders, broers, zussen, enz.).

* In dit geval zijn eigen nalatenschap aan zijn dochter die ook overleden en van wie hij dus op zijn beurt erft.
Patrice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2014, 21:59   #6
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

Soms rare dingen: zo ken ik een gezin waarvan de beide ouders bij een auto-ongeval zijn overleden. Vermits ze beiden gestorven zijn , moesten de minderjarige kinderen maar een keer successie betalen, maar men heeft eerst nog proberen uit te maken of ze toch niet met een tijdsverschil waren overleden.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2014, 13:14   #7
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Gesteld dat alles naar de kinderen gaat, dan zien de successierechten er zo uit:

1ste schijf (tot 50 000 euro): 3 procent
2de schijf (50 k- 250 k): 9 procent
3de schijf (250 k +): 27 procent

De verschillende tarieven worden apart toegepast op de roerende en onroerende goederen

Voor schenking van roerende goederen, geldt een vlak tarief van 3 procent in rechte lijn (dus kinderen, kleinkinderen etc.) en tussen echtgenoten.

Voor onroerend goed, is er een progressief tarief.

tot 12.5 k: 3 procent
tot 25 k: 4 procent
tot 50 k: 5 procent
tot 100 k: 7 procent
tot 150 k: 10 procent
tot 200 k: 14 procent
tot 250 k: 18 procent
tot 500 k: 24 procent
500 k +: 30 procent

Belangrijk: hou rekening met het opduweffect indien je grootvader binnen de 3 jaar na schenking komt te overlijden http://www.notaris.be/erven-schenken...het-overlijden
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be