Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 februari 2008, 23:37   #441
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Wat je weldegelijk uitspaart is AUTORIT naar de bakker, VERLEIDING om meer te kopen, TIJDSWINST je moet het huis niet uit.

Als je uw nafte van uw wagen rekent om 2 km om te rijden achter een broodje, kost het afhalen van uw broodje 0.3euro of welgeteld meer dan de energie om het te bakken.
Dit is een van de gruwelijkste zaken in mijn ogen: 's ochtends de wagen instappen om slechts enkele kilometers (of zelfs meters) verder een brood te halen! Sommige mensen zijn in onze tijd echt wel lui geworden!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2008, 23:43   #442
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eindigt de dag bij jullie dan om vijf uur? Ons leven is meer dan werk alleen: als we thuiskomen zijn er de kinderen en al het huishoudelijk werk dat daarmee samenhangt. Bij ons is brood bakken daar een onafscheidelijk deel van. Ook is het heel opvoedend voor kinderen.
Ik ben een alleenstaande man. Ik kan doen en laten wat ik wil. Hoe het over een 10tal jaar gaat uitzien weet ik niet, maar op dit moment spendeer ik mijn uren liever aan sporten, lezen, uitgaan en ja, koken, maar dan het koken van echte maaltijden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2008, 23:45   #443
Kop/af
Banneling
 
 
Geregistreerd: 26 december 2007
Berichten: 362
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Als je uw nafte van uw wagen rekent om 2 km om te rijden achter een broodje, kost het afhalen van uw broodje 0.3euro of welgeteld meer dan de energie om het te bakken.
We zijn goed op weg naar dit

Kop/af is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2008, 23:48   #444
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Moeten mensen maar niet als halve zolen op in suburbs gaan wonen, of de gemeentes en dorpen die Vlaanderen rijk is. Waar ge nergens komt zonder auto. In Limburg woon ik 7km van de dichtsbijzijnde supermarkt, bank en postkantoor.

Hier in de randstad, loop ik naar de overkant van de straat, en zijn er 3 supermarkten binnen wandelbereik: een LIDL, C1000 en AH. Idem voor postkantoor en bank.

Auto: niet nodig.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 00:25   #445
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ben een alleenstaande man. Ik kan doen en laten wat ik wil. Hoe het over een 10tal jaar gaat uitzien weet ik niet, maar op dit moment spendeer ik mijn uren liever aan sporten, lezen, uitgaan en ja, koken, maar dan het koken van echte maaltijden.
Als je daadwerkelijk je tijd neemt om te koken, is brood bakken maar een fractie van wat normaal doet. Je kan het zelfs traditioneel doen, want als je ondertussen kookt komt er warmte vrij wat nu eenmaal ideaal is om het brood te laten rijzen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 00:29   #446
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Moeten mensen maar niet als halve zolen op in suburbs gaan wonen, of de gemeentes en dorpen die Vlaanderen rijk is. Waar ge nergens komt zonder auto. In Limburg woon ik 7km van de dichtsbijzijnde supermarkt, bank en postkantoor.

Hier in de randstad, loop ik naar de overkant van de straat, en zijn er 3 supermarkten binnen wandelbereik: een LIDL, C1000 en AH. Idem voor postkantoor en bank.

Auto: niet nodig.
Zelf in de meeste dorpen heb je geen wagen nodig voor heel wat alledaagse zaken. Alleen moet je een beetje wilskracht bezitten: neem eens de fiets om drie kilometer verder je broodje te halen bijvoorbeeld.

En de Randstad, 't is daar nu eenmaal ook tamelijk druk en drukkend. Ik denk trouwens niet dat er in iedere straat een Lidl, C1000 en Albert Heyn is naast het postkantoor en bank. Er zijn best wel wijken waar je enkele straten door moet om het nodige te vinden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 00:30   #447
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bert Bubber Bekijk bericht
Brother toch..1000gr bloem, 550gr melk, 4 lepeltjes suiker, 1lepeltje zout, 16 gr korrelgist, geen vetstof, 50 gr lijnzaad

ik heb geen nachttarief en het gaat me ook niet om de prijs....alleen om de kwaliteit.
Grtzz, BB.
Iedereen kan nachttarief hebben. Als je tenminste je meter laat aanpassen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 00:39   #448
dolfke
Vreemdeling
 
dolfke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2005
Berichten: 37
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Die bakker betaalt zijn bloem niet 0.70euro per kg, maar maximaal 0.2euro per kg
Dus de fabrikant van de mixen type Soubry, betaalt zijn bloem maximaal 0.07euro per kg, en verkpakt ze voor de winkel aan 0.35euro per kg

Diezelfde bakker zal het vet minimaliseren, want vet kost geld.

Dus uw dagelijks broodje van de bakker, kost diezelfde bakker vermoedelijk een 0.1euro + .05euro electriciteit + gist+water verwaarloosbaar in prijs + 0.05 boter = 0.2euro grootbakkersprijs en verkoopprijs 2euro.

Je denkt toch niet dat een bakker eigenlijk dat brood bakt aan dezelfde prijs als wij ? Die zit daar dik onder. Maar wat kost er geld: distributie - assortiment - investering in winkel - zijn tijd - de tijd van zijn vrouw - de winkel schoonhouden - de verlichting etc.

Reken voor een bakkerij als investering 0.5M euro, en je mag de bank 50.000euro per jaar gaan afbetalen + 30.000euro interesten.
ZIjn vrouw haar loon voor 12u arbeid per dag, komt er met een bekaaid uurloon van 7euro per uur een 24.000euro per jaar verdienen
Die bakker mag voor zijn hobby hetzelfde op zijn rekening zetten.

Om die 130.000euro op te hoesten, moet je dus 500 broodjes per dag verkopen.

Dus zelfs met die waanzinnige marge van 90%, die iedereen teduur vindt, moet die gasten werken aan een belachelijk uurloon van 7euro per uur.

In elk geval om het rendement op te drijven moet je meer koude bakker worden, duurdere broden bakken, meer toegevoegde waarde creeeren door taarten te verkopen etc...Opgelet aan alles hangt nog een serieus risico, want de goederen blijven uiterst bederfelijk...

De grootdistributie speelt gewoon met die prijs, om u te lokken. verdienen ze er niet aan, dan verdienen ze aan derest.
De industriele bakkerijen verdienen gewoon op automatisatie.
Dus het resultaat is albijal niet slecht. Maar zeg nu niet dat het brood bij de bakker te duur kost.
Bijdrage en tijdsbesteding voor FAVV-Voedselveiligheid, geneeskundig onderzoek, beroepsdokumentatie en permanente vorming, verzekeringen allerhande, omgaan met afval, verpakking, ... boekhouder, personeel dat nu minstens 20 Euro per uur kost tegen 15 Euro een paar jaar jaren geleden, ...

Groothandelsprijzen :
http://www.knack.be/nieuws/europa/ge...ticle7989.html

't Zijn de groenen die het ons gelapt hebben : de industrie voor bio-energie kan meer betalen voor granen (genetisch gemanipuleerd graan - voor biobrandstof - zou apart moeten verschijnen op de goederenmarkt).
dolfke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 10:48   #449
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als je daadwerkelijk je tijd neemt om te koken, is brood bakken maar een fractie van wat normaal doet. Je kan het zelfs traditioneel doen, want als je ondertussen kookt komt er warmte vrij wat nu eenmaal ideaal is om het brood te laten rijzen.
Maar waarom zou ik ? Ik denk mocht een brood 10 euro kosten, ik er wel over zou denken, maar de prijs is nog steeds belachelijk laag...
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 10:58   #450
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Maar waarom zou ik ? Ik denk mocht een brood 10 euro kosten, ik er wel over zou denken, maar de prijs is nog steeds belachelijk laag...
Zodra je wat meer monden te voeden hebt, zul je zien dat een brood eigenlijk niet goedkoop is. Naast een grotere variëteit was dat toch een van de redenen om voor thuisbakken te kiezen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 16:42   #451
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dolfke Bekijk bericht
Bijdrage en tijdsbesteding voor FAVV-Voedselveiligheid, geneeskundig onderzoek, beroepsdokumentatie en permanente vorming, verzekeringen allerhande, omgaan met afval, verpakking, ... boekhouder, personeel dat nu minstens 20 Euro per uur kost tegen 15 Euro een paar jaar jaren geleden, ...

Groothandelsprijzen :
http://www.knack.be/nieuws/europa/ge...ticle7989.html

't Zijn de groenen die het ons gelapt hebben : de industrie voor bio-energie kan meer betalen voor granen (genetisch gemanipuleerd graan - voor biobrandstof - zou apart moeten verschijnen op de goederenmarkt).
Voila de graanprijs van 195euro per ton = 0.195euro per kg en het is verdubbeld...
Dus vroeger was de prijs 0.1 euro per kilo...

Dus daar knijpt het schoentje. De molens moet het malen, dus die doen dat voor 0.2euro per kilo... vroeger, en nu zal dat stillekes aan 0.3euro per kilo moeten kosten (waarom firma's dan hun kostprijs van verwerken verdubbelen als hun grondstof verdubbelt weet ik nog altijd niet)
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2008, 02:22   #452
dolfke
Vreemdeling
 
dolfke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2005
Berichten: 37
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Voila de graanprijs van 195euro per ton = 0.195euro per kg en het is verdubbeld...
Dus vroeger was de prijs 0.1 euro per kilo...

Dus daar knijpt het schoentje. De molens moet het malen, dus die doen dat voor 0.2euro per kilo... vroeger, en nu zal dat stillekes aan 0.3euro per kilo moeten kosten (waarom firma's dan hun kostprijs van verwerken verdubbelen als hun grondstof verdubbelt weet ik nog altijd niet)
Volgens Knackbericht moeten we ons gelukkig achten dat we hier nog tarwe en graan kunnen verkrijgen : voorraden aan granen bereikten amper 65 dagen ...... als voorraad petroleum te laag dreigt te komen, dan grijpt regering in : minimum-voorraden. Stockageplicht voor olie wordt betaald door ???
dolfke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2008, 08:35   #453
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dolfke Bekijk bericht
Volgens Knackbericht moeten we ons gelukkig achten dat we hier nog tarwe en graan kunnen verkrijgen : voorraden aan granen bereikten amper 65 dagen ...... als voorraad petroleum te laag dreigt te komen, dan grijpt regering in : minimum-voorraden. Stockageplicht voor olie wordt betaald door ???
Amai, 11.11.11 zal straks weer schone beelden kunnen tonen...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2008, 08:38   #454
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.170
Standaard

IN elk geval het receptje 500g bloem + 300g melk + 50g lijnzaad + 2 lepels suiker + 5g gist en een snuifje zout staat hier vanmorgen op mijn tafel. Het smaakt naar melkbroodje, met nasmaak van lijnzaad.
Persoonlijk ben ik voorstander van lage glycemische broodjes, dus de echte zware volkoren broden beantwoorden daaraan.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be