Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 september 2013, 17:36   #30821
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Nederlanders hebben woordenlijst nodig om Jeroen Meus te begrijpen.



(Het Nieuwsblad, gisteren)
Eind deze maand komt in Nederland het eerste Dagelijkse Kost van Jeroen Meus op de markt. Inhoudelijk krijgen onze noorderburen precies dezelfde Dagelijkse kost 1 als in Vlaanderen , maar er zit wel een verklarende woordenlijst van twee bladzijden bij.


En waarom verwondert me dat nu niet??
Citaat:
‘Tegelijk moet je die lijst niet helemaal serieus nemen. Er staat in dat “plezant” hetzelfde betekent als “leuk” en dat weten Nederlanders natuurlijk wel. Dat je de lijst ludiek moet opvatten, blijkt ook de cartoon van Jeroen met frieten waarmee we ze inleiden.’
Bron: De Standaard
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2013, 20:01   #30822
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.685
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Nederlanders hebben woordenlijst nodig om Jeroen Meus te begrijpen.



(Het Nieuwsblad, gisteren)
Eind deze maand komt in Nederland het eerste Dagelijkse Kost van Jeroen Meus op de markt. Inhoudelijk krijgen onze noorderburen precies dezelfde Dagelijkse kost 1 als in Vlaanderen , maar er zit wel een verklarende woordenlijst van twee bladzijden bij.


En waarom verwondert me dat nu niet??
Een aantal van die woorden wordt ook in het zuiden van Nederland gebruikt.
Toch mooi dat er zo'n variatie in het Nederlands is waarbij de grens niet exact is vast te stellen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2013, 20:04   #30823
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.685
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Van de andere kant zouden we toch ook oor moeten hebben naar de wijsheid van de volkszanger:

http://www.youtube.com/watch?v=nsEBq0iGqN8
Ik heb als bewoner van Rotterdammer niet zo veel op met dit volkse gedoe.
Het lijkt wel of deze volks pratende en zingende Amsterdammers altijd dronken en aan het feesten zijn.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2013, 21:04   #30824
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Nederlanders hebben woordenlijst nodig om Jeroen Meus te begrijpen.



(Het Nieuwsblad, gisteren)
Eind deze maand komt in Nederland het eerste Dagelijkse Kost van Jeroen Meus op de markt. Inhoudelijk krijgen onze noorderburen precies dezelfde Dagelijkse kost 1 als in Vlaanderen , maar er zit wel een verklarende woordenlijst van twee bladzijden bij.


En waarom verwondert me dat nu niet??
Mij ook niet, daar Meus verre van kreukvrij en correct Algemeen Nederlands spreekt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2013, 22:34   #30825
Cloggie
Lokaal Raadslid
 
Cloggie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2013
Berichten: 389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik heb als bewoner van Rotterdammer niet zo veel op met dit volkse gedoe.
Het lijkt wel of deze volks pratende en zingende Amsterdammers altijd dronken en aan het feesten zijn.
Hier, voor jou dan...

http://www.youtube.com/watch?v=RGPBRz-pCmI
__________________
Geen gezeik, iedereen rijk! Stemp de Tegenpartij.
Cloggie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2013, 09:09   #30826
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Mij ook niet, daar Meus verre van kreukvrij en correct Algemeen Nederlands spreekt.
Weinigen spreken kreukvrij Nederlands. Dat bestaat overigens slechts in theorie en in de boeken, maar niet in de spreektaal. En het zijn de mensen die de taal spreken, die ook de taal maken. En niet de ene of andere wijsneus van de Taalunie.

Laatst gewijzigd door system : 26 september 2013 om 09:10.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2013, 11:19   #30827
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Weinigen spreken kreukvrij Nederlands. Dat bestaat overigens slechts in theorie en in de boeken, maar niet in de spreektaal. En het zijn de mensen die de taal spreken, die ook de taal maken. En niet de ene of andere wijsneus van de Taalunie.
Meus doet weinig moeite zijn taal te verzorgen. Dat is gewilde slordigheid. Zogezegd omdat AN niet zou passen bij het huiselijk en ongedwongen sfeertje dat de uitzending moet uitstralen.

Van journalisten mogen we weldegelijk verwachten dat ze de standaardtaal vlot en op een hoog niveau beheersen. Ik zou geen enkele reden om de lat lager te leggen. Van mensen die op tv komen met een eigen programma kunnen we hetzelfde verwachten, al zullen die natuurlijk wel wat begeleid moeten worden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2013, 14:42   #30828
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Meus doet weinig moeite zijn taal te verzorgen. Dat is gewilde slordigheid. Zogezegd omdat AN niet zou passen bij het huiselijk en ongedwongen sfeertje dat de uitzending moet uitstralen.
Toch vind ik dat Meeus geen dialekt spreekt maar weldegelijk AN.
Het is niet omdat hij afhankelijk van het geslacht drie verschillende onbepaalde lidwoorden toepast - ne(n) (m.) , een (v.), eu (o.) dat het ineens geen AN meer zou zijn. Slordig is hij niet want hij haspelt dat niet door mekaar.
In het Duits zeggen ook velen ne ipv ein en dat ipv das ; is het daarom geen Hoogduits meer?
Ook in verband met de http://nl.wikipedia.org/wiki/Bdht-klinker-regel heb ik hem nog geen fouten horen maken. Slordig taalgebruik is dus wel eventjes wat anders.
Citaat:
Van journalisten mogen we weldegelijk verwachten dat ze de standaardtaal vlot en op een hoog niveau beheersen. Ik zou geen enkele reden om de lat lager te leggen. Van mensen die op tv komen met een eigen programma kunnen we hetzelfde verwachten, al zullen die natuurlijk wel wat begeleid moeten worden.
Hem begeleiden in het doen sneuvelen van de verbuigings-n? Neen dank u.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 september 2013 om 15:08.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2013, 14:47   #30829
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Nederlanders hebben woordenlijst nodig om Jeroen Meus te begrijpen.
En waarom verwondert me dat nu niet??
En waarom verwondert het me nu niet dat ge dat zo - letterlijk en figuurlijk - graag dik in de verf zet? Dat heeft natuurlijk te maken met uw anti-Nederlandse ingesteldheid.
Het gaat hem daarbij niet over Meus op zich. Het Nederlands in het noorden is anders dat dat in het zuiden, wilt ge zeggen. En het liefst van al zoudt ge willen stellen dat het een andere taal is. Jeroen Meus als de stok die hier omhooggeworpen wordt om de grootnederlandse hond mee te slaan.
D?*?*r ligt het Belgicistische kalf gebonden.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Weinigen spreken kreukvrij Nederlands. Dat bestaat overigens slechts in theorie en in de boeken, maar niet in de spreektaal. En het zijn de mensen die de taal spreken, die ook de taal maken. En niet de ene of andere wijsneus van de Taalunie.
Dat is hier nu zo en dat was hier ook zo in 1830. Maar dat was geen reden om hier niet de taalpollitiek toe te passen zoals Willem I dat wou, om niet het Nederlands als standaardtaal op te leggen in Vlaanderen. En kom nu niet weer af met Jan Frans en het Nederduitsch dat toen de benaming was voor Nederlands....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 september 2013 om 15:05.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2013, 16:01   #30830
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
En waarom verwondert het me nu niet dat ge dat zo - letterlijk en figuurlijk - graag dik in de verf zet? Dat heeft natuurlijk te maken met uw anti-Nederlandse ingesteldheid.
Het gaat hem daarbij niet over Meus op zich. Het Nederlands in het noorden is anders dat dat in het zuiden, wilt ge zeggen. En het liefst van al zoudt ge willen stellen dat het een andere taal is. Jeroen Meus als de stok die hier omhooggeworpen wordt om de grootnederlandse hond mee te slaan.
D?*?*r ligt het Belgicistische kalf gebonden.
Dat is hier nu zo en dat was hier ook zo in 1830. Maar dat was geen reden om hier niet de taalpollitiek toe te passen zoals Willem I dat wou, om niet het Nederlands als standaardtaal op te leggen in Vlaanderen. En kom nu niet weer af met Jan Frans en het Nederduitsch dat toen de benaming was voor Nederlands....

Het opleggen van een standaardtaal door Willem I had maar weinig te maken met een nobel doel. Het was vooral een politiek maneuver van Willem I om één landtaal te scheppen. Zoals de Franse revolutionairen en Napoléon dit hadden gedaan. Willem I keek dat van hen af. Waarbij het soort Nederlands dat men in Noord- Nederland sprak of zeker schreef, de opgelegde standaardtaal zou worden en het Vlaams zou verdwijnen. D?*t was het hele opzet van Willem I.


En wat uw fameuze Willem I betreft, ik ben weer eens een weinig flatterend weetje tegengekomen over de door u zo vereerde koning-koopman. Meer bepaald in een boek van Henriette de Beaufort, Gijsbert Karel van Hogendorp, blz. 283.

Harris, Earl of Malmesbury, de Engelse gezant, die met moeite de Oranjepartij weer trachtte te organiseren na de vlucht '(Willem V) van de Oranjes naar Engeland in 1787, kende de toen nog relatief jonge Willem door en door.

Harris, de hoeder van de Oranjegedachte in één der moeilijkste perioden van het Huis, dezelfde Harris die het Huis in de wankele positie van 1787 mee redde en die in de Engelse jaren veel met de Prins van Oranje te doen had, deze oprechte ziel waardeerde hem maar matigjes. Harris oordeel was in de regel mild en altijd afgewogen. Te goed kende hij de controverse: verheven begrippen en betrekkelijke mensen. Harris sloeg noch Oranjes karakter noch zijn politiek hoog aan: “The Hereditary Prince, whose crooked politics en slippery character were but too well known to me.” (*)




(*)
Vertaling:
De Erfprins wiens politieke draaierij en glad karakter ik maar al te goed kende.



Sir James Harris, Earl of Malmesbury.

Laatst gewijzigd door system : 26 september 2013 om 16:22.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2013, 17:51   #30831
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.685
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Willem I keek dat van hen af. Waarbij het soort Nederlands dat men in Noord- Nederland sprak of zeker schreef, de opgelegde standaardtaal zou worden en het Vlaams zou verdwijnen. D?*t was het hele opzet van Willem I.
Vlaams zou verdwijnen?

Grapjas.

Een bepaald soort Nederlands in Noord-Nederland?

Ook in Noord-Nederland zijn nog steeds verschillende uitspraakvormen en dialecten, net zo goed als Vlaams-Nederlands er één van is.

Allemaal Belgicistische lulkoek.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2013, 18:57   #30832
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Vlaams zou verdwijnen?

Grapjas.

Een bepaald soort Nederlands in Noord-Nederland?

Ook in Noord-Nederland zijn nog steeds verschillende uitspraakvormen en dialecten, net zo goed als Vlaams-Nederlands er één van is.

Allemaal Belgicistische lulkoek.
Op (lange) termijn zeker. Alles zou Nederduits worden:één landstaal. Tenminste, dat was de (politieke) bedoeling van Willem I.

Laatst gewijzigd door system : 26 september 2013 om 18:58.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2013, 19:32   #30833
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het opleggen van een standaardtaal door Willem I had maar weinig te maken met een nobel doel. Het was vooral een politiek maneuver van Willem I om één landtaal te scheppen. Zoals de Franse revolutionairen en Napoléon dit hadden gedaan. Willem I keek dat van hen af.
Ja en dan? Weeral die negatieve anti-Nederlandse ingesteldheid. In de plaats van tevereden te zijn dat er eindelijk iemand kwam die na 15 jaar intensief kultuurimperialisme en eeuwenlage Franse belaging of bezetting der zuidelijke Nederlanden door Frankrijk, de Vlamingen hun kultuurtaal teruggaf , heet het dan weer dat zijn doel niet nobel was....
Mij gaat het om de bestuurhandelingen en niet om de motieven; hoofdzaak en bijzaak.

Citaat:
Waarbij het soort Nederlands dat men in Noord- Nederland sprak of zeker schreef, de opgelegde standaardtaal zou worden en het Vlaams zou verdwijnen. D?*t was het hele opzet van Willem I.

1. Ik wacht nog steeds op vergelijkende teksten waaruit moet blijken dat de geschreven taal destijds in het noorden zo anders was dan die in het zuiden....
En herhaal nu niet weer de getuigenis van Willems in verband met perceptie van AN door dialektsprekers.

2. De Vlaamse dialekten zijn aan het uitsterven; de generatie der 40-plussers zullen ze meenemen in hun graf. Waar hebben we het dan nog over...? De scheiding der Nederlanden heeft dat proces alleen een beetje vertraagd.

Citaat:
En wat uw fameuze Willem I betreft, ik ben weer eens een weinig flatterend weetje tegengekomen over de door u zo vereerde koning-koopman. Meer bepaald in een boek van Henriette de Beaufort, Gijsbert Karel van Hogendorp, blz. 283.
1. Dé koning-koopman, is dan niet Polle den 2e?
2. Die niet voor Willem flatterende weetjes waar ge in dik lettertype mee uitpakt brengen me niet onder de indruk en zeggen vooral iets over Uzelf als Belgicistische anti-Nederlander.
En waaruit blijkt trouwens dat ik Willem vereer? De hernederlandsing van Vlaanderen was trouwens niet meer dan normaal.

Als het om de Nederlandstaligheid gaat heeft hij twee belangrijke steken laten vallen:
- op het Kongres van Wenen vroeg hij Franstalige gebieden terug in de plaats van Frans-Vlaanderen. Wat een gemiste kans!
- de Limburgstalige gebieden van het departement van de Ourthe liet hij waar ze waren en dat vormde de provincie Luik. Hij had die gebieden bij zijn nieuw Limburg moeten voegen. Een nalatigheid die de oorzaak is van de latere verfransing van de Jekervallei en de Platdietse streek.

D?*t is gedegen kritiek op Willem maar niet de futiliteiten waar gij mee komt aandraven. Hoofdzaak en bijzaak, man!
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 september 2013 om 19:54.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2013, 19:33   #30834
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Op (lange) termijn zeker. Alles zou Nederduits worden:één landstaal. Tenminste, dat was de (politieke) bedoeling van Willem I.
Alsof dat nu ?*nders is......
Alsof we nu dan niet één landstaal hebben met Nederland.....

Vroeger hadden we die trouwnes ook. Nogmaals:Ik wacht nog steeds op een vergelijkende tekststudie die aantoont dat we toen een andere taal hadden dan die in het noorden. Wat ge beweert is linguïstische nonsens!
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 september 2013 om 19:46.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2013, 19:37   #30835
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.685
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Op (lange) termijn zeker. Alles zou Nederduits worden:één landstaal. Tenminste, dat was de (politieke) bedoeling van Willem I.
Nooit en nergens heeft het ene Nederlandse dialect of uitspraakvorm boven de andere gestaan. Sterker nog, ik durf te beweren dat een dergelijke taal nergens gesproken zou zijn geworden. Niet in Nederland en niet in België.
En wat is die standaard uitspraak taal? Zelfs de grammatica is nergens tot op de punt en komma exact hetzelfde, niet in Vlaanderen en niet in Nederland. Dat noem ik rijkdom in verscheidenheid van onze mooie Nederlandse taal. Maar er zijn wel genoeg gemeenschappelijke elementen om het één taal te noemen en we begrijpen elkaar genoeg om het ook één taal te noemen. Onze taal is daarom ook veel mooier als het saaie Frans.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 26 september 2013 om 20:00.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2013, 19:43   #30836
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.685
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloggie Bekijk bericht
Ik ben niet eens een geboren Rotterdammer, maar het is wel leuk.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 26 september 2013 om 19:49.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2013, 20:33   #30837
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Nooit en nergens heeft het ene Nederlandse dialect of uitspraakvorm boven de andere gestaan. Sterker nog, ik durf te beweren dat een dergelijke taal nergens gesproken zou zijn geworden. Niet in Nederland en niet in België.
En wat is die standaard uitspraak taal? Zelfs de grammatica is nergens tot op de punt en komma exact hetzelfde, niet in Vlaanderen en niet in Nederland. Dat noem ik rijkdom in verscheidenheid van onze mooie Nederlandse taal. Maar er zijn wel genoeg gemeenschappelijke elementen om het één taal te noemen en we begrijpen elkaar genoeg om het ook één taal te noemen. Onze taal is daarom ook veel mooier als het saaie Frans.
Ik denk nochtans dat (op lange termijn) dat zeker mogelijk zou geweest zijn. Het Zuiders Nederlands zou als ambtstaal verdwenen zijn. Dialecten of streektalen zouden zijn blijven bestaan. Maar het 'beschaafd' Nederlands zou niet een opgepoetst Vlaams zijn geworden, maar Hollands.

Het Frans is helemaal niet saai. Geen enkele Romaanse taal is saai. En zeker niet het Spaans. Het Noors, het Zweeds en dergelijke dat zijn eerder saaie talen. Als ik zo'n feuilleton bekijk en vooral beluister, dat gespeeld wordt in deze Scandinavische talen, dan denk ik altijd: hoe is het mogelijk dat de goede God zulke talen tolereert op deze aardbol.

Ook het Nederlands stelt niet zo veel voor qua welluidendheid in vergelijking met Romaanse talen die veel 'zwieriger' en melodieuzer zijn. Vaneigens.

Laatst gewijzigd door system : 26 september 2013 om 21:02.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2013, 21:05   #30838
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.685
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik denk nochtans dat (op lange termijn) dat zeker mogelijk zou geweest zijn. Het Zuiders Nederlands zou als ambtstaal verdwenen zijn. Dialecten of streektalen zouden zijn blijven bestaan. Maar het 'beschaafd' Nederlands zou niet een opgepoetst Vlaams zijn geworden, maar Hollands.

Het Frans is helemaal niet saai. Geen enkele Romaanse taal is saai. En zeker niet het Spaans. Het Noors, het Zweeds en dergelijke dat zijn eerder saaie talen. Als ik zo'n feuilleton bekijk dat gespeeld wordt in deze Scandinavische talen, dan denk ik altijd: hoe is het mogelijk dat de goede God zulke talen tolereert op deze aardbol.

Ook het Nederlands stelt niet zo veel voor qua welluidendheid in vergelijking met Romaanse talen die veel 'zwieriger' en melodieuzer zijn. Vaneigens.
Nogmaals, er bestaat in de dagelijkse praktijk ook geen standaard Noord-Nederlands.
Dat is een Belgicistisch verzinsel.
Ook bij ons zijn er verschillende uitspraakvormen, alleen de schrijfwijze is nog redelijk consequent.

En over de Scandinavische talen, deze liggen prettiger in het gehoor als het nasale Frans. Alleen het Spaans is mooi te noemen in het zuiden.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 26 september 2013 om 21:08.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2013, 22:03   #30839
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Toch vind ik dat Meeus geen dialekt spreekt maar weldegelijk AN.
Het is niet omdat hij afhankelijk van het geslacht drie verschillende onbepaalde lidwoorden toepast - ne(n) (m.) , een (v.), eu (o.) dat het ineens geen AN meer zou zijn.
Als ik het woord "stute" in de mond neem om over een boterham te spreken, dan is dat geen AN. Als Meus dus begint over "nen" e.d., dan verlaat hij het pad van onze standaardtaal. Bij hem hoor ik allerlei uitingen van tussentaal: "in d'oog houden", "in den ov'n", "champignonnekes", "stukskes", "da's genoeg", "nog wa bijdoen", "da gaan we doen", "we gaan efkes", "lost die'n", "klonterkes", enzovoort, enzovoort.

Dit is geen AN. Dit is pure tussentaal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2013, 22:10   #30840
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
hoe is het mogelijk dat de goede God zulke talen tolereert op deze aardbol.

Ook het Nederlands stelt niet zo veel voor qua welluidendheid in vergelijking met Romaanse talen die veel 'zwieriger' en melodieuzer zijn. Vaneigens.
zo zeg, valt u even gigantisch door de mand zeg
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be