Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Vakbonden
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 september 2016, 07:41   #5001
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.124
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cheminot Bekijk bericht
U kent er niets van. Seinen worden voor een groot deel nog altijd bediend door seingevers. Het is de overgang naar volledig computergestuurde sturing op basis van de treindienst die nu aan de gang is. Dat wordt op elke opendeurdag van Infrabel verteld in geuren en kleuren. Een systeem dat bijvoorbeeld in Zwitserland al jarenlang succesvol wordt toegepast. Een land dat ook nog maar weinig seinhuizen telt. Het probleem is opnieuw niet de centralisatie wel de organisatie.
Ik ken de situatie in Zwitserland niet, maar weet dat bvb. in Frankrijk er een seinhuis is per 100 km.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 07:51   #5002
Cheminot
Minister
 
Geregistreerd: 8 april 2014
Berichten: 3.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
In Nederland heb je treindienstleiders per station, en dat systeem werkt goed. Centralisatie betekent dat enkele lui in Brussel verantwoordelijk zijn voor het hele net. Dat systeem werkt niet. Bovendien onnozel dat iedereen naar Brussel moet, en dus moet pendelen.
In België heb je ook afzonderlijke treindienstleiders per zone/regio. In Nederland is dat trouwens hetzelfde systeem waar er niet per station iemand zit maar ook per regio. Voor de grote stations komt dat grotendeels overeen met één iemand voor dat station en onmiddellijke omgeving. Maar ook daar regelen ze meerdere lijnen en knooppunten.
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 07:53   #5003
Cheminot
Minister
 
Geregistreerd: 8 april 2014
Berichten: 3.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik ken de situatie in Zwitserland niet, maar weet dat bvb. in Frankrijk er een seinhuis is per 100 km.
In België heb je dan genoeg aan 2 seinhuizen tussen Luik en Oostende...

En het gedeelte over de seingeving, daar gaat u natuurlijk weer volledig langs heen. Ook niks nieuws onder de zon als blijkt dat u er werkelijk niks van kent.

Laatst gewijzigd door Cheminot : 9 september 2016 om 07:55.
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 08:31   #5004
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Daarom moeten we af van de politisering bij de NMBS.
je komt er nog... Je zal niet de eerste zijn die de weg van communist naar libertariër maakt...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 08:33   #5005
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Omdat soms menselijke interactie wel nodig is. Machines zijn niet onfeilbaar. En die lokale seinhuizen kennen hun lijnen beter dan wie ook. De gecentraliseerde in Brussel kunnen slechts aflezen van hun computer... om nog niet te spreken over het taal- dialectprobleem... Ik heb zelf meegemaakt dat er een probleem was tussen Oostende en Brugge. Wel de treinbegeleider was van de Limburg, de machinist Waals, en beide verstonden geen woord van het lokale interventieteam. De Brusselse collega die het probleem moest oplossen was een Franstalige met zeer weinig kennis van het Nederlands, laat staan het West-Vlaamse dialect. Wel ik heb het mogen oplossen hoewel ik met heel die zaak niets te zien had. Ze wilden iemand die EN Frans, EN het lokale dialect en AN kon...
Als men dat in de luchtvaart kan oplossen, waarom dan niet bij de spoorwegen?
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 08:34   #5006
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cheminot Bekijk bericht
In België heb je dan genoeg aan 2 seinhuizen tussen Luik en Oostende...

En het gedeelte over de seingeving, daar gaat u natuurlijk weer volledig langs heen. Ook niks nieuws onder de zon als blijkt dat u er werkelijk niks van kent.
Je hebt eigenlijk maar een seinhuis nodig. Er zijn in de VS spoorwegbedrijven die alles, van de Oostkust tot de Westkust, vanuit een plek sturen.

Maar een tweede seinhuis als backup is geen slecht idee.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 08:35   #5007
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik ken de situatie in Zwitserland niet, maar weet dat bvb. in Frankrijk er een seinhuis is per 100 km.
Frankrijk is nu niet bepaald een voorbeeld als het om efficiëntie bij het spoor gaat...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 08:36   #5008
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Als men dat in de luchtvaart kan oplossen, waarom dan niet bij de spoorwegen?
Omdat men aan het besparen is bij de NMBS.
Ik heb dikwijls meegemaakt dat ik een telefoontje deed naar Brussel en iemand aan de telefoon had die geen Nederlands kon.
Nochtans moeten de personen in Brussel voor die functie tweetalig zijn.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 08:36   #5009
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Dat zien de vakbonden wel zitten. Alleen moet dat nieuwe staatsbedrijf dan de statuten overnemen.
Waarmee je dus eigenlijk bevestigt wat ik zeg: We kunnen van de NMBS geen normaal bedrijf maken, want de vakbonden willen dat niet.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 09:03   #5010
Cheminot
Minister
 
Geregistreerd: 8 april 2014
Berichten: 3.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Omdat men aan het besparen is bij de NMBS.
Ik heb dikwijls meegemaakt dat ik een telefoontje deed naar Brussel en iemand aan de telefoon had die geen Nederlands kon.
Nochtans moeten de personen in Brussel voor die functie tweetalig zijn.
Opnieuw, probleem van organisatie niet van besparingen. Of moet je daar dan twee man zetten om hetzelfde te doen? Het geld kon vroeger blijkbaar niet op bij de NMBS.
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 11:18   #5011
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.124
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cheminot Bekijk bericht
In België heb je ook afzonderlijke treindienstleiders per zone/regio. In Nederland is dat trouwens hetzelfde systeem waar er niet per station iemand zit maar ook per regio. Voor de grote stations komt dat grotendeels overeen met één iemand voor dat station en onmiddellijke omgeving. Maar ook daar regelen ze meerdere lijnen en knooppunten.
In België bestaat zoiets niet, treindienstleider. Je toont nog maar eens dat je er weinig van kent. De treindienstleider is een soort combinatie van stationschef en tc. Ook vroeger regelde traffic control en de seinhuizen meerdere lijnen, maar nu is alles gecentraliseerd, dus minder overzicht in het geval er iets fout gaat.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 11:29   #5012
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cheminot Bekijk bericht
Opnieuw, probleem van organisatie niet van besparingen. Of moet je daar dan twee man zetten om hetzelfde te doen? Het geld kon vroeger blijkbaar niet op bij de NMBS.
Probleem van de organisatie, dus de grote bazen bij de NMBS.
En nu door besparingen blijft die persoon op dat postje zitten en krijgen wij nog altijd iemand van Brussel aan de telefoon die geen Nederlands kent en kan.
En er moeten geen twee man zitten om hetzelfde te doen, zet daar 1 man die tweetalig is gelijk dat het moet.
Volgende keer als ik nog een telefoontje krijg van iemand uit Brussel die geen Nederlands spreekt dan kan ik ineens geen Frans meer spreken.
Ik ben niet verplicht van tweetalig te zijn op de bureau maar ik probeer tenminste.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 11:30   #5013
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.124
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
je komt er nog... Je zal niet de eerste zijn die de weg van communist naar libertariër maakt...
Maar minder politisering wil niet zeggen privatisering.
De grote stap die Deng Xiao Ping zette is dat de Chinese staatsbedrijven meer autonomie kregen. Ook Hongarije en Joegoslavië voerden een gelijkaardig systeem in. Dat was dikwijls wat er fout ging in Oost-Europa en de Sovjet-Unie.
In Joegoslavië gingen ze nog een stap verder en werden de werknemers de aandeelhouders van het bedrijf. Ook zie je dit in China gebeuren, zo zijn de grootste aandeelhouders van Huawei de werknemers zelf. Daarom moet China regelmatig zwart gemaakt worden, de 1% die een groot deel van de economie controleert in het Westen, is als de dood voor zo'n systeem.
Natuurlijk behoudt de overheid wel controle over de grote richtlijnen van bedrijven in China (en in elk bedrijf, zelfs officieel in privé handen zit er een partijcel in de raad van bestuur) maar het dagelijks bestuur moeten ze zelf invullen, en ze worden afgerekend op de eindresultaten.
De nationale Chinese spoorwegen heeft zelfs eigen rechtbanken, de partij bemoeit er zich niet rechtstreeks mee.
Belfius, nu volledig in staatshanden, krijgt veel autonomie en doet het goed, zo goed zelfs dat de regering aarzelt om de bank opnieuw te privatiseren, want mooie bron van inkomsten.

Laatst gewijzigd door tomm : 9 september 2016 om 11:54.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 11:33   #5014
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Omdat men aan het besparen is bij de NMBS.
Ik heb dikwijls meegemaakt dat ik een telefoontje deed naar Brussel en iemand aan de telefoon had die geen Nederlands kon.
Nochtans moeten de personen in Brussel voor die functie tweetalig zijn.
Dat is onwil en heeft niets met budgeten te maken.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 11:33   #5015
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.124
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Als men dat in de luchtvaart kan oplossen, waarom dan niet bij de spoorwegen?
Elke luchthaven heeft z'n eigen systeem.
Overigens in de luchtvaart is de taal Engels. Heeft echter al ongevallen veroorzaakt omdat bvb. Russische en Japanse piloten niet goed Engels spreken.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 11:35   #5016
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.124
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Frankrijk is nu niet bepaald een voorbeeld als het om efficiëntie bij het spoor gaat...
Wel ze zijn 40% efficiënter dan uw Britse geprivatiseerde vrienden blijkt uit een officiële studie...
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 11:40   #5017
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.124
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Waarmee je dus eigenlijk bevestigt wat ik zeg: We kunnen van de NMBS geen normaal bedrijf maken, want de vakbonden willen dat niet.
Er is geen enkele reden waarom de statuten niet behouden zouden kunnen blijven bij een zelfstandig overheidsbedrijf. Zoals Cornu zegt, het probleem situeert zich niet bij de werknemers of de vakbonden. Het voornaamste probleem zijn verkeerde klemtonen, het feit dat bij de top allerlei nutteloze posten bestaan die in feite niets anders zijn dan snoepjes voor politici en vriendjes. Een voorbeeld: de treinbegeleiders kregen een nieuw systeem om mee te werken. In plaats van iedereen gewoon een tablet te geven moest men perse met een eigen systeem komen, dat slecht lijkt te werken. Er zijn gewoon een aantal nutteloze topfuncties gecreëerd die moeten bewijzen dat ze "nuttig" zijn.
En vooral het feit dat de NMBS niet zelf de prijzen kan bepalen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 11:57   #5018
IJsboer
Europees Commissaris
 
IJsboer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2009
Berichten: 7.240
Standaard

Ik heb beslist! Ik betaal geen 152 euro per maand meer om in een gevaarlijk, onbetrouwbaar museum op wielen te rijden, ALS het al rijdt. Ik moet iedere maand een uur overwerken dankzij die grapjassen.
__________________
Het probleem met de wereld is dat de lompe mensen vol zelfzekerheid zitten en de slimme mensen vol twijfels.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 12:47   #5019
Cheminot
Minister
 
Geregistreerd: 8 april 2014
Berichten: 3.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
In België bestaat zoiets niet, treindienstleider. Je toont nog maar eens dat je er weinig van kent. De treindienstleider is een soort combinatie van stationschef en tc. Ook vroeger regelde traffic control en de seinhuizen meerdere lijnen, maar nu is alles gecentraliseerd, dus minder overzicht in het geval er iets fout gaat.
Niet alles is gecentraliseerd in België of bestaat er één groot seinhuis voor het hele land?

In België zijn het de seinhuizen en Traffic Control die samen het treinverkeer regelen. Maar op die seinhuizen worden ook meerdere lijnen, knooppunten, stations beheerd door één assistent verkeersleider. Net zoals in Nederland een gelijkaardige functie bestaat maar dat is absoluut geen combinatie van beiden. Het verschil is dat daar Traffic Control mee op het seinhuis zit en er gecentraliseerd maar een klein regelingsorgaan over blijft. Maar in sé is daar de verkeersleiding ook gecentraliseerd in een beperkt aantal seinhuizen. Wie kent er niks van zegt u?
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 12:48   #5020
Cheminot
Minister
 
Geregistreerd: 8 april 2014
Berichten: 3.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Probleem van de organisatie, dus de grote bazen bij de NMBS.
En nu door besparingen blijft die persoon op dat postje zitten en krijgen wij nog altijd iemand van Brussel aan de telefoon die geen Nederlands kent en kan.
En er moeten geen twee man zitten om hetzelfde te doen, zet daar 1 man die tweetalig is gelijk dat het moet.
Volgende keer als ik nog een telefoontje krijg van iemand uit Brussel die geen Nederlands spreekt dan kan ik ineens geen Frans meer spreken.
Ik ben niet verplicht van tweetalig te zijn op de bureau maar ik probeer tenminste.
Ga dat eens aan de vakbonden vragen of ze die man willen vervangen?
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be