Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Democratie.NU
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Democratie.NU De leden van Democratie.Nu vormen een onafhankelijke en politiek ongebonden burgerbeweging die ijvert voor de invoering van het Bindend Referendum Op Volksinitiatief (BROV). Met dat direct-democratisch instrument kan de bevolking rechtstreeks beslissen, ook tégen de wil van de politici in.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 juli 2003, 13:29   #101
wardje
Burgemeester
 
wardje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2003
Berichten: 598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
maar in dit democratisch land hebben we nu eenmaal rekening te houden met de mening van anderen (ttz onze waalse vrienden)
Een 'mening' die zo democratisch is onderbouwd dat een Waalse Ecolostem vier maal zoveel oplevert als een Vlaamse N-VA-stem.
Vier maal 0 blijft inderdaad 0
wardje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2003, 13:30   #102
Mieke 79
Minister
 
Mieke 79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2003
Locatie: Leuven / Mechelen
Berichten: 3.162
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
maar in dit democratisch land hebben we nu eenmaal rekening te houden met de mening van anderen (ttz onze waalse vrienden)
Een 'mening' die zo democratisch is onderbouwd dat een Waalse Ecolostem vier maal zoveel oplevert als een Vlaamse N-VA-stem.
Knuppel, zoek es op welke partijen allemaal vóór de kiesdrempel hebben gestemd...
__________________
Leve de Peace, Love and Understanding revolutie!
Please tell me the reason, behind the colours that you fly... Power to the peaceful!
Mieke 79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2003, 14:02   #103
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mieke 79
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
maar in dit democratisch land hebben we nu eenmaal rekening te houden met de mening van anderen (ttz onze waalse vrienden)
Een 'mening' die zo democratisch is onderbouwd dat een Waalse Ecolostem vier maal zoveel oplevert als een Vlaamse N-VA-stem.
Knuppel, zoek es op welke partijen allemaal vóór de kiesdrempel hebben gestemd...
Wat wil je daarmee bewijzen, Mieke?
Dat dit de democratische keuze was van het volk en dat het BROV dus overbodig is?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2003, 14:04   #104
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wardje
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
maar in dit democratisch land hebben we nu eenmaal rekening te houden met de mening van anderen (ttz onze waalse vrienden)
Een 'mening' die zo democratisch is onderbouwd dat een Waalse Ecolostem vier maal zoveel oplevert als een Vlaamse N-VA-stem.
Vier maal 0 blijft inderdaad 0
Fantastische argumentatie pro jouw soort van 'democratie'.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2003, 22:08   #105
sfbtkm2
Lokaal Raadslid
 
sfbtkm2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2003
Berichten: 342
Standaard

De bevolking kiest elke 4 jaar nieuwe acteurs die mogen meespelen in de prime-time soap, is dit niet genoeg?
We moeten de politiek niet gaan mediatiseren door mensen ook nog te laten stemmen voor bepaalde voorstellen. Stemmen per SMS heeft mij nooit geboeid .
Omdat we ze gekozen hebben voor hun ideeën hebben ze daar geen extra bevestiging voor nodig. Ze moeten gewoon hun werk doen. Het is al moeilijk genoeg voor sommigen om op de juiste partij te stemmen en de bevolking heeft gemiddeld te weinig dossierkennis om een correcte beslissing te nemen. Bovendien kan ze gemakkelijk worden beïnvloed.
Nee, ieder heeft zijn job en de afrekening komt 4 jaar later en daarmee basta !
sfbtkm2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2003, 09:24   #106
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfbtkm2
De bevolking kiest elke 4 jaar nieuwe acteurs die mogen meespelen in de prime-time soap, is dit niet genoeg?
Neen.
We willen verder gaan dan soap-acteurs kiezen.
We verlangen échte inspraak in het betuur.
Je geeft hier zelf je reserves tegenover onze verkozenen bloot, dus een extra inbreng van de bevolking lijkt me meer dan aangewezen.

Citaat:
We moeten de politiek niet gaan mediatiseren door mensen ook nog te laten stemmen voor bepaalde voorstellen. Stemmen per SMS heeft mij nooit geboeid .
Informeer je eerst een s over het BROV.
Dit democratische instrument waar wij voor pleiten is heel wat anders dan een populariteitstet per sms.........

Citaat:
Omdat we ze gekozen hebben voor hun ideeën hebben ze daar geen extra bevestiging voor nodig.
Ben je dan zo tevreden van hun werk?
Beheren ze de staat als goede huisvaders?
Besturen ze het land tot tevredenheid van de meerderheid der mensen?
Komen ze hun beloftes na?

Citaat:
Ze moeten gewoon hun werk doen.
....... en zoniet via het BROV door de kiezers tijdig gecorrigeerd worden.

Citaat:
Het is al moeilijk genoeg voor sommigen om op de juiste partij te stemmen
Vandaar dat het makkelijker is om voor concrete items te stemmen die boven de partijpolitieke programmas heengaan.

Citaat:
en de bevolking heeft gemiddeld te weinig dossierkennis om een correcte beslissing te nemen.
De dossierkennis van de politici belet hen niet om kemels te schieten.
Hun stemgedrag inzake wetten is meestal het volgen van de partijlijn meerderheid-minderheid. Zelden met brede dossierkennis als fundament.

Citaat:
Bovendien kan ze gemakkelijk worden beïnvloed.
Net zoals om haar vertegenwoordigers te kiezen.

Citaat:
Nee, ieder heeft zijn job en de afrekening komt 4 jaar later en daarmee basta !
De afrekening mag sneller komen via BROV.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2003, 11:02   #107
wardje
Burgemeester
 
wardje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2003
Berichten: 598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf
Beheren ze de staat als goede huisvaders?
Besturen ze het land tot tevredenheid van de meerderheid der mensen?
Komen ze hun beloftes na?
1/ goede huisvaders? een staat is geen gezin. een staat heeft andere prioriteiten. ik zie niet in hoe de goede huisvader een maatstaf zou zijn voor beleidsmensen. of wil je misschien dat onze politici regeren bij ouderlijk gezag?

2/ tot tevredenheid der mensen
de kiezer heeft blauw en rood in hun beleid bevestigd. een afgeperste bevestiging zeg je? kon de kiezer dan zijn stembrief niet ongeldig maken? of een proteststem uitbrengen?

3/ nee ze komen niet alle beloftes na
uiteraard niet. de beloftes zijn van de aard "als wij het hier voor het zeggen hadden in dit land, dan zou dit & dat gebeuren". maar aangezien alle partijen zulke beloftes doen, en aangezien geen enkele partij het alleen voor het zeggen heeft, moeten er compromissen komen.

ik snap echt niet waarom je het 'argument' van de niet-bindende partijprogramma's blijft herhalen.
wardje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2003, 14:00   #108
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Citaat:
Ik snap echt niet waarom je het 'argument' van de niet-bindende partijprogramma's blijft herhalen.
Voor jou is dat dus duidelijk een non-argument.
Met het BROV is dat nochtans een doorslaggevend argument.
Het overstijgt de niet bindende partijprogrammas.
Omdat het souvereine volk dan een eigen keuze maakt die boven de compromisgevoelige particratie staat.

We weten intussen dat jij de macht liever blijft verdelen tussen partijen die geen enkele garantie geven dat ze hun beloofde partijprogramma ook zullen uitvoeren.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2003, 16:18   #109
wardje
Burgemeester
 
wardje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2003
Berichten: 598
Standaard

gnnnnnnjjjjjj

het argument gaat:
"partijprogramma's zijn niet bindend, BROV uitslagen daarentegen zijn wel bindend".

maar dat is appelen met citroenen vergelijken
een partijprogramma is geen uitslag; het staat op dezelfde hoogte als de woorden "voor" of "tegen" op een BROV formuliertje

(maar bon, ik begrijp ondertussen waarom dat argument steeds weer de kop opsteekt. zelfs indien een partij de absolute meerderheid haalt, en geen rekening moet houden met coalitiepartners, dan nog zal de partij waarschijnlijk haar partijprogramma niet woordelijk uitvoeren.

dat is maar goed ook. op vier jaar kan er veel gebeuren, en dan is een partijprogramma best geen strakke richtlijn)
wardje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2003, 16:18   #110
wardje
Burgemeester
 
wardje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2003
Berichten: 598
Standaard

gnnnnnnjjjjjj

het argument gaat:
"partijprogramma's zijn niet bindend, BROV uitslagen daarentegen zijn wel bindend".

maar dat is appelen met citroenen vergelijken
een partijprogramma is geen uitslag; het staat op dezelfde hoogte als de woorden "voor" of "tegen" op een BROV formuliertje

(maar bon, ik begrijp ondertussen waarom dat argument steeds weer de kop opsteekt. zelfs indien een partij de absolute meerderheid haalt, en geen rekening moet houden met coalitiepartners, dan nog zal de partij waarschijnlijk haar partijprogramma niet woordelijk uitvoeren.

dat is maar goed ook. op vier jaar kan er veel gebeuren, en dan is een partijprogramma best geen strakke richtlijn)
wardje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2003, 21:03   #111
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Hiermee geef je wel toe dat partijprogrammas waardeloos zijn. Dat ze het volk misleiden en dat ze er enkel zijn om zichzelf te dienen.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2003, 00:04   #112
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris
 
Paulus de Boskabouter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2003
Berichten: 7.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Hiermee geef je wel toe dat partijprogrammas waardeloos zijn. Dat ze het volk misleiden en dat ze er enkel zijn om zichzelf te dienen.
tsss... wat gaan de andere Vlaams-nationalisten van zo'n uitspraak denken?
Paulus de Boskabouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2003, 00:11   #113
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus de Boskabouter
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Hiermee geef je wel toe dat partijprogrammas waardeloos zijn. Dat ze het volk misleiden en dat ze er enkel zijn om zichzelf te dienen.
tsss... wat gaan de andere Vlaams-nationalisten van zo'n uitspraak denken?
Maakt mij niks uit Kabouter.
Partijen zijn partijen. Of ze nu Vlaams-nationalistisch of belgicistisch zijn.
En allemaal willen ze niks liever dan aan de macht komen via het volk dat ze daarna weer voor vier jaar vergeten.

Of waarom denk je dat ik het BROV bepleit?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2003, 14:05   #114
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wardje
1/ goede huisvaders? een staat is geen gezin. een staat heeft andere prioriteiten. ik zie niet in hoe de goede huisvader een maatstaf zou zijn voor beleidsmensen.
Op macro-schaal moeten ze net hetzelfde doen als van een gezinshoofd verwacht wordt.
De gelden beheren.
Beslissingen ten goede nemen.
De tevredenheid vrijwaren van hen die afhankelijk zijn van hun beleid.

Citaat:
of wil je misschien dat onze politici regeren bij ouderlijk gezag?
Regeervorm is iets anders dan de regeer'inhoud' of bestuursdaden.
Je haspelt ze hier beiden op sofistische wijze door mekaar.
Door middel van inspraak van het mondige volk hoeft er immers niet enkel via 'ouderlijke oekazen' geregeerd worden. Dat wil ik met BROV juist vermijden.
Jij toch ook?

Citaat:
2/ tot tevredenheid der mensen
de kiezer heeft blauw en rood in hun beleid bevestigd. een afgeperste bevestiging zeg je? kon de kiezer dan zijn stembrief niet ongeldig maken? of een proteststem uitbrengen?
Dit is een foute voorstelling van zaken. Stel dat VB, N-VA en CD&V het op een akkoordje gooiden en hun stemmen samengooiden.
Zou je die meerderheidscoalitie (als plausibel resultaat van identiek stemgedrag!!!) dan democratisch heten?
Zou je deze vorm van 'volkswil' dan nog zo genegen zijn?
Zou je in voorkomend geval niet graag een instrument in handen hebben om eventueel fascistische, fundamentalistische of separatistische beleidsdaden terug te fluiten?


Citaat:
3/ nee ze komen niet alle beloftes na
uiteraard niet. de beloftes zijn van de aard "als wij het hier voor het zeggen hadden in dit land, dan zou dit & dat gebeuren". maar aangezien alle partijen zulke beloftes doen, en aangezien geen enkele partij het alleen voor het zeggen heeft, moeten er compromissen komen.

ik snap echt niet waarom je het 'argument' van de niet-bindende partijprogramma's blijft herhalen.
Jij bent dus akkoord met gebroken beloftes, leugens, compromissen met enkel verliezers etc.?
Bizar dat een mens die in democratie geïnteresseerd lijkt daar zo over denkt.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2003, 21:42   #115
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Ik kan hier alle dagen voluit de ware stem van het volk horen en lezen, en alle dagen ben ik meer en meer tegen het BROV. Ik ben niet bereid die prijs (de demokratie opofferen ten gunste van een bende fanatieke malloten) te betalen. Laat het debat zoals steeds plaats vinden in het parlement en de commissies, dat werkt niet feilloos maar demokratisch genoeg. Ik kan er best mee leven

Wat ik persoonlijk veel interessanter zou vinden in die hele discussie over het BROV is bijvoorbeeld welke 10 voorbeelden van referenda jullie voorstanders van het BROV zouden het EERST zouden willen houden

De beweegredenen waarom iemand persé iets eist zijn niet altijd meteen duidelijk. Mij afschilderen als anti-demokratisch omdat ik tegen het BROV ben is makkelijk, maar ik heb ook mijn beweegredenen om daar tegen te zijn en te blijven.

Dus nogmaals en ik herhaal:

[size=6]Geef mij een lijst van de 10 meest belangrijke referenda die jullie in je hoofd hebben, en waar jullie een volksraadpleging die bindend moet zijn, over zouden willen houden.[/size]

Ik luister.
Vermits ik geen bevredigend antwoord krijg zal ik hier neerschrijven waar de voorstanders van het BROV op aansturen, en waarom zij nagenoeg allen uit nationalistische of ultra rechtse Blok komen, dat andere Blok incluis. En meteen ook waarom ik tegen het BROV ben omdat het door de verkeerde geesten wordt aangebracht.

De 10 belangrijkste referenda die door de voorstanders van het BROV (extreem tot ultra rechts op de forums zoals dit) op hun prioriteitenlijst wordt gezet:

(note: de volgorde is toevallig en kan volledig anders verlopen)

1. De islam moet verboden worden
2. Vreemdelingen buiten
3. Vlaanderen onafhankelijk
4. Brussel annexeren bij Vlaanderen en Vervlaamsen
5. Afschaffen van de monarchie en vervangen door de Republiek
6. Euthanasie afschaffen
7. Abortus afschaffen
8. Afschaffen van de vakbonden
9. Onvoorwaardelijke amnestie voor collaborateurs uit het verleden
10. Doodstraf invoeren.

Ik zou hier nog een aantal bonusjes kunnen aan toevoegen, maar iedereen weet wel wat ik bedoel en meteen ook waarom ik daar op tegen ben.
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2003, 21:46   #116
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
1. De islam moet verboden worden
2. Vreemdelingen buiten
3. Vlaanderen onafhankelijk
4. Brussel annexeren bij Vlaanderen en Vervlaamsen
5. Afschaffen van de monarchie en vervangen door de Republiek
6. Euthanasie afschaffen
7. Abortus afschaffen
8. Afschaffen van de vakbonden
9. Onvoorwaardelijke amnestie voor collaborateurs uit het verleden
10. Doodstraf invoeren.

Ik zou hier nog een aantal bonusjes kunnen aan toevoegen, maar iedereen weet wel wat ik bedoel.

Die halen nog niet eens genoeg bruine handtekeningen om een BROV te starten.
(15% in Vlaanderen is in België nog heel wat minder )
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2003, 21:54   #117
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
1. De islam moet verboden worden
2. Vreemdelingen buiten
3. Vlaanderen onafhankelijk
4. Brussel annexeren bij Vlaanderen en Vervlaamsen
5. Afschaffen van de monarchie en vervangen door de Republiek
6. Euthanasie afschaffen
7. Abortus afschaffen
8. Afschaffen van de vakbonden
9. Onvoorwaardelijke amnestie voor collaborateurs uit het verleden
10. Doodstraf invoeren.

Ik zou hier nog een aantal bonusjes kunnen aan toevoegen, maar iedereen weet wel wat ik bedoel.

Die halen nog niet eens genoeg bruine handtekeningen om een BROV te starten.
(15% in Vlaanderen is in België nog heel wat minder )
Dat is wat jij zegt, maar niet wat zij denken.
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2003, 22:06   #118
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Vermits ik geen bevredigend antwoord krijg zal ik hier neerschrijven waar de voorstanders van het BROV op aansturen, en waarom zij nagenoeg allen uit nationalistische of ultra rechtse Blok komen, dat andere Blok incluis. En meteen ook waarom ik tegen het BROV ben omdat het door de verkeerde geesten wordt aangebracht.

De 10 belangrijkste referenda die door de voorstanders van het BROV (extreem tot ultra rechts op de forums zoals dit) op hun prioriteitenlijst wordt gezet:

(note: de volgorde is toevallig en kan volledig anders verlopen)

1. De islam moet verboden worden
2. Vreemdelingen buiten
3. Vlaanderen onafhankelijk
4. Brussel annexeren bij Vlaanderen en Vervlaamsen
5. Afschaffen van de monarchie en vervangen door de Republiek
6. Euthanasie afschaffen
7. Abortus afschaffen
8. Afschaffen van de vakbonden
9. Onvoorwaardelijke amnestie voor collaborateurs uit het verleden
10. Doodstraf invoeren.

Ik zou hier nog een aantal bonusjes kunnen aan toevoegen, maar iedereen weet wel wat ik bedoel en meteen ook waarom ik daar op tegen ben.
Als ik dat lijstje zo zie en ik jouw berichten in mijn achterhoofd hou, is het volgens mij uit pure angst voor de mening van de bevolking dat je tegen het volksinitiatief bent. Het is precies die angst voor het volk en de kloof tussen partij en achterban, die voor de nederlaag van de linkse partijen in Nederland heeft gezorgd. Ik weet natuurlijk niet hoe het bij de top van de Vlaamse sociaaldemocraten zit, maar als hun mening overeenkomt met de jouwe, ziet het er niet goed voor ze uit.

Ik zou trouwens, afgezien van de puur Belgische onderwerpen natuurlijk, met gerust hart het hele lijstje aan het Nederlandse volk durven voorleggen (de vraagstelling moet overigens bij sommige wel worden uitgewerkt, want "vreemdelingen buiten?" kan natuurlijk nooit een referendumvraag zijn.):
1. geen tweederde meerderheid in Nederland voor (wijziging grondwet)
2. ligt aan de vraagstelling, als gevraagd wordt "criminele vreemdelingen de nationaliteit ontnemen en uitzetten?" zal er misschien wel een meerderheid voor zijn.
3. n.v.t.
4. n.v.t.
5. zeker geen gewone en al helemaal geen tweederde meerderheid in Nederland voor (wijziging grondwet)
6. geen meerderheid in Nederland voor
7. geen meerderheid in Nederland voor
8. zeker geen meerderheid in Nederland voor
9. zeker geen meerderheid in Nederland voor (er worden juist nog altijd oorlogsmisdadigers opgespoord!)
10. volgens opiniepeilingen is een meerderheid van 60 tot 65% tegen de doodstraf, maar de straffen in Nederland moeten in veel gevallen wel verhoogd worden, omdat ze niet voldoende 'genoegdoening' geven. Gebeurt dat niet, dan bestaat het risico dat mensen radicaliseren, maar de doodstraf kan niet eens ingevoerd worden vanwege internationale verdragen daarover.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2003, 12:55   #119
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Vermits ik geen bevredigend antwoord krijg zal ik hier neerschrijven waar de voorstanders van het BROV op aansturen, en waarom zij nagenoeg allen uit nationalistische of ultra rechtse Blok komen, dat andere Blok incluis. En meteen ook waarom ik tegen het BROV ben omdat het door de verkeerde geesten wordt aangebracht.

De 10 belangrijkste referenda die door de voorstanders van het BROV (extreem tot ultra rechts op de forums zoals dit) op hun prioriteitenlijst wordt gezet:

(note: de volgorde is toevallig en kan volledig anders verlopen)

1. De islam moet verboden worden
2. Vreemdelingen buiten
3. Vlaanderen onafhankelijk
4. Brussel annexeren bij Vlaanderen en Vervlaamsen
5. Afschaffen van de monarchie en vervangen door de Republiek
6. Euthanasie afschaffen
7. Abortus afschaffen
8. Afschaffen van de vakbonden
9. Onvoorwaardelijke amnestie voor collaborateurs uit het verleden
10. Doodstraf invoeren.

Ik zou hier nog een aantal bonusjes kunnen aan toevoegen, maar iedereen weet wel wat ik bedoel en meteen ook waarom ik daar op tegen ben.
Als ik dat lijstje zo zie en ik jouw berichten in mijn achterhoofd hou, is het volgens mij uit pure angst voor de mening van de bevolking dat je tegen het volksinitiatief bent.
Onzin. Ik ga er simpelweg van uit dat heel dat gedoe rond het BROV een andere truuk is van het racistische Vlaams Blok om de huidige parlementaire werking te omzeilen. Het VB groeit wel aan maar niet snel genoeg, vandaar het hameren op het BROV om sneller standpunten uit haar programma te kunnen realiseren.

Vermits het VB de kampioen is in België qua propagandavoeren, en driekwart van haar budget enkel en alleen voor propagandadoeleinden wordt aangewend en zij zeer goed bedreven zijn in het manipuleren en bespelen van de populistische gevoelens bij de bevolking, denk ik dat wij (de huidige demokratische parijen) de propagandaslag wel eens zouden kunnen verliezen.

Citaat:
Ik zou trouwens, afgezien van de puur Belgische onderwerpen natuurlijk, met gerust hart het hele lijstje aan het Nederlandse volk durven voorleggen (de vraagstelling moet overigens bij sommige wel worden uitgewerkt, want "vreemdelingen buiten?" kan natuurlijk nooit een referendumvraag zijn.):
1. geen tweederde meerderheid in Nederland voor (wijziging grondwet)
2. ligt aan de vraagstelling, als gevraagd wordt "criminele vreemdelingen de nationaliteit ontnemen en uitzetten?" zal er misschien wel een meerderheid voor zijn.
3. n.v.t.
4. n.v.t.
5. zeker geen gewone en al helemaal geen tweederde meerderheid in Nederland voor (wijziging grondwet)
6. geen meerderheid in Nederland voor
7. geen meerderheid in Nederland voor
8. zeker geen meerderheid in Nederland voor
9. zeker geen meerderheid in Nederland voor (er worden juist nog altijd oorlogsmisdadigers opgespoord!)
10. volgens opiniepeilingen is een meerderheid van 60 tot 65% tegen de doodstraf, maar de straffen in Nederland moeten in veel gevallen wel verhoogd worden, omdat ze niet voldoende 'genoegdoening' geven. Gebeurt dat niet, dan bestaat het risico dat mensen radicaliseren, maar de doodstraf kan niet eens ingevoerd worden vanwege internationale verdragen daarover.
Tja, mijn bedoeling was niet dat jij daar een antwoord op zou geven, om het kort te houden: ik stem TIEN keer hard en overtuigd: NO PASARAN.
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2003, 12:59   #120
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Mij lijkt het erop dat de hevigste voorstanders van dit referendum er zo voorstander van zijn, omdat de partijpolitieke parlementaire democratie van vandaag de dag hen geen gevoel van "goed bestuur" meer biedt. Als we het dan toch over het "verdiepen van de democratie" hebben, kunnen we dan niet beter eens bekijken hoe we ons democratisch bestel ten gronde kunnen veranderen? Misschien in de hoop dat "de burger" er ook meer geïnteresseerd in raakt? Het heeft er immers sterk van weg, dat het bestaan van zo'n BROV bovenop de nu geldende partijpoltiek, ten gronde niets aan het systeem zal veranderen...
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be