Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 maart 2007, 19:27   #1
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard Extra taks op verpakking

Zoals voorspeld hebben de stoere verklaringen van Guy Verhofstadt over een CO2-gerelateerde verpakkingstaks tot niets geleid. De verpakkingstaks-versie-Verhofstadt heeft niets te maken met een bekommernis om het milieu. De impact op de CO2-uitstoot zal immers nagenoeg nihil zijn. De federale regering moet echter op zoek naar nieuwe inkomsten om het begrotingstekort te verdoezelen en dan zijn alle middelen goed, inclusief het voorliegen van de bevolking. De verpakkingstaks is zonder meer een belastingsverhoging. En dat onder het toeziend oog van een liberale premier die van belastingsverlaging een geloofspunt heeft gemaakt!
De aanpak is kenmerkend voor paars: achter het goochelen met allerlei nobele intenties gaat een veel rauwere werkelijkheid schuil. Ondanks de gunstige economische conjunctuur slaagde de Belgische regering er niet in om de voorbije jaren een begrotingsbeleid te voeren dat anticipeert op de uitdagingen die razendsnel op ons afkomen. Integendeel. In plaats van de economische meevallers als een buffer te gebruiken om de kosten van de vergrijzing mee te dragen, werden ze voor de voet opgebruikt. En bijkomend waren telkens weer eenmalige maatregelen nodig om de begroting in evenwicht te houden. Dat Verhofstadt & Co een terechte bekommernis van de mensen, het terugdringen van de CO2-uitstoot, als groen schaamlapje gebruiken om hun onvermogen achter te verschuilen, is dan ook ronduit schandalig.

Is deze taks een taks ten voordele van het milieu of dient ze inderdaad om het begrotingsgat te vullen?
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.

Laatst gewijzigd door guido 007 : 13 maart 2007 om 19:28.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 20:23   #2
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Zoals voorspeld hebben de stoere verklaringen van Guy Verhofstadt over een CO2-gerelateerde verpakkingstaks tot niets geleid. De verpakkingstaks-versie-Verhofstadt heeft niets te maken met een bekommernis om het milieu. De impact op de CO2-uitstoot zal immers nagenoeg nihil zijn. De federale regering moet echter op zoek naar nieuwe inkomsten om het begrotingstekort te verdoezelen en dan zijn alle middelen goed, inclusief het voorliegen van de bevolking. De verpakkingstaks is zonder meer een belastingsverhoging. En dat onder het toeziend oog van een liberale premier die van belastingsverlaging een geloofspunt heeft gemaakt!
De aanpak is kenmerkend voor paars: achter het goochelen met allerlei nobele intenties gaat een veel rauwere werkelijkheid schuil. Ondanks de gunstige economische conjunctuur slaagde de Belgische regering er niet in om de voorbije jaren een begrotingsbeleid te voeren dat anticipeert op de uitdagingen die razendsnel op ons afkomen. Integendeel. In plaats van de economische meevallers als een buffer te gebruiken om de kosten van de vergrijzing mee te dragen, werden ze voor de voet opgebruikt. En bijkomend waren telkens weer eenmalige maatregelen nodig om de begroting in evenwicht te houden. Dat Verhofstadt & Co een terechte bekommernis van de mensen, het terugdringen van de CO2-uitstoot, als groen schaamlapje gebruiken om hun onvermogen achter te verschuilen, is dan ook ronduit schandalig.

Is deze taks een taks ten voordele van het milieu of dient ze inderdaad om het begrotingsgat te vullen?
Deze tax is pure larie en apekool natuurlijk. Precies of iemand minder van die producten zal kopen omdat er enkele eurocents bijkomen. De echte maatregelen moeten op een ander worden gezocht. Als men glas verkoopt bijvoorbeeld moet de verkoper (Carrefour, Colruyt, Delhaize, Aldi, Lidl, ...) ook instaan voor de opruiming van de verpakking en daarmee bedoel ik dat ze gemakkelijke glascontainers moeten plaatsen voor hun deurtje en ook moeten instaan voor de opruiming ervan. Daarmee is de burger daadwerkelijk geholpen, immers, als hij komt shoppen brengt hij zijn leeggoed mee en deponeert het daar.
Plastic is momenteel te gemakkelijk ... men koopt het en deponeert het in zo'n blauw zakje en zet het op straat als de vuilnis langskomt.
De meeste burgers zijn er niet echt voor dat het ietsje goedkoper wordt maar ze apprecieren het wel als het allemaal wat gemakkelijker wordt. Als het evidenter wordt om glasafval weg te krijgen dan plasticafval zouden ze voor het glasafval kiezen. Daar zou men veel meer moeten op inspelen.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 23:13   #3
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Plasticafval, glasafval, PMD-afval, GFT-afval, Papier en karton: alles kan je hier op de juiste dag buiten zetten en alles wordt hier opgehaald. Hoeveel evidenter of eenvoudiger kan het nog worden?

Maar deze taks is inderdaad niet meer dan een ordinaire belastingsverhoging.
Nuja, Nederlandse winkels zijn al enkele jaren een pak goedkoper; het verschil wordt er enkel nog wat groter op
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 07:56   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Nuja, Nederlandse winkels zijn al enkele jaren een pak goedkoper; het verschil wordt er enkel nog wat groter op
Regelmatig ga ik in Nederland winkelen en ik kan u verzekeren dat "alles is goedkoper" echt niet opgaat. Bepaalde producten zijn inderdaad stukken goedkoper, andere dan weer niet. Laatst bood de Lidl zowel in België als in Nederland een heel assortiment Griekse specialiteiten aan. Wat bleek? Het ene product was tot een halve euro goedkoper in Nederland, terwijl het andere dan weer stukken goedkoper was in België. Heel merkwaardige prijszetting. Feit is wel dat melk - hoe kan het ook anders - veel goedkoper is in Nederland (gaande van 0,33 tot 0,29 euro de liter halfvolle melk).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 08:43   #5
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Mensen moeten alles netjes ingepakt hebben. Ze hebben daar een fetisj voor.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 18:49   #6
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Regelmatig ga ik in Nederland winkelen en ik kan u verzekeren dat "alles is goedkoper" echt niet opgaat. Bepaalde producten zijn inderdaad stukken goedkoper, andere dan weer niet. Laatst bood de Lidl zowel in België als in Nederland een heel assortiment Griekse specialiteiten aan. Wat bleek? Het ene product was tot een halve euro goedkoper in Nederland, terwijl het andere dan weer stukken goedkoper was in België. Heel merkwaardige prijszetting. Feit is wel dat melk - hoe kan het ook anders - veel goedkoper is in Nederland (gaande van 0,33 tot 0,29 euro de liter halfvolle melk).
Tuurlijk is niet "alles" goekoper, maar drank is er over het algemeen wel goedkoper; nog wat andere dingen ook.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 20:04   #7
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Plasticafval, glasafval, PMD-afval, GFT-afval, Papier en karton: alles kan je hier op de juiste dag buiten zetten en alles wordt hier opgehaald. Hoeveel evidenter of eenvoudiger kan het nog worden?

Maar deze taks is inderdaad niet meer dan een ordinaire belastingsverhoging.
Nuja, Nederlandse winkels zijn al enkele jaren een pak goedkoper; het verschil wordt er enkel nog wat groter op
Plastic, pmd en restafval veertiendaags, glas en papier/karton maandelijks. Eenmaal vergeten buitenzetten is dus al vlug twee maanden vooraleer men het leeggoed kwijtgeraakt. Als men dus voor alles voor glas zou kiezen ipv voor plastic komt men met zijn glasafval al gauw in de problemen als men niet echt een "ruim" huis heeft. Veel beter zou ik vinden dat men tijdens de dagelijkse inkopen ook zijn leeggoed zou kunnen meenemen. Heel veel glas is trouwens nog altijd "verloren verpakking" en dat kan men niet zomaar binnenbrengen.
In Gent stonden er vroeger ook op diverse plaatsen glascontainers maar die zijn allemaal verdwenen. Ik moet toegeven dat het dan ook meestal een vuil boeltje was met niet alleen glas dat men er deponeerde.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 20:34   #8
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Helemaal erg woirdt het als u weet dat de overheid ook nog eens voorschrijft hoe bepaalde producten verpakt MOETEN worden. Er is dus geen ontsnappen aan, of u moet natuurlijk stoppen met yoghurt, boter, melk, fruitsap, etc. etc. te consumeren
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 20:53   #9
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Plastic, pmd en restafval veertiendaags, glas en papier/karton maandelijks. Eenmaal vergeten buitenzetten is dus al vlug twee maanden vooraleer men het leeggoed kwijtgeraakt. Als men dus voor alles voor glas zou kiezen ipv voor plastic komt men met zijn glasafval al gauw in de problemen als men niet echt een "ruim" huis heeft. Veel beter zou ik vinden dat men tijdens de dagelijkse inkopen ook zijn leeggoed zou kunnen meenemen. Heel veel glas is trouwens nog altijd "verloren verpakking" en dat kan men niet zomaar binnenbrengen.
In Gent stonden er vroeger ook op diverse plaatsen glascontainers maar die zijn allemaal verdwenen. Ik moet toegeven dat het dan ook meestal een vuil boeltje was met niet alleen glas dat men er deponeerde.
Ach, ene klein beetje oplettendheid en "discipline" zo je wil; ze bieden je de mogelijkheid om het supersimpel te maken, maar als je dat dat vergeet dan is dat wel je eigen schuld natuurlijk
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 21:07   #10
BitterSweet
Minister-President
 
BitterSweet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2004
Berichten: 4.290
Standaard

Mijn koekjes wil ik in een ijzeren doos
ingepakt met papiertjes in het roos
Mijn pudding wil ik in zakjes
in van die kleine kartonnen pakjes
Mijn kleding wil ik in papier
met daarrond een plastiek zakje van hier
Mijn schoenen wil ik in een doos
ze zijn nochtans niet broos
en mijne pekelharing in een bokaal
want zo moet het nu eenmaal
Mijn belastingen krijg ik in een brief
daarin vraagt men mij heel lief
of ik dringend wil betalen
anders gaan ze de begroting niet halen
En ooit zal ik hier verdwijnen tussen vier planken
moet ik nu lachen of nu janken?
__________________
We zijn vrij tot op het moment dat we kiezen, van dan af controleert de keuze de kiezer
BitterSweet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 22:44   #11
Desiderius
Minister-President
 
Desiderius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
Standaard

... de 'inconvenient truth about the Al Gore-tax' is al zonneklaar geworden: de komende jaren mogen we ons verwachten aan héél veel extra taksen. De staat zit op droog zaad en om sinterklaasje te kunnen blijven spelen zullen we mogen ophoesten. Geen partij die het tegenspreekt.

Het komt wel bijzonder hilarisch over wanneer uitgerekend de PS bij monde van Di Rupo principieel bezwaar maakt tegen de (door 'Open VLD') voorgestelde taks op vliegtuigtickets omdat dit het reizen duurder zou maken voor mensen met een bescheiden inkomen. (lees: Brussels South een knauw zou kunnen geven) Nooit vertoond: de PS als anti-belastingspartij. (enfin, selectief dan toch...)
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 23:41   #12
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Ach, ene klein beetje oplettendheid en "discipline" zo je wil; ze bieden je de mogelijkheid om het supersimpel te maken, maar als je dat dat vergeet dan is dat wel je eigen schuld natuurlijk
't is niet alleen vergeten he. Toevallig twee, drie dagen in het buitenland als het glas moet buiten staan en lap ... twee weken leeggoed opsparen.
Maar waarom de grootwarenhuizen hier geen verantwoordelijkheid in geven? Per slot van rekening maken zij massa's winst en het zou ook nog een tegemoetkoming zijn aan de kleine zelfstandige. Die grootwarenhuizen zouden dan ook wat extra personeel moeten aannemen.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 07:48   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Tuurlijk is niet "alles" goekoper, maar drank is er over het algemeen wel goedkoper; nog wat andere dingen ook.
't Betere bier is over het algemeen gesproken duurder dan in België. Wel pakken de slijterijen en supermarkten soms uit met aanbiedingen en dan is het wel interessant. Wel even wennen om een 30cl Grimbergen te drinken in plaats van 33cl...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 07:50   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Tuurlijk is niet "alles" goekoper, maar drank is er over het algemeen wel goedkoper; nog wat andere dingen ook.
Bloem met gist voor de broodbakmachine is merkwaardigerwijze stukker duurder in Nederland dan in België... Ik blijf me afvragen hoe dit mogelijk is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 08:26   #15
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 3 oktober 2003
Locatie: Zou ik ook graag weten
Berichten: 14.746
Standaard

Ik schreef het al vanaf dat die gore Al Gore-hype begon: de enige bedoeling was, is en zal zijn : EXTRA BELASTINGEN voor Jan met de pet en zijn Liza.

(al heb ik geen idee of Jan een pet heeft en zijn vrouw Liza heet.....)
__________________
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2007, 17:30   #16
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard Verpakking verplicht

Vroeger was er bulkverkoop, groenten en dergelijke werden meestal in oude kranten gedraaid.

Nu hebben we een dienst voor de voedselveiligheid, zij schrijven voor hoe iets verpakt moet worden.

En de consument..... De consument heeft geen andere keuze dan betalen.

Drank in herbruikbare glazen flessen heeft heus ook wel invloed op ons milieu:

De flessen zijn veel zwaarder, dus extra branstof nodig voor de verplaatsingen (van brouwerij naar winkel, van winkel naar consument, van consument naar winkel, van winkel naar brouwerij).

De flessen moeten gespoeld worden, heeft iemand er een gedacht van met welke schadelijke producten dit gedaan wordt? Hoeveel water hiervoor verontreinigt wordt?

Hoeveel energie is er nodig om een glazen fles te maken? Hoeveel energie is er nodig om een plastieken fles te maken?

Veel vragen, ik weet het.

Volgens mij zijn beide soorten (plastiek en glas) even slecht.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2007, 22:33   #17
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
... de 'inconvenient truth about the Al Gore-tax' is al zonneklaar geworden: de komende jaren mogen we ons verwachten aan héél veel extra taksen. De staat zit op droog zaad en om sinterklaasje te kunnen blijven spelen zullen we mogen ophoesten. Geen partij die het tegenspreekt.

Het komt wel bijzonder hilarisch over wanneer uitgerekend de PS bij monde van Di Rupo principieel bezwaar maakt tegen de (door 'Open VLD') voorgestelde taks op vliegtuigtickets omdat dit het reizen duurder zou maken voor mensen met een bescheiden inkomen. (lees: Brussels South een knauw zou kunnen geven) Nooit vertoond: de PS als anti-belastingspartij. (enfin, selectief dan toch...)
Zo is het eigenlijk wel.
Al krijgen de bedoelingen van de man (A.G.) voor mij nog het voordeel van de twijfel. Die van de staat zijn duidelijk.
Het ergste is nog dat er mensen zijn die daarmee geloven (mogelijk met inbegrip van de politici) dat ze nog iets doen aan een schoner milieu ook.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2007, 09:56   #18
Donaldduck
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 juli 2005
Berichten: 55
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Vroeger was er bulkverkoop, groenten en dergelijke werden meestal in oude kranten gedraaid.

Nu hebben we een dienst voor de voedselveiligheid, zij schrijven voor hoe iets verpakt moet worden.

En de consument..... De consument heeft geen andere keuze dan betalen.

Drank in herbruikbare glazen flessen heeft heus ook wel invloed op ons milieu:

De flessen zijn veel zwaarder, dus extra branstof nodig voor de verplaatsingen (van brouwerij naar winkel, van winkel naar consument, van consument naar winkel, van winkel naar brouwerij).

De flessen moeten gespoeld worden, heeft iemand er een gedacht van met welke schadelijke producten dit gedaan wordt? Hoeveel water hiervoor verontreinigt wordt?

Hoeveel energie is er nodig om een glazen fles te maken? Hoeveel energie is er nodig om een plastieken fles te maken?

Veel vragen, ik weet het.

Volgens mij zijn beide soorten (plastiek en glas) even slecht.
ik weet het ook ni maar volgens mij zijn we beter af met plastiek en blik , een vrachtwagen met glas heeft VEEL minder drank bij dan dezelfde wagen met blikjes , tetra brik of plastiek , dat glas moet weer met dezelfde vrachtwagen , neemt evenveel plaats in als volle flessen , terug om te spoelen > veeeel water , de pmd persen ze in de afvalwagen samen zodat ze meer kunnen vervoeren > minder CO uitstoot en daar was het 'm toch voor te doen ??????? dus plastiek blik of tetrabrik > meer drank voor zelfde transport > dus minder transport dan glas dus minder CO2 en minder vrachtwagens op de baan dus ook geen vrachtwagens met LEEGGOED op de baan dus weer minder CO2 , geen flessen die gespoeld moeten worden en minder afvalwater > ook weer goed enz enz ..... BTW minder vrachtwagens is minder file dus ook weer minder CO2 voor dezelfde afstanden en wagens die trager rijden in de file hebben meer roetuitstoot ook weer slecht dus rapper rijden zou beter zijn
Van die plastiek flessen maken ze ons fleestruitjes , blik > ijzer > hergebruik , tetrabrik daar maken ze in Brazilië golfplaten van , roest ni stiller als het water er met bakken uit de hemel komt en het is minder warm onder een tetrabrik golfplaat dan onder een stalen golfplaat , ze zijn lichter > minder brandstof bij transport hier zijn we weer dus minder CO2 . Nu ga je zeggen wat zijn wij hier met plastiek golfplaten buiten het kippehok bij iemand in de tuin , we kunnen ze mss als hulp in bouwpakketen voor huisjes naar Afrika sturen daar worden golfplaten masaal gebruikt voor huisjes
__________________
If god wanted people to believe in him, why'd he invent logic then?
Donaldduck is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be