Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 juli 2004, 20:26   #1
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard Maatschappelijke werkers of politie ?

Deze week staat er onder de hoofding zelfmoord bij de politie een eigenaardige lezersbrief in het weekblad "Humo". Ik citeer :
...Wij, straatlopers, moeten dweilen met de kraan open. We zijn geen ordehandhavers meer; dank zij de politici zijn we pispalen geworden. In feite kan men het hele politiekorps gewoon vervangen door sociale medewerkers.....
mocht ik burgemeester zijn, dan had ik ook liever 30 agenten onder mij die naar mijn pijpen dansten dan 30 die hun eigen zin en echt politiewerk deden..

Onafgezien het feit dat "hun eigen zin doen" normaal niet synoniem is van "echt politiewerk doen"
vind ik het een relevante vraag wat we eigenlijk van de politie als burgers van dit land verwachten.
Een beetje sociaal begrip zou niet te veel gevraagd zijn , maar dan wel zonder "pispaal" te zijn.

Persoonlijk heb ik van politie geen klagen, behalve dat ze soms wel wat arrogant overkomen,
dacht dat het een beetje aan de militaire structuur ligt...
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2004, 21:12   #2
vryko
Provinciaal Statenlid
 
vryko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2002
Locatie: Mechelen
Berichten: 650
Stuur een bericht via MSN naar vryko
Standaard

er is wel degelijk iets mis bij onze politie. Een groot gedeelte (toch van degenen die ik hier in mechelen ken) is volledig gedemotiveerd. Iets dat ook opvalt is dat onze ordehandhavers misbruik maken van bijna elke gelegenheid waar ze zich eruit kunnen praten. (bij rellen na den mechelsen derby is iedereen, ongeacht wat hij deet, eerst getrakteerd op een paar klappen van den matrak vooraleer hij meegenomen werd).

Ik ben niet vertrouwd genoeg met onze politie om de redenen en oplossingen hiervoor aan te halen. Ik ben zeker dat mij forumgenoten hier spoedig met de oplossingen zullen komen aandraven Doch geloof ik dat er eerder een onderzoek nodig is van de bevoegde instanties om een echte oplossing te bekomen.
__________________
ge verziekt de maatschappij!
vryko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2004, 21:32   #3
Spetsnaz
Europees Commissaris
 
Spetsnaz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2003
Locatie: Merksem
Berichten: 6.016
Stuur een bericht via MSN naar Spetsnaz
Standaard

Mja, mijn vader is politieagent en die getuigt daar ook van. De mensen bellen voor de kleinste pietluttigheden naar de politie. Men belt bijvoorbeeld omdat de buren teveel lawaai maken en men vraagt - nee, eist - dan dat de politie hier een einde aan komen maken.
Na enig doorvragen blijkt dat de beller in kwestie zelf niet de moeite heeft genomen om zijn buren te vragen de muziek stiller te zetten.

Tja, politieagenten moet je niet gaan lastig vallen met sociaal werk he. Die mensen hebben wel ander werk.
Spetsnaz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2004, 09:51   #4
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Het beroemde burengerucht & het onvermogen van veel mensen om gewoon met hun buren te praten ! Is het geen prachtwerk moesten er mensen (politie of andere) in staat zijn dit adekwaat op te lossen ? Het is inderdaad zo dat de politie een beetje de vuilbak is van maatschappelijke problemen. Als dat hun werk niet is - wiens werk is het dan ?
Als ze "ander" werk hebben - welk is dan dat ander werk ?

Het is toch zo dat in een democratie - de maatschappij bepaald wat politiewerk is en wat niet - er zo maar op los gaan slaan is duidelijk niet wat we in de eerste plaats van de politie verwachten.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2004, 11:22   #5
Spetsnaz
Europees Commissaris
 
Spetsnaz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2003
Locatie: Merksem
Berichten: 6.016
Stuur een bericht via MSN naar Spetsnaz
Standaard

De eerste taak van de politie lijkt mij toch de wet te doen handhaven en natuurlijk ook een luisterend oor te zijn als er problemen zijn. Ik zou helemaal geen zuiver repressieve politie willen, maar de politie moet niet bij elke pietluttigheid (dit vinden de mensen in kwestie natuurlijk niet) gaan tussenkomen.

Uiteraard mag de politie er niet zo maar op los slaan, maar de mensen moeten eerst hun problemen zelf op te lossen en pas dan beroep doen op de overheid (subsidiariteitsbeginsel). Je kan toch niet van de politie of de overheid in het algemeen verwachten dat ze het onvermogen van de vele mensen om met hun buren te praten helpt op te lossen? Dit is een veel breder maatschappelijk probleem denk ik...
Spetsnaz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2004, 13:11   #6
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Ok : ik zal het maar toegeven, ik ben een lawaaierige buur heb bovendien mijn kinderen (& nu nog mijn kleinkinderen) slecht opgevoed zodat ook zij
lawaaierige buren zijn. Het liep zelfs zo de spuigaten uit dat enkele
jaren gelden de politie moest ingrijpen. De agenten (een troepenmacht van 2) betraden onze tuin en zeiden dat er maatregelen genomen moesten worden. Wij zetten de muziek wat lager doopten de agenten in kwestie
met de welluidende namen Maat & Regel en boden hen een drankje aan.

Spijtig genoeg was het hen niet toegestaan te onthullen welke gebuur
de euvele moed had deze familie flodder bij de autoriteiten zwart te maken. bijgevolg hebben we zelf de nodige stappen moeten zetten om
uit te vissen wie van de 13 (!) buren aan dit snood verraad schuldig was.

Toen deze klus geklaard was (ik zal jullie de gehele story besparen)
hebben we deze mensen kunnen overtuigen ons in de toekomst te vertellen
wat er hindert & zodoende hebben we de aanwezigheid van Maat & Regel
sindsdien op onze festifiteiten moeten missen..

Dit verhaal om aan te tonen :
1° dat ik een "ervaringsdeskundige" ben
2° om aan te geven dat een "sociale" tussenkomst van de politie voor de
agenten in kwestie niet onaangenaam hoeft te zijn.

Het hoeft echter geen grote verbeelding om je voor te kunnen stellen
dat de politie voor lastige situaties te staan komt die zijn/haar kompetenties tot het uiterste beproeft & dat ook de "oversten", de "politici" ook de pedalen verliezen.

Nog een "stom" voorbeeld - als men in den vreemde een kindje gaat adopteren, passeert men in het land van herkomst talrijke instanties
vredegerecht ed. om een wettelijk certifikaat te hebben dat de adoptie
voltrokken is. De burgerlijke stand hier neemt die gegevens over en
dan denkt men dat alles in orde is.. Fout ! Eerst moet de politie ter plaatse komen vaststellen dat dat boeleke effectief bij de adoptiefouders woont. Laten we dit begrijpelijk noemen in het kader van
bestrijding van de verfoeilijke "mensenhandel" ; punt is echter dat zolang die politie niet geweest is het kind in kwestie officieël nog niet
als belg zijnde aangekomen is & niet onder de ziekteverzekering valt.
Het probleem kennende is de politie in kleine gemeenten razendsnel in die materie. Behalve in Antwerpen. Daar moet men dagelijks aan de bel hangen, vriendelijk & zeer beslist om beweging in de "zaak" te krijgen.

Als burger kan het ons vanzelfsprekend niet schelen of dat een op ordehandhaving beluste agent is of eiemand die graag meer administratieve taken uitvoert.

Maar dat er een probleem is zelfmoord bij de politie.. omdat het takenpakket van die ambtenaren slecht aangepast is.. lijkt me sterk.

Bovendien .. een broer van een exkliënte van ons wordt bij de politie ontslagen, neemt zijn dienstpistool en schiet zich door zijn kop.
Het is ongepast van de doden iets scheefs te zeggen - ik zal het zo stellen dat de aanraking met het criminele milieu voor hieraan gevoelige individuen gevaarlijk is.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be