Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 november 2012, 13:51   #1
PeterC
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 320
Standaard Vraag over Privacy

Beste forumleden,

Zelden stel ik een vraag, maar ik las iets over "Privacy", en ik vroeg me af wat jullie hier van vinden. Ik vraag dit omdat ik niet 100% van alle details op de hoogte ben en vraag daarom aan iemand die hier goed van op de hoogte is of deze "Privacy" welke ik las correct kan worden opgevat. Bedankt op voorhand voor een antwoord.

Citaat:
Wat verstaan en bedoelen we met privacy en de verwerking van persoonsgegevens en wat zijn persoonsgegevens?

Persoonsgegevens zijn alle gegevens waarmee we een persoon kunnen herkennen. Dit gaat niet alleen over het individueel rijksregisternummer of naam en adresgegevens, maar ook over alle andere elementen die kenmerkend zijn voor iemands fysieke, fysiologische, psychische, economische, culturele of sociale identiteit. En daarmee bedoelen we letterlijk alle kenmerken: uiterlijk, familiebanden, plaatsen waar iemand gewerkt heeft, activiteiten in de vrije tijd, raciale of etnische afkomst, politieke opvattingen, godsdienstige of levensbeschouwelijke overtuiging e.d.
Bedankt om even jullie idee hieromtrent te horen.
PeterC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2012, 15:49   #2
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Privacy, privésfeer, privéleven of eigenruimte is een afweerrecht dat de persoonlijke levenssfeer beschermt. De Van Dale omschrijft privacy als de persoonlijke vrijheid, het ongehinderd, alleen, in eigen kring of met een partner ergens kunnen vertoeven; gelegenheid om zich af te zonderen, om storende invloeden van de buitenwereld te ontgaan, een toestand waarin een mens er zeker van is dat zonder zijn toestemming zo weinig mogelijk andere mensen zich op zijn terrein zullen begeven. Daarbij komt tegenwoordig:

Zelf bepalen wie welke informatie over ons krijgt.
De wens onbespied en onbewaakt te leven.

Het is aan het Engels ontleend en wordt in het Nederlands meestal uitgesproken als praaivesie (ˈpraɪvəsiː), onder invloed van de Amerikaans-Engelse variant. De Brits-Engelse uitspraak is privvesi (ˈprɪvəsɪ). Het is een ruim begrip: het gaat om de bescherming van persoonsgegevens, de bescherming van het eigen lichaam en van de eigen woning, de bescherming van familie- en gezinsleven en het recht vertrouwelijk te communiceren via brief, telefoon, e-mail. Privacy betekent dat iemand dingen kan doen zonder dat de buitenwereld daar inbreuk op maakt of weet van heeft. Privacy heeft met verschillende disciplines te maken, zoals ethiek, informatiekunde en rechtsgeleerdheid.
Wiki

Laatst gewijzigd door eno2 : 10 november 2012 om 15:50.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 12:01   #3
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterC Bekijk bericht
Beste forumleden,

Zelden stel ik een vraag, maar ik las iets over "Privacy", en ik vroeg me af wat jullie hier van vinden. Ik vraag dit omdat ik niet 100% van alle details op de hoogte ben en vraag daarom aan iemand die hier goed van op de hoogte is of deze "Privacy" welke ik las correct kan worden opgevat. Bedankt op voorhand voor een antwoord.

Bedankt om even jullie idee hieromtrent te horen.
Zonder dank.

In welke zin stel je onze privacy in vraag ?
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 12:27   #4
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Privacy veranderd volgens de context.
Relatie overheid/ burger is anders dan burger/ burger
Dat eerste is redelijk vastgesteld.
- Naam
- Adres
- gegevens over fiscaliteit
- Andere voor andere zaken waarbij de burger de overheid gebruikt: pensioenen, uitkeringen, medische uitkeringen enz...

Voor het 2de geval burger/ burger bepaal je in principe zelf wat je vrijgeeft en wat niet.
Probleem hier is wel dat we steeds meer in situaties komen, dat burgers privé-info over burgers kunnen bekomen van de overheid zonder dat je daar zelf toestemming voor hebt gegeven.

Bijkomend probleem is dat er steeds meer info over burgers bij de overheid terecht komt, die in een democratische rechtstaat in principe geen probleem zijn, maar wanneer de overheid in handen valt van een totalitair regime die verkregen info over burgers zwaar de burgerrechten kunnen schaden.

Bijvoorbeeld het vermogenskadaster die de overheid wil uitbouwen.
Stel dat de overheid in handen zou vallen van nog grotere krankjorums dan nu, zou het in principe mogelijk zijn om met 1 druk op de knop alle spaargelden van burgers over te maken aan de overheid.

Laatst gewijzigd door giserke : 12 november 2012 om 12:28.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 12:47   #5
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Stel dat de overheid in handen zou vallen van nog grotere krankjorums dan nu, zou het in principe mogelijk zijn om met 1 druk op de knop alle spaargelden van burgers over te maken aan de overheid.


Giserke wil vermogenprivacy
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 13:19   #6
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht

Giserke wil vermogenprivacy
om een dag later zijn rekeningstand op facebook te gooien
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 13:29   #7
metten
Parlementslid
 
metten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juli 2006
Berichten: 1.779
Standaard

Citaat:
Privacy, privésfeer, privéleven of eigenruimte is een afweerrecht dat de persoonlijke levenssfeer beschermt. De Van Dale omschrijft privacy als de persoonlijke vrijheid, het ongehinderd, alleen, in eigen kring of met een partner ergens kunnen vertoeven; gelegenheid om zich af te zonderen, om storende invloeden van de buitenwereld te ontgaan, een toestand waarin een mens er zeker van is dat zonder zijn toestemming zo weinig mogelijk andere mensen zich op zijn terrein zullen begeven. Daarbij komt tegenwoordig:

Zelf bepalen wie welke informatie over ons krijgt.
De wens onbespied en onbewaakt te leven.

Het is aan het Engels ontleend en wordt in het Nederlands meestal uitgesproken als praaivesie (ˈpraɪvəsiː), onder invloed van de Amerikaans-Engelse variant. De Brits-Engelse uitspraak is privvesi (ˈprɪvəsɪ). Het is een ruim begrip: het gaat om de bescherming van persoonsgegevens, de bescherming van het eigen lichaam en van de eigen woning, de bescherming van familie- en gezinsleven en het recht vertrouwelijk te communiceren via brief, telefoon, e-mail. Privacy betekent dat iemand dingen kan doen zonder dat de buitenwereld daar inbreuk op maakt of weet van heeft. Privacy heeft met verschillende disciplines te maken, zoals ethiek, informatiekunde en rechtsgeleerdheid.

Wiki
----------------------------------------------------

Eerst laten de overheden de misdaad uit de hand lopen om daarna de "praaivasi" te ondergraven onder het mom van veiligheid. Het zou mij niet verwonderen dat hier een strategie achter zit.
__________________
Wie zich zo dom weet te houden, dat de domme meent dat hij de verstandigste is, dat is de echte diplomaat."
Fliegende Blätter - Duits humoristisch weekblad (1844-1944)
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 14:40   #8
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht


Giserke wil vermogenprivacy
Met zulke gangsters in de regering, die de vasaal zijn van Parijs en Hollande? 't Zal wel zijn.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 16:04   #9
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterC Bekijk bericht
Beste forumleden,

Zelden stel ik een vraag, maar ik las iets over "Privacy", en ik vroeg me af wat jullie hier van vinden. Ik vraag dit omdat ik niet 100% van alle details op de hoogte ben en vraag daarom aan iemand die hier goed van op de hoogte is of deze "Privacy" welke ik las correct kan worden opgevat. Bedankt op voorhand voor een antwoord.



Bedankt om even jullie idee hieromtrent te horen.
Heb je onertussen ook nog een mening behalve een afwachtende houding aan te nemen.

Privacy is echt belangrijk: een onderwerp waar best sociaal tussen noord en zuid desnoods best eens kan worden over gepraat.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2012, 14:57   #10
PeterC
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 320
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Zonder dank.

In welke zin stel je onze privacy in vraag ?
Ik vraag dit omdat ik het raar vind dat een werkgever, op zoek naar een geschikte werknemer, op de hoogte wil zijn van al deze zaken. Indien iemand bv. zijn werk goed uitvoert en gewoon doet wat van hem wordt gevraagd, zie ik niet in wat zijn politieke overtuiging of geaardheid te maken hebben met zijn kwaliteiten als werknemer.

Toch bedankt voor de respons en mijn excuses voor het late antwoord.
PeterC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be