Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 november 2012, 00:05   #121
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nickb Bekijk bericht
Pesten moet op school aangepakt worden door de leraars. Ze zijn er nu al wekelijks mee bezig, en het dringt wel echt door bij pestkoppen. Zo is er in de klas van een van mijn kinderen nog maar 1 pestkop over. Maar die wordt door de lerares goed opgevolgd.

Nu voor de volwassen pestkoppen ligt de verantwoordelijkheid bij de werkgevers. Zij zouden preventief alle werknemers op de hoogte moeten brengen over wat onder pestgedrag valt en wat de gevolgen zullen zijn.
Werkgevers zouden beboet moeten worden voor eventuele ernstige gevallen (weet niet of het al zo is).
²

Het doet me weer eens denken aan dat één gevalletje van dat bedrijf ( uit Bergen geloof ik ) waar die extreme pesterijen op de beveiligingscamera's stonden.
9 jaren en een stuk of 25 actieve deelnemers en een directie ( kan goed zijn dat ze voor die beelden niet echt op de hoogte waren... maar dat wilt dan toch al wat zeggen over de functionaliteit van hun werknemers ) die in eerste instantie méér bleek in te zitten met de reputatie van het bedrijf
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 00:25   #122
alfa16vjtd
Minister-President
 
Geregistreerd: 26 oktober 2010
Berichten: 4.522
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ik heb het niet over een babbeltje tegen een klas in het algemeen, wel over het aanspreken van de meerderheid in die klas, de meelopers, degene die de andere kant uitkijken, uiteraard helpt het wel wanneer zij niet passief blijven maar actief de pester laten horen dat ze zijn gedrag, belachelijk, kinderachtig en irritant vinden. Zorg dat de "status "van de pester verdwijnt.
Daarbij moeten ze mekaar steunen, anders loop je kans kampen te kijgen, wat het probleem niet oplost.
Laat hen voelen hoe rot het is gepest te worden, met rollenspel kan dit het best.
En ga ook na waarom iemand pest, ook daar zit vaak een verhaal achter, vaak zijn ze zelf slachtoffer in het gezin bijvoorbeeld.
En waarom zou iemand die anders passief toekijkt het plots opnemen voor iemand?
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 00:28   #123
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nickb Bekijk bericht

Nu voor de volwassen pestkoppen ligt de verantwoordelijkheid bij de werkgevers. Zij zouden preventief alle werknemers op de hoogte moeten brengen over wat onder pestgedrag valt en wat de gevolgen zullen zijn.
Werkgevers zouden beboet moeten worden voor eventuele ernstige gevallen (weet niet of het al zo is).
Nochthans als het over werkgevers gaat , zijn zij diegene die altijd door het slijk gehaald worden als profiteurs en slavendrijver, en nu blijkt dat sommige werknemers zich niet als volwassen beschaafde mensen kunnen gedragen , moet de werkgever het opnieuw oplossen .

Weet je wat .voor mij mogen ze het arbeidsregelement grondig aanpassen .

Pesten op het werk is ontegensprekelijk een activiteit die de productiviteit in een bedrijf in de weg staat , het is een storende factor in de goede groeps geest en in de motivering van de werkgroep en het individu .

Wie pest , zou moeten kunnen ontslagen worden met onmiddelijke ingang zonder enige opzegvergoeding .

Dan zou men twee maal nadenken over dat afstotelijk gedrag .

Op Uw werk moet je uw job doen , en moet je niet spelen en collega's hinderen in hun job .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 00:38   #124
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfa16vjtd Bekijk bericht
En waarom zou iemand die anders passief toekijkt het plots opnemen voor iemand?
Ah omdat als men erin slaagt de pester of de kern even uit te sluiten men de macht van die groep richting andere kant kan benutten hé

Toekijkers ( die het liever anders zagen maar niet durfden of wilden ingrijpen uit vrees voor ... ) worden dan meelopers en voormalige meelopers nieuwe toekijkers

Ik weet het.... ik principe is het in de grond even 'slecht' ... men zorgt gewoon voor een nieuwe schuldenbok
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 00:45   #125
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Nochthans als het over werkgevers gaat , zijn zij diegene die altijd door het slijk gehaald worden als profiteurs en slavendrijver, en nu blijkt dat sommige werknemers zich niet als volwassen beschaafde mensen kunnen gedragen , moet de werkgever het opnieuw oplossen .
Bah neeje maar zij hoeden gewoon de 'sleutel' ergens in handen
Het feit dat pesters berispt, gesanctioneerd tot buitengekieperd kunnen worden (-> zie geval Bergen) is een veel sterker iets dat een gerechtelijke tussenkomst

Citaat:
Weet je wat .voor mij mogen ze het arbeidsregelement grondig aanpassen .

Pesten op het werk is ontegensprekelijk een activiteit die de productiviteit in een bedrijf in de weg staat , het is een storende factor in de goede groeps geest en in de motivering van de werkgroep en het individu .

Wie pest , zou moeten kunnen ontslagen worden met onmiddelijke ingang zonder enige opzegvergoeding .

Dan zou men twee maal nadenken over dat afstotelijk gedrag .

Op Uw werk moet je uw job doen , en moet je niet spelen en collega's hinderen in hun job .
awel dan

Wederom zie Bergen :
9 jaren lang langdurige nachtelijke spelletjes.
Niet echt iets wat de activiteit en de productiviteit van dat bedrijf ten goede kwam
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 00:46   #126
nickb
Schepen
 
nickb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2008
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Nochthans als het over werkgevers gaat , zijn zij diegene die altijd door het slijk gehaald worden als profiteurs en slavendrijver, en nu blijkt dat sommige werknemers zich niet als volwassen beschaafde mensen kunnen gedragen , moet de werkgever het opnieuw oplossen .
...
Het moet vanzelfsprekend gebeuren door diegenen die de leiding hebben. Anders gaan ze ook geen schrik hebben voor de gevolgen.
__________________
Ik heb een hekel aan racisten en relschoppers.
nickb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 00:55   #127
alfa16vjtd
Minister-President
 
Geregistreerd: 26 oktober 2010
Berichten: 4.522
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Ah omdat als men erin slaagt de pester of de kern even uit te sluiten men de macht van die groep richting andere kant kan benutten hé

Toekijkers ( die het liever anders zagen maar niet durfden of wilden ingrijpen uit vrees voor ... ) worden dan meelopers en voormalige meelopers nieuwe toekijkers

Ik weet het.... ik principe is het in de grond even 'slecht' ... men zorgt gewoon voor een nieuwe schuldenbok
Hij/zij zal nog altijd het risico niet willen lopen om zelf het mikpunt te worden.
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 10:19   #128
Duupje
Secretaris-Generaal VN
 
Duupje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 mei 2006
Berichten: 20.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Jaja, maar dat weten we allemaal.

Niettemin moet het slachtoffer optreden tegen de pester als men wil dat het stopt.

Mensen moeten dus weerbaarder opgevoed worden in plaats van er bange janetten van te maken. Er is niets verkeerd met geweld als het op de juiste tijd en plaats wordt toegepast, daar wringt het schoentje, want kinderen worden van kleins af aan opgevoed om bange kwezeltjes te worden die ten allen tijde in de pas lopen.
in de meeste gevallen helpt dat wel ja
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 10:51   #129
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Ah omdat als men erin slaagt de pester of de kern even uit te sluiten men de macht van die groep richting andere kant kan benutten hé

Toekijkers ( die het liever anders zagen maar niet durfden of wilden ingrijpen uit vrees voor ... ) worden dan meelopers en voormalige meelopers nieuwe toekijkers

Ik weet het.... ik principe is het in de grond even 'slecht' ... men zorgt gewoon voor een nieuwe schuldenbok
Alleen is het zo dat "de macht van de groep" - op dat gebied, niet bestaat.

Vorige eeuw is men in psychologische testen het gedrag van de groep gaan bekijken, de aanleiding was een moord op een jonge vrouw waar een aantal mensen op toekeken zonder tussenbeide te komen.
Het bleek dat hoe groter de groep was hoe kleiner de neiging werd om effectief tussenbeide te komen. Men verwacht het van iemand anders, een gedrag dat start van af men met twee is. Daarom worden mensen in de tram in elkaar geslagen zonder dat iemand tussenbeide komt.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 11:07   #130
Maori
Minister-President
 
Maori's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2011
Berichten: 5.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Alleen is het zo dat "de macht van de groep" - op dat gebied, niet bestaat.

Vorige eeuw is men in psychologische testen het gedrag van de groep gaan bekijken, de aanleiding was een moord op een jonge vrouw waar een aantal mensen op toekeken zonder tussenbeide te komen.
Het bleek dat hoe groter de groep was hoe kleiner de neiging werd om effectief tussenbeide te komen. Men verwacht het van iemand anders, een gedrag dat start van af men met twee is. Daarom worden mensen in de tram in elkaar geslagen zonder dat iemand tussenbeide komt.
Alleen zijn de tijden veranderd: waar ik pakweg 10j geleden nog zonder angst tussenkwam in bepaalde situaties, zal ik vandaag de dag, met tot op de tand gewapende mensen van wie je het niet zou verwachten, twee keer nadenken.
Wij leven nu eenmaal samen met mensen die uit messentrekkende machoculturen komen met mannen die weinig of geen zelfbeheersing hebbebn. Ik zou wel nooit niéts doen, zou op z'n minst de politie verwittigen...maar nu ik er zo over nadenk, denk ik dat ik waarschijnlijk wel weer zou tussenkomen. Als dat maar goedkomt...
Maori is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 11:12   #131
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maori Bekijk bericht
Alleen zijn de tijden veranderd: waar ik pakweg 10j geleden nog zonder angst tussenkwam in bepaalde situaties, zal ik vandaag de dag, met tot op de tand gewapende mensen van wie je het niet zou verwachten, twee keer nadenken.
Wij leven nu eenmaal samen met mensen die uit messentrekkende machoculturen komen met mannen die weinig of geen zelfbeheersing hebbebn. Ik zou wel nooit niéts doen, zou op z'n minst de politie verwittigen...maar nu ik er zo over nadenk, denk ik dat ik waarschijnlijk wel weer zou tussenkomen. Als dat maar goedkomt...
Ja, maar je gaat voorbij aan de kern van de zaak. Want de vraag is niet of het individu tussen komt, het individu heeft het hoogste "tussenkomst" %.

Het is in de groep dat dit % verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 11:42   #132
Maori
Minister-President
 
Maori's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2011
Berichten: 5.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ja, maar je gaat voorbij aan de kern van de zaak. Want de vraag is niet of het individu tussen komt, het individu heeft het hoogste "tussenkomst" %.

Het is in de groep dat dit % verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Voor mij gaat het over efficiëntie: als het individu de situatie kan omkeren, is de groep op dat moment obsoleet.
Maori is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 12:26   #133
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfa16vjtd Bekijk bericht
En waarom zou iemand die anders passief toekijkt het plots opnemen voor iemand?
Dat ligt eraan hoe je dat brengt, je kunt hun gevoel van machrloosheid en angst zelf slachtoffer te worden ombuigen naar controle over de situatie, door niet passief toe te kijken maar de pester op zijn gedrag aan te spreken, samen.
Vaak zijn meelopers en toekijkers het niet eens met wat er gebeurt, wijzen op betrokkenheid kan hun gedrag doen ombuigen.
Dat betekent niet dat je niets mee moet doen met dader en slachtoffer, maar de groep passieve medeleerlingen kan veel invloed krijgen, door hun passieve houding om te buigen tot actieve afkeuring van het pestgedrag.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 12:31   #134
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Alleen is het zo dat "de macht van de groep" - op dat gebied, niet bestaat.

Vorige eeuw is men in psychologische testen het gedrag van de groep gaan bekijken, de aanleiding was een moord op een jonge vrouw waar een aantal mensen op toekeken zonder tussenbeide te komen.
Het bleek dat hoe groter de groep was hoe kleiner de neiging werd om effectief tussenbeide te komen. Men verwacht het van iemand anders, een gedrag dat start van af men met twee is. Daarom worden mensen in de tram in elkaar geslagen zonder dat iemand tussenbeide komt.
Foute vergelijking, bij pesten en zeker in klassen gaat het over een groep die tot mekaar " veroordeeld " is, zij zitten met mekaar opgescheept,het gaat niet over toevallige omstaanders bij een eenmalig gegeven, maar om terugkerend gedrag van een pester en zijn slachtoffer.
Daar kun je wel op ingrijpen door de passieve groep bewust te maken van de controle die ze zelf hebben, bovendien kennen ze mekaar, iets anders dan een willekeurige groep die niets deelt, behalve toevallige aanwezigheid .
Mocht je die mensen op de tram kunnen traien, mocht dit steeds dezelfde groep zijn en steeds dezelfde daders en slachtoffers, is de kans groot dat omstaanders wel reageren, net zoals een klas of collega's dit kunnen doen omdat ze geleerd hebben niet langer passief te zijn.

Laatst gewijzigd door alice : 12 november 2012 om 12:31.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 22:26   #135
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfa16vjtd Bekijk bericht
Hij/zij zal nog altijd het risico niet willen lopen om zelf het mikpunt te worden.
Vandaar hé
alleen wordt het dan een risico op zelf een nieuw mikpunt te worden om een compleet andere reden hé
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 22:29   #136
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Vandaar hé
alleen wordt het dan een risico op zelf een nieuw mikpunt te worden om een compleet andere reden hé
Je hoeft dat ook niet alleen te doen, spreek erover met alle meekijkers die zich ook eraan storen, het onrechtvaardig vinden maar niet durven reageren, juist uit angst het volgend slachtoffer te worden.
Spreek af gezamelijk er tegenin te gaan.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 22:39   #137
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Alleen is het zo dat "de macht van de groep" - op dat gebied, niet bestaat.
Daar ben ik het dus niet mee eens
Ik wou je net doodslaan met psychologische experimenten daaromtrent maar daar je zelf meteen aanvangt

Citaat:
Vorige eeuw is men in psychologische testen het gedrag van de groep gaan bekijken, de aanleiding was een moord op een jonge vrouw waar een aantal mensen op toekeken zonder tussenbeide te komen.
Het bleek dat hoe groter de groep was hoe kleiner de neiging werd om effectief tussenbeide te komen. Men verwacht het van iemand anders, een gedrag dat start van af men met twee is. Daarom worden mensen in de tram in elkaar geslagen zonder dat iemand tussenbeide komt.
jaja klopt perfect hoor.... beaam ik ook net

Alleen is het in niets een tegenargument hé
Het gaat er net over hetzelfde psychologisch gedrag _ hoe smerig dat dat ook moge zijn _ aanwenden
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 22:42   #138
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maori Bekijk bericht
Voor mij gaat het over efficiëntie: als het individu de situatie kan omkeren, is de groep op dat moment obsoleet.
Een individu ( een willekeurig zonder enige autoriteit what so ever binnen of buiten de groep ) kan die situatie niet omkeren... die zou misschien enkel kunnen voorkomen met een gepast optreden dat het die keer niet mis of minder mis gaat
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 22:44   #139
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dat ligt eraan hoe je dat brengt, je kunt hun gevoel van machrloosheid en angst zelf slachtoffer te worden ombuigen naar controle over de situatie, door niet passief toe te kijken maar de pester op zijn gedrag aan te spreken, samen.
Vaak zijn meelopers en toekijkers het niet eens met wat er gebeurt, wijzen op betrokkenheid kan hun gedrag doen ombuigen.
Dat betekent niet dat je niets mee moet doen met dader en slachtoffer, maar de groep passieve medeleerlingen kan veel invloed krijgen, door hun passieve houding om te buigen tot actieve afkeuring van het pestgedrag.
²

Zo volstaat het bv dat een aantal van die passieven om te turnen om de hele groep passieven mee te krijgen
Alleen is het bijzonder moeilijk dat kantelpunt voorbij te gaan omdat niemand geneigd is als eerste of enige zijn/haar nek uit te steken
praha is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be