Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat is de staat van uw dromen?
Groot Limburg 3 4,62%
Groot Brabant 4 6,15%
Groot Vlaanderen 7 10,77%
Groot Holland 3 4,62%
Groot Nederland 25 38,46%
Groot Belgie 6 9,23%
anders ,namelijk 17 26,15%
Aantal stemmers: 65. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 september 2012, 08:36   #1861
Roderik
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 december 2010
Berichten: 1.490
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
In een deftig land zou dit uitschot niet in de mogelijkheid zijn geweest om nog maar te pogen een partij op te richten. Ze zouden namelijk al tot compost verwerkt zijn.



Wilders is geen racist maar wel een extremist en een godsdiensthater. Dat hij niet door een regimerechtbank veroordeeld wordt is niet verwondelijk, hij is hét bruggehoofd voor de zionistische lobby's in Nederland, en die gaan hun nuttige voormannen toch niet laten veroordelen binnen hun eigen systeem zeker?!?
Net als het VB is ook de PVV van Wilders flink aan het verliezen.
Nederland krijgt een deftige regering.
Roderik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2012, 16:24   #1862
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
Ik wil de Walen er gerust bij houden. Vriendelijke mensen zijn dat daar. Jammer genoeg krijg je dan ook hun politiekers erbij.
Ik vrees dat men nooit in dit soort van diskussies het verschil zal maken tussen intermenselijke relaties en de wenselijkheid van bepaalde staatsstrukturen en gemeenschappelijke overheidinstellingen...

Men kan toch een Groot-Nederland willen zonder daarom de Noordnederlanders bijzonder genegen te zijn! Men kan toch Vlaamsnationalist zijn zonder iets tegen de Walen op zich te hebben!
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2012, 16:29   #1863
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

On topic:

1. Nederduitsland. De Hanzestaat.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aldietse_Beweging


2. De 17 Provincies ten tijde van Keizer Karel.
Toen was Frans-Vlaanderen nog niet geamputeerd, was Brussel en het noorden van Artesië nog Nederlandstalig én hadden we een goede (franstalige) buffer tegen de imperialistische Francité, die ons ten tijde van Lewie Kators goed zou van pas zou komen. Als bij wonder heeft Frankrijk na 600 jaar oorlog en Diets verzet slechts een klein stukje van het Dietse Dietsland kunnen inpalmen. En dat is uiteraard teveel maar het verdikt had zoveel erger kunnen zijn.
Maar ze hebben nog tijd want de geschiedenis zal eindeloos verder gaan. En laat d�*t nu net zijn wat het belang van een hereniging is...

3. http://nl.wikipedia.org/wiki/Dietsland
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 september 2012 om 16:36.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2012, 16:31   #1864
Doa
Banneling
 
 
Geregistreerd: 14 december 2009
Berichten: 741
Standaard

het romeinse rijk met mezelf als caesar augustus
Doa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2012, 18:59   #1865
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter
 
Bolleke Wol's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 8.871
Standaard

De continuüm multi-orgastische staat.

Helaas alleen voor vrouwen weggelegd
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2012, 21:55   #1866
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2012, 22:03   #1867
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Spielerei. Wat heeft bijvoorbeeld Oost-Friesland identitair met de Nederlanden te maken? Dat gebied is pas door Franse bemoeienis bij het koninkrijk Holland gekomen. Wat is dan ook de waarde voor ons van zo'n staat die uitgedacht was door Napoleon en zijn raadgevers?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2012, 22:04   #1868
Munglik
Minister-President
 
Munglik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2012
Berichten: 4.305
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
On topic:

1. Nederduitsland. De Hanzestaat.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aldietse_Beweging


2. De 17 Provincies ten tijde van Keizer Karel.
Toen was Frans-Vlaanderen nog niet geamputeerd, was Brussel en het noorden van Artesië nog Nederlandstalig én hadden we een goede (franstalige) buffer tegen de imperialistische Francité, die ons ten tijde van Lewie Kators goed zou van pas zou komen. Als bij wonder heeft Frankrijk na 600 jaar oorlog en Diets verzet slechts een klein stukje van het Dietse Dietsland kunnen inpalmen. En dat is uiteraard teveel maar het verdikt had zoveel erger kunnen zijn.
Maar ze hebben nog tijd want de geschiedenis zal eindeloos verder gaan. En laat d�*t nu net zijn wat het belang van een hereniging is...

3. http://nl.wikipedia.org/wiki/Dietsland
Hanzestaat?
__________________
The range of choice open to the individual is not the decisive factor in determining the degree of human freedom, but what can be chosen and what is chosen by the individual.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2012, 22:43   #1869
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Ieder mens heeft een staat waarvan hij/zij droomt
Ik droom van geen staat maar dat is een utopie vrees ik.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2012, 00:29   #1870
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Spielerei. Wat heeft bijvoorbeeld Oost-Friesland identitair met de Nederlanden te maken? Dat gebied is pas door Franse bemoeienis bij het koninkrijk Holland gekomen. Wat is dan ook de waarde voor ons van zo'n staat die uitgedacht was door Napoleon en zijn raadgevers?
Ach, ik werd meteen gecharmeerd toen ik dat kaartje zag Jan! En ik dacht daarbij in eerste instantie aan de vereniging der Dietse Nederlanden: Vl., Fr.-Vl. en NL.
In dat opzicht merkt ge dus terecht op dat de westgrens niet helemaal klopt.
Is dat werkelijk de kaart van het Koninkrijk Holland ten tijde van de Franse bezetting?

Ik stel me dus meteen de vraag hoe de Fransen ertoe kwamen van Oost-Friesland erbij te voegen?
Ware het niet geweest dat het Fries in Oost-Friesland (afgezien van het Saterfries dat nog een luttele 900 sprekers telt) sinds de late Middeleeuwen is uitgestorven en vervangen door Nedersaksisch, zou dit een lovenswaardig initiatief geweest zijn om de Friese gebieden te verenigen in 1 staat.
Maar dergelijk 'volks' denken is de Franse imperialist natuurlijk vreemd. Inderdaad, Jan, wat bezielde hen dus?

Wat ik me ook afvraag is hoe het komt dat Keizer Karel die de oostgrens van de Nederlanden bepaalde, besloten had van in 1517 Oost-Friesland en in 1543 Gulik niet op te nemen in de Nederlanden, alhoewel hij die gebieden veroverde.
Wat het Nederfankische Gulik betreft is dat toch wel spijtig. De Sjarel had begoth alle Nederfrankische gebieden moeten bij de Nederlanden onderbrengen, waar ze taalkundig thuis horen!
Zie trouwens eens wat een mooi wapen Gulik had:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gulik_(land)

Ik citeer uit het wikistuk GULIK:
Citaat:
Het Traktaat van Venlo van 7 september 1543 bezegelde het einde van de zelfstandigheid van het hertogdom Gelre. Hertog Willem de Rijke moest zijn aanspraken op Gelre en het daartoe behorende graafschap Zutphen opgeven ten gunste van de Habsburgse keizer Karel V, die het gebied bij zijn Nederlandse bezittingen voegde. Hiermee kwam tevens een einde aan de Gelderse Oorlogen, die in 1502 waren begonnen en waarin de hertogen van Gelre, eerst Karel van Gelre en later Willem van Gulik, gesteund door de Fransen, tegenover Karel V stonden. Willem behield bij het verdrag het aanvankelijk eveneens door de Habsburgers bezette Gulik (waartoe ook Tegelen, Sittard, Born en Susteren behoorden) en Kleef. Hij diende het katholieke geloof te behouden. Kennelijk hechtte Karel V meer belang aan de inlijving van Gelre, dat van dan af tot de Zeventien Provinciën zou behoren, dan aan Kleef en Gulik, hoewel daar eveneens Nederrijns-Dietse dialecten werden gesproken.[1] Gulik en Kleef zouden daarentegen deel blijven uitmaken van de Nederrijnse en Westfaalse Kreits, een van de tien kreitsen binnen het Heilige Roomse Rijk, geografisch de oostelijke buur en een soort pendant van Karel V's Bourgondische Kreis.
Wat ik dus uiteindelijk bedoelde is dus dit, Jan:


__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 september 2012 om 00:30.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2012, 10:19   #1871
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter
 
Bolleke Wol's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 8.871
Standaard

United we stand.

Nee dank u, als je zelfs de eigen taal van dat land niet kan respecteren...
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2012, 10:45   #1872
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
United we stand.

Nee dank u, als je zelfs de eigen taal van dat land niet kan respecteren...
Een voorspelbare kritiek die ik dus had verwacht maar niet bepaald van U.

Het ging me natuurlijk om de inhoud en niet om de taal waarmee ik niet zo gelukkig ben maar ik had geen zin om mijn fotoshopkursus te zoeken.

Maar als U zich dan toch geroepen voelt, moogt ge mij de aangepaste versie sturen per PM....?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 september 2012 om 10:49.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2012, 23:36   #1873
REDBolsjewiek
Vreemdeling
 
REDBolsjewiek's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juni 2012
Berichten: 58
Standaard

Mijn droomstaat; de politiestaat Vlaamse republiek, waar ieder arbeider minstens 50 uren/week moet werken voor basisbehoeften.
Je moet er iets voor over hebben om een vlaamse vlag aan uw gevel te hangen.
We hebben dan tenminste onze (ongesubsideerde) vlaamse cultuur, dat lijkt me het belangrijkste in het leven.
__________________
In Lenin we trust.

Laatst gewijzigd door REDBolsjewiek : 26 september 2012 om 23:36.
REDBolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2012, 23:50   #1874
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik stel me dus meteen de vraag hoe de Fransen ertoe kwamen van Oost-Friesland erbij te voegen?
Ware het niet geweest dat het Fries in Oost-Friesland (afgezien van het Saterfries dat nog een luttele 900 sprekers telt) sinds de late Middeleeuwen is uitgestorven en vervangen door Nedersaksisch, zou dit een lovenswaardig initiatief geweest zijn om de Friese gebieden te verenigen in 1 staat.
Maar dergelijk 'volks' denken is de Franse imperialist natuurlijk vreemd. Inderdaad, Jan, wat bezielde hen dus?
Ongetwijfeld een politiek van geven en nemen. Napoleon wou ongetwijfeld een welwillend gebaar stellen ten opzichte van zijn broer die de troon in zijn schoot toegeworpen kreeg.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 09:27   #1875
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ongetwijfeld een politiek van geven en nemen. Napoleon wou ongetwijfeld een welwillend gebaar stellen ten opzichte van zijn broer die de troon in zijn schoot toegeworpen kreeg.
Dat zou kunnen, maar ik denk dat het veel eenvoudiger is. Napoléon wilde gewoon Pruisen treffen. En Oost-Friesland dat toen onder Pruisen ressorteerde, pakte hij gewoon af van Pruisen na de nederlaag van de Pruisen tegen hem. Met taalgevoeligheden (of etnische-) werd er niet zoveel rekening gehouden.

Vroeger was dit minstens zo erg. Zie de Bourgondische hertogen en Karel V. Men klutste gewoon verschillende taalgebieden bij elkaar. En deze ingesteldheid van overwinnaars bleef lange tijd zo. Zie onze Oostkantons.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 10:52   #1876
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Blijft nog steeds deze....
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Wat ik me ook afvraag is hoe het komt dat Keizer Karel die de oostgrens van de Nederlanden bepaalde, besloten had van in 1517 Oost-Friesland en in 1543 Gulik niet op te nemen in de Nederlanden, alhoewel hij die gebieden veroverde.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 10:55   #1877
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ongetwijfeld een politiek van geven en nemen. Napoleon wou ongetwijfeld een welwillend gebaar stellen ten opzichte van zijn broer die de troon in zijn schoot toegeworpen kreeg.
Ik vrees dat ik niet zo goed snap wat ge precies bedoelt.....
Een welwillend gebaar voor de broer van Napoleon?
Die kreeg toch reeds de troon in de schoot geworpen. Waarom moest hij er dan ook nog eens Oost-Friesland bijkrijgen?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 september 2012 om 10:56.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 11:27   #1878
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik vrees dat ik niet zo goed snap wat ge precies bedoelt.....
Een welwillend gebaar voor de broer van Napoleon?
Die kreeg toch reeds de troon in de schoot geworpen. Waarom moest hij er dan ook nog eens Oost-Friesland bijkrijgen?
Wel, iedere vorst vindt het toch 'leuker' te heersen over een groter gebied. Misschien gebeurde dat ook uit strategische redenen: de verdediging van een lange kustlijn onder eenzelfde gezag.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 27 september 2012 om 11:29.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 11:41   #1879
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wel, iedere vorst vindt het toch 'leuker' te heersen over een groter gebied.
Neen dat denk ik niet. Er werd een gebied geannexeerd door Frankrijk dat toebehoorde aan Pruisen na de overwinnig van Frankrijk. Dat gebied moest bestuurd worden. Het werd ingeschakeld als departement in de nieuwe Hollandse (vazal)staat. Lodewijk-Napoléon had er maar weinig mee te maken. Die werd trouwens later door zijn eigen broer afgezet.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 16:20   #1880
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Wat is de staat van uw dromen?
Veelal nat.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 september 2012 om 16:22.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be