Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 december 2009, 15:59   #1
Deepeco
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 2.126
Standaard Geld als schuld

Een zeer interessante tweedelige documentaire over ons geldsysteem
http://www.youtube.com/watch?v=vVkFb26u9g8&feature=fvw
http://www.youtube.com/watch?v=_doYl...eature=related

Ik denk dat het hoog tijd is om ons geldsysteem te veranderen. Want het huidige systeem met geld als schuld met interesten, is onrechtvaardig en zowel financieel als ecologisch onduurzaam. Het is een systeem waar de rijken rijker worden en de armen armer, omdat de bezitters van geld meer geld verdienen door geld voor hen te laten werken. Het is een systeem dat dwingt tot economische groei, en we moeten net evoilueren naar een steady-state economie, want eindeloze economische groei is fysisch-ecologisch niet haalbaar.
Het tweede deel van de documentaire toont ook duidelijk aan hoe de banken werken: eigenlijk zijn het dieven en valsemunters. Het schetst ook oplossingen: gemeenschapsgeld, renteloos geld, digitaal geld,... Daar moeten we eens wat meer werk van maken, want anders geraken we nooit uit de ecologische rechtvaardigheidscrisis
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 16:20   #2
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Het is de mens die de economie maakt en niet omgekeerd : indien we ons tevreden zouden stellen met een "status quo" zou er geen inflatie zijn. De ongezondheid van de economie komt voort uit het feit dat we "meer" willen.

Indien je geen kredieten opneemt , betaal je geen interesten en zijn banken in wezen overbodig (kunnen tegenwoordig makkelijk vervangen worden door een universeel winstenvrij giro-systeem).

Het is de behoefte aan krediet, de drang naar overdreven consumptie die de drijvende kracht zijn achter kredietverlening en banken..
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas

Laatst gewijzigd door roger verhiest : 29 december 2009 om 16:20.
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 19:36   #3
koppijn
Minister-President
 
koppijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Locatie: a'pen
Berichten: 4.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Het is de mens die de economie maakt en niet omgekeerd : indien we ons tevreden zouden stellen met een "status quo" zou er geen inflatie zijn. De ongezondheid van de economie komt voort uit het feit dat we "meer" willen.

Indien je geen kredieten opneemt , betaal je geen interesten en zijn banken in wezen overbodig (kunnen tegenwoordig makkelijk vervangen worden door een universeel winstenvrij giro-systeem).

Het is de behoefte aan krediet, de drang naar overdreven consumptie die de drijvende kracht zijn achter kredietverlening en banken..
Kredietinstellingen verdienen veel aan schulden, dan kunnen ze 12% of meer aanrekenen. Ik zou zeggen eigen schuld dikke bult.
__________________
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal
koppijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 19:40   #4
Dajjal
Minister
 
Dajjal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Locatie: In mijn zwembad.
Berichten: 3.164
Standaard

Het huidige systeem is perfect in orde. Alleen de alternativo's en werkonwilligen lijken het niet zo leuk te vinden.
__________________
Dajjal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 19:48   #5
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dajjal Bekijk bericht
Het huidige systeem is perfect in orde. Alleen de alternativo's en werkonwilligen lijken het niet zo leuk te vinden.
Het huidige systeem trekt op niets.
Alleen de rijken lijken het leuk te vinden. En de goedverdieners die nog met de illusie leven, met werken ooit rijk te worden.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 19:50   #6
Dajjal
Minister
 
Dajjal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Locatie: In mijn zwembad.
Berichten: 3.164
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Het huidige systeem trekt op niets.
Alleen de rijken lijken het leuk te vinden. En de goedverdieners die nog met de illusie leven, met werken ooit rijk te worden.
Wat is "rijk" ? Dat is allemaal relatief.

Ik zie gewoon niet in waarom men als samenleving een hoop geld in een groep mensen zou moeten smijten die nul potentieel en ambitie hebben, gewoon om ze in leven te houden.
__________________
Dajjal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 19:55   #7
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dajjal Bekijk bericht
Wat is "rijk" ? Dat is allemaal relatief.

Ik zie gewoon niet in waarom men als samenleving een hoop geld in een groep mensen zou moeten smijten die nul potentieel en ambitie hebben, gewoon om ze in leven te houden.
Wie beweert er dat dit wel moet?
Lees de openingspost, kijk eventueel naar de films; en vertel dan wat er zo perfect is aan het huidige systeem en waarom.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 19:59   #8
Dajjal
Minister
 
Dajjal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Locatie: In mijn zwembad.
Berichten: 3.164
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Wie beweert er dat dit wel moet?
Lees de openingspost, kijk eventueel naar de films; en vertel dan wat er zo perfect is aan het huidige systeem en waarom.
Omdat het huidige systeem persoonlijke ondernemingszin nog niet helemaal dood maakt.

Met de systemen waar jullie voor staan is het niet de moeite om nog uw nestel af te draaien, want ge krijgt toch quasi evenveel als een lamzak die geen klop uitvoert of gewoon incompetent is.
__________________
Dajjal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 20:00   #9
Deepeco
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 2.126
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dajjal Bekijk bericht
Wat is "rijk" ? Dat is allemaal relatief.

Ik zie gewoon niet in waarom men als samenleving een hoop geld in een groep mensen zou moeten smijten die nul potentieel en ambitie hebben, gewoon om ze in leven te houden.
Het is gevaarlijk om dergelijke karikatuur te maken van werklozen.
En waarom is het gerechtvaardigd dat een bankdirecteur 1000 keer meer verdient dan ik? (En ik verdien al zoveel; mijn loon behoort tot de middenklasse.) Werkt hij 1000 keer harder? Of duurt een werkdag voor hem 7000 uur?
Rijkdom is inderdaad relatief: een rijke verdient relatief meer geld dan een arme. Punt is: het is immoreel om het huidige systeem en de huidige situatie rechtvaardig te noemen.
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 20:03   #10
Dajjal
Minister
 
Dajjal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Locatie: In mijn zwembad.
Berichten: 3.164
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
Het is gevaarlijk om dergelijke karikatuur te maken van werklozen.
En waarom is het gerechtvaardigd dat een bankdirecteur 1000 keer meer verdient dan ik? (En ik verdien al zoveel; mijn loon behoort tot de middenklasse.) Werkt hij 1000 keer harder? Of duurt een werkdag voor hem 7000 uur?
Rijkdom is inderdaad relatief: een rijke verdient relatief meer geld dan een arme. Punt is: het is immoreel om het huidige systeem en de huidige situatie rechtvaardig te noemen.
Zijn werk, visie, leiding brengt waarschijnlijk 1000 keer meer op dan jouw arbeid.
__________________
Dajjal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 20:49   #11
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Het huidige systeem is niet perfect en moet altijd blijven evolueren en veranderen, maar het kind met het badwater wegsmijten zou echt stom zijn. De geschiedenis toont immers aan dat planeconomieën niet werken, omdat de mens nu eenmaal geen radartje in een geoliede machine kan of wil zijn.

Ik heb nog nooit een communistische samenleving ontmoet die meer rechtvaardig was dan de onze, integendeel.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 20:52   #12
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dajjal Bekijk bericht
Omdat het huidige systeem persoonlijke ondernemingszin nog niet helemaal dood maakt.

Met de systemen waar jullie voor staan is het niet de moeite om nog uw nestel af te draaien, want ge krijgt toch quasi evenveel als een lamzak die geen klop uitvoert of gewoon incompetent is.
In het huidig systeem telt persoonlijke ondernemingszin amper mee.
Het is het geld dat telt.
Om je persoonlijke ondernemingszin te ontplooien heb je geld (schulden) nodig.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 20:56   #13
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dajjal Bekijk bericht
Zijn werk, visie, leiding brengt waarschijnlijk 1000 keer meer op dan jouw arbeid.
Zou je kunnen uitleggen hoe; in welke zin; zijn werk, visie, leiding 1000 keer meer opbrengt?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 21:14   #14
Deepeco
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 2.126
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Het huidige systeem is niet perfect en moet altijd blijven evolueren en veranderen, maar het kind met het badwater wegsmijten zou echt stom zijn. De geschiedenis toont immers aan dat planeconomieën niet werken, omdat de mens nu eenmaal geen radartje in een geoliede machine kan of wil zijn.

Ik heb nog nooit een communistische samenleving ontmoet die meer rechtvaardig was dan de onze, integendeel.
Laten we dan verder zoeken naar een beter systeem. Ik denk wel dat er veel meer restricties op de vrije markt nodig zijn.
Meer kleinschaligheid, een ecologische economie, een steady state economie met een sociale verdeling van welvaart, met renteloos geld en geen privébanken en een tobin taks of digitaal geld waar niet op te speculeren valt en eventueel een participatieve economie en belasting op milieuvervuiling en minder op arbeid, en een sociale CO2-energietaks en een vermogensbelasting en een opheffing van het bankgeheim en een internationale regering die de belastingparadijzen afschaft en die handels- en investeringsrestricties oplegt volgens ecologische en sociale normen. En banken die niet meer investeren in wapens en vee-industrie.
En we kunnen ons laten inspireren op de goede kantjes van het cubaanse model (dus niet de mensenrechtenschendingen). Cuba is het enige land ter wereld met een human development index hoger dan 0,8 en een ecologische voetafdruk lager dan 1,8 gha. Het enige land dus dat ietwat ecologisch rechtvaardig is.
Mja, eigenlijk denk ik dat het duidelijk is dat het huidige neoliberaal kapitalisme allesbehalve deugt. We kunnen beter doen dan dit kapitalisme, en beter dan de oude communistische systemen.
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 21:21   #15
Deepeco
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 2.126
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dajjal Bekijk bericht
Zijn werk, visie, leiding brengt waarschijnlijk 1000 keer meer op dan jouw arbeid.
Werk dat 1000 keer meer opbrengt? Nee, hij kan niet 1000 keer harder of langer werken?
Zijn visie die 1000 keer meer opbrengt? Nee, hij heeft een zelfzuchtige antropocentrische korte-termijn ethiek. De visie van biocentrisch altruisme (http://home.base.be/vt6228937/) is veel meer waard. En visies mogen niet financieel beloond worden.
Leiding dan? Hmm... Nee.. dat zie ik ook niet. Zo'n bank neemt onethische beslissingen, investeert in wapens en onethische bedrijven die mensenrechten schenden en milieu-vernietigen. Dat terwijl de directeur van bv. Greenpeace, die ethische keuzes maakt om leven te beschermen. Leiding geven heeft te maken met het kunnen maken van ethische keuzes. Volgens de logica dat leiding geven beloond moet worden, zou de baas van Greenpeace meer moeten verdienen dan die baas van een bank.
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 23:10   #16
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
Een zeer interessante tweedelige documentaire over ons geldsysteem
http://www.youtube.com/watch?v=vVkFb26u9g8&feature=fvw
http://www.youtube.com/watch?v=_doYl...eature=related

Ik denk dat het hoog tijd is om ons geldsysteem te veranderen. Want het huidige systeem met geld als schuld met interesten, is onrechtvaardig en zowel financieel als ecologisch onduurzaam. Het is een systeem waar de rijken rijker worden en de armen armer, omdat de bezitters van geld meer geld verdienen door geld voor hen te laten werken. Het is een systeem dat dwingt tot economische groei, en we moeten net evoilueren naar een steady-state economie, want eindeloze economische groei is fysisch-ecologisch niet haalbaar.
Het tweede deel van de documentaire toont ook duidelijk aan hoe de banken werken: eigenlijk zijn het dieven en valsemunters. Het schetst ook oplossingen: gemeenschapsgeld, renteloos geld, digitaal geld,... Daar moeten we eens wat meer werk van maken, want anders geraken we nooit uit de ecologische rechtvaardigheidscrisis
Het enige alternatief voor dit systeem is ruilhandel. Een half alternatief is briefgeld met een intrinsieke waarde (zoals een goudafdruk).
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 23:26   #17
an1958
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 6 april 2009
Berichten: 381
Standaard Rijk is relatief

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dajjal Bekijk bericht
Wat is "rijk" ? Dat is allemaal relatief.

Ik zie gewoon niet in waarom men als samenleving een hoop geld in een groep mensen zou moeten smijten die nul potentieel en ambitie hebben, gewoon om ze in leven te houden.

Rijk zijn,of zich rijk voelen zijn twee verschillende dingen.
1-Rijk zijn is véél geld of macht bezitten.
2-Zich rijk voelen:Over een goede gezondheid beschikken,weinig persoonlijke of familiale problemen hebben,en werk hebben,als je in die categorie van die ouderdom thuishoort.
Je kan dus in feite rijk zijn,zoals vermeld onder nr1,maar toch niet gelukkig.

En wie zegt dat mensen nul potienteel en ambitie hebben,en men er daarom geen geld aan moet besteden,ik ben daar nog zo zeker niet van,tenslotte niet iedere mens heeft dezelfde mogelijkheden gekregen bij de geboorte.
Is het niet zo,dat iemand die in leven wordt gehouden,op lange termijn wel inzicht kan verwerven in wat nodig is om als mens menswaardig te leven???
an1958 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 23:57   #18
Lysander
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 4 januari 2009
Berichten: 710
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
En waarom is het gerechtvaardigd dat een bankdirecteur 1000 keer meer verdient dan ik?
Waarom denkt gij da gij moogt oordelen over hoeveel iemand verdient? Als ik mijn geld aan een manager geef, waarom moet ik (of die manager) mij dan tegenover u verantwoorden? Wat geeft u het recht daar een uitspraak over doen? Is het soms omdat ge relatief minder verdient dan die manager? Waarom zou uw armoede recht geven op iemand anders zijn rijkdom?
Lysander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2009, 00:00   #19
Lysander
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 4 januari 2009
Berichten: 710
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
Het schetst ook oplossingen: gemeenschapsgeld, renteloos geld, digitaal geld,... Daar moeten we eens wat meer werk van maken, want anders geraken we nooit uit de ecologische rechtvaardigheidscrisis
Gemeenschapsgeld bestaat al hoor. Centrale banken zijn een deel van de overheid. Zij beslissen hoeveel basisgeld er bij komt en hoeveel geld banken via fractionele reserve mogen bij creëren.
Lysander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2009, 06:09   #20
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Gemeenschapsgeld bestaat al hoor. Centrale banken zijn een deel van de overheid. Zij beslissen hoeveel basisgeld er bij komt en hoeveel geld banken via fractionele reserve mogen bij creëren.
Persoonlijk zou ik kiezen om geld bij te drukken, en daarmee de gaten in ons bewustzijn opvullen. Alles is goed, als het maar niet verzadigt en verstart waardoor deze ideeën op zich kunnen onkiemen.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be