Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 oktober 2018, 08:28   #341
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.637
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Dat provocatiespelletje die al bijna 2 jaar duurt onder impuls van de gefrustreerde Vlaamse separatisten hangt Spanje al een tijd de kl... uit. Deze inmenging van uit buitenland, die trouwens niet gesteund is door de Belgische regering heeft nu een gepaste repliek gekregen.
Zoals gebruikelijk: zich bemoeien met nationale minderheden ver van hun bedstee terwijl ze te bang zijn om in eigen land MET DADEN van hun kloten van de Schoof te maken. (In eigen nationale regio, waar ze een wiskundige meerderheid vertegenwoordigen, nota bene).
Een verbale bende ongeregeld, ja.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2018, 08:35   #342
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Onderdanen van een democratisch land dienen de constitutie te onderschrijven. En volksvertegenwoordigers des te meer. En die enkel proberen te wijzigen met politieke, democratische middelen als die hun niet zint.

Geen enkel democratisch land zou een unilaterale onafhankelijkheidsverklaring pikken van een autonome regio.
Geen enkel.
En toch is Kosovo de facto een onafhankelijk land geworden, ook al vinden ze dat daar in Belgrado niet leuk.

Slovenië scheidde zich af van de Joegoeslavische republiek, ook al stond de toenmalige federale regering in Belgrado op haar achterste poten en dacht ze eraan militair tussen te komen.

Spanje heeft met de recente gebeurtenissen getoond dat er flink wat schort aan de toepassing van de democratie in dat land. Het wordt tijd dat Madrid iets leert van Zwitserland.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2018, 08:40   #343
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
In Vlaanderen zou een unilaterlae onafhankelijkheidsverklaring hoogstwaarschijnlijk lukken met een populaire meerderheid omdat de Vlamingen ook een meerderheid zijn in België.
In Catalonië niet.
Het is een ander machtsevenwicht.
De Baltische republieken scheidden zich ook af van de Sovjet-Unie. Een onooglijke minderheid. Militair onbetekenend.

En toch gingen ze hun eigen weg.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2018, 08:41   #344
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Een internationale afgang.
Ik merk "op internationaal gebied" niets. Geen rimpel op het water.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2018, 08:57   #345
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.637
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En toch is Kosovo de facto een onafhankelijk land geworden, ook al vinden ze dat daar in Belgrado niet leuk.
Slovenië scheidde zich af van de Joegoeslavische republiek, ook al stond de toenmalige federale regering in Belgrado op haar achterste poten en dacht ze eraan militair tussen te komen.
Spanje heeft met de recente gebeurtenissen getoond dat er flink wat schort aan de toepassing van de democratie in dat land. Het wordt tijd dat Madrid iets leert van Zwitserland.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De Baltische republieken scheidden zich ook af van de Sovjet-Unie. Een onooglijke minderheid. Militair onbetekenend. En toch gingen ze hun eigen weg.
Mijn Onderstaande herhaling is bij deze bewezen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Zoals gebruikelijk: zich bemoeien met nationale minderheden ver van hun bedstee terwijl ze te bang zijn om in eigen land MET DADEN van hun kloten van de Schoof te maken. (In eigen nationale regio, waar ze een wiskundige meerderheid vertegenwoordigen, nota bene).
Een verbale bende ongeregeld, ja.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2018, 10:38   #346
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Enkele van uw bazen en voorgangers hebben nochtans innige contacten gehad met nazi groeperingen. Waar ze liever nu niet aan herinnerd worden.
Ik beschouw Leopold III niet direct als een baas of als een voorganger.

Maar ik herinner me wel de uitspraak: als de argumenten op zijn, dan is Hitler nooit ver weg.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2018, 10:48   #347
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.111
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En toch is Kosovo de facto een onafhankelijk land geworden, ook al vinden ze dat daar in Belgrado niet leuk.

Slovenië scheidde zich af van de Joegoeslavische republiek, ook al stond de toenmalige federale regering in Belgrado op haar achterste poten en dacht ze eraan militair tussen te komen.

Spanje heeft met de recente gebeurtenissen getoond dat er flink wat schort aan de toepassing van de democratie in dat land. Het wordt tijd dat Madrid iets leert van Zwitserland.
Gisterenavond in De Afspraak kwam de Spanje versus Vlaanderen kwestie eveneens aan bod. Luckas Van Der Taelen vestigde eveneens de aandacht op het feit dat de Europese Unie door een pijnlijk stilzwijgen serieus tekort schiet. En het ging niet zozeer om de reactie t.a.v. Peumans, maar wel over het door Spanje flagrant afwijken van het elders in Europa algemeen aanvaard principe dat je verkozen parlementsleden niet zomaar kunt laten arresteren en opsluiten (en bovendien reeds vele maanden in voorarrest!) omwille van een opinie.

Als een land wil naar buiten treden als een parlementaire democratie dan moet het de daarvoor algemeen aanvaarden normen naleven. De belgicistische verdedigers van het Spaanse beleid gaan er hier al te gemakkelijk met de grove borstel door te zwaaien met de Spaanse grondwet. Als het werkelijk zo is dat hetgeen in Spanje is gebeurd gesanctioneerd kan worden door hun grondwet dan is die grondwet allesbehalve kosher.

Een ander panellid in De Afspraak, met name de journaliste Béatrice Delvaux (Le Soir), was van mening dat het schuldig zwijgen van de overige EU-staten slechts kan verklaard worden door angst dat enkelen onder hen zelf ook wel eens zouden kunnen geconfronteerd worden met eigen Catalonië-toestanden. Met andere woorden, met de basisprincipes van de parlementaire democratie hoeft men het niet zo nauw te nemen als er in een bepaalde regio een sterke druk naar autonomie zich manifesteert.

Het is dan ook geen toeval dat op dit forum de verdedigers van het dictatoriaal Spaans optreden bij uitstek te vinden zijn bij diegenen die de pest hebben aan meer Vlaamse autonomie.

Laatst gewijzigd door quercus : 20 oktober 2018 om 10:53.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2018, 10:56   #348
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.596
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik beschouw Leopold III niet direct als een baas of als een voorganger.

Maar ik herinner me wel de uitspraak: als de argumenten op zijn, dan is Hitler nooit ver weg.
Gezegd van iemand die iedereen die zijn mening niet deelt over de Franco kam scheert.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2018, 11:00   #349
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.596
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Gisterenavond in De Afspraak kwam de Spanje versus Vlaanderen kwestie eveneens aan bod. Luckas Van Der Taelen vestigde eveneens de aandacht op het feit dat de Europese Unie door een pijnlijk stilzwijgen serieus tekort schiet. En het ging niet zozeer om de reactie t.a.v. Peumans, maar wel over het door Spanje flagrant afwijken van het elders in Europa algemeen aanvaard principe dat je verkozen parlementsleden niet zomaar kunt laten arresteren en opsluiten (en bovendien reeds vele maanden in voorarrest!) omwille van een opinie.

Als een land wil naar buiten treden als een parlementaire democratie dan moet het de daarvoor algemeen aanvaarden normen naleven. De belgicistische verdedigers van het Spaanse beleid gaan er hier al te gemakkelijk met de grove borstel door te zwaaien met de Spaanse grondwet. Als het werkelijk zo is dat hetgeen in Spanje is gebeurd gesanctioneerd kan worden door hun grondwet dan is die grondwet allesbehalve kosher.

Een ander panellid in De Afspraak, met name de journaliste Béatrice Delvaux (Le Soir), was van mening dat het schuldig zwijgen van de overige EU-staten slechts kan verklaard worden door angst dat enkelen onder hen zelf ook wel eens zouden kunnen geconfronteerd worden met eigen Catalonië-toestanden. Met andere woorden, met de basisprincipes van de parlementaire democratie hoeft men het niet zo nauw te nemen als er in een bepaalde regio een sterke druk naar autonomie zich manifesteert.

Het is dan ook geen toeval dat op dit forum de verdedigers van het dictatoriaal Spaans optreden bij uitstek te vinden zijn bij diegenen die de pest hebben aan meer Vlaamse autonomie.
Europa zwijgt niet "pijnlijk". Europa is tegen een afscheuring van Catalonië maar onthoudt zich van interne menging in Spanje.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2018, 11:09   #350
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.596
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Wat me opvalt. Op LeSoir steunt iedereen Spanje hierin, maar op Le Figaro geven de meeste Fransen eerder Peumans gelijk.
Ik heb 2 artikels in de Figaro gelezen maar die stelling dat de meeste Fransen Peumans gelijk geven vind ik niet terug. Alleen dat door Peumans diplomatieke rechten werden ingetrokken. Maar verder is Peumans een totaal onbekende en is dit nieuws voor één dag in Frankrijk.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2018, 11:19   #351
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik heb 2 artikels in de Figaro gelezen maar die stelling dat de meeste Fransen Peumans gelijk geven vind ik niet terug. Alleen dat door Peumans diplomatieke rechten werden ingetrokken. Maar verder is Peumans een totaal onbekende en is dit nieuws voor één dag in Frankrijk.
Ik had Facebook-reacties geskimd, en één populaire mening was "Peumans durft de waarheid zeggen waar al de rest zwijgt in Europa".
Het was in ieder geval een genuanceerdere toon dan op die van Le Soir, waar meer unaniem de kant van de Spaanse overheid wordt gekozen (soms met een sneer naar Vlaanderen, soms met een vriendelijker 'onze Vlaamse vrienden zijn het weer aan het flikken')

Veel mensen vonden nu eenmaal dat Spaanse optreden ondemocratisch, en daarvoor hoef je geen sympathisant te zijn van Catalaanse independisten. Ik heb een Zuid-Italiaanse op mijn fb en die keurde vooral dat Guardia Civil-optreden af. Zuid-Italië heeft echter ook verlatingsangst in zekere zin.

Laatst gewijzigd door Weyland : 20 oktober 2018 om 11:26.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2018, 12:29   #352
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.596
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ik had Facebook-reacties geskimd, en één populaire mening was "Peumans durft de waarheid zeggen waar al de rest zwijgt in Europa".
Het was in ieder geval een genuanceerdere toon dan op die van Le Soir, waar meer unaniem de kant van de Spaanse overheid wordt gekozen (soms met een sneer naar Vlaanderen, soms met een vriendelijker 'onze Vlaamse vrienden zijn het weer aan het flikken')

Veel mensen vonden nu eenmaal dat Spaanse optreden ondemocratisch, en daarvoor hoef je geen sympathisant te zijn van Catalaanse independisten. Ik heb een Zuid-Italiaanse op mijn fb en die keurde vooral dat Guardia Civil-optreden af. Zuid-Italië heeft echter ook verlatingsangst in zekere zin.
Dat heeft natuurlijk niets met "durf" te maken vanwege Peumans maar is gewoon plat opportunisme om Catalonië voor eigen Vlaams separo agenda te gebruiken.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 20 oktober 2018 om 12:29.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2018, 12:54   #353
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.637
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Dat heeft natuurlijk niets met "durf" te maken vanwege Peumans maar is gewoon plat opportunisme om Catalonië voor eigen Vlaams separo agenda te gebruiken.
Correctie: alleen maar 'blablabla' separo agenda.
Niks meer want te gevaarlijk voor de afbetaling van hun laatste smartfoon.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2018, 12:55   #354
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zephyrkaos Bekijk bericht
geen meerderheid, vlamingen liegen niet wakker van dus over and out voor de natte droom van kaproen, jammer maar zonder ondersteuning van Partijen zoals nva die n fuck geven van wat je denkt staa je daar met je mond vol tanden
Welneen, het is lofwaardig om in de politiek iets na te streven, ook al is daar niet onmiddellijk een zichtbare meerderheid voor te vinden. Redeneert u trouwens ook op dezelfde manier over bepaalde programmapunten van Groen? Of toen Agalev in de beginjaren nog streed tegen kernenergie, wat in die tijd werd afgedaan als "hippiegedrag". Goed voor een wereldvreemd plukje mensen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2018, 18:07   #355
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zelfs mocht het waar zijn wat je zegt, dan nog vinden we dat niet erg.
De strijd voor Vlaamse en Catalaanse onafhankelijkheid op zich alleen is al leuk genoeg.
Bezigheidstherapie.

Maar kompleet nutteloos voor de bevolking die daadkrachtig beleid wenst, geen gezever over ideniteit en natievorming.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2018, 18:17   #356
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Bezigheidstherapie.

Maar kompleet nutteloos voor de bevolking die daadkrachtig beleid wenst, geen gezever over ideniteit en natievorming.
Ik zie niet in waarom we wel de moord op een journalist in het Saüdische consulaat zouden aanklagen, maar de mensenrechten in Spanje, dat veel minder ver van hier ligt, zomaar moeten laten schenden door het regime.

En waarom zou kritiek op Spanje verhinderen dat er een daadkrachtig beleid gevoerd wordt?
Laat het een én én verhaal zijn.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 20 oktober 2018 om 18:18.
De gemuilkorfde is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2018, 18:54   #357
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Ik zie niet in waarom we wel de moord op een journalist in het Saüdische consulaat zouden aanklagen, maar de mensenrechten in Spanje, dat veel minder ver van hier ligt, zomaar moeten laten schenden door het regime.

En waarom zou kritiek op Spanje verhinderen dat er een daadkrachtig beleid gevoerd wordt?
Laat het een én én verhaal zijn.
Als je het verschil niet begrijpt tussen een marteling van een journlist in een consulaat en het opsluiten van mensen in het kader van een gerechterlijke procedure, dan kan ik je niet helpen.

Je weet dat ze die journalist levend in stukjes hebben gesneden he ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2018, 19:12   #358
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Bezigheidstherapie.

Maar kompleet nutteloos voor de bevolking die daadkrachtig beleid wenst, geen gezever over ideniteit en natievorming.
Welke partij staat voor dat "daadkrachtig beleid" en hoeveel stemmen haalt die bij de bevolking?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2018, 19:13   #359
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als je het verschil niet begrijpt tussen een marteling van een journlist in een consulaat en het opsluiten van mensen in het kader van een gerechterlijke procedure, dan kan ik je niet helpen.

Je weet dat ze die journalist levend in stukjes hebben gesneden he ?
De graad van de misdaad betekent niet dat je over de ene zou moeten zwijgen om de andere aan te klagen. Dit is geen of of verhaal. U zoekt een tegenstelling die er gewoon niet is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2018, 21:09   #360
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Gezegd van iemand die iedereen die zijn mening niet deelt over de Franco kam scheert.
Franco wordt echt nog aanbeden door velen in Spanje.
Gelukkig is dat niet zo voor Polleke Drei.
De Spaanse aanbidding is wat intenser dan de belgicistische koekendozenbewondering.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be