Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat?
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat? Kritisch bekijken van nieuws en toetsing aan de feiten. Fake news? Selectieve feiten? Of is het een correcte weergave van de feiten? Een zoektocht naar de waarheid.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 juli 2022, 07:59   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.675
Standaard Belgische politieke partijen nooit rijker dan vandaag

Ik post het hier maar om reden van dat ik er totaal geen idee van heb of er ook maar iets van waar is.

Niet dat ik er van zou verschieten mocht het waar zijn.

Belgische politieke partijen nooit rijker dan vandaag
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2022, 09:08   #2
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ik post het hier maar om reden van dat ik er totaal geen idee van heb of er ook maar iets van waar is.

Niet dat ik er van zou verschieten mocht het waar zijn.

Belgische politieke partijen nooit rijker dan vandaag
Natuurlijk is dat waar.
De enige partij die dit al jaren aanvecht, is de N-VA.

Dat de N-VA ook de rijkste partij is, is geen toeval.
Enerzijds is ze de grootste partij en krijgt hierdoor ook het meeste, anderzijds gaat de N-VA ook zuinig om met de centen en durfde ze in moeilijke tijden toch te investeren.


Belgische politieke partijen nooit rijker dan vandaag


De N-VA is met 34,9 miljoen euro veruit de rijkste partij. Ze bezit meer dan dubbel zoveel als de nummer twee, de PS (16,6 miljoen euro). Daarna volgen Vlaams Belang (15,4 miljoen), de MR (13,6 miljoen) en CD&V (13,4 miljoen).

Hier bovenop heeft de N-VA ook geïnvesteerd in mensen, zo hebben wij een studiedienst die haargelijke niet kent. De lokale afdelingen kunnen er terecht met eender welke vraag die politiek relevant is.
__________________
N-VA voor een welvarend Vlaanderen.
N-VA is de enige juiste keuze!
Stem federaal en Vlaams dus voor de N-VA
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2022, 09:10   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.225
Standaard

De bedragen zijn onder meer een gevolg van de overheidsdotaties die afhankelijk zijn van het verkiezingsresultaat en die in vergelijking met andere Europese landen extreem gul zijn. In totaal ontvingen de Belgische partijen in 2021 75,2 miljoen euro aan subsidies, eveneens een recordbedrag. In 2020 ging het nog om 73,6 miljoen euro.

Toen Di Rupo de senaat, in de toenmalige vorm, afschafte, besliste Di Rupo dat het uitgespaarde geld naar de politieke partijen moest gaan omdat die minder inkomsten zouden hebben.

N-VA was als enige tegen.
__________________
N-VA voor een welvarend Vlaanderen.
N-VA is de enige juiste keuze!
Stem federaal en Vlaams dus voor de N-VA

Laatst gewijzigd door reservespeler : 27 juli 2022 om 09:11.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2022, 10:05   #4
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.406
Standaard

Een opiniestuk waar het sarcasme van afdruipt, en terecht.

ALLE politieke partijen veinzen hun 'wil' om er iets aan te doen, het is zo grotesk dat de editorialist van HLN ze vierkant zit uit te lachen.


Citaat:
ONZE OPINIE. Politieke partijen zitten op zo’n berg geld dat ze niet meer weten wat ermee te doen
Kniesoren zijn wij. U en ik. Wat lopen we te sakkeren over een nakende recessie, exploderende energieprijzen, hoge belastingen, onbetaalbare pensioenen en dure huizen? Terwijl er mensen zijn met echte besognes. Zoals de voorzitters van onze politieke partijen. Zij zitten op zo’n berg geld dat ze niet eens meer weten wat ze ermee moeten doen. Te veel koopkracht hebben, het is ook iets.

Jeroen Bossaert 29-07-22, 05:00
Dat is allemaal uw en mijn schuld, trouwens. Wij zijn veel te gul. Vorig jaar kregen de partijvoorzitters een recordbedrag aan belastinggeld in hun kas gestort. In totaal 75 miljoen euro. Daardoor zitten ze samen nu al op 157 miljoen euro. Nooit eerder waren de politieke partijen zo rijk. En daar hebben ze helemaal niet om gevraagd.

Maar het lukt hen simpelweg niet om armer te worden. Ze doen nochtans hun best, hoor. Ze verbrassen miljoenen op Facebook, Twitter en Instagram. Geen Europees land waar partijen met zoveel poen naar het hoofd van Mark Zuckerberg gooien als België. En nog wordt hun berg geld niet kleiner. Sommige partijen zitten zo verveeld met al hun centen dat ze het uit pure miserie beleggen in vastgoed.
Machteloos zijn ze, de partijvoorzitters. Ze proberen al jaren in het parlement de financiering van hun partijen aan banden te leggen - het staat zelfs in het regeerakkoord - maar het wil niet lukken. Vlaams Belang en PVDA hebben al voorgesteld om de subsidies te halveren. Vooruit en Groen willen ze begrenzen. N-VA wil de indexatie schrappen. Open VLD en CD&V willen - hou u vast - alles grondig bestuderen. En aan Franstalige zijde? Daar neemt men akte van het probleem. Ook moedig.

Ondanks al die goede bedoelingen is er vandaag - warempel - nog altijd geen wezenlijke verlaging van de partijfinanciering. Vorig jaar hebben de partijen wel beslist dat ze 1,1 procent zouden inleveren. Omdat er eerst nog een indexatie van 2 procent doorgevoerd werd, steeg hun financiering uiteindelijk toch nog met 300.000 euro. Rijker worden terwijl je het niet eens wil, dat moet verschrikkelijk zijn.
Gelukkig is er een expertengroep opgericht. Die zal in het najaar een rapport afleveren waarin staat hoe onze partijvoorzitters hun berg geld kunnen doen slinken, hoe ze die centen zinvoller kunnen inzetten en hoe ze de uitgaven transparanter aan ons kunnen meedelen. Voor partijen die verzuipen in het geld wordt dat een reddingsboei. Eindelijk zullen ze weten wat te doen. Uiteraard zullen alle partijvoorzitters hun parlementsleden en ministers opdragen dat rapport integraal en ogenblikkelijk tot uitvoering te brengen. Iets anders kan ik mij echt niet voorstellen. En u vast ook niet.
https://www.hln.be/opinie/onze-opini...doen~ac7265ca/
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2022, 11:15   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.362
Standaard

Bij mijn weten zijn er slechts twee (02) partijen die een wetsvoorstel ingediend hebben.

De nva en het vb.

Ze zijn weggestemd.

Partijfinanciering moet best blijven,
moet best super-eerlijk en transparant zijn, vb. 1 euro per uitgebrachte stem op de partij.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be