Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 juli 2020, 17:49   #1
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.445
Standaard Vraag aan ingang winkels: waarom verplichte kar of mand?

Nadat het Belgische "Gezag" vorige week vrijdag besloot om mond+neusvodden gewelddadig af te dwingen (wat ik wegens niet hebben van abonnementen op propaganda pas maandag te weten kwam) besloot IK om de NAZI (allez, het is nu ipv bewakingsfirma's zoals maart april mei nu vakantiejobber jeugd) aan de ingang van elke winkel te vragen waarom winkelkar of waarom mand verplicht.
Zowat 20 keer de vraag kunnen stellen, en tot vandaag wist geen één, maar dan ook geen één, een antwoord. Quasi allemaal verrast door de vraag ook.

Vandaag een meisje aan kringwinkel ingang. Ik stel de vraag waarom mand, en ze dacht na, maar niet dus. Ik ging toen een stapje verder en opperde of het niet veiliger om zo weinig mogelijk aan te raken, waarom een mand verplichten, het kan het risico op besmetting enkel hoger maken dan geen mand.
En ze kon niet anders dan me gelijk geven. En verontschuldigde (...) zich toen met te zeggen dat dat een regel was die ze hadden gekregen.

Ik weet nochtans een mogelijk antwoord.
Tijdens een bepaalde periode eerder dit jaar werden winkelkarren of manden gerantsoeneerd, om te weten hoeveel mensen in de winkel en indien rantsoen overschreden werd toegang geweigerd.
Maar mensen lieten manden / karren achter (ik deed dat soms ook als ik geen brood met lang genoeg bewaartijd vond en ik anders met lege kar aan kassa zou moeten wachten). Ergens in mei stopten ze met de kul, goed mogelijk doordat het wachten voor niks klanten met de dag bozer maakte.

Maar ze zijn daar dus mee gestopt, alle manden die ze hebben zijn beschikbaar, en voor enkele winkels zijn de vakantiejobbers of personeel ook begonnen met klanten zelf de karren doen ontsmetten, dus je moet eerst je eigen handen met alcohol besproeien, dan een papiertje pakken, dan de winkelkarhandgreep afwrijven, dan het papiertje in een emmer. Dat spelletje was de dag na de dag van verschijnen al over.

In sommige winkels ontsmet het personeel de manden al helemaal niet meer, in andere (zelfs zelfde vzw) wel. En quasi de helft van de manden wordt achtergelaten in de gangen van de winkels.

Het was vandaag zelfs bizar. Zoals quasi elke dag terug naar Gent gereden. In de 3 bezochte vzw winkels alle klanten met doek voor mond+neus.
Langsheen de straten terug, de café's, de restaurants, de terrassen, zowel in centrum als voorbij rand, zat iedereen zonder het doek, aan tafeltjes naar elkaar gericht te babbelen. Zowel binnen als buiten deze horeca zaken.
Het was net alsof je een andere wereld binnengegaan was.

En ik ben een 4 tal keer POLIZEI gepasseerd, en nergens heb ik ze zien stoppen/uitstappen. Het mag dus blijkbaar.

Samenvatting: of hoe selectief, blind, doof, nutteloos die karren/manden dwingerij is. Blind geloof in Gezag, haha. Verstand op nul. Heb totaal niks tegen die vakantiejobbers, maar ze worden als jeugd misbruikt net als de Hitlerjugend van weleer. Het zal allicht een leuke en gemakkelijke verdienste zijn; die winkelkarrenlogistiek en regelneverij toepassen. Toffer dan tomaten plukken, allicht.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Erw : 18 juli 2020 om 17:50.
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2020, 18:29   #2
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Zo'n kar helpt om afstand te bewaren, in theorie toch, binnen is dat nodig.
Buiten maakt het niet veel uit.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2020, 18:43   #3
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.012
Standaard

Winkelkar is om afstand te houden. En een mand is om uw aankopen in te doen. Ge gaat nu toch niet aan winkeltoerisme doen hoop ik.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2020, 14:26   #4
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Zo'n kar helpt om afstand te bewaren, in theorie toch, binnen is dat nodig.
Buiten maakt het niet veel uit.
Het verplichte winkelkarretje, beperkt in aantal, diende vooral om het aantal klanten te beperken.
Met het verplichte mondmasker werden die beperkingen overbodig.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2020, 14:42   #5
elsina
Provinciaal Gedeputeerde
 
elsina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2010
Locatie: vlaanderen
Berichten: 941
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Vandaag een meisje aan kringwinkel ingang. Ik stel de vraag waarom mand, en ze dacht na, maar niet dus. Ik ging toen een stapje verder en opperde of het niet veiliger om zo weinig mogelijk aan te raken, waarom een mand verplichten, het kan het risico op besmetting enkel hoger maken dan geen mand.
En ze kon niet anders dan me gelijk geven. En verontschuldigde (...) zich toen met te zeggen dat dat een regel was die ze hadden gekregen.
D
https://www.bruzz.be/samenleving/del...rus-2020-03-16

Citaat:
Supermarktketen Delhaize treft nieuwe maatregelen om besmettingen met het nieuwe coronavirus tegen te gaan. Zo worden mandjes waar mogelijk verboden, en worden klanten opgeroepen alleen te gaan winkelen.


Komaf met Kafka
https://www.youtube.com/watch?v=sU_NZVIPqQM
elsina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2020, 14:45   #6
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Zo weinig mogelijk aanraken.
En dan pak je net dat wat iedereen aanraakt.
De kar of mand.

En dat afwassen is ook maar zo nu en dan een keertje.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2020, 14:58   #7
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Nadat het Belgische "Gezag" vorige week vrijdag besloot om mond+neusvodden gewelddadig af te dwingen (wat ik wegens niet hebben van abonnementen op propaganda pas maandag te weten kwam) besloot IK om de NAZI (allez, het is nu ipv bewakingsfirma's zoals maart april mei nu vakantiejobber jeugd) aan de ingang van elke winkel te vragen waarom winkelkar of waarom mand verplicht.
Zowat 20 keer de vraag kunnen stellen, en tot vandaag wist geen één, maar dan ook geen één, een antwoord. Quasi allemaal verrast door de vraag ook.

Vandaag een meisje aan kringwinkel ingang. Ik stel de vraag waarom mand, en ze dacht na, maar niet dus. Ik ging toen een stapje verder en opperde of het niet veiliger om zo weinig mogelijk aan te raken, waarom een mand verplichten, het kan het risico op besmetting enkel hoger maken dan geen mand.
En ze kon niet anders dan me gelijk geven. En verontschuldigde (...) zich toen met te zeggen dat dat een regel was die ze hadden gekregen.

Ik weet nochtans een mogelijk antwoord.
Tijdens een bepaalde periode eerder dit jaar werden winkelkarren of manden gerantsoeneerd, om te weten hoeveel mensen in de winkel en indien rantsoen overschreden werd toegang geweigerd.
Maar mensen lieten manden / karren achter (ik deed dat soms ook als ik geen brood met lang genoeg bewaartijd vond en ik anders met lege kar aan kassa zou moeten wachten). Ergens in mei stopten ze met de kul, goed mogelijk doordat het wachten voor niks klanten met de dag bozer maakte.

Maar ze zijn daar dus mee gestopt, alle manden die ze hebben zijn beschikbaar, en voor enkele winkels zijn de vakantiejobbers of personeel ook begonnen met klanten zelf de karren doen ontsmetten, dus je moet eerst je eigen handen met alcohol besproeien, dan een papiertje pakken, dan de winkelkarhandgreep afwrijven, dan het papiertje in een emmer. Dat spelletje was de dag na de dag van verschijnen al over.

In sommige winkels ontsmet het personeel de manden al helemaal niet meer, in andere (zelfs zelfde vzw) wel. En quasi de helft van de manden wordt achtergelaten in de gangen van de winkels.

Het was vandaag zelfs bizar. Zoals quasi elke dag terug naar Gent gereden. In de 3 bezochte vzw winkels alle klanten met doek voor mond+neus.
Langsheen de straten terug, de café's, de restaurants, de terrassen, zowel in centrum als voorbij rand, zat iedereen zonder het doek, aan tafeltjes naar elkaar gericht te babbelen. Zowel binnen als buiten deze horeca zaken.
Het was net alsof je een andere wereld binnengegaan was.

En ik ben een 4 tal keer POLIZEI gepasseerd, en nergens heb ik ze zien stoppen/uitstappen. Het mag dus blijkbaar.

Samenvatting: of hoe selectief, blind, doof, nutteloos die karren/manden dwingerij is. Blind geloof in Gezag, haha. Verstand op nul. Heb totaal niks tegen die vakantiejobbers, maar ze worden als jeugd misbruikt net als de Hitlerjugend van weleer. Het zal allicht een leuke en gemakkelijke verdienste zijn; die winkelkarrenlogistiek en regelneverij toepassen. Toffer dan tomaten plukken, allicht.
Dat is tegenwringen om tegen te wringen.
De partij waaraan u zou gehoorzamen zit wellicht niet het clubje dat in ons land iets te zeggen of te betekenen heeft.

Anders zou deze post er natuurlijk helemaal anders uitzien.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2020, 15:48   #8
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Laat die jobstudenten en ander personeel eens met rust.

Die doen ook maar hun werk, en zitten niet te wachten op zageventen.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2020, 16:00   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.275
Standaard

Als ik toekom aan een winkel of whatever, en iets of iemand dwingt mij iets te doen of te laten dat mij niet bevalt, dan ga ik niet gaan zagen, maar keer mijn karre (pun intended).
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2020, 16:49   #10
wagner.666
Staatssecretaris
 
wagner.666's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2020
Berichten: 2.764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Winkelkar is om afstand te houden. En een mand is om uw aankopen in te doen. Ge gaat nu toch niet aan winkeltoerisme doen hoop ik.
en wa pakt ge vast in een kledingwinkels, niets nul prop nul. ge gaat naar een doe het zelf en ge moet zo een stomme kar vastpakken die iedereen in zijn pollen heeft gehad voor een doosje vijzen of pluggen of een andere kleinigheid. Het nut ontgaat mij ook helemaal.
wagner.666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2020, 17:07   #11
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wagner.666 Bekijk bericht
en wa pakt ge vast in een kledingwinkels, niets nul prop nul. ge gaat naar een doe het zelf en ge moet zo een stomme kar vastpakken die iedereen in zijn pollen heeft gehad voor een doosje vijzen of pluggen of een andere kleinigheid. Het nut ontgaat mij ook helemaal.
De meeste kledingwinkels beschikken niet over winkelkarren, de meeste doe-het-zelf zaken wel.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2020, 17:11   #12
wagner.666
Staatssecretaris
 
wagner.666's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2020
Berichten: 2.764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Winkelkar is om afstand te houden. En een mand is om uw aankopen in te doen. Ge gaat nu toch niet aan winkeltoerisme doen hoop ik.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
De meeste kledingwinkels beschikken niet over winkelkarren, de meeste doe-het-zelf zaken wel.
ja en, wat maakt het verschil dus met of zonder ???? in een doe het zelf.
wagner.666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2020, 17:12   #13
wagner.666
Staatssecretaris
 
wagner.666's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2020
Berichten: 2.764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Winkelkar is om afstand te houden. En een mand is om uw aankopen in te doen. Ge gaat nu toch niet aan winkeltoerisme doen hoop ik.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
De meeste kledingwinkels beschikken niet over winkelkarren, de meeste doe-het-zelf zaken wel.
ja en, wat maakt het verschil dus met of zonder kar in een doe het zelf.
wagner.666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2020, 17:18   #14
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Zo'n kar helpt om afstand te bewaren, in theorie toch, binnen is dat nodig.
Buiten maakt het niet veel uit.
Afstand houden met die kar ? Iedereen loopt toch niet achter elkaar met die kar ? Trouwens ook ik zet die kar af en toe langs de kant om iets uit de rekken te nemen. Ik kan veel beter afstand houden zonder die kar want ben dan een stuk mobieler.
Als je die kar niet hebt kan je je veel beter bezighouden met afstand bewaren. Hoeveel keer moet ik in zo een gang niet liggen wringen om die kar er mee door te wringen waardoor ik automatisch dan weer vlak de andere mensen moet.
Net door die kar(ren) is het moeilijk om afstand te houden

En neen ze worden op veel plaatsen al niet meer ontsmet.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 19 juli 2020 om 17:25.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2020, 17:18   #15
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Als je niet over karren beschikt, kun je de klanten niet verplichten er gebruik van te maken.

Moeilijker is het niet.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2020, 17:26   #16
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Het verplicht gebruik maken van winkelkarren is geen wondermiddel - verre van, en soms vind ik het ook overdreven - maar het heeft wel enkele voordelen:
  • men kan controleren hoeveel mensen er in de winkel zijn door slechts een beperkt aantal karren aan te bieden
  • men kan zo ook het maximum aantal klanten beperken
  • tijdens het aanschuiven wordt er meer afstand gehouden
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2020, 17:42   #17
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Het verplicht gebruik maken van winkelkarren is geen wondermiddel - verre van, en soms vind ik het ook overdreven - maar het heeft wel enkele voordelen:
  • men kan controleren hoeveel mensen er in de winkel zijn door slechts een beperkt aantal karren aan te bieden
  • men kan zo ook het maximum aantal klanten beperken
  • tijdens het aanschuiven wordt er meer afstand gehouden
Tot nu toe zie ik nergens een beperkt aantal karren staan. Er zijn altijd karren in overvloed.
Het aantal klanten wordt momenteel nergens meer beperkt.
Aanschuiven ja dan moet je noodgedwongen iets meer afstand houden dat klopt.....maar of dat opweegt tegen de andere nadelen is maar de vraag.
Ik ga bijvoorbeeld dikwijls naar zo een kleine proxy. Daar moet je geen kar nemen ...ik ga er net graag opdat ik dan beter afstand kan houden.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2020, 18:28   #18
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Het verplicht gebruik maken van winkelkarren is geen wondermiddel - verre van, en soms vind ik het ook overdreven - maar het heeft wel enkele voordelen:
  • men kan controleren hoeveel mensen er in de winkel zijn door slechts een beperkt aantal karren aan te bieden
  • men kan zo ook het maximum aantal klanten beperken
  • tijdens het aanschuiven wordt er meer afstand gehouden
??????????
Eén kar per gezin.
Uit hoeveel leden bestaat één gezin?
3-5-7-12-15?
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2020, 19:16   #19
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Het verplicht gebruik maken van winkelkarren is geen wondermiddel - verre van, en soms vind ik het ook overdreven - maar het heeft wel enkele voordelen:
  • men kan controleren hoeveel mensen er in de winkel zijn door slechts een beperkt aantal karren aan te bieden
  • men kan zo ook het maximum aantal klanten beperken
  • tijdens het aanschuiven wordt er meer afstand gehouden

Eureka ! Jij komt hier echt met DE oplossing aandraven.....Kunnen we niet iedereen verplichten van altijd en overal met zo'n kar rond te hossen ? Op de dijk op het werk in het bos op het terras iedereen met een kar Geen problemen meer met afstand houden

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 19 juli 2020 om 19:16.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2020, 19:21   #20
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Tot nu toe zie ik nergens een beperkt aantal karren staan. Er zijn altijd karren in overvloed.
Dan heb je niet goed gekeken. In veel winkels waren er ofwel minder winkelkarren, ofwel slechts een aantal vrij te gebruiken terwijl de andere vastgeketend waren.

Nu is daar weliswaar al meer willekeur in, maar dat was de manier van werken bij de overgrote meerderheid van de winkels.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be