Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 februari 2024, 00:49   #1461
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.626
Standaard

Nucleaire non-proliferatie en België

Kernenergie op een verantwoorde manier gebruiken?

p.s.

Hoe kunnen we vermijden dat kernenergie wordt gebruikt voor het aanmaken van massavernietigingswapens?
Hoe kunnen we kernenergie op een verantwoorde en veilige manier gebruiken voor vreedzame doeleinden?

Kernenergie blijft op wat bovenstaande tekst blokletterde natuurlijk iets gevaarlijk zeker nu dat er sprake was (internetsgewijze) dat Poetin naar kernenergie wou grijpen als aanvalsmiddel, of blijft dat bij een wreed wansmakelijke dreiging?

Link
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2024, 09:50   #1462
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.626
Standaard

Een ouder artikel dat het waard is om er op nagelezen te worden.

Kerncentrales draaiden vorig jaar op volle toeren: stroomproductie historisch hoog, waarvan ruim de helft kernenergie

p.s.

Onderaan het artikel staan er nog enkele leukerds...
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2024, 18:37   #1463
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Een ouder artikel dat het waard is om er op nagelezen te worden.

Kerncentrales draaiden vorig jaar op volle toeren: stroomproductie historisch hoog, waarvan ruim de helft kernenergie

p.s.

Onderaan het artikel staan er nog enkele leukerds...
En wat is de waarde en leuk aan 2 jaar achterhaald nieuws?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 11 februari 2024 om 18:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2024, 19:00   #1464
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Bedankt voor uw bijdrage Micele

p.s.

Wat ik mij soms afvraag: het onderhoud van een kerncentrale is zeker niet aan de goedkope kant.

Maar die windmolens en zonnecellen, hoeveel jaar kan men daar van genieten alvorens er zware kosten zich zouden kunnen aanmelden?
Terugverdientijd gemiddeld 23 weken, levensduur ~20 jaar.

Dus 19,5 jaar brengen die op, die op zee wat minder maar nog altijd minstens 19 jaar. Dat kon je toch zelf googlen?

Hier die factcheck:
Citaat:
https://decorrespondent.nl/4256/fact...1-204f4ea80f44

De baten van een windmolen

Voor deze factcheck kijken we naar twee verzamelonderzoeken, die op hun beurt enkele tientallen levenscyclusanalyses van windmolens vergelijken. De grootste van die twee, een recent overzicht van het Intergovernmental Panel on Climate Change, vergelijkt twintig levenscyclusanalyses van moderne windturbines en -parken met elkaar.

De uitkomsten daarvan zijn vrij eenduidig. Uit al die onderzoeken blijkt dat moderne windmolens de energie die nodig is voor het produceren, opzetten en opruimen binnen een jaar terugverdienen. Vaak al veel sneller.

Kortom: geen enkel onderzoek suggereert dat windmolens die wij bouwen meer energie kosten dan ze opleveren. Het eerste deel van de stelling klopt dus niet. Als je vijftig scenario’s uit de twintig studies doorneemt, kom je tot een gemiddelde terugverdientijd van ruim 23 weken. Omdat er in de onderzoeken doorgaans van een levensduur van twintig jaar wordt uitgegaan, levert een windmolen zeker negentien jaar energiewinst op.
Bij windmolens op zee duurt het vaak wel iets langer om de energie terug te verdienen, maar ook daar gebeurt dit in de meeste scenario’s binnen een jaar.

https://www.researchgate.net/publica...al_meta-survey

https://www.ipcc-wg3.de/report/IPCC_SRREN_Ch07.pdf

Al is daarop één uitzondering. En dat zijn miniwindmolens, voor thuisgebruik. Bij deze windmolens, meestal ingezet op afgelegen plekken die niet zijn aangesloten op het elektriciteitsnet, kost productie en onderhoud doorgaans wél meer energie dan de molen oplevert.
https://www.lowtechmagazine.be/2009/...dturbines.html
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 11 februari 2024 om 19:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2024, 00:30   #1465
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.626
Standaard

Een duistrere vorm om het 'klimaat' te redden????

Duitse klimaatbescherming miljoenen voor Thailand waarschijnlijk in kerncentrale geïnvesteerd

Uit de tekst:

Citaat:
Duitsland heeft waarschijnlijk nog nooit eerder een democratische regering gehad, die de mensen op een verachtelijker manier voor de gek hield. Terwijl er in eigen land “wegens begrotingsredenen” gekort en bezuinigd wordt – en het land voor een energie collaps staat – gaan er miljarden voor klimaatbescherming en ontwikkelingshulp naar het buitenland. Nu blijkt: € 422 miljoen voor klimaatbescherming zouden daar in de oprichting van de eerste kerncentrale geïnvesteerd kunnen zijn.
Misschien is het niet helemaal op zijn plaats in deze rubriek maarv toch...

Citaat:
De site “Thailandtip.info” maakte het al in november 2023 bekend: “Duitsland geeft Thailand 16 miljard Baht voor klimaatbeschermingsprojecten” – omgerekend zijn dat € 422 miljoen uit de losse hand verdeeld geld van de Duitse belastingbetalers, aan wie de politiek eigenlijk trouw gezworen heeft.
Ook een manier om de kerncentrales tot leven met te wekken?

Een klimaatproject?

Dat zal ook stof tot nadenken zijn...
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2024, 11:19   #1466
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Een duistrere vorm om het 'klimaat' te redden????

Duitse klimaatbescherming miljoenen voor Thailand waarschijnlijk in kerncentrale geïnvesteerd

Uit de tekst:

Misschien is het niet helemaal op zijn plaats in deze rubriek maarv toch...

Ook een manier om de kerncentrales tot leven met te wekken?

Een klimaatproject?

Dat zal ook stof tot nadenken zijn...
En Thailand heeft zelfs 3,2 miljard per jaar netto handelsoverschot met Duitsland...
Citaat:
In der thailändischen Exportstatistik 2021 belegte Deutschland Rang 15, in der Importstatistik Rang 13. Dem Warenexport deutscher Unternehmen nach Thailand in Höhe von 5,4 Milliarden Euro im Jahr 2022 stehen 8,6 Milliarden Euro Importe aus Thailand gegenüber.

29 sep 2023

https://www.auswaertiges-amt.de/de/s...gegen%C3%BCber.
Iets met verdomming van hun politieke leiders en hun raadgevers?

Het CV van de eindverantwoordelijke zegt mss iets:
https://www.bmwk.de/Redaktion/EN/Art...ae-habeck.html
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 20 februari 2024 om 11:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2024, 10:59   #1467
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.626
Standaard

Gaat kernenergie het klimaatprobleem oplossen?


Is kernenergie efficiënter dan zonne- of windenergie?

Uit het artikel:

Citaat:
TIME magazine vroeg Sergey Paltsev, adjunct-directeur van het MIT Joint Program on the Science and Policy of Global Change, wat hij dacht over kernenergie. Hoewel hij vindt dat het zich nog steeds moet bewijzen als schoon, veilig en kosteneffectief, zegt Paltsev dat kernenergie "serieus moet worden genomen" als het gaat om de strijd tegen klimaatverandering.
Zijn atoomcentrales een gevaar nu men overal ter wereld met oorlogen gestart is en het er in de toekomst precies niet veel beter uit ziet. (<-- even doomdenken???)

p.s.

Een even wat ouder artikel blokletterde:

"Princiepsakkoord" tussen regering en Engie om kerncentrales te verlengen: "Heropstart in november 2026"


Nog een ouder artikel als extra:

ENGIE ondertekent een definitief akkoord met de Belgische regering over de verlenging van de kerncentrales Tihange 3 en Doel 4

Vrij recent dan weer:


Vijf verrassingen in de Engie-deal over de kerncentrales
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 21 februari 2024 om 11:08.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2024, 11:08   #1468
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Zijn atoomcentrales een gevaar nu men overal ter wereld met oorlogen gestart is en het er in de toekomst precies niet veel beter uit ziet. (<-- even doomdenken???)
Geen van beide zijn in staat om voldoende volk snel genoeg dood te doen om een serieus klimaatseffect te hebben.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2024, 11:13   #1469
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Geen van beide zijn in staat om voldoende volk snel genoeg dood te doen om een serieus klimaatseffect te hebben.
Men zou dat kunnen testen met een drone op Tsjernobyl te gooien en op alle 'slaapplaatsen' waar afgedankte atoomduikboten liggen?

Niet echt het beste plan...
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2024, 18:49   #1470
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Men zou dat kunnen testen met een drone op Tsjernobyl te gooien en op alle 'slaapplaatsen' waar afgedankte atoomduikboten liggen?

Niet echt het beste plan...
Het zou inderdaad zwaar tegenvallen, zo goed als geen doden.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2024, 22:04   #1471
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.626
Standaard

Alexander De Croo: "we vreesden voor accidenten"

Stel dat Doel ontploft?

__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 21 februari 2024 om 22:07.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2024, 07:22   #1472
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.626
Standaard

Door goedkopere stroom dreigt Engie-deal staatskas 1,5 miljard euro te kosten

__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2024, 13:59   #1473
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.606
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Maak U geen zorgen. De kwh zal wel terug duurder worden.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2024, 11:05   #1474
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.676
Standaard

Kolder rond kernenergie. Terwijl DeCroo op een conferentie voor kernenergie gaat spreken zal Van Der Straeten op een conferentie tegen kernenergie spreken. Volgens haar is kernenergie te duur. Dat mens is dus zelf expres een slechte deal aangegaan met Engie. Op lange termijn en mits serieuze regelgeving ipv sabotageregelgeving is kernenergie goedkoper, beter voor het milieu en veiliger dan alle andere vormen van energieproductie. De groenen zijn psychoten die zijn blijven hangen in en heimwee hebben naar de jaren 1980 antikernwapenmanifestaties. Zonder die kernwapens zouden we trouwens Russisch gesproken hebben ondertussen. Veel 'linkse' babyboomers die ik ken(de) spreken dan ook nog steeds een woordje Russisch.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 28 februari 2024 om 11:06.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2024, 11:21   #1475
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Kolder rond kernenergie. Terwijl DeCroo op een conferentie voor kernenergie gaat spreken zal Van Der Straeten op een conferentie tegen kernenergie spreken. Volgens haar is kernenergie te duur. Dat mens is dus zelf expres een slechte deal aangegaan met Engie. Op lange termijn en mits serieuze regelgeving ipv sabotageregelgeving is kernenergie goedkoper, beter voor het milieu en veiliger dan alle andere vormen van energieproductie. De groenen zijn psychoten die zijn blijven hangen in en heimwee hebben naar de jaren 1980 antikernwapenmanifestaties. Zonder die kernwapens zouden we trouwens Russisch gesproken hebben ondertussen. Veel 'linkse' babyboomers die ik ken(de) spreken dan ook nog steeds een woordje Russisch.
De vroegere versie van Groen (Agalev) werd in de verkiezingen van 2003 finaal uit het parlement gegooid. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat we dat nog eens mogen beleven op 9 Juni eerstkomend.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2024, 11:52   #1476
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.626
Standaard

Algemene info over...

Kernenergie

p.s.

Enorme Zweedse onderwatervlieger levert eerste stroom aan vaste land

Citaat:
Het Zweedse bedrijf Minesto heeft met zijn onderwatervlieger voor het eerst stroom geleverd aan het net van de Faeröer Eilanden. De vlieger – de Dragon 12 – heeft een vermogen van 1,2 megawatt en wekt elektriciteit op door onder water met de getijden mee te deinen.
Strak plan...
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 3 maart 2024 om 11:53.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2024, 07:37   #1477
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.676
Standaard

Alle regeringspartijen hebben zich achter Afrikaniste Vanderstraeten geschaard: er komen geen nieuwe kernreactoren ... de wet op de kernuitstap blijft ...
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2024, 11:02   #1478
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Alle regeringspartijen hebben zich achter Afrikaniste Vanderstraeten geschaard: er komen geen nieuwe kernreactoren ... de wet op de kernuitstap blijft ...
Alle.
En wat met de oppositiepartijen?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 16 maart 2024 om 11:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2024, 20:00   #1479
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.626
Standaard

Naast de kernenergie zoals wij die kennen is er nog een andere die een levendig bewijs zoun kunnen zijn van dat wij het nog nodig zouden hebben en ddie andere heeft met het heelal te maken. NASA- raketten...

Hoe kom ik daarbij?

Wel ik kocht laatst de magazine 'Wetenschap in beeld 2023' en daar stond op pagina 38 een artiekel over turbomotoren waaronder drie motoren die de ruimtevaart kunnen omgooien.

Deze motoren zijn aangedreven door kernreactoren/kernenergie.

Er was zelfs sprake van dat men Mars dan kon bereiken in 45 dagen????

NASA mikt dus op kernenergiemotoren en lasers.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 16 maart 2024 om 20:11.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2024, 07:33   #1480
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.676
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Alle.
En wat met de oppositiepartijen?
Dat zijn geen regeringspartijen ...
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be