Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 oktober 2018, 16:28   #121
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.124
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Geef toe dat het een megalomaan bouwproject was terwijl de Roemeen honger moest lijden.
Misschien hadden ze prioriteit moeten geven aan andere dingen maar de meeste Roemenen zijn er wel trots op. Sindsdien weinig dat de moeite waard is gebouwd in Roemenië...
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2018, 16:44   #122
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Volgens westerse media was de communistische periode een hel maar zelf denken de inwoners die beide systemen kunnen vergelijken daar heel anders over. De vraag is nu wie is geloofwaardiger?
Ik vindt peilingen die de mate waarin men nostalgies is niet geloofwaardig. Gewoon omdat het meermaals aangetoond is dat ons geheugen, en onze hersenen, spelletjes met ons spelen.

Ik ken overigens best een aantal mensen die ook "beide systemen" kunnen vergelijken. Geen enkele onder hen is nostalgisch naar die tijd.
Ik denk dat we je denkt waar te nemen niet nostaglie is, maar gewoon dat er onder sommigen nu eenmaal een hoop ontevredenheid is.
Als je in de voormalige DDR van een laag pensioentje leeft in een dorp waar al degenen met een beetje zin voor initiatief weggetrokken zijn, en enkel nog kneuzen achtergebleven zijn dan zou ik ook nostalgisch worden.
Dat je eten beter is, je huis warmer en je niet meer voortdurend over je schouder moet kijken of er niet een Stasi naar je zit te kijken, daar ben je ondertussen zo aan gewoon geworden dat je het niet meer als bijzonder ervaart.

Citaat:
Als het vroeger altijd beter was waarom heeft dan maar een derde van de Spanjaarden heimwee naar Franco en ook maar een derde van de Polen en Balten heimwee naar het communisme?
Als vroeger alles beter is waarom
Dat heeft alles te maken met hoe het nu is. Als het nu goed gaat hebben mensen inderdaad minder de neiging met vroeger te vergelijken.
Als het slecht gaat wordt men nostalgisch naar betere tijden, zelfs al zijn die betere tijden ingebeeld.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2018, 16:48   #123
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Dat paleis was niet van hem maar de werkplaats van de Roemeense regering en parlement. Nog steeds de belangrijkste toeristische trekpleister in Boekarest.
Ik heb al die gebouwen gezien in Boekarest. Ik vondt het maar triest. Ze zien er uit alsof ze al een eeuw staan, zo onderkomen zijn ze. En dat terwijl ze maar een paar decennia oud zijn.
Spuuglelijk ook.

Er zijn best mooie plekjes te vinden in Boekarest. Maar enkel in die wijken waar Caucesco nog niet aan toegekomen was voor hij aan zijn einde kwam...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2018, 16:51   #124
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
De Roemenen die ik ken zeggen dat er enkel schaarste was de laatste jaren van de jaren 80 als gevolg van een programma om de hele Roemeense schuld af te betalen, wat ook lukte. Maar je kon alles vinden op de markt alleen duurder dan in de staatswinkels. De elektriciteit in sommige steden ging uit om 23 u in de week en dat gedurende enkele jaren.
Nu is alles er je vindt alles in de carrefour aan Belgische prijzen maar de gemiddelde lonen schommelen rond de 350 euro per maand. Er is veel meer armoede dan 30 jaar geleden als gevolg. En wie kan verhuist naar West-Europa om daar uitgebuit te worden in een of ander restaurant of door een onderaannemer.
Ik ben ooit nog in Cluj geweest, zeker 25 of 30 jaar terug. Er stond daar een grote lege fabriek te koop en ik kreeg die bijna voor niets en hulp van de overheid zolang ik maar werk gaf. Uiteindelijk is het niet doorgegaan.

Blijkbaar is daar ook één van de of de oudste universiteit van Europa. Mijn geheugen laat mij in de steek maar ik heb daar geen buitenissige armoede gezien. Gezellige cafés en restaurants en veel jonge verzorgde studenten. Ben wel terug gekomen met de zona rond mijn oog, wist niet dat het bestond maar heb wel een superdure medicijn van 7.000BF moeten pakken omdat men daarvan blind kan worden.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2018, 16:53   #125
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik zeg niet dat Stalin te beklagen was, hij was een oorlogsmisdadiger, net als Churchill. Daarnaast hebben beide heren ook Hitler gestopt en andere positieve zaken verricht.
Stalin heeft ook mee met Hitler WO II gestart, vergeet dat niet. Stalin was eerst een bondgenoot van Hitler. Was die laatste niet zo dom geweest om Stalin aan te vallen dan hadden de Soviets waarschijnlijk de Duitsers ook gewoon met rust gelaten.


Citaat:
Maar toch is Stalin een monster in de westerse pers en Churchill een held...
Hier is wat de Britse Staatspers over Churchill schrijft:
https://www.bbc.com/news/magazine-29701767

Dergelijke zelfreflectie ga je in communistische landen niet vinden. Kan je in Cuba openlijk praten over de tienduizenden doden die de Castro's op hun geweten hebben?
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...

Laatst gewijzigd door Zwitser : 3 oktober 2018 om 16:53.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2018, 16:55   #126
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik ken mensen die hun hele leven bij sidmar gewerkt hebben en die hebben een mooi pensioen, een mooi huis en altijd goed verdiend.
Nu moet je geluk hebben, als je in een lucratieve sector werkt, verdien je goed je brood, maar bvb. in de dienstensector of als arbeider is het moeilijk rondkomen.
Bvb. iemand die in een rustoord werkt (hard werk in shiften) verdient 1600 euro per maand.
Maar goed dat er dus een privé sector is, als je ziet hoe slecht de openbare sector betaalt...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...

Laatst gewijzigd door Zwitser : 3 oktober 2018 om 16:55.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2018, 17:20   #127
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Een paar jaar geleden had de Zwitserse TV een "reality" show waarbij ze een paar families een jaar lang lieten leven op een boerderij, op de manier dat men in de 19de eeuw leefde. Zonder comfort.

Als er onder de deelnemers individuen waren met een nostalgische verlangen naar het verleden dan werden ze daar snel van genezen...

Da's misschien een idee voor een TV show in Roemenië. "Leven in Ceaucescu's tijd".

De deelnemers worden geparachuteerd in een dorp in de jaren 80, waar ze mogen genieten van traditionele communistische geneugten als:
Uren aanschuiven bij een winkel om dan te horen dat er integenstelling tot de geruchten toch geen boter is.
Rijden in een auto waar de verwarming het enkel in de zomer doet.
Een TV waar je het enige wat te zien is twee uur propaganda per dag is. Als er electriciteit is tenminste.

Reomenië onder Ceausescu, dat was erger dan zelfs in de karikaturen die men in het westen van het communisme maakte.
Bijvoorbeeld fabrieken die triomfantelijk de meest fantastische productiecijfers publiceerden, maar waar effectief niks gemaakt werd...

Nee hoor, daar wil je echt niet naar terug.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2018, 17:53   #128
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
De CIA ien FBI s er ook niet om de gewone burger te beschermen. En houden ook illegaal dossiers bij van talloze mensen en zelfs bevriende regeringsleiders.
Ik ben dan ook helemaal geen grote VS-fan.

Maar wat de Securitate deed is toch nog van een andere orde dan wat de FBI deed.

De FBI wordt niet ingezet om alle dissidente stemmen te verwijderen. Mediafiguren kunnen naar hartelust Trump en zijn beleid constant te kakken zetten, zonder dat ze het risico lopen 's nachts uit hun bed te worden gelicht.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 3 oktober 2018 om 17:53.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2018, 06:35   #129
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Dus als dat een reden is om hem te executeren dan moet de huidige Poolse regering ook voor het vuurpeloton niet waar?

Die weeshuizen met zigeunerkinderen bestaan nu nog steeds en de situatie is erger dan vroeger alleen komt het niet meer in de media, de situatie van de Oost-Europese zigeuners is er alleen maar op verslechterd daarom komen ze nu massaal naar hier en zie je in lompen gehulde kinderen bedelen op de Nieuwstraat en de Meir... Of ruiten wassen op de Chaussee de Mons...
Ik wist niet dat de huidige Poolse regering mensen verplicht om een minimum aantal kinderen te verwekken. Heb je daar een bron voor?

En nee, het einde van het communism was niet een magisch middel om van het land een paradijs te maken. Maar als men een terugkeer naar het verleden wenst gaat men enkel van de regen in de drop. Een cultuur van corruptie verdwijnt niet zomaar met een nieuw laagje ideologische verf.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2018, 07:22   #130
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Misschien hadden ze prioriteit moeten geven aan andere dingen maar de meeste Roemenen zijn er wel trots op. Sindsdien weinig dat de moeite waard is gebouwd in Roemenië...
Ik vind dat eigenlijk goed nieuws. Achter al die megalomane bouwprojecten gaat meestal een verhaal schuil van corruptie, vriendjespolitiek en geldverspilling. Al die prestigieuze projecten in Rusland voor de Winterspelen en recent het WK voetbal ... naar het schijnt hielp het wel om goede vriendjes met Putin te zijn en tot zijn kleine kringetje van oligarchen te horen om een aannemerscontract in de wacht te slepen.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2018, 08:26   #131
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Misschien hadden ze prioriteit moeten geven aan andere dingen maar de meeste Roemenen zijn er wel trots op. Sindsdien weinig dat de moeite waard is gebouwd in Roemenië...
Wat gij hier allemaal kunt goedpraten, en vergoeilijken, het tart elke verbeelding!
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2018, 08:31   #132
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Een paar jaar geleden had de Zwitserse TV een "reality" show waarbij ze een paar families een jaar lang lieten leven op een boerderij, op de manier dat men in de 19de eeuw leefde. Zonder comfort.

Als er onder de deelnemers individuen waren met een nostalgische verlangen naar het verleden dan werden ze daar snel van genezen...

Da's misschien een idee voor een TV show in Roemenië. "Leven in Ceaucescu's tijd".

De deelnemers worden geparachuteerd in een dorp in de jaren 80, waar ze mogen genieten van traditionele communistische geneugten als:
Uren aanschuiven bij een winkel om dan te horen dat er integenstelling tot de geruchten toch geen boter is.
Rijden in een auto waar de verwarming het enkel in de zomer doet.
Een TV waar je het enige wat te zien is twee uur propaganda per dag is. Als er electriciteit is tenminste.

Reomenië onder Ceausescu, dat was erger dan zelfs in de karikaturen die men in het westen van het communisme maakte.
Bijvoorbeeld fabrieken die triomfantelijk de meest fantastische productiecijfers publiceerden, maar waar effectief niks gemaakt werd...

Nee hoor, daar wil je echt niet naar terug.
Dat klopt gewoon!

Er is een bekende grap van Ronald Reagan over een Rus die een auto wil kopen in het Soviet tijdperk. Ik vertelde die mop aan mijn Russische werkvrouw (die nog opgroeide in dat tijdperk). Zij lachte niet met de mop maar zei droog: yes, it was like that.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2018, 08:44   #133
Zephyrkaos
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 5 februari 2015
Berichten: 2.651
Standaard

kijk bij de vlamingen gaat dat zo

orban laat geen vluchtingen binnen

yupieeeh yeahh beste man wooohoooo

nu bestaan mensen die het niet eens zijn met de nationaltjes = oost Europa = Communisten

__________________
*Jambon gooide zijn masker af voor de Waalse ondernemers vorige zomer in Namen: Die transfers, die onafhankelijkheid, die Vlaamse eisen dat was politieke marketing*

Laatst gewijzigd door Zephyrkaos : 4 oktober 2018 om 08:45.
Zephyrkaos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2018, 08:51   #134
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zephyrkaos Bekijk bericht
kijk bij de vlamingen gaat dat zo

orban laat geen vluchtingen binnen

yupieeeh yeahh beste man wooohoooo

nu bestaan mensen die het niet eens zijn met de nationaltjes = oost Europa = Communisten

Wat een vreemde parallel die je meent te zien. Of dacht je dat Hongarije jou vluchtelingen zal opnemen als ze terug communistisch worden?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2018, 10:44   #135
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
De FBI wordt niet ingezet om alle dissidente stemmen te verwijderen. Mediafiguren kunnen naar hartelust Trump en zijn beleid constant te kakken zetten, zonder dat ze het risico lopen 's nachts uit hun bed te worden gelicht.
De ironie hier is eerder dat je meer last kan krijgen met de FBI als je Trump liked...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2018, 11:59   #136
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.124
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Dat klopt gewoon!

Er is een bekende grap van Ronald Reagan over een Rus die een auto wil kopen in het Soviet tijdperk. Ik vertelde die mop aan mijn Russische werkvrouw (die nog opgroeide in dat tijdperk). Zij lachte niet met de mop maar zei droog: yes, it was like that.
Maakte Reagan ook grappen over de doodseskaders en Osama Bin Laden die hij financierde?
De Amerikanen doen graag lacherig over andere landen. Vooral Yeltsin vonden ze zeer grappig. Ook de oorlog in Irak vonden ze heel grappig, net videogames, poppetjes die ineens uiteen spatten "the luckiest guy in Iraq". Tot Amerikaanse agressors dood de straten van Falluja gesleept werden dat was minder grappig.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2018, 12:01   #137
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.124
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Wat een vreemde parallel die je meent te zien. Of dacht je dat Hongarije jou vluchtelingen zal opnemen als ze terug communistisch worden?
Nee links in Oost-Europa gelooft evenmin in multiculturaliteit als rechts. Omdat het een leugen is. Mensen in het Westen leven niet met elkaar maar naast elkaar.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2018, 12:03   #138
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.124
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Ik vind dat eigenlijk goed nieuws. Achter al die megalomane bouwprojecten gaat meestal een verhaal schuil van corruptie, vriendjespolitiek en geldverspilling. Al die prestigieuze projecten in Rusland voor de Winterspelen en recent het WK voetbal ... naar het schijnt hielp het wel om goede vriendjes met Putin te zijn en tot zijn kleine kringetje van oligarchen te horen om een aannemerscontract in de wacht te slepen.
Dat is overal ter wereld zo. Als de farao's, pausen, koningen, doges, etc. Als u dachten geen piramides, geen Vatikaan, geen Venetie, etc.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2018, 12:05   #139
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.124
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Ik wist niet dat de huidige Poolse regering mensen verplicht om een minimum aantal kinderen te verwekken. Heb je daar een bron voor?

En nee, het einde van het communism was niet een magisch middel om van het land een paradijs te maken. Maar als men een terugkeer naar het verleden wenst gaat men enkel van de regen in de drop. Een cultuur van corruptie verdwijnt niet zomaar met een nieuw laagje ideologische verf.
Keiharde aanpak zoals in China helpt wel degelijk de corruptie te bestrijden.
Niemand werd verplicht een minimaal aantal kinderen te verwekken. De dochter van Ceausescu bleef kinderloos dacht ik. Weer leugens en propaganda.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2018, 12:07   #140
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.124
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik ben ooit nog in Cluj geweest, zeker 25 of 30 jaar terug. Er stond daar een grote lege fabriek te koop en ik kreeg die bijna voor niets en hulp van de overheid zolang ik maar werk gaf. Uiteindelijk is het niet doorgegaan.

Blijkbaar is daar ook één van de of de oudste universiteit van Europa. Mijn geheugen laat mij in de steek maar ik heb daar geen buitenissige armoede gezien. Gezellige cafés en restaurants en veel jonge verzorgde studenten. Ben wel terug gekomen met de zona rond mijn oog, wist niet dat het bestond maar heb wel een superdure medicijn van 7.000BF moeten pakken omdat men daarvan blind kan worden.
Er gingen tien veel mensen op reis naar Roemenië, meer dan nu. Die konden met eigen ogen zien dat de westerse pers de zaken zeer eenzijdig voorstelde.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be