Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 januari 2020, 17:15   #81
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik kan niks doen met een kleine wagen.
ik wil daar een fiets en nog een hoop gerief kunnen ingooien zonder wielen uit te draaien (sommige afstellingen zijn daarvoor te secuur tegenwoordig)
Die "diesel" die reservespeler wil nemen.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 17:18   #82
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.247
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door blub Bekijk bericht
Met die auto rij ik maar 1000 km per jaar ja en is een diesel. Ik heb deze aangeschaft in een periode dat ik veel meer km's deed. Het probleem is eerder de batterij.
1000 km is wel heel weinig, ik rij tot driemaal meer met een 31 jarige benzine (2e wagen)

Je hebt ook nog altijd je vaste kosten, verzekering en taksen.
Maar soit, als je niets anders hebt en je hebt geen problemen met die wagen zou ik die toch houden. 12 jaar is nog jong voor het schroot, mss verder verkopen?

Probleem met batterij? Je moet die ook regelmatig bijladen met een druppellader. Maar dat zul je wel weten.

Citaat:
Als ze mij nog ergens toelaten zonder boetes
Verkopen en occasie-benzine kopen?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 17:18   #83
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Downsizing”, het was ooit het sexy woord in de autobranche. Autofabrikanten toonden hiermee aan dat zij met de tijd mee gingen door hun modellen uit te rusten met kleinere, compactere motoren. Maar meer en meer merken komen echter terug van de keuze om petieterige turboblokjes in het vooronder van hun auto’s te hangen. Het nieuwe toverwoord is “Rightsizing”.

Alleen zit de consument ondertussen nu vaak opgescheept met zo’n klein motortje in zijn huidige auto, bij voorkeur in 3 cilinder vorm, waarvan experts zeggen dat de betrouwbaarheid te wensen over laat. De compacte blokjes zijn ooit ontwikkeld om tijdens de NEDC test maximale efficiëntiewaarden te halen. Maar deze meetmethode is inmiddels vervangen door de WLTP cyclus. Tijdens die meetmethode blijkt dat de petieterige motoren (vaak 3 cilinders, maar ook TwinAir 2-pitter van Fiat valt in deze categorie, evenals diverse 4 cilinders) vaak toch niet zo goed scoren qua praktijkverbruik en uitstoot. Met als gevolg dat autofabrikanten massaal grotere motoren aan het introduceren zijn.



Naast een tegenvallend praktijkverbruik kampt de ‘downsize’ motor dus ook met een tegenvallende betrouwbaarheid en levensduur. Dat komt omdat ze vaak te fragiel worden gebouwd en niet genoeg getest zijn om voortijdige slijtage uit te kunnen sluiten. Krukassen, balans assen, zuigers en distributiekettingen: bij al deze onderdelen is er sprake van een bovengemiddeld grote defectkans. Vooral de distributieketting is de zwakke schakel bij de kleine motoren.

Voorbeelden zijn de 1.6 Prince benzinemotor die PSA en BMW (Mini) gebruikten en de 1.4 TSI (met turbo en compressor) van de Seat Ibiza Cupra en de Volkswagen Polo GTI. De eerste kwam meerdere malen negatief in het nieuws bij het consumenten televisieprogramma Radar en de laatste was zo onbetrouwbaar dat hij snel werd vervangen door een 1,8 liter. Een revisie-expert merkt op: “Volkswagen motoren zijn oerdegelijk. Ze kunnen 1 miljoen kilometers mee, maar dat doen ze niet. Een metalen as die draait in een kunststof huis kan je na 100.000 km vervangen. Dat kan iedereen bedenken, en toch wordt het gemaakt”. Een meer recent voorbeeld is de PureTech 3 cilinder van PSA. In dealerkringen valt te vernemen dat die na 100.000 km ‘versleten’ is.


Ook externe componenten hebben te lijden onder de moderne en ingewikkelde downsize techniek die bovendien te licht van constructie is en te zwaar belast wordt. Denk maar aan vastlopende EGR kleppen als er veel korte ritten gemaakt zijn en het start/stopsysteem dat een negatief effect op de levensduur van de turbo heeft. Want bij elke herstart is er steeds even geen smering voor de turbo. Een revisie expert formuleert het als volgt: “Als de motor draait, smeert een oliefilm het lager en de krukas en drijfas. Als de motor niet draait, zakt de as direct op het lager en is er contact zonder oliefilm. Bij het herstarten van de motor is er even geen oliefilm en op dat moment is de slijtage van de hoofdlagers enorm”. En de levensmissie van het start/stop systeem is nou eenmaal het starten en stoppen van de motor.
De Ford 1000CC komen goed uit de testen, verschillende artikels over te vinden, ook op youtube.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 17:22   #84
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.247
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Conclusie; moderne ingenieurs verstaan hun vak niet.
Zei Mambo die 3-cilindermotoren kent met vaak 2 turboladers.
Geef eens dat automerk?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 17:27   #85
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.247
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Duur he?
Nope valt best mee.

https://www.adac.de/_mmm/pdf/e-autos...ich_260562.pdf

Toch indien je kunt rekenen. (VAB en ADAC en ... rekenen al redelijk goed)

Citaat:
En dan nog dat huurgeld voor die batterij die nochtans nooit meer moet vervangen worden?
Waarom zou men een batterij huren bij een degelijke EV.

Dat modern batterijpack overleef ik niet.

Laatst gewijzigd door Micele : 13 januari 2020 om 17:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 17:30   #86
blub
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 18 december 2013
Berichten: 614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Nope valt best mee. Toch indien je kunt rekenen. (VAB en ADAC en ... rekenen al redelijk goed)


Waarom zou men een batterij huren bij een degelijke EV.

Dat modern batterijpack overleef ik niet.
Hij is over een renault zoe bezig.
blub is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 17:47   #87
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.247
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door blub Bekijk bericht
Hij is over een renault zoe bezig.
Ach so. Zoe is zeker niet mijn smaak. Spijtig dat VAB geen andere vbn heeft.

Met een Zoe moet men ook minstens 30.000 km/jaar rijden voor even duur te zijn als een Clio diesel, en een benzine is nog altijd goedkoper. mmmh er bestaan zeker veel betere EV.

Citaat:
Renault Clio/Zoë diesel benzine elektrisch

Gemeten verbruik/100 km 4,1 l 5,3 l 19 kWh

Kost/100 km € 6,25 € 8,02 € 5,37

Kost/km op 10.000 km € 0,44 € 0,37 € 0,46
Kost/km op 15.000 km € 0,34 € 0,29 € 0,34
Kost/km op 25.000 km € 0,24 € 0,22 € 0,24
Kost/km op 30.000 km € 0,21 € 0,20 € 0,21
Ook volgens berekeningen ADAC is de Zoe redelijk duur (50,4 cent/km, 15k/jaar):
https://www.adac.de/_mmm/pdf/e-autos...ich_260562.pdf

De Zoe (52 kWh) is quasi een van de slechtste in zijn klasse.

Zelfs de een klasse grotere Kia e-Niro (+28 cm lengte) met zijn 12kWh groter batterijpack (64 kWh) en dus meer rijbereik is niet veel duurder met 51,2 cent/km bij 15k/jaar.

Laatst gewijzigd door Micele : 13 januari 2020 om 17:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 17:48   #88
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.181
Standaard

Ik geloof gewoon niets meer van de commentaren dienaangaande op het VRT-nieuws. Zo zijn de CNG-auto's ineens véél slechter dan alle andere. Waarom? Wel omdat de Russen bij het oppompen van hun aardgas in Siberië nogal slordig tewerk gaan waardoor er redelijk wat van dat gas weglekt of wordt afgefakkeld.

Dus, omdat de Russen naar het oordeel van de klimaat-fanatici hun werk niet netjes genoeg doen mogen we in West-Europa niet meer met cng-auto rijden en worden die dan ook maar beter niet meer geproduceerd. Het enige wat ik daarop kan zeggen (of schrijven) is dat dit neerkomt op de kar vóór het paard spannen. Het gaat niet op de cng-automobilisten met schuldgevoelens op te zadelen omwille van fouten die anderen, met name de Russen, begaan. Want een cng-auto blaast door de manier van werken van de Russki's niet méér CNG de lucht in. Van alle auto's met een verbrandingsmotor geeft een CNGer het minst CO2, ongeveer 95 gram/km.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 18:03   #89
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.247
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik geloof gewoon niets meer van de commentaren dienaangaande op het VRT-nieuws. Zo zijn de CNG-auto's ineens véél slechter dan alle andere. Waarom? Wel omdat de Russen bij het oppompen van hun aardgas in Siberië nogal slordig tewerk gaan waardoor er redelijk wat van dat gas weglekt of wordt afgefakkeld.

Dus, omdat de Russen naar het oordeel van de klimaat-fanatici hun werk niet netjes genoeg doen mogen we in West-Europa niet meer met cng-auto rijden en worden die dan ook maar beter niet meer geproduceerd. Het enige wat ik daarop kan zeggen (of schrijven) is dat dit neerkomt op de kar vóór het paard spannen. Het gaat niet op de cng-automobilisten met schuldgevoelens op te zadelen omwille van fouten die anderen, met name de Russen, begaan. Want een cng-auto blaast door de manier van werken van de Russki's niet méér CNG de lucht in. Van alle auto's met een verbrandingsmotor geeft een CNGer het minst CO2, ongeveer 95 gram/km.
Dat klopt, ADAC gaat dat zeker beamen, ook in zijn testen. De CNG komt direct na de EV en de beste hybrides, toch qua well to wheel CO2-uitstoot.

Maar een oplossing is het ook niet echt, meer een niche.

Men gaat nooit 100.000 CNG-wagens per jaar maken en kunnen verkopen en ook niet overal voor honderden CNG-tankstations zorgen en nadien weer afbreken... als de EV nu gaat doorbreken en alle autoconstructeurs wel EV in massaproductie moeten gaan maken. Met xx.000 CNG haalt men nooit de 70 g/km CO2 grens van 2025-wagenpark.

De plaatsen voor al die complexe CNG-tankstations zijn nodig voor snelle EV-laadpunten. Laadpunten die je overal kunt zetten integendeel tot CNG-zuilen.

Nederland is qua CNG en LPG zeker een goed voorbeeld en heeft zeker al voldoende tankstations, maar sinds de opkomst van hybrides en BEV...

Citaat:
https://www.kentekenradar.nl/brandstof/#2019
brandstofsoort personenauto's 2019

benzine 331.263
elektriciteit 62.599
diesel 35.282
benzine-hybride 34.230
diesel-hybride 1.070

lpg 508
cng 306
waterstof 3

brandstofsoort personenauto's 2015

benzine: 309.497
diesel: 154.495
benzine-hybride; 58.108
diesel-hybride: 6.397
elektriciteit: 3.411

cng: 728
lpg: 581
waterstof: 17
alcohol: 12
lng: 2

Laatst gewijzigd door Micele : 13 januari 2020 om 18:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 19:09   #90
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Ford heeft de beste 1000CC, al 6 keren best engine of the year, de ene keer dat ze niet wonnen deden ze niet mee.

En sorry mijn 2000cc Diesel is zuiniger dan een Fiesta met die motor.

De enige benzine die hem nu gaat kunnen kloppen is de m-HEVc omdat die dan electrisch wat steun krijgt, het start/stop door deze generator/motor vervangen gaat worden en de iets grotere turbo die hem soepelder maakt laag in de toeren, aangenaam en zuiniger in de stad, maar op de autobaan brengt het niet veel.
Ik geloof u hoor, ik stel gewoon een stelregel die nu geldt in de automotive.Kleinere motoren uitgerust met turbos.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 20:11   #91
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Men was afgestapt van kleine motoren.
Vroeger had je niet veel anders dan kleine motoren.
En die gaan niet lang mee.

Als dat je keus is moet je ervoor gaan natuurlijk.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 20:12   #92
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.247
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Men was afgestapt van kleine motoren.
Vroeger had je niet veel anders dan kleine motoren.
En die gaan niet lang mee.

Als dat je keus is moet je ervoor gaan natuurlijk.
Heb je die driecilinder al gevonden met zijn 2 turbos? (gewoon uit nieuwsgierigheid )

Citaat:
Vroeger had je niet veel anders dan kleine motoren.
Wat is vroeger? Mijn eerste wagen was een 2000 cc benzine, enkele carburator , 100 PK, wagengewicht 990 kg. Aja 160 Nm koppel bij 3000 t/min. Uiteraard atmosferisch.

Laatst gewijzigd door Micele : 13 januari 2020 om 20:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 20:31   #93
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Heb je die driecilinder al gevonden met zijn 2 turbos? (gewoon uit nieuwsgierigheid )



Wat is vroeger? Mijn eerste wagen was een 2000 cc benzine, enkele carburator , 100 PK, wagengewicht 990 kg. Aja 160 Nm koppel bij 3000 t/min. Uiteraard atmosferisch.
Zelfs 2 cilinder met twin air turbo
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 20:46   #94
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.247
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Zelfs 2 cilinder met twin air turbo
Die heeft maar 1 turbo.

Neen een driecilinder voor wagens zoek ik.

Je zei dat die vaak ook 2 Turbos hebben.

Dus alweer mis mambo? Want dat duurt lang...

Laatst gewijzigd door Micele : 13 januari 2020 om 20:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 21:07   #95
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Die heeft maar 1 turbo.

Neen een driecilinder voor wagens zoek ik.

Je zei dat die vaak ook 2 Turbos hebben.

Dus alweer mis mambo? Want dat duurt lang...
Twin turbo zijn 2 turbos.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 21:18   #96
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.247
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Twin turbo zijn 2 turbos.
Dat klopt twin-turbo of Biturbo

... maar je bent dus mis hé, er is geen enkele driecilinder die 2 fysieke turbos heeft. (toch geen seriewagen)

Moeilijk om toe te geven?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 21:28   #97
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat klopt twin-turbo of Biturbo

... maar je bent dus mis hé, er is geen enkele driecilinder die 2 fysieke turbos heeft. (toch geen seriewagen)

Moeilijk om toe te geven?
Twin=bi = 2 onafhankelijk geplaatst

Twin air is een kleine die een boost geeft aan de grote in lijn.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 21:34   #98
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.247
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Twin=bi = 2 onafhankelijk geplaatst

Twin air is een kleine die een boost geeft aan de grote in lijn.
Dat vroeg ik niet.

Ik heb het over je alwetende post van driecilinders die vaak 2 turbos hebben.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Heden zijn er weer veel 3 cilinders.
Vroeger waren die niet populair omwille van het feit dat 3 cilinders voor nefaste trillingen zorgen en minder kracht hebben eenmaal buiten het vlakke land.

Nu zijn die trillingen er nog maar met slimme balans assen voel je ze niet meer.
Met de turbo, vaak 2 zelfs zijn ze perfomanter.

Echter rap versleten.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Heb je die driecilinder al gevonden met zijn 2 turbos? (gewoon uit nieuwsgierigheid )

Laatst gewijzigd door Micele : 13 januari 2020 om 21:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 06:56   #99
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik geloof gewoon niets meer van de commentaren dienaangaande op het VRT-nieuws. Zo zijn de CNG-auto's ineens véél slechter dan alle andere. Waarom? Wel omdat de Russen bij het oppompen van hun aardgas in Siberië nogal slordig tewerk gaan waardoor er redelijk wat van dat gas weglekt of wordt afgefakkeld.

Dus, omdat de Russen naar het oordeel van de klimaat-fanatici hun werk niet netjes genoeg doen mogen we in West-Europa niet meer met cng-auto rijden en worden die dan ook maar beter niet meer geproduceerd. Het enige wat ik daarop kan zeggen (of schrijven) is dat dit neerkomt op de kar vóór het paard spannen. Het gaat niet op de cng-automobilisten met schuldgevoelens op te zadelen omwille van fouten die anderen, met name de Russen, begaan. Want een cng-auto blaast door de manier van werken van de Russki's niet méér CNG de lucht in. Van alle auto's met een verbrandingsmotor geeft een CNGer het minst CO2, ongeveer 95 gram/km.
Dat is inderdaad nogal een grap he, alsof er nog nooit een oliebron in brand heeft gestaan in het MO. De rampen met olieplatforms, olietankers en andere olie-gerelateerde zaken zijn ontelbaar maar de Russen met hun CNG zouden grote milieu-boosdoeners zijn, je zou haast gaan denken dat dit soort berichtgeving politiek geïnspireerd is.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 07:10   #100
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.256
Standaard

De VRT test bewees het.

De moderne diesel is veel beter, voor het klimaat en voor het milieu,dan de moderne benzine.

Nu nog de regering overtuigen zodat de BIV van ne diesel omlaag gaat, we een ecopremie krijgen en dat de BIV van de benzine en gas omhoog gaat.
__________________
N-VA voor een welvarend Vlaanderen.
N-VA is de enige juiste keuze!
Stem federaal en Vlaams dus voor de N-VA
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be