Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 oktober 2009, 08:07   #1
Rogge
Parlementslid
 
Rogge's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Locatie: Vlaanderen, lidstaat van de federale EU
Berichten: 1.545
Standaard Franskiljons richten een "studiecentrum voor franstaligen in Vlaanderen" op

Micchien werd het hier al eerder aangehaald (wegens een defect aan de zoekfunctie kan ik dat niet nagaan), maar ik kwam onlangs hier terecht:

http://www.ceff-sfv.be/index.html

De missieverklaring stelt onder meer:

Citaat:
Het is niet ondenkbaar dat het onderzoek naar de Franstalige aanwezigheid in Vlaanderen wetenschappelijk aanvaardbaarder wordt nu de historische Vlaamse Beweging haar doelstellingen grotendeels heeft verwezenlijkt en de Vlaamse samenleving almaar gediversifieerder is geworden. Mogelijk kondigt het verdwijnen van de laatste Vlaamse politici uit het unitaire België een minder emotioneel, ontvlambaar tijdperk aan, gunstiger voor een rationele en objectieve benadering van het onderwerp. Een dergelijke evolutie zou de bewoners van het huidige Vlaamse Gewest, of ze nu Nederlands-, Frans- of anderstalig zijn, de mogelijkheid kunnen geven om hun historische, sociologische en culturele diversiteit te omhelzen.

Het Studiecentrum Franstaligen in Vlaanderen (SFV) zal zich uitsluitend wijden aan het multidisciplinaire wetenschappelijke onderzoek naar Franstaligen (in al hun taalkundige diversiteit) binnen de grenzen van het huidige Vlaamse Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest doorheen de tijd tot op de dag van vandaag.
Een grotere aandacht voor franstaligen in Vlaanderen en onderzoek daarnaar kan slechts leiden tot een (nog) sterker identitair bewustzijn van franstaligen in de Rand en verder. U hoort de argumenten al komen: "jamaar, er hebben alstijd franstaligen in Vlaanderen gewoond", waarmee de verfransing dan gerechtvaardigd wordt. Een slechte zaak voor de Vlaamse zaak dus.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2009, 08:09   #2
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Awel, dan moeten wij als Vlamingen dienstbaar meewerken met dat centrum. Op zich vind ik het trouwens een goed idee. Maar niemand zegt dat dit centrum een franstalig monopolie-fort hoeft te zijn.

Ik zie dat een kandidaat lid een diploma hoger onderwijs moet hebben. Wel, dat heb ik. Ik ga mijn kandidatuur stellen, voila.

Laatst gewijzigd door Txiki : 20 oktober 2009 om 08:11.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2009, 08:19   #3
Gwyndion
Minister-President
 
Gwyndion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 december 2007
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.967
Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Zolang ze enkel personen uit Wallonië, Frankrijk en mogelijk uit Brussel (als ze dit zelf aangeven) als Franstalig tellen en niet elke migrant en zijn paardekop die ergens Frans heeft geleerd geen probleem, ik zou ze dan zelfs aanmoedigen dit ook in Brussel te doen om het werkelijk % van het Frans te ontdekken.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2009, 11:25   #4
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Zolang ze enkel personen uit Wallonië, Frankrijk en mogelijk uit Brussel (als ze dit zelf aangeven) als Franstalig tellen en niet elke migrant en zijn paardekop die ergens Frans heeft geleerd geen probleem, ik zou ze dan zelfs aanmoedigen dit ook in Brussel te doen om het werkelijk % van het Frans te ontdekken.
Awel, dan moet je lid worden zodat je mee kan discussiëren daarover.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2009, 21:23   #5
dunno
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 23 juli 2007
Berichten: 70
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Awel, dan moeten wij als Vlamingen dienstbaar meewerken met dat centrum. Op zich vind ik het trouwens een goed idee. Maar niemand zegt dat dit centrum een franstalig monopolie-fort hoeft te zijn.

Ik zie dat een kandidaat lid een diploma hoger onderwijs moet hebben. Wel, dat heb ik. Ik ga mijn kandidatuur stellen, voila.
Studies sociologie afgewerkt vorig jaar of hebt gij in uw vorig leven al een diploma gehaald?

Laatst gewijzigd door dunno : 21 oktober 2009 om 21:24.
dunno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 18:39   #6
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dunno Bekijk bericht
Studies sociologie afgewerkt vorig jaar of hebt gij in uw vorig leven al een diploma gehaald?
Ik heb in mijn vorig leven al een diploma behaald, ja. Hoger onderwijs, he
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2009, 15:57   #7
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
Micchien werd het hier al eerder aangehaald (wegens een defect aan de zoekfunctie kan ik dat niet nagaan), maar ik kwam onlangs hier terecht:

http://www.ceff-sfv.be/index.html

De missieverklaring stelt onder meer:



Een grotere aandacht voor franstaligen in Vlaanderen en onderzoek daarnaar kan slechts leiden tot een (nog) sterker identitair bewustzijn van franstaligen in de Rand en verder. U hoort de argumenten al komen: "jamaar, er hebben alstijd franstaligen in Vlaanderen gewoond", waarmee de verfransing dan gerechtvaardigd wordt. Een slechte zaak voor de Vlaamse zaak dus.
Wie gaat die praatbarak betalen?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be