Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 januari 2006, 16:20   #21
Kaal
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 november 2003
Berichten: 4.362
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
De vraag is of dat het nog nodig is om daar naar te kijken om te beslissen wie er vandaag de dag het recht heeft om daar te leven.
Het antwoord is heel duidelijk "neen". Na verloop van tijd (hoelang weet ik niet) onstaat er een feitelijke situatie die dan de nieuwe "norm" wordt. Terugkeren naar de oude toestand kan dan enkel mist het toepassen van geweld.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2006, 19:15   #22
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Na de verovering van het gebied door aanvankelijk Spanjaarden en Portugezen, later ook door o.a. Britten, Nederlanders en Fransen, begon de toevloed van Europeanen.
En dan hebben de Duitsers de reputatie van op expansie belust te zijn...
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 18:00   #23
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lof der Zotheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 augustus 2005
Berichten: 14.516
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Ik zou het anders formuleren : er leefden in N-Amerika *veel* minder Indianen dan in Zuid en Centraal-Amerika. In het zuiden hadden de Indianen steden gebouwd en heuse beschavingen weten te ontwikkelen. Noord-Amerika was veel dunner bevolkt.

Er is nog een tweede factor: de Europese migratie naar N-Amerika is altijd veel sterker geweest dan Spaanse en Portugese migratie naar Zuid-Amerika. Dat verklaart ook veel voor de proportie indianen vs blanken in beide delen van Amerika.

De Conquitadors waren brutaler en medogenlozer dan de eerste Amerikanen. Zij hebben de Indianen op heel groete schaal uitgemoord. Je moet het eens opzoeken, je zal verwonderd zijn. De meeste mensen weten het niet gewoon omdat wij altijd meer horen over de Amerikaanse colonisatie dan over de Spaanse, die ons minder raakt (is ook een ouder phenomeen, en Hollywood heeft er geen films over gemaakt .
Klopt. Guatemala is daar een goed voorbeeld van: 60% van de bevolking bestaat uit volbloed Indianen, 17% uit halbloeden (mestiezen) en 23% uit blanken. Toch overheersen daar de blanken en probeerden tussen 1970 en 1986 etnische zuiveringen door te voeren. Nu is daar officieel democratie, maar feitelijk is de toestand er niet veel beter op. Een zekere Rigoberta Menchú heeft daar een boek over geschreven, ik ben er de naam helaas van kwijt.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Erasmus
Moriae encomium, sive Stultitiae laus
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 18:06   #24
Levertraan
Provinciaal Gedeputeerde
 
Levertraan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2005
Locatie: Antwerpen Stad ///// Ideologie: Neonihilisme
Berichten: 996
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
je lult er maar op los
Europeanen zijn de rechtmatige en oorspronkelijke bewoners van dit territorium.

We zijn dat NIET van Amerika, zowel noord als zuid. In het noorden verrees een yankee-staat, gebouwd op het bloed van de indianen, en úitgebouwd op kap van armen en kanslozen. In het zuiden bleef de indianenbevolking standhouden.
Er bestaat niet zoiets als 'rechtmatige' bewoners van een territorium. Enkel het recht van de veroveraar. Anders zou ik kunnen stellen dat ik meer recht heb om in Ankara te wonen dan een Turk; Ankara was immers ooit nog bevolkt door Keltische stammen.

Europeanen kunnen toch ook aarden in Afrika, of in Australië, waar ze toch een succesvolle samenleving hebben gebouwd. Geen enkele blanke Australiër die daar wakker wordt en zegt: "Hmm, wat een volksvreemd gebied is me dat hier nu.."

Volkeren zijn in beweging, dat is de natuur.
__________________
Levertraan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 15:08   #25
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard moraal-les

De les die Morales leest, is natuurlijk een Moraal-les.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 16:07   #26
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lof der Zotheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 augustus 2005
Berichten: 14.516
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De les die Morales leest, is natuurlijk een Moraal-les.
Als dat alles is waartoe hij in staat is, zal hij niet lang president blijven...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Erasmus
Moriae encomium, sive Stultitiae laus
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 16:09   #27
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tjolder Bekijk bericht
Ja in Zimbabwe en Congo zijn ze ook blij dat de blanken weg zijn.




Ja en omdat ze zo blij zijn krijgen ze van mij geen frank meer, ... ik help die mensen in hun eigen ontwikkeling door ze hun plan te laten trekken.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 16:14   #28
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Iets meer?

"4. Bevolking
Naar algemeen wordt aangenomen is de oorspronkelijke bevolking van Zuid-Amerika afkomstig uit Azië en sinds ca. 25.000 v.C. via de Beringstraat en Alaska naar het zuiden getrokken. Na de verovering van het gebied door aanvankelijk Spanjaarden en Portugezen, later ook door o.a. Britten, Nederlanders en Fransen, begon de toevloed van Europeanen. Al spoedig werden negerslaven uit Afrika geïmporteerd; later kwamen daarbij nog emigranten uit Azië (India, Japan).
De huidige etnische samenstelling is in grote trekken:
a. een belangrijke Indiaanse bevolking (de hooglanden van Peru, Bolivia en Ecuador, de binnenlanden van Brazilië, Venezuela en Uruguay); b. bevolking van gemengd Indiaans-Europese afkomst (Colombia, Venezuela, Chili en Paraguay, voorts de kustgebieden van Peru en Ecuador);
c. belangrijke groepen van Afrikaanse afkomst (Brazilië, de Guyana's, de kustgebieden van Ecuador en Colombia); d. groepen van Europese afkomst (Argentinië, Chili, Venezuela, Brazilië en Paraguay en Uruguay).

De belangrijkste voertalen zijn Spaans en Portugees (eigenlijk: Braziliaans), Aymara en Quechua (Indianen en mestiezen in Peru, Ecuador, Bolivia en Colombia), voorts Engels, Frans en Nederlands.
Over de periode 1980–1985 bedroeg de gemiddelde bevolkingstoeneming 2, 2%, het hoogste groeicijfer hadden Ecuador en Venezuela, beide 2,9%, het laagste Uruguay 0,7%. In veel landen woont meer dan de helft van de bevolking in stedelijk gebied. Argentinië is het welvarendste, Bolivia het armste van de Zuid-Amerikaanse staten; de inkomensverdeling is binnen alle landen zeer ongelijk."

http://www.worldwidebase.com/science...ontinent.shtml

Om het met een cliche te zeggen: iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.

Hou eens op met al dit gezeik, iedereen die op dit in Zuid-Amerika woont en daar is geboren of daar aanvankelijk tegen zijn keuze is naartoe gegaan heeft evenveel recht om daar te zijn.

Oei dan moeten we alle indianen bij de chinezen binnengooien en ze zijn daar al me zoveel... En moeten we zuid amerika weergeven aan de Aliens, ja volgens Von Danicken zijn die daar geland hé...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 18:49   #29
Casca
Minister
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.033
Standaard

Heeft u het nu tegen mij?
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 11:21   #30
Nierika
Europees Commissaris
 
Nierika's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2005
Berichten: 7.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynikus Bekijk bericht
Dat is hier naast de kwestie. Een feit is dat er minder Indianen in Zuid - Amerika zijn uitgeroeid dan in Noord - Amerika.
Wat een on-ge-lo-fe-lijke quote.
Het moet natuurlijk geen welles-nietes spelletje worden, maar ik heb ooit nog gelezen in de Standaard dat de Spanjaarden alleen al in Zuid-Amerika 50 miljoen indianen hebben uitgeroeid in de eerste 250 jaar van Spaanse overheersing. In de VS en Canada leven nu waarschijnlijk meer indianen dan toen de blanken er arriveerden (heb ik ook uit de krant trouwens in een artikel over de heropleving van de native indian cultuur in de States), wat niks vergoeilijkt, maar de nomadische beschavingen die in het noorden aanwezig waren hadden gewoon niet het vermogen om een sterke demografie te vertonen.
__________________
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 11:24   #31
Nierika
Europees Commissaris
 
Nierika's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2005
Berichten: 7.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Oei dan moeten we alle indianen bij de chinezen binnengooien en ze zijn daar al me zoveel... En moeten we zuid amerika weergeven aan de Aliens, ja volgens Von Danicken zijn die daar geland hé...
De oudste moderne bewoners van China die ooit zijn terug gevonden als mummies in de zandwoestijnen van de Gobi zijn blanken met rood haar. Over dit volk is niks bekend, uitgezonderd dat ze ouder zijn dan de huidige Chinezen, en om de één of andere reden plots verdwenen zijn. Is al te zien geweest in o.a. National Geoghraphic, en heb ik onlangs nog eens gelezen in een boek dat nu nog in de Standaard Boekhandel ligt met een titel in de trend van "hardnekkige mythes die maar niet willen wijken" of zoiets. Eén van die mythes is dus dat "gele" Chinezen de oorspronkelijke bewoners zijn van China.
__________________
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)

Laatst gewijzigd door Nierika : 1 februari 2006 om 11:25.
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 11:24   #32
Nierika
Europees Commissaris
 
Nierika's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2005
Berichten: 7.823
Standaard

Ooit leefden in Noord-Afrika, van Egypte tot de Spaanse Sahara, alleen maar zwarten. Waar de Berbers precies vandaan kwamen is nog altijd niet duidelijk, men neemt aan dat het om een pre-arabische invasie van Noord-Afrika ging, die ook het oude Egypte het vuur aan de schenen legde, en die enkele eeuwen later door een Arabische invasie werd overgedaan. Arabieren komen uiteindelijk uit het Arabische schiereiland vandaan. We kunnen er uren over doorbomen wie waar vandaan komt, en als we lang genoeg terug in de tijd gaan, zouden we allemaal uit één of andere Afrikaanse savanne komen. Waren we daar maar bleven, dan waren er nog beren in Europa en leeuwen in Iran.

En dat het blanke ras het ergste van alle rassen is wat betreft het uitmoorden van volkeren, ik zou zo'n boude uitspraken toch niet te gauw doen. Moest je alle slachtoffers van het Mongoolse rijk, dat zich uitstrekte over de grootste oppervlakte ooit door een volk veroverd, naast de slachtoffers leggen van Japanners, Hunnen, Tartaren, Magyaren (van oorsprong Siberisch), Chinese keizers, Turkmenen (Timoer), Avaren en andere Bulgaren (van oorsprong Turks-Mongoolse stammen) zouden er sommigen zich nogal een hoedje schrikken. Als we de islamitische moordtochten doorheen de eeuwen bij de blanke catalogiseren, zullen we natuurlijk al een heel eind opschieten. De geschiedenis vergeet natuurlijk veel, maar niet de fouten van de blanke man, want hoge bomen vangen nu eenmaal meest wind...
__________________
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)

Laatst gewijzigd door Nierika : 1 februari 2006 om 11:47.
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 11:50   #33
Nierika
Europees Commissaris
 
Nierika's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2005
Berichten: 7.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Na vijfhonderd jaar uitroeiing en verdrukking door blank rechts zijn de indianen weer aan de macht en eisen het grondbezit in geheel Latijns Amerika weer voor de indianen op.
Er bestaat toch evolutie en vooruitgang (emancipatie) in de geschiedenis!
Trouwens: Succes Morales, en hopelijk laat hij zich niet teveel inspireren door Mugabe, dat is een voorbeeld van hoe het niet moet. Als hij alle blanken buiten gekregen heeft, kunnen ze weer met machete en speer de oude stammentwisten uitvechten in een land zonder economische activiteit van betekenis dat in nog geen tien jaar tijd weer van de grond af aan zal mogen heropgebouwd worden.
__________________
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 15:18   #34
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
Trouwens: Succes Morales, en hopelijk laat hij zich niet teveel inspireren door Mugabe, dat is een voorbeeld van hoe het niet moet. Als hij alle blanken buiten gekregen heeft, kunnen ze weer met machete en speer de oude stammentwisten uitvechten in een land zonder economische activiteit van betekenis dat in nog geen tien jaar tijd weer van de grond af aan zal mogen heropgebouwd worden.
Voorbeeldig wat de blanken in Bolivië uitgehaald hebben: veertig jaar burgeroorlog...
Grootste drugleverancier van de wereld...etc

Het zal de indianen niet moeilijk vallen het net iets beter te doen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 15:19   #35
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

En overigens verhopen en verwachten we in Noord-Amerika ook de terugkeer van de Cherokee-Nation...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 15:36   #36
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lof der Zotheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 augustus 2005
Berichten: 14.516
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Voorbeeldig wat de blanken in Bolivië uitgehaald hebben: veertig jaar burgeroorlog...
Grootste drugleverancier van de wereld...etc

Het zal de indianen niet moeilijk vallen het net iets beter te doen.
Of net iets minder erg. Alles kan relatief bekeken worden...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Erasmus
Moriae encomium, sive Stultitiae laus
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 15:53   #37
Kaal
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 november 2003
Berichten: 4.362
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynikus Bekijk bericht
Een zekere Rigoberta Menchú heeft daar een boek over geschreven, ik ben er de naam helaas van kwijt.
Het is idd zo dat de kleine minderheid "blanke" zuid-amerikanen tot voor kort de plak zwaaiden en de indianen over het algemeen onderdrukt hebben maar pas op met die Rogoberta Menchu : het is gebleken dat haar boek van A tot Z verzonnen was. Dit wil niet zeggen dat wat erin staat nergens gebeurt, maar wel dat zij het zelf niet heeft meegemaakt.

http://www.answers.com/topic/rigoberta-mench
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 17:16   #38
Casca
Minister
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
En overigens verhopen en verwachten we in Noord-Amerika ook de terugkeer van de Cherokee-Nation...
You're kidding, right?
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 17:19   #39
Volksstormer
Minister-President
 
Volksstormer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2003
Locatie: Dietsland-Europa
Berichten: 5.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Na vijfhonderd jaar uitroeiing en verdrukking door blank rechts zijn de indianen weer aan de macht en eisen het grondbezit in geheel Latijns Amerika weer voor de indianen op.
Er bestaat toch evolutie en vooruitgang (emancipatie) in de geschiedenis!
Hoor ik u of Morales nu pleiten voor een etnische zuivering?
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 18:18   #40
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Ik zou eigenlijk wel eens willen weten of Bush er al aan gedacht heeft troepen naar ginder te sturen.
Cocaïneteelt legaliseren, dat k�*n toch zomaar niet, man! Het einde van de christelijke beschaving!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be