Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Hollanderhaat?
Nederlanders zijn onze broeders en zusters! 54 54,00%
Nederlanders zijn buren net als Duitsers en Fransen 41 41,00%
Kaaskoppen zijn arrogant en neerbuigend, ik mag ze niet 3 3,00%
Ik heb echt een diepgewortelde schijthekel aan dat tuig in het Noorden 2 2,00%
Aantal stemmers: 100. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 april 2020, 19:40   #201
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supervlaming Bekijk bericht
Mis. Pas toen in 1863 door Thorbecke de Hogere Burgerschool (HBS) landelijk in Nederland werd ingevoerd werd het Ollands de taal van de hogere klasse en daarmee de standaardtaal. Al kom je heden ten dage in diverse streken van Nederland nog steeds inheemse bevolkingsgroepen tegen die het Ollands als tweede taal moeten aanleren (en dan bedoel ik niet alleen de Friezen) en daarvoor pas sinds een jaar of twee speciale onderwijsfaciliteiten (achterstandsonderwijs) verkregen hebben.

Het is in Nederland heel confronterend als je het Algemeen Nederlands Ollands noemt - niet in het laatst binnen de kringen van het Algemeen-Nederlands Verbond.
Het Ollands vanuit de oude tijden lijkt op een mengelmoes van Engelse en Vlaamse klanken. De h werd niet uitgesproken en op plekken gezet waar het juist dan weer niet standaard is.

Helaas zijn er nog maar een paar Oud Hollandse dialecten over...
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2020, 20:19   #202
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Ik heb helemaal niets tegen Nederlanders; vind ze doorgaans oprechter/minder achterbaks, hypocriet dan Vlamingen. En ik hou wel van hun nuchterheid xD
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2020, 23:12   #203
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Een goeie Hollander ==> 2m diep , grapjeeeeuuuuhhhh

Fuck , ik ben zelf een kwartje cheezzzzy , fuck
Ik heb er familie wonen , ik ken schone Hollandse vrouwen ,
maar ik ben geboren & getogen in België
Mijn ID-kaart zegt da'k een volle Belg ben
Er is een cultuurverschil tussen B & NL , niks mis mee !!
Maar het zijn 2 dus toch verschillende landen !!
Als de grenzen weer open gaan , ga ik er wel af & toe terug naartoe
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2020, 00:16   #204
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.811
Standaard

Kleine kanttekening: doorgaans hebben Nederlanders onder de Moerdijk een geweldige pesthekel aan de echte Hollanders uit steden als Amsterdam en Den Haag. Er is daar een totaal andere mentaliteit, een beetje zoals men dat in België zegt over Antwerpenaren.
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2020, 07:58   #205
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Kleine kanttekening: doorgaans hebben Nederlanders onder de Moerdijk een geweldige pesthekel aan de echte Hollanders uit steden als Amsterdam en Den Haag. Er is daar een totaal andere mentaliteit, een beetje zoals men dat in België zegt over Antwerpenaren.
In Rotterdam hebben ze ook een pesthekel aan Amsterdam.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2020, 08:42   #206
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
In de tijd die ik hier als Nederlander op dit forum door heb gebracht was ik altijd lichtelijk verbaasd en teleurgesteld over het feit dat zoveel Vlamingen een diepgewortelde hekel hebben aan Nederlanders. Ik ben toch wel benieuwd hoe het nou precies zit, dus vandaar deze peiling.

** Nederlanders en Walen niet stemmen AUB! **

Edit: typefout
Die 'haat' is, voorzover niet politiek opgeklopt door Henri Pirenne, een soort folklore geworden, zoiets als de rivaliteit tussen Rotterdam en Amsterdam. Men heeft behoefte aan eigendunk om zichzelf beter voor te doen dan de ander, omdat de overeenkomsten opvallend zijn.

Citaat:
Belgicisme
België had een ideologie nodig waarmee goedgelovige zielen kon wijsgemaakt worden dat Belgisch patriottisme een deugd was, in plaats van een ondeugd. Deze ideologie is het belgicisme en ontsproot in 1897 uit de pen van Edmond Picard. De Belgen waren geen twee volkeren, aldus Picard, maar 'één ras' en hoorden dus samen in één land. Henri Pirenne werkte de ideeën van Picard verder uit in opdracht van Leopold II (1835-1909). Hij herschreef de hele geschiedenis in functie van het belgicisme en verzon de idee dat Vlaanderen 'altijd tweetalig' is geweest, maar Wallonië niet. Bijgevolg diende Vlaanderen altijd tweetalig te blijven, maar hoefde Wallonië dat nooit te worden.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 21 april 2020 om 08:45.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 10:12   #207
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Silhoutte Bekijk bericht
Er bestond geen gemeenschappelijke volkstaal in het zuiden. Vandaar dat Willem I later ook wetten in het "Hollands, Brabants en Vlaams" liet uitvaardigen. Vaak zette hij naast "Hollands" nog gauw een andere taal, om "aan te tonen" dat de zuidnederlanders het Noordnederlands niet opgedrongen kregen.
In die tijd bestond er nergens in Europa "een gemeenschappelijke volkstaal". Bijgevolg is dat een nietszeggend argument als we het de taalsituatie in de 19e eeuw (of eerder) hebben. Wel was er een cultuurtaal die binnen bepaalde gelijklopende lijnen liep. Dit verklaart ook waarom de rederijkers ondanks de politieke versnippering in de Nederlanden gedurende het hele Oude Bestel werken onder elkaar blijven uitwisselen en deelnemen aan elkaars haagspelen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 12:10   #208
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Silhoutte Bekijk bericht
Er bestond geen gemeenschappelijke volkstaal in het zuiden. Vandaar dat Willem I later ook wetten in het "Hollands, Brabants en Vlaams" liet uitvaardigen. Vaak zette hij naast "Hollands" nog gauw een andere taal, om "aan te tonen" dat de zuidnederlanders het Noordnederlands niet opgedrongen kregen.
Die andere taal zal het Frans geweest zijn, veronderstel ik.....
Zoniet, dan zou ik daarvan wel een voorbeeld willen zien....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 12:16   #209
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Silhoutte Bekijk bericht
Ach ja, de spellingoorlog v.d. jaren 1840 was maar om te lachen
Dat was slechts een spellingsoorlog in verband met een reeds bestaande standaardtaal.
Het ging daarbij gewoonweg om de fijnafstemming der standaardtaal; ge lijkt wel te suggereren dat er alleen maar in verschillende dialekten geschreven werd....

Het was zo ongeveer te vergelijken met de "spellingsoorlog" omtrent de tussen-n.
Of zoals mijn eigenzinnig taalgebruik waarbij ik o.a. de jij/jullie-vorm, en het c-gebruik verwerp maar toch schrijf in de standaardtaal, want niet in mijn Brabants dialekt.
Dat deed zelfs Jan Van Boendale in de veertiende eeuw niet echt.....
Ook toen reeds was er een verschil tussen het dialekt als spreektaal en een schrijftaal die de dialekten oversteeg. Die schreef beslist niet zoals hij sprak in zijn familiekring.

U verraadt dat u niet bent opgevoed in het dialekt want u schijnt alle voeling te missen met die twee taalfenomenen, standaardtaal en dialekt.
Vandaar dat wij op een andere golflengte zitten.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 mei 2020 om 12:40.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 22:20   #210
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dat was slechts een spellingsoorlog in verband met een reeds bestaande standaardtaal.
Het ging daarbij gewoonweg om de fijnafstemming der standaardtaal; ge lijkt wel te suggereren dat er alleen maar in verschillende dialekten geschreven werd....

Het was zo ongeveer te vergelijken met de "spellingsoorlog" omtrent de tussen-n.
Of zoals mijn eigenzinnig taalgebruik waarbij ik o.a. de jij/jullie-vorm, en het c-gebruik verwerp maar toch schrijf in de standaardtaal, want niet in mijn Brabants dialekt.
Dat deed zelfs Jan Van Boendale in de veertiende eeuw niet echt.....
Ook toen reeds was er een verschil tussen het dialekt als spreektaal en een schrijftaal die de dialekten oversteeg. Die schreef beslist niet zoals hij sprak in zijn familiekring.

U verraadt dat u niet bent opgevoed in het dialekt want u schijnt alle voeling te missen met die twee taalfenomenen, standaardtaal en dialekt.
Vandaar dat wij op een andere golflengte zitten.
Eigenlijk is het pas sedert de jaren zestig dat schrijftaal de spreektaal is beginnen volgen. Vroeger was er een niet onbelangrijk verschil tussen beide. Dat heeft in ambtelijke kringen tot een soort stadshuistaal geleid. Ondertussen is er al veel gebeurd om dat weg te werken, ook al durven sommige ambtenaren toch nog eens verwoordingen neerschrijven als "ik laat u dit schrijven geworden"...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2020, 15:45   #211
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

https://forum.politics.be/showthread.php?t=253352


__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2020, 16:14   #212
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.429
Standaard

Zelfs in een verenigd Nederland zullen er regio's zijn die een persoon meer of minder liggen. Ik kan het persoonlijk erg goed met Hollanders vinden. Beter dan met menige Noord-Brabander (verder prima mensen hoor), maar iedereen is anders.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2020, 01:42   #213
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supervlaming Bekijk bericht
Mis. Pas toen in 1863 door Thorbecke de Hogere Burgerschool (HBS) landelijk in Nederland werd ingevoerd werd het Ollands de taal van de hogere klasse en daarmee de standaardtaal. Al kom je heden ten dage in diverse streken van Nederland nog steeds inheemse bevolkingsgroepen tegen die het Ollands als tweede taal moeten aanleren (en dan bedoel ik niet alleen de Friezen) en daarvoor pas sinds een jaar of twee speciale onderwijsfaciliteiten (achterstandsonderwijs) verkregen hebben.

Het is in Nederland heel confronterend als je het Algemeen Nederlands Ollands noemt - niet in het laatst binnen de kringen van het Algemeen-Nederlands Verbond.
Waarom blijft u in godsnaam vasthouden aan 'ollands? De standaardtaal in het Koninkrijk der Nederlanden is Nederlands, Hollands is net zo zeer een dialect (-groep) als Zeeuws, Gelders, Limburgs of Brabants* (*=of voor jullie Noord Brabants, maar iedere Noord Brabander noemt het Brabants, omdat het hun en mijn Brabants is).
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2020, 04:02   #214
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Waarom blijft u in godsnaam vasthouden aan 'ollands? De standaardtaal in het Koninkrijk der Nederlanden is Nederlands, Hollands is net zo zeer een dialect (-groep) als Zeeuws, Gelders, Limburgs of Brabants* (*=of voor jullie Noord Brabants, maar iedere Noord Brabander noemt het Brabants, omdat het hun en mijn Brabants is).
"Edde gij da gedaan?" is inderdaad geen Hollands. En ik mag Brabanders wel, enkel op mijn werk word ik veel (ironisch calvinistisch-aandoenende) bekrompenheid gewaar van Brabantse collega's. In mijn vrije tijd, echter, kan ik het prima met hen vinden. Ik heb gewoon toevallig gemoedelijkere Hollandse collega's is al. Het beste van al kan ik het met de Rotterdammers vinden daar.

Laatst gewijzigd door Weyland : 11 mei 2020 om 04:11.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2020, 07:23   #215
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Waarom blijft u in godsnaam vasthouden aan 'ollands? De standaardtaal in het Koninkrijk der Nederlanden is Nederlands, Hollands is net zo zeer een dialect (-groep) als Zeeuws, Gelders, Limburgs of Brabants* (*=of voor jullie Noord Brabants, maar iedere Noord Brabander noemt het Brabants, omdat het hun en mijn Brabants is).
Ik vraag me trouwens af of mensen die beweren dat onze standaardtaal "Ollands" is, wel ooit een Hollands dialect gehoord hebben. Die moeten dan maar eens goed luisteren als ze een uitje maken naar de Bollenstreek!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2020, 07:28   #216
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.888
Standaard

Ik heb Nederlanders over het algemeen wel graag als buurvolk en velen onder hen vzien ons als hun fijnste buurvolk. Het zou jammer zijn als we samengingen en dat weggooiden.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2020, 07:42   #217
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Ik heb Nederlanders over het algemeen wel graag als buurvolk en velen onder hen vzien ons als hun fijnste buurvolk. Het zou jammer zijn als we samengingen en dat weggooiden.
Wat gooi je dan weg? Worden die mensen plotseling minder fijn eens ze binnen hetzelfde staatsverband wonen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2020, 07:46   #218
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.888
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat gooi je dan weg? Worden die mensen plotseling minder fijn eens ze binnen hetzelfde staatsverband wonen?
Vind je je buurman sympathiek?

En zo ja, ga je dan met hem samenwonen?
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2020, 08:21   #219
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Vind je je buurman sympathiek?

En zo ja, ga je dan met hem samenwonen?
Waarom woont u dan samen met uw Waalse buurman?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2020, 09:01   #220
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Sentimentele prietpraat versus geopolitiek.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Ik heb Nederlanders over het algemeen wel graag als buurvolk en velen onder hen vzien ons als hun fijnste buurvolk. Het zou jammer zijn als we samengingen en dat weggooiden.
Men kan toch een Groot-Nederland willen zonder daarom de Noordnederlanders bijzonder genegen te zijn!
Men kan toch Vlaamsnationalist zijn zonder iets tegen de Walen op zich te hebben!

De voorkeur voor een bepaalde staatsvorm staat immers volkomen los van intermenselijke relaties maar hoort er te zijn in funktie van het gemeenschappelijke belang.

Geopolitiek en interpersoonlijke relaties zijn twee verschillende dingen die simpele geesten plegen te verwarren.

Van een samengaan zoudt gij trouwens niets merken in Uw persoonlijk leven.
In de veronderstelling dat men het voor U zou verborgen houden, zoudt ge het niet eens weten of kunnen vaststellen. Waar is dan het probleem?

Waar het op aankomt is dit:
https://forum.politics.be/showpost.p...ostcount=43111

https://forum.politics.be/showpost.p...ostcount=40834

Het is heel simpel: Men trachte Macron of eender welke Fransman er maar eens van te overtuigen dat het beter zou zijn van Frankrijk te splitsen in een Noord- en Zuid-Frankrijk...
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 mei 2020 om 09:08.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be