Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 juli 2019, 09:50   #21
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.535
Standaard

Het probleem, als er al een is, is terug te brengen tot de snelheid op de weg. De gevaarlijkste fietsers zijn juist die voorovergebogen coureurs op smalle fietspaden met twee richtingen. Als ik ze zie aankomen begin ik best te vertragen en wat meer langs de kant te fietsen. Het probleem zijn niet in de eerste plaats de nogal rechtop zittende fietsers ongeacht leeftijd en ongeacht of ze een bakje onder hun bagagedrager gemonteerd hebben. Dus als men 'echt' iets wil doen aan verkeersveiligheid viseert men niet het vervoermiddel maar werkt men aan snelheidsbeperkingen op de weg. Maar dát is aan heilige huisjes raken vrees ik. De coureurs moeten kunnen oefenen om de volgende Merckx te kunnen produceren niet?

Het gaat hier eigenlijk om 'weerstand tegen verandering'. Sommige mensen verdragen niet goed dat hun omgeving evolueert. Het geeft hen angst en onzekerheid. De coureurs zijn ze gewend in het straatbeeld. De bovengemiddeld snelle oudjes niet. En dus worden die geviseerd. En dikwijls gaat de overheid van meer conservatieve landen mee in dit soort van regelgevingspopulisme. Alzo de overheid steeds groter makend en de vrijheid van de burger steeds kleiner.

Laatst gewijzigd door Bach : 6 juli 2019 om 09:56.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2019, 09:59   #22
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Bijlage 110938

Dit is een snorfiets. Zie jij daar veel verschil in ?
Also het zo smal als een fiets is, geen stank heeft, geen lawaai maakt en even gemakkelijk te bedienen is als een electrische fiets zie ik daar niet veel verschil in.

Daarnaast gaat er ook om wat we willen bereiken als maatschappij. Electrische fietsen die fossiele brandstof voertuigen begin en vervangen is een 'goede' evolutie. Je moet dat dus stimuleren en niet tegen houden. Ecologische voetafdruk mag ook een criterium zijn.

Laatst gewijzigd door Bach : 6 juli 2019 om 10:00.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2019, 10:01   #23
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Een paar uur verkeersles volgen zou heel veel fietsers geen kwaad doen integendeel.
Blijkbaar geraakt het geïnd belastinggeld niet opgesoupeerd.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2019, 10:08   #24
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.757
Standaard

In België, ook in de Walen waar ik onlangs heb gefietst is enorm geïnvesteerd in fietspaden. Waar vroeger grind lag ligt nu beton. Dit laat ook sneller fietsen toe. Nergens heeft men echter een "fast lanes" aangelegd. Nogal van de pot gerukt om te spreken van fietsostrades terwijl je er zelden met een speed pedelec op mag.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2019, 16:17   #25
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Ook juist en veel mensen die zoiets kopen WETEN ook niet wat het is om aan 25km/uur te fietsen.
Effe normaal doen. 25/h is echt niet snel.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2019, 16:19   #26
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Nog iets:
ik overweeg dat als ik nog eens met de kleinste kleinkinderen ga wandelen op een gemengd fiets-voet-pad, om ze systematisch een bal mee te laten nemen.

Die wielerterroristen die van ver schreeuwen dat de baan voor hen alleen is, hebben daar veel schrik van. Als die kleine die bal per ongeluk laat vallen ... (ook zo met een hond die wat levendig-spelend aan de lijn trekt ...) ...
Speedelecs zijn verboden op die gemengde fiets/wandelpaden.

Ik zet mij steevast tussen de autos in een zone 50km/h indien er een fietspad is waar anderen op rijden.

Nu, ik heb gelukkig een traject door de bossen/langs jaagpaden waar nauwelijks volk is door de dag. Ik passeer ook geen scholen of centra.

Dus geen problemen hier.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2019, 19:21   #27
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Speedelecs zijn verboden op die gemengde fiets/wandelpaden.

...
Proficiat.
Zelfs brommers klasse A mogen hier op:



D9. Deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, van fietsen en van tweewielige bromfietsen klasse A.

https://wegcode.be/wetteksten/sectie...code/252-art69
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 6 juli 2019 om 19:22.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2019, 19:34   #28
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Door uitzonderingen te maken maakt men dingen onduidelijk. Typisch Belgisch koterij gedoe.
Gewoon hetzelfde reglement voor alle gemotoriseerde tweewielers tot 25 km/u. Wat is daar mis mee?
Tsja vent,
het leven wordt ingewikkeld hé.
Te zien aan het succes van de gewone elektrische fiets, is het een schot in de roos.
En dan bedoel ik dat niet economisch, maar wel sociaal.
Zelfs ook sociaal in de zin van het verminderen van files in het verkeer: er zijn veel woonwerk-verkeerders die op de e-fiets overgestapt zijn.

En zijt nu eens eerlijk: zie jij jezelf op zo'n fiets zitten met een brommerhelm op je hoofd?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2019, 19:38   #29
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.068
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Tsja vent,
het leven wordt ingewikkeld hé.
Te zien aan het succes van de gewone elektrische fiets, is het een schot in de roos.
En dan bedoel ik dat niet economisch, maar wel sociaal.
Zelfs ook sociaal in de zin van het verminderen van files in het verkeer: er zijn veel woonwerk-verkeerders die op de e-fiets overgestapt zijn.

En zijt nu eens eerlijk: zie jij jezelf op zo'n fiets zitten met een brommerhelm op je hoofd?
Ik probeer gewoon alles rationeel te bezien.

Is er een verschil of je aan 25 per uur met uw kop tegen een paal vliegt vanaf een brommer of vanaf een elektrische fiets?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2019, 20:36   #30
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik probeer gewoon alles rationeel te bezien.

Is er een verschil of je aan 25 per uur met uw kop tegen een paal vliegt vanaf een brommer of vanaf een elektrische fiets?
Of vanaf een niet electrische fiets. Trek dan uw logica ook door en bekijk de consequenties.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2019, 20:41   #31
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.068
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Of vanaf een niet electrische fiets. Trek dan uw logica ook door en bekijk de consequenties.
Uiteraard. Volledig akkoord.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2019, 21:50   #32
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Uiteraard. Volledig akkoord.
Wat dan? Rijbewijs voor alle tweewielers behalve speelgoed? Helmen, nummerplaten...? Dat laatste werd nog niet zo lang geleden afgeschaft voor fietsen. Dat was al een wonder en tegelijk een van de weinige positieve wetjes die gemaakt werden. Maar blijkbaar wil de gemiddelde Belg, van zogenaamd 'links' én 'rechts', een bureaucratische totalitaire staat. Totaal tot in de inertie plat gereglementeerd. Ga met zo'n volk maar eens competitief zijn in de wereld.

Facepalm.

Laatst gewijzigd door Bach : 6 juli 2019 om 21:53.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2019, 21:57   #33
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.068
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Wat dan? Rijbewijs voor alle tweewielers behalve speelgoed? Helmen, nummerplaten...? Dat laatste werd nog niet zo lang geleden afgeschaft voor fietsen. Dat was al een wonder en tegelijk een van de weinige positieve wetjes die gemaakt werden. Maar blijkbaar wil de gemiddelde Belg, van zogenaamd 'links' én 'rechts', een bureaucratische totalitaire staat. Totaal tot in de inertie plat gereglementeerd. Ga met zo'n volk maar eens competitief zijn in de wereld.

Facepalm.
Ja zeg dan ben ik akkoord en dan is het weer niet goed genoeg.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2019, 22:34   #34
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ja zeg dan ben ik akkoord en dan is het weer niet goed genoeg.
U voelt zich nogal veel crazy de laatste tijd.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2019, 23:13   #35
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.535
Standaard

Het is wel goed.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2019, 19:20   #36
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik probeer gewoon alles rationeel te bezien.

Is er een verschil of je aan 25 per uur met uw kop tegen een paal vliegt vanaf een brommer of vanaf een elektrische fiets?
Ik bezie het praktisch: wat die brommers klasse A op hun bol moeten zetten, interesseert me geen reet.

Dat heel veel mensen een dure fiets, met veel btw op, graag willen en kunnen kopen, en daar veel mee rondrijden en gelukkig zijn: dat is top.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2019, 19:37   #37
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Als ik zo als motorloze fietser eens rond- en terugkijk, kan ik enkel die conclusie trekken. Quasi elke fietser met een motor/accu rijdt > 25 km/u. Oud en jong, mannen en vrouwen, met grote fietstassen, kinder-, bagagekarren, stuiven weg een verkeerslichten en halen je bij 25 km/u in op bruggen tijdens het klimmen. Je moet de motor / accu zelfs niet eens zien om dat te beseffen, want zo zware / beladen fietsen kunnen enkel door atleten zulke snelheden halen.

Heel die wettenmakerij voor "speed pedelecs", en dat zogenaamde trapondersteuning stoppen bij 25 km/u, is dus dikke kul - dan zou geen 1 elektrische fietser zonder nummerplaat sneller kunnen.
Het is zelfs al kul vanaf het begin, stel je voor, je begint te duwen, vertrekt, versnelt, en dan bij 25 / uur stopt de motor en moet je de zware fiets aan die snelheid houden - als je dat zou kunnen welke zin heeft trapondersteuning tussen 0 en 25 dan nog? Om te stoefen aan verkeerslichten / als eerste weg te zijn?
Op een steenworp van mijn werk zijn op zeer korte tijd 3 mensen met een elektrische fiets verongelukt. 2 op een rond punt waar een vrachtwagen afdraaide en de fietser niet de reflex had om de fiets nog geremd te krijgen. En dan 1 persoon die langs achter onder een vrachtwagen in reed en volledig verbrijzeld werd.

Die dingen zijn levensgevaarlijk en moeten onmiddellijk uit het verkeer verbannen worden
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2019, 19:42   #38
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.447
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Op een steenworp van mijn werk zijn op zeer korte tijd 3 mensen met een elektrische fiets verongelukt. 2 op een rond punt waar een vrachtwagen afdraaide en de fietser niet de reflex had om de fiets nog geremd te krijgen. En dan 1 persoon die langs achter onder een vrachtwagen in reed en volledig verbrijzeld werd.

Die dingen zijn levensgevaarlijk en moeten onmiddellijk uit het verkeer verbannen worden
Dan moet je ook brom/motorfietsen, paarden en steps verbieden. En als je dan toch bezig bent, ook auto's , vrachtwagens, trams, vliegtuigen, treinen, schepen en voetgangers.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2019, 19:56   #39
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Op een steenworp van mijn werk zijn op zeer korte tijd 3 mensen met een elektrische fiets verongelukt. 2 op een rond punt waar een vrachtwagen afdraaide en de fietser niet de reflex had om de fiets nog geremd te krijgen. En dan 1 persoon die langs achter onder een vrachtwagen in reed en volledig verbrijzeld werd.

Die dingen zijn levensgevaarlijk en moeten onmiddellijk uit het verkeer verbannen worden
Inderdaad. Vrachtwagens zijn levensgevaarlijk.

Laatst gewijzigd door Bach : 7 juli 2019 om 19:57.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2019, 19:57   #40
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dan moet je ook brom/motorfietsen, paarden en steps verbieden. En als je dan toch bezig bent, ook auto's , vrachtwagens, trams, vliegtuigen, treinen, schepen en voetgangers.
Drones dan maar?
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be