Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 juni 2021, 07:53   #41
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Minnebo kreeg in 2005 een rapport van OVAM dat stelde dat er niks aan de hand was. Een gemeentebestuur heeft geen team wetenschappers in dienst om dat zelf te doen. En bovendien ligt de bevoegdheid voor vergunningen en controle bij de Vlaamse overheid.

Maar als we maar een niet relevante invalshoek op de zaak kunnen werpen gaan we het niet laten zegt.
Wel,OVAM zal het straks mogen gaan uitleggen in die onderzoekscommissie....Dan zullen we horen wat er te horen valt.

Ik geef toe dat een burgemeester met dergelijk rapport TOEN niet hoefde te reageren......

EIgenlijk zie ik "Groen!" als irrelevant in die zaak.......mijn afkeer gaat eerder naar de vroegere Vlaamse milieuministers....Zij hebben evident een "vergeetschuif" aangelegd.

Besef,Mevr Demir zal in haar mandaatsperiode vermoedelijk niks NIEUWS kunnen bereiken ....dan het map voor map leegmaken van die schuif...en er nog alle wind voor vangen ook,zelfs in de eigen partij..

Laatst gewijzigd door kelt : 12 juni 2021 om 07:55.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2021, 08:01   #42
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.874
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Wel,OVAM zal het straks mogen gaan uitleggen in die onderzoekscommissie....Dan zullen we horen wat er te horen valt.

Ik geef toe dat een burgemeester met dergelijk rapport TOEN niet hoefde te reageren......

EIgenlijk zie ik "Groen!" als irrelevant in die zaak.......mijn afkeer gaat eerder naar de vroegere Vlaamse milieuministers....Zij hebben evident een "vergeetschuif" aangelegd.

Besef,Mevr Demir zal in haar mandaatsperiode vermoedelijk niks NIEUWS kunnen bereiken ....dan het map voor map leegmaken van die schuif...en er nog alle wind voor vangen ook,zelfs in de eigen partij..
Ik zie het ook zo. Eender welk gemeentebestuur is in zo een zaak een speler die weinig kan doen. Ze kunnen vragen stellen aan de bevoegde overheid, en dat hebben ze blijkbaar gedaan.

Het lijkt ook zo te zijn dat de regelgeving is veranderd en de norm waaronder de concentratie PFOS moest blijven lange tijd 10 keer hoger was dan vandaag. Maw men heeft maar gaandeweg beseft hoe ongezond PFOS is en heeft de norm erop aangepast. In heel wat landen geberde dat veel vroeger dan in Vlaanderen, en de reden aarachter moet zeker ook naar boven komen.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2021, 08:03   #43
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Halo, ding-dong. Leefmilieu is al sinds mensenheugenis een gewestelijke bevoegdheid en de NVA is met de CD&V de enige partij die sinds 2004 in de Vlaamse regering zit.
Halo, leefmilieu is een gedeelde bevoegdheid.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_...ers_van_Milieu.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2021, 08:10   #44
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.874
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Halo, leefmilieu is een gedeelde bevoegdheid.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_...ers_van_Milieu.
Het milieuvraagstuk waar het hier over gaat is al decennia gewestbevoegdheid.

https://www.health.belgium.be/nl/mil...federale-kader

Anders was deze discussie ook niet in de Vlaamse regering uitgebroken.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2021, 08:33   #45
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Het milieuvraagstuk waar het hier over gaat is al decennia gewestbevoegdheid.

https://www.health.belgium.be/nl/mil...federale-kader

Anders was deze discussie ook niet in de Vlaamse regering uitgebroken.
De discussie is ontstaan door de Oosterweel-werken.
Trouwens

https://www.ejustice.just.fgov.be/cg...006037062&la=N
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2021, 08:37   #46
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.142
Standaard

Ik sta voor 100% achter Demir in deze.
CD&V heeft 9 ministers van Leefmilieu geleverd sedert de jaren '60, 2 van SP.a en maar liefst 3 van Groen.
Niemand heeft daar zogezegd iets gezien.
Goed dat iemand die corrupte boel aanpakt.
Geen wonder dat Vlaams Belang zoveel stemmen haalt, met al deze smerige, stinkende potjes die jarenlang gedekt worden.
De burger spuugt op de traditionele partijen.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2021, 08:45   #47
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.262
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Demir doet het goed en is recht voor de raap. Dat ze in het Vl. Parlement voorstelde om een onderzoekscommissie op het getouw te zetten i.v.m. de zware PFOS vervuiling in Zwijndrecht siert haar. De Tsjeven, die in voorgaande regeringen ettelijke mandatarissen hadden die milieu onder hun bevoegdheid rekenden, zijn geweldig gefrustreerd. Want het probleem was reeds een hele tijd gekend en zij hadden geen van allen er ooit iets voor gedaan. Zwakke “sterke” () Jan probeert Zuhal wat in te tomen omwille van “de eendracht” in zijn regering.
Demir scoort inderdaad punten. Jambon daarentegen valt nog maar eens door de mand. Wat een slapjanus. In de federale zitten we met een dweil van een premier en op Vlaams niveau zit er een even grote dweil.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2021, 09:31   #48
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.874
Standaard

Men schrijft dat Demir door het stof moet. Hoezo? De zaak is nu helemaal onder de aandacht en niemand gaat die nu nog weg krijgen uit de aandacht. Demir heeft dat goed doordacht. Natuurlijk was het niet doorgesproken in de regering, maar als ze het wel had doorgesproken zou men een manier hebben gezocht om het uit de aandacht te houden.

En men kan onmogelijk een minister vragen af te treden omdat ze doet wat binnen haar bevoegdheid juist is.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2021, 09:54   #49
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.016
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Halo, leefmilieu is een gedeelde bevoegdheid.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_...ers_van_Milieu.
Halohalo, zoek eens op: OVAM. Datum oprichting en betekenis van de ’V’ in OVAM.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2021, 10:07   #50
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.142
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Halohalo, zoek eens op: OVAM. Datum oprichting en betekenis van de ’V’ in OVAM.
Jij als VLD fan moet mij eens uitleggen waarom Somers zo kwaad is door de démarche van Demir.
Op de lijst van ministers van Leefmilieu kan ik geen VLD'er vinden.
Hebben ze op een andere manier dan een perfide rol gespeeld?
Iets met OVAM of zo?
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2021, 10:29   #51
stuyckp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Jij als VLD fan moet mij eens uitleggen waarom Somers zo kwaad is door de démarche van Demir.
Op de lijst van ministers van Leefmilieu kan ik geen VLD'er vinden.
Hebben ze op een andere manier dan een perfide rol gespeeld?
Iets met OVAM of zo?
Die gespeelde verontwaardiging van Somers en Crevits was aandoenlijk.

https://www.youtube.com/watch?v=yQQqW9fVdA4

So we do that in flanders. Gatachterlijke lieden.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2021, 10:38   #52
N-VA
Parlementsvoorzitter
 
N-VA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: Gent
Berichten: 2.137
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Men schrijft dat Demir door het stof moet. Hoezo? De zaak is nu helemaal onder de aandacht en niemand gaat die nu nog weg krijgen uit de aandacht. Demir heeft dat goed doordacht. Natuurlijk was het niet doorgesproken in de regering, maar als ze het wel had doorgesproken zou men een manier hebben gezocht om het uit de aandacht te houden.

En men kan onmogelijk een minister vragen af te treden omdat ze doet wat binnen haar bevoegdheid juist is.
Ik vind het grote klasse dat je kan toegeven dat Zuhal, ondanks het feit dat ze N-VA'er is, hier (opnieuw) haar verantwoordelijkheid neemt in een gevoelig dossier. Ze is zonder twijfel de meest betrouwbare politica van dit moment.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2021, 11:00   #53
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Jij als VLD fan moet mij eens uitleggen waarom Somers zo kwaad is door de démarche van Demir.
Op de lijst van ministers van Leefmilieu kan ik geen VLD'er vinden.
Hebben ze op een andere manier dan een perfide rol gespeeld?
Iets met OVAM of zo?
Natuurlijk is Somers razend op Demir.
De Oosterweel verbinding is een overblijfsel van zijn idee om de Olypische spelen van 2016 naar Antwerpen te halen.
Het Olypische dorp moest op het Oosterweel komen en de spelen moesten plaats hebben in de Vlaamse sportpaleizen en sportstadia.
En daarvoor moest er snelle verbindingen komen tussen Oosterweel en de snelwegen naar die gelegenheden.
Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel werd onder Somers opgericht om Antwerpen mobiel te houden tijdens de werkzaamheden om de door het IOC opgelegde eisen te kunnen voldoen.
Naast de Oosterweel-verbinding moest er immers ook een snelle en gemakkelijke verbinden met de luchthaven van Deurne komen en moest die luchthaven uitbreiden.
Met de démarche van Demir gaat dit alles terug boven water komen, ook het feit dat reeds in april 2004 een rapport werd gemaakt over de zware vervuiling en de zinloosheid van de Oosterweel-verbinding.
In juli 2004 waren er echter al te veel kosten gemaakt om heel het project nog af te voeren.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2021, 11:14   #54
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter
 
lamenielachen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 9.398
Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Jij als VLD fan moet mij eens uitleggen waarom Somers zo kwaad is door de démarche van Demir.
Op de lijst van ministers van Leefmilieu kan ik geen VLD'er vinden.
Hebben ze op een andere manier dan een perfide rol gespeeld?
Iets met OVAM of zo?
Somers houd zich enkel bezig met invoer uit de woestijn.

Als hij dan iemand ziet die zich met het beleid van het land op een positieve manier bezig is, is hij jaloers.
Op de hoeveelste plaats in de sympathie barometer zouden we Somers terugvinden, als hij er al op voorkomt?

Van dat soort politiekers heb ik mijn buik meer dan vol, die kosten enkel geld zonder enige meerwaarde.
__________________
België is een politiek kippenhok met steeds meer kakelende kippen die alsmaar meer vreten maar geen eieren leggen.

Laatst gewijzigd door lamenielachen : 12 juni 2021 om 11:15.
lamenielachen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2021, 11:18   #55
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.097
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Jij als VLD fan moet mij eens uitleggen waarom Somers zo kwaad is door de démarche van Demir.
Op de lijst van ministers van Leefmilieu kan ik geen VLD'er vinden.
Hebben ze op een andere manier dan een perfide rol gespeeld?
Iets met OVAM of zo?
Zozo! Zijne Excellentie Somers is “kwaad” omwille van de demarche van Zuhal Demir. Somers heeft verdomme alle reden om zich een low profile aan te meten. Zeker na zijn politieke vrijage met la Kouakibi waarbij uit de knikkebol zijn klep eindeloze stroperige loftuitingen en massa’s kwijl stroomden.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2021, 11:20   #56
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.874
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Jij als VLD fan moet mij eens uitleggen waarom Somers zo kwaad is door de démarche van Demir.
Op de lijst van ministers van Leefmilieu kan ik geen VLD'er vinden.
Hebben ze op een andere manier dan een perfide rol gespeeld?
Iets met OVAM of zo?
Zo moeilijk is dat niet. CD&V steunen en zo staan die bij Open VLD een beetje in het krijt. Zelfs bij N-VA zelf waren er die vonden die het niet kon (Jambon, Wilfried Vandaele). Het is de aberratie van onze politieke gewoonten. Een regring moet het regeerakkoord loyaal uitvoeren, en op dat vlak is het inderdaad een schending van het vertrouwen mocht je iets doen dat daar tegenin gaat.

Maar een minister moet buiten het regeerakkoord uitvoeren ook zijn beleidsdomein beheren, waar vanalles gebeurt dat niet vooraf gepland is. In een volwassen democratie is dat de verantwoordelijkheid van elke vakminister en heeft hij daarvoor de goedkeuring niet nodig van de coalitie.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2021, 11:31   #57
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.097
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Zo moeilijk is dat niet. CD&V steunen en zo staan die bij Open VLD een beetje in het krijt. Zelfs bij N-VA zelf waren er die vonden die het niet kon (Jambon, Wilfried Vandaele). Het is de aberratie van onze politieke gewoonten. Een regring moet het regeerakkoord loyaal uitvoeren, en op dat vlak is het inderdaad een schending van het vertrouwen mocht je iets doen dat daar tegenin gaat.

Maar een minister moet buiten het regeerakkoord uitvoeren ook zijn beleidsdomein beheren, waar vanalles gebeurt dat niet vooraf gepland is. In een volwassen democratie is dat de verantwoordelijkheid van elke vakminister en heeft hij daarvoor de goedkeuring niet nodig van de coalitie.
Wat Zuhal Demir heeft gedaan is in feite een rechstreekse aanval op een kwaal die de directe oorzaak is van ons zwakke parlementaire democratie. Namelijk de particratie. Het is de particratie die de macht van het parlement ondermijnt en het initiatiefrecht van elke minister of staatssecretaris knevelt. De reacties van bepaalde figuren uit de Vlaamse regering zijn daar een mooi voorbeeld van.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2021, 11:33   #58
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.874
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat Zuhal Demir heeft gedaan is in feite een rechstreekse aanval op een kwaal die de directe oorzaak is van ons zwakke parlementaire democratie. Namelijk de particratie. Het is de particratie die de macht van het parlement ondermijnt en het initiatiefrecht van elke minister of staatssecretaris knevelt. De reacties van bepaalde figuren uit de Vlaamse regering zijn daar een mooi voorbeeld van.
We zijn het zelden eens. Maar dit keer kan ik het alleen maar met je eens zijn.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2021, 11:46   #59
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
https://www.hln.be/binnenland/jambon...eest~a1d1b429/

Demir heeft zich al laten kennen als een fundamentalistische groene in het stikstofdossier. Nu moet ze zelfs door haar eerste minister (minister president voor de muggezifters) teruggefloten.
Zit dat Demir mens niet in de verkeerde partij ?
En welke partij zou dat volgens u moeten zijn?
Mevrouw Demir of " dat mens" zoals u haar noemt, is een goede politica die doet wat nodig is, blijkbaar totaal " not done" in uw ogen?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2021, 11:50   #60
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.142
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Zo moeilijk is dat niet. CD&V steunen en zo staan die bij Open VLD een beetje in het krijt.
Ik denk dat er meer aan de hand is, ik merk op Dadee noch Panda mijn vraag niet beantwoorden, het is niet dat zij anders verlegen zitten om commentaar te geven.

OVAM, wie zit daar eigenlijk in de raad van bestuur?
Dat zal wel vergeven zijn van de politieke benoemingen zijn, zeker?
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be