Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 juni 2021, 16:43   #61
WYSIWYG
Minister-President
 
Geregistreerd: 21 mei 2021
Berichten: 4.769
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Dat is niet zoals ik het zie. niet stemmen is niet stemmen. punt.
Er wordt alleen rekening gehouden met degenen die gaan stemmen.
Anders zou ingeval van neen = niet gaan stemmen, de neen stemmers niet uit hun bed moeten komen of geen enkele moeite moeten doen om hun stem uit te brengen. Dat zou de ja stemmers benadelen.
De ja-stemmers moeten de meerderheid van de bevolking vertegenwoordigen niet de meerderheid van de stemmers. Het is een soort grendel om luie ja-stemmers toch te activeren. Zij willen de verandering, dus moeten ze er wat voor over hebben.
WYSIWYG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2021, 16:52   #62
denkimi
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 juni 2020
Berichten: 3.700
Standaard

Geen van beide systemen die hier besproken worden kunnen werken.

Veruit de meeste wetten gaan over kleine technische zaken die haast niemand interesseren. Daar zou je nooit een absolute meerderheid van de kiezers kunnen voor warm maken als ze niet betaald worden om te stemmen.

Het kan in de praktijk dus enkel neerkomen op het tellen van het aantal stemmen en daaruit de relatieve meerderheid bepalen. Als er maar 5 geïnteresseerden zijn dan zijn 3 stemmen genoeg om het te veranderen.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2021, 16:57   #63
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Dat is niet zoals ik het zie. niet stemmen is niet stemmen. punt.
Er wordt alleen rekening gehouden met degenen die gaan stemmen.
Anders zou ingeval van neen = niet gaan stemmen, de neen stemmers niet uit hun bed moeten komen of geen enkele moeite moeten doen om hun stem uit te brengen. Dat zou de ja stemmers benadelen.
Ja. Afwezigen hebben ongelijk. Enkel de stemmers tellen.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2021, 17:00   #64
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
Geen van beide systemen die hier besproken worden kunnen werken.

Veruit de meeste wetten gaan over kleine technische zaken die haast niemand interesseren. Daar zou je nooit een absolute meerderheid van de kiezers kunnen voor warm maken als ze niet betaald worden om te stemmen.

Het kan in de praktijk dus enkel neerkomen op het tellen van het aantal stemmen en daaruit de relatieve meerderheid bepalen. Als er maar 5 geïnteresseerden zijn dan zijn 3 stemmen genoeg om het te veranderen.
Die bedenking had ik mij ook al gemaakt.
En niet iedereen begrijpt de inhoud of de context van het voorstel.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2021, 17:24   #65
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.148
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Misschien ? Daar ben ik zelfs van overtuigd.
De extremen zullen aan het langste eind trekken.
Ik denk dat als ze er niet in de eerste paar peilingen in slagen het tij te keren, dat de overlopers gaan beginnen aanschuiven.
Een paar linkse tjeven naar Groen of Vooruit, een paar centrum naar VLD, en een paar rechtse naar N-VA.
Voor je het weet splitst de partij zich dan zoals de Volksunie is tegengekomen.
Die partijen zitten altijd vol opportunisten, en als ze zien dat hun postje in gevaar komt, kunnen ze wel eens (niet PFOS) eieren voor hun geld kiezen, dat geef ik u op een (geel) briefje.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2021, 17:51   #66
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Ik denk dat als ze er niet in de eerste paar peilingen in slagen het tij te keren, dat de overlopers gaan beginnen aanschuiven.
Een paar linkse tjeven naar Groen of Vooruit, een paar centrum naar VLD, en een paar rechtse naar N-VA.
Voor je het weet splitst de partij zich dan zoals de Volksunie is tegengekomen.
Die partijen zitten altijd vol opportunisten, en als ze zien dat hun postje in gevaar komt, kunnen ze wel eens (niet PFOS) eieren voor hun geld kiezen, dat geef ik u op een (geel) briefje.
Dat wil ik best geloven. Binnen de lokale politiek is alles mogelijk, zonder veel scrupules en zonder veel media-aandacht.
Ik benieuwd naar het contrast met het federaal politiek landschap.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2021, 17:57   #67
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.148
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dat wil ik best geloven. Binnen de lokale politiek is alles mogelijk, zonder veel scrupules en zonder veel media-aandacht.
Ik benieuwd naar het contrast met het federaal politiek landschap.
Ik had het over de nationale politiek.
CD&V staat op 10% in de peilingen, als ze binnen een paar peilingen bijv. naar 8% zouden zakken, dan denk ik dat er overlopers gaan komen.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be