Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 september 2021, 08:19   #1
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard Collectieve straffen

Het valt me al enkele jaren op dat collectieve straffen steeds vaker voorkomen in het onderwijs. Een leerling in een klas overtreed een regel, vaak niet eens iets zeer belangrijk, en de hele klas wordt gestraft.
Dit gaat zelfs zover dat in de school van mijn dochter de WC's worden afgesloten tijdens de lessen. Na vandalisme zijn de deuren van de WC's op slot tijdens de lessen. In een brief van de directie wordt opgeroepen aan de daders om zich te melden nu ze zien wat een impact hun gedrag op de andere leerlingen heeft.
Ik vind deze evolutie zeer storend. Langs alle kanten sluipen fascistische trekjes door in onze maatschappij, nu zelfs via de scholen.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2021, 10:08   #2
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 99.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Het valt me al enkele jaren op dat collectieve straffen steeds vaker voorkomen in het onderwijs. Een leerling in een klas overtreed een regel, vaak niet eens iets zeer belangrijk, en de hele klas wordt gestraft.
Dit gaat zelfs zover dat in de school van mijn dochter de WC's worden afgesloten tijdens de lessen. Na vandalisme zijn de deuren van de WC's op slot tijdens de lessen. In een brief van de directie wordt opgeroepen aan de daders om zich te melden nu ze zien wat een impact hun gedrag op de andere leerlingen heeft.
Ik vind deze evolutie zeer storend. Langs alle kanten sluipen fascistische trekjes door in onze maatschappij, nu zelfs via de scholen.
Ik zat lang gelden eens op een cursus van de VDAB, de mevrouw die daar haar uitleg deed tegen de cursisten zei op een gegeven moment, "de goeden moeten boeten voor de slechten, dat is normaal."

Toen ik haar zei dat dat niet normaal was, scheen ze me niet te begrijpen. "hoe bedoel je," vroeg ze. Ze kreeg dat concept niet in haar hoofd.
Ik begon haar uitvoerig een aantal basisprincipes uit te leggen, schuld en onschuld, goed en slecht, die dingen.
Ze was duidelijk aangedaan en eindigde met, "dan moet je maar met de baas spreken," en vertrok. Ik riep haar achterna dat dit niet nodig was, want iedereen in de klas begreep me, behalve zij.
Ze keek niet achterom.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2021, 19:10   #3
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.461
Standaard

Vroeger was dat ook zo bij bepaalde (zeg maar onbekwame) leerkrachten of studiemeesters. Collectief straffen met de bedoeling dat de schuldige zich meldt, of verklikt wordt.
Niets nieuws onder de zon.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2021, 06:58   #4
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Vroeger was dat ook zo bij bepaalde (zeg maar onbekwame) leerkrachten of studiemeesters. Collectief straffen met de bedoeling dat de schuldige zich meldt, of verklikt wordt.
Niets nieuws onder de zon.
Inderdaad, in de verklarende brief die van de directie is gekomen wordt dit letterlijk aangehaald.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2021, 07:07   #5
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ze was duidelijk aangedaan en eindigde met, "dan moet je maar met de baas spreken," en vertrok. Ik riep haar achterna dat dit niet nodig was, want iedereen in de klas begreep me, behalve zij.
Ze keek niet achterom.
Dat is dan ook de reden waarom zij daar les gaf he. Anders zou ze iets nuttigs gedaan hebben

Ik ken zo ook een paar beroepsdoppers die uiteindelijk bij den dop zijn gaan werken
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2021, 07:10   #6
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Dit gaat zelfs zover dat in de school van mijn dochter de WC's worden afgesloten tijdens de lessen. Na vandalisme zijn de deuren van de WC's op slot tijdens de lessen. In een brief van de directie wordt opgeroepen aan de daders om zich te melden nu ze zien wat een impact hun gedrag op de andere leerlingen heeft.
Het eerste vind ik geen "collectieve straf". Het is gewoon een gemakkelijkheidsoplossing voor wie een probleem heeft: in plaats van toezicht moeten te houden, reparaties moeten te doen en zo voort, is het gewoon beter van de dienst "WC aanbod" niet meer te geven.

Dat is zoals de bakker die drie keer overvallen wordt, en beslist van zijn bakkerij te sluiten.

Maar wat er in die brief staat is wel eigenaardig. Ten eerste verwacht je van die daders dat het juist hun bedoeling was om de anderen te kloten, en op die manier lukken ze er nog meer in.

Het eigenaardige is dat men er altijd van uit gaat dat anderen "vriendelijk" zijn, terwijl het toch normaal is dat de anderen uw vijanden zijn. Dus zeggen "ik hoop dat uw vijanden beseffen dat ze U miserie aandoen" is een beetje eigenaardig.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2021, 10:19   #7
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
terwijl het toch normaal is dat de anderen uw vijanden zijn. .
als da zo zou zijn dan vrees ik voor de voortplanting vd mens
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be