Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Joris Van Hauthem (Vlaams Blok) - 5 tot 11 april
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Joris Van Hauthem (Vlaams Blok) - 5 tot 11 april "Deze man combineert Vlaams Parlement met de Senaat (als 'Gemeensschapssenator'). Daarnaast zetelt hij ook als gemeenteraadslid in Lennik. Hij is persverantwoordelijke voor het Vlaams Blok en staat geregeld mee op de barricaden in de rand rond Brusse

 
 
Discussietools
Oud 6 april 2004, 00:50   #1
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Uit Uw verkiezingsprogramma 2004:
  • De uitbreiding van de Europese Unie

    "Voor het Vlaams Blok moet de uitbreiding van de Europese Unie beperkt worden tot de volkeren die tot de Europese cultuurgemeenschap behoren."

Het Vlaams Blok zegt dat de Magrehblanden en Turkije daar al niet toebehoren. (Ik vind dat Turkije een Europees land is maar soit).

In de Grondbeginselen (het stichtingsprogramma) van het Vlaams Blok, lees ik dat het overgrote deel van de Oost-Europese migranten terug naar hun land van herkomst moeten.

Ondertussen zijn we al 25 jaar verder en zijn zonet 7 voormalige landen van Oost-Europa (Roemenië en Bulgarije inbegrepen, Hongarije al eerder en Turkije nog langer) tot de NATO toegetreden. Op 1 mei treden 10 landen toe, het overgrote deel uit Oost-Europa, en enkele jaren later gevolgd door Roemenië en Bulgarije, en wellicht ook -ondanks Uw weerzin- ook Turkije.

[size=5]Vraag 1:[/size] Kunt U mij misschien medelen welke andere landen (behoudens magrheb en Turkije) volgens U niet behoren tot de Europese cultuurgemeenschap, en bedoelt U dat enkel naar Oost-Europa toe? Steunt U nog het oude principe dat Oost-Europeanen ooit terug moeten of spreekt U dat tegen en mogen Oost-Europeanen ook blijven?

[size=5]Vraag 2:[/size] Georgië en Armenië, beide landen zijn de twee oudste christennaties van de wereld, behoren mijns inziens ook tot de Europese Cultuurgemeenschap. Hoe kijkt U tegen de landen van de Kaukasus aan? Kunnen zij ook toetreden tot de EU?
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline  
Oud 6 april 2004, 15:14   #2
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Ik ken dat boekje ook en daar staat niet-Europese vreemdelingen. Maar voor het Vlaams Blok lijkt mij Europa niet samen te vallen met de EU. Logisch, lijkt me.
De Garde is offline  
Oud 6 april 2004, 15:22   #3
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde
Ik ken dat boekje ook en daar staat niet-Europese vreemdelingen. Maar voor het Vlaams Blok lijkt mij Europa niet samen te vallen met de EU. Logisch, lijkt me.
Er bestaan twee versies, ik had het over de eerste.
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline  
Oud 6 april 2004, 15:54   #4
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde
Ik ken dat boekje ook en daar staat niet-Europese vreemdelingen. Maar voor het Vlaams Blok lijkt mij Europa niet samen te vallen met de EU. Logisch, lijkt me.
Er bestaan twee versies, ik had het over de eerste.
Ik wil je niet in twijfel trekken (een heilig respect voor de blauwe knop!) maar als er een versie bestaat van voor 1989 lijkt mij die zin van weinig belang.

De muur stond er nog, het Ijzeren gordijn was nog dicht.

Dus zovèèl Oost-Europeanen konden dat toch niet geweest zijn. Tenzij het ging over de Russen, Polen en Hongaren die op loop gegaan waren voor het communisme.

Het Blok die anti-communisten buiten zet: komt dat zien, komt dat zien!
De Garde is offline  
Oud 6 april 2004, 16:25   #5
Joris Van Hauthem
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 4 april 2004
Berichten: 26
Standaard

Eerst iets rechtzetten. U verwijst naar de grondbeginselen van het Vlaams Blok. Daar is nooit in geschreven dat er een terugkeer diende te komen van de Oost-Europese vreemdelingen. Never! Integendeel. Het Vlaams Blok heeft van zijn ontstaan (en toen was de Berlijnse Muur nog niet gevallen) gezegd dat de centraal- en oost-europese volkeren moesten bevrijd worden van het communistisch juk en moesten kunnen terugkeren naar het Europa waar zij altijd hebben thuisgehoord.

De vraag dan wie tot de EU kan behoren en wie niet. Boeiende discussie en voer voor urenlange boeiende gesprekken. Voor ons is de Europese "gemeenschap" (is niet noodzakelijk de EU) een gemeenschap van volkeren die min of meer een gemeenschappelijke culturele achtergrond, zeg maar een gemeenschappelijke culturele sokkel hebben, gemeenschappelijke waarden en normen hanteren... In die context is het voor ons ondenkbaar dat Turkije ooit lid wordt van de EU. Het is geen Europees land, net zoals de Maghreblanden geen Europese landen zijn. Dat betekent uiteraard niet dat de EU geen economische afspraken kan maken met die landen inzake handel enz.., maar zij behoren nu eenmaal niet tot de Europese beschaving. Dat standpunt maakt ons net zo eurokritisch. Het Europa van vandaag is al te veel gebaseerd op louter economische overwegingen. Op dat ogenblik bekijkt men natuurlijk alles in de eerste plaats in markttermen, en wie dat doet ziet geen graten in het vergoten van de interne markt, ook al gaat het om landen die in se geen Europese landen zijn. Het gaat dus bij ons om een heel andere Europees concept : wij willen een Europa dat uitgaat van een gemeenschappelijke Europese cultuur, met een economische en zelfs politieke bovenbouw. Het huidige Europa vertrekt louter vanuit economische premissen, en heeft geen oog voor de maatschappelijke gevolgen van oa het vrij verkeer mensen, ook al komen zij uit landen die tot een volslagen andere cultuur behoren. Dus sorry, Turkije is geen "Europees" land en kan dus volgens ons niet toetreden tot de EU, net zomin als Marokko. Algerije, Tunesië...
Wat Armenië en Georgië betreft. Het zijn inderdaad oude christennaties, zij het eerder Orthodox. Ik geef graag toe dat we ons daar op de grens bevinden wat tot de Europese beschaving behoort, en dus zou kunnen toetreden tot de EU, maar laten we eerst het oude Europese continent op een deftige manier organiseren, vooraleer ons met andere continenten bezig te houden.
Joris Van Hauthem is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be