Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 juli 2022, 11:09   #1
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.814
Standaard Bouchez geeft toe dat de taalwetten in Brussel met de voeten worden getreden

https://palnws.be/2022/07/bouchez-ge...ordt-getreden/

"Onder de noemer “Ik spreek Nederlands in Brussel” voerde de Vlaamse Volksbeweging (VVB) op 11 juli actie aan het Brusselse stadhuis.
De actievoerders wezen de aanwezige politici op het gebrek aan respect voor het Nederlands in de hoofdstad.

Onder meer MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez gaf toe dat de taalwetgeving in de hoofdstad met de voeten wordt getreden. “We gaan daar niet flauw over doen”, zei hij"

Volgens de VVB ziet de Brusselse overheid niet toe op een correcte toepassing van de taalwetgeving. “De taalwetten moeten afdwingbaar zijn om enig nut te hebben”, zegt ondervoorzitter Michael Discart.

“Aangezien dit in Brussel nauwelijks het geval is, worden de Vlamingen feitelijk gereduceerd tot tweederangsburgers.”

MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez deelde de bekommernissen van de actievoerders. “Bepaalde ambtenaren, bijvoorbeeld bij de politie, zouden u te woord moeten kunnen staan in beide landstalen.

Maar dat is vaak niet het geval”, erkende Bouchez. “We moeten ervoor zorgen dat er op z’n minst een mogelijkheid bestaat om door de publieke diensten in de eigen landstaal te kunnen worden geholpen. Jullie vragen enkel respect voor de wet.”



Dus Bouchez erkent dat de taalwetten niet gevolgd worden door de Franstaligen.
Hij belooft beterschap en tegelijkertijd benoemt hij een Minister van Buitenlandse Zaken ,die geen twee zinnen Nederlands na elkaar kan spreken.


Wie gelooft Bouchez nog?

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 16 juli 2022 om 11:13.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2022, 11:26   #2
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.134
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
https://palnws.be/2022/07/bouchez-ge...ordt-getreden/

"Onder de noemer “Ik spreek Nederlands in Brussel” voerde de Vlaamse Volksbeweging (VVB) op 11 juli actie aan het Brusselse stadhuis.
De actievoerders wezen de aanwezige politici op het gebrek aan respect voor het Nederlands in de hoofdstad.

Onder meer MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez gaf toe dat de taalwetgeving in de hoofdstad met de voeten wordt getreden. “We gaan daar niet flauw over doen”, zei hij"

Volgens de VVB ziet de Brusselse overheid niet toe op een correcte toepassing van de taalwetgeving. “De taalwetten moeten afdwingbaar zijn om enig nut te hebben”, zegt ondervoorzitter Michael Discart.

“Aangezien dit in Brussel nauwelijks het geval is, worden de Vlamingen feitelijk gereduceerd tot tweederangsburgers.”

MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez deelde de bekommernissen van de actievoerders. “Bepaalde ambtenaren, bijvoorbeeld bij de politie, zouden u te woord moeten kunnen staan in beide landstalen.

Maar dat is vaak niet het geval”, erkende Bouchez. “We moeten ervoor zorgen dat er op z’n minst een mogelijkheid bestaat om door de publieke diensten in de eigen landstaal te kunnen worden geholpen. Jullie vragen enkel respect voor de wet.”



Dus Bouchez erkent dat de taalwetten niet gevolgd worden door de Franstaligen.
Hij belooft beterschap en tegelijkertijd benoemt hij een Minister van Buitenlandse Zaken ,die geen twee zinnen Nederlands na elkaar kan spreken.


Wie gelooft Bouchez nog?
En daarom opent u twee draden?
__________________
N-VA voor een welvarend Vlaanderen.
N-VA is de enige juiste keuze!
Stem federaal en Vlaams dus voor de N-VA
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2022, 11:49   #3
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
En daarom opent u twee draden?
Ach ja, hij verveelt zich, hij heeft niets om handen om te doen, een leeg leven, dus verveelt hij maar andere mensen.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2022, 11:53   #4
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
En daarom opent u twee draden?
De draad was eerst per ongeluk op buitenland terecht gekomen.
Meer moet je daar niet achter zoeken.

En door mensen als Bouchez ,die federale politiek willen bedrijven zonder Nederlands te spreken ,is Wallo-Brux steeds meer en meer buitenland voor de Vlamingen geworden.
Dus die vergissing was niet geheel een vergissing maar een voorafspiegeling van de toekomst.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2022, 13:26   #5
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.134
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
De draad was eerst per ongeluk op buitenland terecht gekomen.
Meer moet je daar niet achter zoeken.

En door mensen als Bouchez ,die federale politiek willen bedrijven zonder Nederlands te spreken ,is Wallo-Brux steeds meer en meer buitenland voor de Vlamingen geworden.
Dus die vergissing was niet geheel een vergissing maar een voorafspiegeling van de toekomst.
Je kunt dat laten rechtzetten door de moderatie.
__________________
N-VA voor een welvarend Vlaanderen.
N-VA is de enige juiste keuze!
Stem federaal en Vlaams dus voor de N-VA
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2022, 14:14   #6
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.852
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
https://palnws.be/2022/07/bouchez-ge...ordt-getreden/


Hij belooft beterschap en tegelijkertijd benoemt hij een Minister van Buitenlandse Zaken ,die geen twee zinnen Nederlands na elkaar kan spreken.

Ik hoorde ze op TV en ik moet zeggen dat ze meer dan behoorlijk haar plan trok. Niet perfect tweetalig maar dat is ook geen must. Volgens mij begrijpt ze ook alles (net als Bouchez trouwens).
Nu ik weet niet of ze op het ogenblik ze op tv was gewoon iets las of dat dat niet het geval was.

Een taal praten vind ik persoonlijk minder belangrijk dan ze begrijpen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 16 juli 2022 om 14:16.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2022, 16:09   #7
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.238
Standaard

kan ze engels?
__________________
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2022, 16:42   #8
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik hoorde ze op TV en ik moet zeggen dat ze meer dan behoorlijk haar plan trok. Niet perfect tweetalig maar dat is ook geen must. Volgens mij begrijpt ze ook alles (net als Bouchez trouwens).
Nu ik weet niet of ze op het ogenblik ze op tv was gewoon iets las of dat dat niet het geval was.

Een taal praten vind ik persoonlijk minder belangrijk dan ze begrijpen.
Dat is het.
Als Bouchez op TV komt, in Terzake of 7de dag, dan heb ik er geen probleem mee als elk z'n moedertaal spreekt, liever dan een gebroken Nederlands waarvan de inhoud onduidelijk is.
Voor wie geen Frans verstaat is er uiteindelijk op TV de directe ondertiteling.
In de dagelijkse omgang, en zeker in een stad als Brussel, kan het wel frustrerend zijn als een dienstverlener uw taal niet begrijpt. Ik neem aan dat de modale Brusselse burger niet tweetalig hoeft te zijn.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2022, 16:45   #9
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.292
Standaard

Bouchez erkent dat de taalwetten een maat voor niets zijn, en kan enige empathie opbrengen voor de frustraties van de stomme Vlamingen in Brussel. Maar 't is nu eenmaal zo, we gaan er niets aan doen, leef ermee.

"cause toujours", zeggen ze in't Frans.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2022, 18:06   #10
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.852
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dat is het.
Als Bouchez op TV komt, in Terzake of 7de dag, dan heb ik er geen probleem mee als elk z'n moedertaal spreekt, liever dan een gebroken Nederlands waarvan de inhoud onduidelijk is.
Voor wie geen Frans verstaat is er uiteindelijk op TV de directe ondertiteling.
In de dagelijkse omgang, en zeker in een stad als Brussel, kan het wel frustrerend zijn als een dienstverlener uw taal niet begrijpt. Ik neem aan dat de modale Brusselse burger niet tweetalig hoeft te zijn.
Het belangrijkste vind ik dat ieder zich kan uitdrukken in zijn moedertaal. Als je gesprekspartner je dan begrijpt is er geen vuiltje aan de lucht. Meer moet dat niet zijn en dat is een vorm van respect.

Hier in het Brusselse heb ik paar Franstalige vrienden die Frans praten tegen mij en ik Nederlands tegen hun. Geen probleem dat werkt perfect. Zij begrijpen mij en ik aan hun. Zij moeten geen moeite doen en ik ook niet

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 16 juli 2022 om 18:07.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2022, 18:16   #11
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Het belangrijkste vind ik dat ieder zich kan uitdrukken in zijn moedertaal. Als je gesprekspartner je dan begrijpt is er geen vuiltje aan de lucht. Meer moet dat niet zijn en dat is een vorm van respect.

Hier in het Brusselse heb ik paar Franstalige vrienden die Frans praten tegen mij en ik Nederlands tegen hun. Geen probleem dat werkt perfect. Zij begrijpen mij en ik aan hun. Zij moeten geen moeite doen en ik ook niet
Maar voor een minister mag het imo "iets meer" zijn.
__________________






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2022, 18:28   #12
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Het belangrijkste vind ik dat ieder zich kan uitdrukken in zijn moedertaal. Als je gesprekspartner je dan begrijpt is er geen vuiltje aan de lucht. Meer moet dat niet zijn en dat is een vorm van respect.

Hier in het Brusselse heb ik paar Franstalige vrienden die Frans praten tegen mij en ik Nederlands tegen hun. Geen probleem dat werkt perfect. Zij begrijpen mij en ik aan hun. Zij moeten geen moeite doen en ik ook niet
Denk je dat ze onze nieuwe minister van Buitenlandse Zaken in Nederland gaan begrijpen, als daar haar uitleg in het Frans gaat doen.

Dat gebrekkig Nederlands van haar zal economische gevolgen hebben voor Vlaanderen,daar Nederland één van onze meest belangrijke handelspartners is.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2022, 18:34   #13
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Maar voor een minister mag het imo "iets meer" zijn.
Inderdaad ,elke Vlaamse federale minister moet Frans spreken of hij komt er niet in.

Voorde Waalse ministers wordt de lat lager gelegd.
Nederlands begrijpen is daar reeds ruimschoots voldoende om de job te krijgen volgens de Belgicisten.

Waarom toch nog steeds die twee maten en twee gewichten steeds in het voordeel van de Walen ?
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2022, 18:55   #14
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Denk je dat ze onze nieuwe minister van Buitenlandse Zaken in Nederland gaan begrijpen, als daar haar uitleg in het Frans gaat doen.

Dat gebrekkig Nederlands van haar zal economische gevolgen hebben voor Vlaanderen,daar Nederland één van onze meest belangrijke handelspartners is.
Denk je nu echt dat je als prominent in het buitenland alle talen moet kennen ?
Tijdens debatten, besprekingen, onderhandelingen bestaan er tolken.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2022, 18:59   #15
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Het belangrijkste vind ik dat ieder zich kan uitdrukken in zijn moedertaal. Als je gesprekspartner je dan begrijpt is er geen vuiltje aan de lucht. Meer moet dat niet zijn en dat is een vorm van respect.

Hier in het Brusselse heb ik paar Franstalige vrienden die Frans praten tegen mij en ik Nederlands tegen hun. Geen probleem dat werkt perfect. Zij begrijpen mij en ik aan hun. Zij moeten geen moeite doen en ik ook niet
Volledig mee eens, en zo zou het moeten zijn, volgens mij toch.
Ik zie wel een subtiel verschil tussen vrienden en dienstverleners als het om taalgebruik gaat.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2022, 19:03   #16
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.980
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Volledig mee eens, en zo zou het moeten zijn, volgens mij toch.
Ik zie wel een subtiel verschil tussen vrienden en dienstverleners als het om taalgebruik gaat.
r

Daar zit de knoop.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2022, 19:09   #17
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
De draad was eerst per ongeluk op buitenland terecht gekomen.
Meer moet je daar niet achter zoeken.

En door mensen als Bouchez ,die federale politiek willen bedrijven zonder Nederlands te spreken ,is Wallo-Brux steeds meer en meer buitenland voor de Vlamingen geworden.
Dus die vergissing was niet geheel een vergissing maar een voorafspiegeling van de toekomst.
Het lijkt me eerder op een fixatie op alles wat niet N-VA of VB is.
Meer moet je daar niet achter zoeken.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 16 juli 2022 om 19:09.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2022, 19:11   #18
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Denk je dat ze onze nieuwe minister van Buitenlandse Zaken in Nederland gaan begrijpen, als daar haar uitleg in het Frans gaat doen.

Dat gebrekkig Nederlands van haar zal economische gevolgen hebben voor Vlaanderen,daar Nederland één van onze meest belangrijke handelspartners is.
Is het ons probleem dat de Nederlandse minister van buitenlandse zaken totaal Frans-onkundig is ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2022, 19:12   #19
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.980
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Is het ons probleem dat de Nederlandse minister van buitenlandse zaken totaal Frans-onkundig is ?
Ons probleem komt er in '24: het confederalisme doordrukken.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2022, 19:15   #20
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Ons probleem komt er in '24: het confederalisme doordrukken.
Daar gaat veel volk komen naar kijken.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be