Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 september 2012, 14:04   #1
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard Lessen Frans vanaf het derde leerjaar

De kennis Frans van de hogeschoolstudenten is tegenwoordig benedenmaats. Zo lees ik het vandaag in de krant De Standaard.

De minister van onderwijs opteert voor lessen Frans vanaf het derde leerjaar. Momenteel is dit het vijfde leerjaar.

Ik heb daar mijn bedenkingen bij. De leerkrachten werden nooit opgeleid om een goede kennis van het Frans te hebben.

Toen mijn kinderen in het vijfde leerjaar zaten corrigeerde ik de fouten van de verbeteringen van de taken Frans.

Mijn vraag is dus of het wel zinvol is om vroeger te starten met lessen Frans. En, is het niet zinvoller om leerkrachten beter op te leiden.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 14:18   #2
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Vrije keuze tussen Frans en Engels aub als tweede taal vanaf het vijfde.

Laatst gewijzigd door eno2 : 20 september 2012 om 14:18.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 14:30   #3
Liederik
Staatssecretaris
 
Liederik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2011
Berichten: 2.565
Standaard

Hoe jonger de leerling, hoe rapper ze ermee weg zijn.

Basislessen vanaf het derde zullen zeker geen kwaad kunnen. Het niveau ervan kan aangepast worden aan zowel de leerlingen als de competentie van de leerkrachten. Maar de 'feel' van een taal krijgen kan zeker vanaf dan.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 14:34   #4
SDG
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 27 september 2010
Berichten: 8.654
Standaard

Zolang het Frans enkel op school onderricht wordt en men die taal verder in zijn vrije tijd zo goed als niet gebruikt, mag men nog zo vroeg beginnen met Frans aan te leren als men wil, het niveau van de kennis van de taal zal altijd benedenmaats blijven. Verloren moeite dus. De enige manier om ervoor te zorgen dat de kennis van het Frans van de Vlaamse jeugd effectief omhoog gaat, is ervoor te zorgen dat ze ook buiten de school meer met Franstalige cultuur in contact komen. Maar hoeveel Vlaamse jongeren lezen nog uit eigen beweging Franstalige boeken of tijdschriften, luisteren naar de Franstalige radio, kijken naar de Franstalige tv of film? De vraag stellen is ze beantwoorden.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 14:40   #5
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Nergens voor nodig.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 14:51   #6
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Ik denk dat het vooral een attitude/achtergrondprobleem is.

Zelf kreeg ik Frans vanaf het vijfde primair, en ik liep in het zesde secundair buiten met enkel wat basiskennis en grammatica waar je uiteindelijk niet al te veel mee bent. Maar ik had wel Ionesco en Camus gelezen... (*kuch*)

Daarentegen werk ik nu het vierde jaar in een grotendeels Franstalige omgeving en verloopt het merendeel van mijn dagdagelijks contact vlot in het Frans.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 20 september 2012 om 14:51.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 15:00   #7
SDG
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 27 september 2010
Berichten: 8.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik denk dat het vooral een attitude/achtergrondprobleem is.

Zelf kreeg ik Frans vanaf het vijfde primair, en ik liep in het zesde secundair buiten met enkel wat basiskennis en grammatica waar je uiteindelijk niet al te veel mee bent. Maar ik had wel Ionesco en Camus gelezen... (*kuch*)

Daarentegen werk ik nu het vierde jaar in een grotendeels Franstalige omgeving en verloopt het merendeel van mijn dagdagelijks contact vlot in het Frans.
Precies, je bewijst nu net wat ik hierboven schreef: je kennis van het Frans is erop vooruitgegaan omdat die taal je effectief interesseerde en jezelf er bewust wilde in verdiepen. En omdat je ze niet zag als een verplicht vak op school waar je louter voldoende voor studeerde 'om erdoor te zijn', om vervolgens MTV op te zetten.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 15:03   #8
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Precies, je bewijst nu net wat ik hierboven schreef: je kennis van het Frans is erop vooruitgegaan omdat die taal je effectief interesseerde en jezelf er bewust wilde in verdiepen. En omdat je ze niet zag als een verplicht vak op school waar je louter voldoende voor studeerde 'om erdoor te zijn', om vervolgens MTV op te zetten.
Meer zelfs, ik studeerde er quasi niet voor, en ben mijn kennis pas beginnen opschroeven op het moment dat het professioneel noodzakelijk was.

Centjes werken bij mij net iets stimulerender.

Desalniettemin blijf ik Ionesco en Camus ongelofelijk boeiend vinden.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 20 september 2012 om 15:03.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 15:08   #9
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Ik heb sinds het vijfde Frans gehad, gedurende heel mijn middelbaar (4u per week) en tot op het tweede jaar unief. Toch is mijn beheersing van het Frans zeer beperkt en kan ik nauwelijks een deftig gesprek voeren.
De talen Nederlands, Engels en Duits beheers ik dan weer bovengemiddeld.
Romaanse talen liggen mij nu eenmaal niet, en dat is helemaal geen schande.
We moeten dringend af van het verplicht Frans op Vlaamse scholen. De kans dat een Vlaming Frans nodig heeft in zijn werk later is immers nihil, wat men ook beweert.
Het geringe praktische nut voert ons naadloos tot de beschouwing van wat dat verplicht Frans op school dan wel is: een instrument voor de verlatijnsing van België.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 20 september 2012 om 15:14.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 15:10   #10
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Ik heb sinds het vijfde Frans gehad, gedurende heel mijn middelbaar (4u per week) en tot op de tweede jaar unief. Toch is mijn beheersing van het Frans zeer beperkt en kan ik nauwelijks een deftig gesprek voeren.
De talen Nederlands, Engels en Duits beheers ik dan weer bovengemiddeld.
Romaanse talen liggen mij nu eenmaal niet, en dat is helemaal geen schande.
We moeten dringend af van het verplicht Frans op Vlaamse scholen. De kans dat een Vlaming Frans nodig heeft in zijn werk later is immers nihil, wat men ook beweert.
Het geringe praktische nut voert ons naadloos tot de beschouwing van wat dat verplicht Frans op school dan wel is: een instrument voor de verlatijnsing van België.
Hoezo, "nihil"?
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 15:11   #11
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Hoezo, "nihil"?
Ok, 'zeer klein'.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 15:11   #12
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Precies, je bewijst nu net wat ik hierboven schreef: je kennis van het Frans is erop vooruitgegaan omdat die taal je effectief interesseerde en jezelf er bewust wilde in verdiepen. En omdat je ze niet zag als een verplicht vak op school waar je louter voldoende voor studeerde 'om erdoor te zijn', om vervolgens MTV op te zetten.
De school legt wel degelijk "de basis" - zonder die basis komt er later na een "onderdompeling" in de taal niets van terecht.

Ikzelf was tweetalig opgevoed (één maand op de 12 van een jaar was ik in een duitstalig milieu) ; in de school (frans vanaf het 3de llerjaar) waren mijn prestaties bijna erbarmelijk of nauwelijks voldoende (tot het retorica jaar).
Maar de praktijk van het beroepsleven deed me gedurende min of meer lange periodes ofwel voortdurend engels of voortdurend frans praten...
Zonder de basis hiervoor die in het middelbaar onderwijs gelegd was zou ik dat nooit gekund hebben.

Nu puur wetenschappelijk gezien zou het aanleren op een zeer jeugdige leeftijd van het Esperanto zijn nut hebben ivm de ontwikkeling van de algemene taalvaardigheid. In deze tijden waarin de wereld alsmaar kleiner wordt - weten de kinderen op zeer jonge leeftijd dat hun maatschappij veeltalig is ! Hen hierbij een gemakkelijk te leren taal aanreiken zal niet alleen hun interesse wekken maar het aanleren van talen in het algemeen makkelijker en interessanter maken.
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 15:19   #13
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Ok, 'zeer klein'.
"Zeer klein"? Hoeveel mensen werken er in Brussel en hebben vaak Frans nodig? Hoeveel in sectoren als transport en toerisme? Hoeveel wonen er in grensgemeenten en zijn bijvoorbeeld als zelfstandige toch aangewezen op zekere kennis van het Frans om cliënteel simpelweg van dienst te zijn?

Soit, het aantal doet er niet meteen toe. Ik begrijp gewoon niet goed waarom je een a priori zou stellen tegenover een bepaalde taal gewoon omdat-ie "Romaans" is, minder belangrijk dan het Engels, &c. De instelling moet toch zijn, denk ik dan, om kinderen enigszins uit te dagen (dat is goed voor hun ontwikkeling) en nieuwe dingen bij te leren. Van een tienjarige zul je niet verwachten dat-ie vlot Frans spreekt, maar het aanleren van wat basiskennis Frans (een totaal vreemde taal voor 75-90% van de tienjarige Vlamingen) zorgt voor het verbeteren van de "opslorpmogelijkheden" van dat kind.

Ik heb twaalf jaar wiskunde gekregen op school, en met 95% van die kennis doe ik nu niets. Nochtans zal niemand ijveren om wiskunde af te schaffen --- er zit een elementair aspect in, maar ook een ontwikkelingsaspect. Oh ja, en die occasionele ingenieur-in-spé. Net zo vind ik het onlogisch om het pakket "talen" volledig af te stemmen op wat nuttig en/of dicht bij ons ligt.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 15:22   #14
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Meer zelfs, ik studeerde er quasi niet voor, en ben mijn kennis pas beginnen opschroeven op het moment dat het professioneel noodzakelijk was.

Centjes werken bij mij net iets stimulerender.

Desalniettemin blijf ik Ionesco en Camus ongelofelijk boeiend vinden.
Camus
Ionesco =>>>ik zal maar zwijgen, rinoceros

Laatst gewijzigd door eno2 : 20 september 2012 om 15:23.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 15:28   #15
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
"Zeer klein"? Hoeveel mensen werken er in Brussel en hebben vaak Frans nodig? Hoeveel in sectoren als transport en toerisme? Hoeveel wonen er in grensgemeenten en zijn bijvoorbeeld als zelfstandige toch aangewezen op zekere kennis van het Frans om cliënteel simpelweg van dienst te zijn?

Soit, het aantal doet er niet meteen toe. Ik begrijp gewoon niet goed waarom je een a priori zou stellen tegenover een bepaalde taal gewoon omdat-ie "Romaans" is, minder belangrijk dan het Engels, &c. De instelling moet toch zijn, denk ik dan, om kinderen enigszins uit te dagen (dat is goed voor hun ontwikkeling) en nieuwe dingen bij te leren. Van een tienjarige zul je niet verwachten dat-ie vlot Frans spreekt, maar het aanleren van wat basiskennis Frans (een totaal vreemde taal voor 75-90% van de tienjarige Vlamingen) zorgt voor het verbeteren van de "opslorpmogelijkheden" van dat kind.


Mijn frans had ik nodig in Algerije... zoals vele mensen in hun toekomstige carrière (zelfs de huidige franskiljonhaters) mogelijk in een land zullen terecht komen waar de kennis van het Frans een must zou kunnen zijn

Ik heb twaalf jaar wiskunde gekregen op school, en met 95% van die kennis doe ik nu niets. Nochtans zal niemand ijveren om wiskunde af te schaffen --- er zit een elementair aspect in, maar ook een ontwikkelingsaspect. Oh ja, en die occasionele ingenieur-in-spé. Net zo vind ik het onlogisch om het pakket "talen" volledig af te stemmen op wat nuttig en/of dicht bij ons ligt.
Mijn frans had ik nodig in Algerije... zoals vele mensen in hun toekomstige carrière (zelfs de huidige franskiljonhaters) mogelijk in een land zullen terecht komen waar de kennis van het Frans een must zou kunnen zijn...
Kijk gerust eens naar de wereldbol en zie in hoeveel landen de taal van Molière nog noodzaak is...
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 15:31   #16
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

De meeste studenten leerkrachtenopleiding lager onderwijs die ik ken kunnen amper een woord Frans.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 15:32   #17
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
De meeste studenten leerkrachtenopleiding lager onderwijs die ik ken kunnen amper een woord Frans.
Het hoeft dan ook weinig uitleg dat daar niet altijd de grootste lichten in zitten.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 20 september 2012 om 15:32.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 15:35   #18
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Het hoeft dan ook weinig uitleg dat daar niet altijd de grootste lichten in zitten.
En grotere lichten zullen liever opteren voor andere (leerkrachten)opleiding, en ondertussen zakt het niveau van het basisonderwijs nog sneller dan het middelbaar.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 15:41   #19
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
En grotere lichten zullen liever opteren voor andere (leerkrachten)opleiding, en ondertussen zakt het niveau van het basisonderwijs nog sneller dan het middelbaar.
Volledig akkoord.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 15:44   #20
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
"Zeer klein"? Hoeveel mensen werken er in Brussel en hebben vaak Frans nodig?
In de 'tweetalige stad' Brussel is het momenteel voldoende enkel om Frans te kennen en grijpt de verfransing wild om zich heen.
Een leuk gevolg van het verplichte Frans in het Vlaams onderwijs.
Waarom zou een Franstalige Nederlands willen kunnen als toch elke Vlaming verplicht is om Frans te leren?
Zeer nuttig instrument voor de verfransing dus, dat verplichte Frans op school.

Het aantal Vlamingen dat in het toerisme werkt, of in Brussel of in grensgemeenten is nog steeds een klein percentage.
In Vlaamse gemeenten hoort men bovendien Nederlands te spreken, ook als die aan de grens liggen.


Citaat:
Soit, het aantal doet er niet meteen toe. Ik begrijp gewoon niet goed waarom je een a priori zou stellen tegenover een bepaalde taal gewoon omdat-ie "Romaans" is, minder belangrijk dan het Engels, &c. De instelling moet toch zijn, denk ik dan, om kinderen enigszins uit te dagen (dat is goed voor hun ontwikkeling) en nieuwe dingen bij te leren. Van een tienjarige zul je niet verwachten dat-ie vlot Frans spreekt, maar het aanleren van wat basiskennis Frans (een totaal vreemde taal voor 75-90% van de tienjarige Vlamingen) zorgt voor het verbeteren van de "opslorpmogelijkheden" van dat kind.u

Ik heb twaalf jaar wiskunde gekregen op school, en met 95% van die kennis doe ik nu niets. Nochtans zal niemand ijveren om wiskunde af te schaffen --- er zit een elementair aspect in, maar ook een ontwikkelingsaspect. Oh ja, en die occasionele ingenieur-in-spé. Net zo vind ik het onlogisch om het pakket "talen" volledig af te stemmen op wat nuttig en/of dicht bij ons ligt.
Wie graag Frans wil leren moet daartoe de mogelijkheid hebben.
Ik ben niet voor het afschaffen van het Frans, maar voor het afschaffen van het verplicht Frans. Frans zou dus een keuzevak moeten worden.
Maar dan zou de ware 'liefde' van de Vlaamse studenten voor het Frans wel eens pijnlijk duidelijke kunnen worden, niet?
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be