Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 april 2010, 19:26   #9801
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U zegt zomaar wat. Ik heb niets van dien aard geïntroduceerd. De uidrukking 'jij-bakken' is weer zo iets typisch noord-nederlands. Wij gebruiken dit quasi nooit.
Wat introduceert u dan wel, als ik vragen mag?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2010, 19:32   #9802
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard Quasi

Is quasi correct gebruikt in de zin Op dit ogenblik is de toestand op de Brusselse ring weer quasi normaal?

Nee, in de standaardtaal betekent quasi 'schijnbaar, zogenaamd, als het ware' en niet 'bijna, nagenoeg'.

Quasi wordt in de standaardtaal in het hele taalgebied gebruikt als bijwoord in de betekenis 'schijnbaar, zogenaamd, als het ware'.

(1) Quasi geïnteresseerd luisterde hij naar wat ik te zeggen had. ('schijnbaar')

(2) Hij kwam quasi wat vragen over de tuin, maar eigenlijk wilde hij weten of we bezoek hadden. ('zogenaamd') (minder gebruikelijk)

In combinatie met een bijvoeglijk naamwoord of een zelfstandig naamwoord fungeert quasi gewoonlijk als voorvoegsel (of: eerste deel van een samenstelling).

(3) In een quasiwetenschappelijk betoog probeerde de spreker vervolgens de voordelen van het product duidelijk te maken. ('schijnbaar', 'niet-echt', 'pseudo')

(4) Dat woord is geen echt dialect, maar quasidialect. ('onecht')

Als juridische en fiscale termen komen bijvoorbeeld voor: quasi-contract, quasi-misdrijf, quasi-rente (quasi- betekent hier 'in schijn', 'naar de vorm'). De Woordenlijst vermeldt onder meer de bijvoeglijke naamwoorden quasiauthentiek, quasi-intellectueel, quasinonchalant en quasionschuldig. In de genoemde betekenissen behoort het gebruik van quasi tot de standaardtaal.

In België wordt quasi daarnaast regelmatig gebruikt als bijwoord in de betekenis 'bijna, nagenoeg, zo goed als', net als in het Frans en het Italiaans. Het is er echter geen standaardtaal.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2010, 20:08   #9803
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Is quasi correct gebruikt in de zin Op dit ogenblik is de toestand op de Brusselse ring weer quasi normaal?

Nee, in de standaardtaal betekent quasi 'schijnbaar, zogenaamd, als het ware' en niet 'bijna, nagenoeg'.

Quasi wordt in de standaardtaal in het hele taalgebied gebruikt als bijwoord in de betekenis 'schijnbaar, zogenaamd, als het ware'.

(1) Quasi geïnteresseerd luisterde hij naar wat ik te zeggen had. ('schijnbaar')

(2) Hij kwam quasi wat vragen over de tuin, maar eigenlijk wilde hij weten of we bezoek hadden. ('zogenaamd') (minder gebruikelijk)

In combinatie met een bijvoeglijk naamwoord of een zelfstandig naamwoord fungeert quasi gewoonlijk als voorvoegsel (of: eerste deel van een samenstelling).

(3) In een quasiwetenschappelijk betoog probeerde de spreker vervolgens de voordelen van het product duidelijk te maken. ('schijnbaar', 'niet-echt', 'pseudo')

(4) Dat woord is geen echt dialect, maar quasidialect. ('onecht')

Als juridische en fiscale termen komen bijvoorbeeld voor: quasi-contract, quasi-misdrijf, quasi-rente (quasi- betekent hier 'in schijn', 'naar de vorm'). De Woordenlijst vermeldt onder meer de bijvoeglijke naamwoorden quasiauthentiek, quasi-intellectueel, quasinonchalant en quasionschuldig. In de genoemde betekenissen behoort het gebruik van quasi tot de standaardtaal.

In België wordt quasi daarnaast regelmatig gebruikt als bijwoord in de betekenis 'bijna, nagenoeg, zo goed als', net als in het Frans en het Italiaans. Het is er echter geen standaardtaal.
U moet daar zo geen betoog van maken, maar kijken naar de context.

'Quasi' heeft in mijn antwoord de betekenis (en is synoniem van) 'als het ware' 'vrijwel', 'zo goed als'. Standaardtaal of niet.

1. als het ware
'quasi, 'vrijwel', 'zogenaamd'.

Laatst gewijzigd door system : 15 april 2010 om 20:09.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2010, 20:10   #9804
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U moet daar zo geen betoog van maken, maar kijken naar de context.

'Quasi' heeft in mijn antwoord de betekenis (en is synoniem van) 'als het ware' 'vrijwel', 'zo goed als'.

1. als het ware
'quasi, 'vrijwel', 'zogenaamd'.
ik denk wel dat Ernst jou begreep hoor system.
jij begrijpt hem niet, daarentegen de meesten van dit forum begrepen Ernst wel.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 08:42   #9805
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U moet daar zo geen betoog van maken, maar kijken naar de context.

'Quasi' heeft in mijn antwoord de betekenis (en is synoniem van) 'als het ware' 'vrijwel', 'zo goed als'. Standaardtaal of niet.

1. als het ware
'quasi, 'vrijwel', 'zogenaamd'.
Ondanks mijn dienstbetoon stuit ik andermaal op onbegrip.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 08:42   #9806
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
ik denk wel dat Ernst jou begreep hoor system.
jij begrijpt hem niet, daarentegen de meesten van dit forum begrepen Ernst wel.
Dat deed ik inderdaad.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 08:59   #9807
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
ik denk wel dat Ernst jou begreep hoor system.
jij begrijpt hem niet,
daarentegen de meesten van dit forum begrepen Ernst wel.
Is normaal. Ernst is een Hollander.

Logisch, dat zijn ook Hollanders.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 16 april 2010 om 09:00.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 09:17   #9808
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Is normaal. Ernst is een Hollander.

Logisch, dat zijn ook Hollanders.
Ernst is geen Hollander. Hoe vaak moet ik dát nog vertellen?

Begrip heeft doorgaans weinig of zelfs niets met nationaliteit te maken, maar alles met intelligentie.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 11:14   #9809
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Ernst is geen Hollander. Hoe vaak moet ik dát nog vertellen?

Begrip heeft doorgaans weinig of zelfs niets met nationaliteit te maken, maar alles met intelligentie.
U kunt dit wel allemaal zo beweren, maar in mijn ogen bent u dit zeker, hoe u zich ook probeert te draaien en te keren.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 11:49   #9810
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.876
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U kunt dit wel allemaal zo beweren, maar in mijn ogen bent u dit zeker, hoe u zich ook probeert te draaien en te keren.
Zijn we weer hier aangeland? Welk label iemand anders iemand opplakt, hoeft natuurlijk niet overeen te komen met hoe iemand zichzelf ziet. Kortom een nogal zinloze discussie, wanneer Ernst zichzelf een Nederlander noemt, dan is hij een Nederlander en geen Hollander; maar als u bewust stug wil volharden en hem een Hollander blijft noemen, dan zegt dat meer over u.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 11:51   #9811
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Zijn we weer hier aangeland? Welk label iemand anders iemand opplakt, hoeft natuurlijk niet overeen te komen met hoe iemand zichzelf ziet. Kortom een nogal zinloze discussie, wanneer Ernst zichzelf een Nederlander noemt, dan is hij een Nederlander en geen Hollander; maar als u bewust stug wil volharden en hem een Hollander blijft noemen, dan zegt dat meer over u.
Een 'Hollander' in Limburg betekent hetzelfde als 'Nederlander'. En dat is niet alleen zo in Limburg, dat is zo in Spanje, in Portugal, in Indonesië en noem maar op. Zelfs de Duitsers spreken over Holländer. En wij leven nu eenmaal kort bij de Duitse grens.

Laatst gewijzigd door system : 16 april 2010 om 11:55.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 12:01   #9812
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Een 'Hollander' in Limburg betekent hetzelfde als 'Nederlander'. En dat is niet alleen zo in Limburg, dat is zo in Spanje, in Portugal, in Indonesië en noem maar op. Zelfs de Duitsers spreken over Holländer. En wij leven nu eenmaal kort bij de Duitse grens.
System, we hebben hier echt geen tijd voor dit soort futiele discussies van het niveau "als ik van de kerktoren spring, doe jij dat dan ook".

Of moet deze draad uittentreuren hiermee gerekt worden?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 12:15   #9813
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
System, we hebben hier echt geen tijd voor dit soort futiele discussies van het niveau "als ik van de kerktoren spring, doe jij dat dan ook".

Of moet deze draad uittentreuren hiermee gerekt worden?
Ik zie geen tegenstelling tussen 'Hollander' en 'Nederlander'. Holland voor mij is Nederland. Zo ben ik opgevoed en velen met mij. Historisch trouwens was Holland ook eigenlijk Nederland, want de andere provincies hadden niet veel te vertellen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 12:19   #9814
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.876
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik zie geen tegenstelling tussen 'Hollander' en 'Nederlander'. Holland voor mij is Nederland. Zo ben ik opgevoed en velen met mij. Historisch trouwens was Holland ook eigenlijk Nederland, want de andere provincies hadden niet veel te vertellen.
Moet u nu echt weer alles af gaan draaien? Holland is hooguit een pars pro toto voor Nederland, maar zeker voor Nederlanders buiten (het eigenlijke) Holland is het niet hetzelfde.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 16 april 2010 om 12:20.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 12:27   #9815
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik zie geen tegenstelling tussen 'Hollander' en 'Nederlander'. Holland voor mij is Nederland. Zo ben ik opgevoed en velen met mij. Historisch trouwens was Holland ook eigenlijk Nederland, want de andere provincies hadden niet veel te vertellen.
Er zijn ook geen tegenstellingen tussen 'Holland' en 'Nederland'. Noord- en Zuid-Holland voelen zich thuis in de Nederlanden en dat blijft ook zo.

U bent zo opgevoed. Wel, daaruit blijkt dus uw subjectieve beïnvloeding, want feitelijk is dat dus niet zo.

Het mag misschien zo zijn dat het economische zwaartepunt in (de Randstad) Holland ligt en dat de overige landsdelen iets minder in de melk te brokkelen hebben, in mijn paspoort staat niettemin dat ik inwoner ben van het Koninkrijk der Nederlanden, officieus: Nederland.

Dat men in het Portugees (Olanda), in het Indonesisch (Belanda) en in het Japans (Oranda) kennelijk over 'Holland' spreekt, doet niets aan dit feit af.

Uiteindelijk spreekt u dus ook Bahasa Belanda ('Hollandse taal').
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 16 april 2010 om 12:29.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 12:31   #9816
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Er zijn ook geen tegenstellingen tussen 'Holland' en 'Nederland'. Noord- en Zuid-Holland voelen zich thuis in de Nederlanden en dat blijft ook zo.

U bent zo opgevoed. Wel, daaruit blijkt dus uw subjectieve beïnvloeding, want feitelijk is dat dus niet zo.

Het mag misschien zo zijn dat het economische zwaartepunt in (de Randstad) Holland ligt en dat de overige landsdelen iets minder in de melk te brokkelen hebben, in mijn paspoort staat niettemin dat ik inwoner ben van het Koninkrijk der Nederlanden, officieus: Nederland.

Dat men in het Portugees (Olanda), in het Indonesisch (Belanda) en in het Japans (Oranda) kennelijk over 'Holland' spreekt, doet niets aan dit feit af.

Uiteindelijk spreekt u dus ook Bahasa Belanda ('Hollandse taal').
Ik spreek Vlaams.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 12:32   #9817
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.876
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik spreek Vlaams.
En hoe vertaal je dat in het Indonesisch?
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 12:33   #9818
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Dick Advocaat heeft de stelling nog eens mooi duidelijk gemaakt. Dat kan toch enkel een Nederlander doen. Bedankt Dick!

azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 12:34   #9819
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik spreek Vlaams.


U hebt nochtans laten blijken dat u over enige kennis van de Indonesische taal beschikt. Hoe omschrijft u voor een gemiddelde Indonesiër - zonder meewarig aangekeken te worden, laat dat duidelijk zijn - welke taal u thuis spreekt?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 12:35   #9820
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
En hoe vertaal je dat in het Indonesisch?
Dat weet ik niet.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be