Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2014
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014

 
 
Discussietools
Oud 22 juli 2014, 11:54   #1
vlaams realist
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 augustus 2012
Berichten: 4.871
Standaard Wat is dat? De Franse gemeenschap?

Ik meng me zelden in politieke discussies over onze staat. Ik geraak er niet goed aan uit. En ik verloor interesse. Zoals 90 percent van de bevolking. Ik lees hier wel mee in de kleuterklas-ruzies van anderen.
Ik dacht de Belgische structuur begrepen te hebben, maar nu geraak ik weer in de war. Ik had begrepen: 1 Vlaamse regering.
1 Waalse regering.
1 Brusselse regering.
1 Duitstalige regering.
Met daar boven 1 Federale regering.

Wat lees ik nu? er zijn er nog.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2039246

Wat voor een beest is dat? Bestaat er dan ook een Vlaamse en Duitse tegenhanger? Blijkbaar zijn er ook mensen bezig met een Brussels grootstedelijk gewest. Van Zemst tot walibi. Wie werkt daaraan? Wie betaald die? Als dit een te moeilijke vraag is, kan je me steeds doen zwijgen door me een postje aan te bieden. Minister van maritieme landbouw van de Duitse gemeenschap lijkt me wel iets. Ik zal mijn taalachterstand proberen weg te werken. Alles get gut.
vlaams realist is offline  
Oud 22 juli 2014, 12:03   #2
proxy2222
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 6 mei 2004
Berichten: 319
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Ik meng me zelden in politieke discussies over onze staat. Ik geraak er niet goed aan uit. En ik verloor interesse. Zoals 90 percent van de bevolking. Ik lees hier wel mee in de kleuterklas-ruzies van anderen.
Ik dacht de Belgische structuur begrepen te hebben, maar nu geraak ik weer in de war. Ik had begrepen: 1 Vlaamse regering.
1 Waalse regering.
1 Brusselse regering.
1 Duitstalige regering.
Met daar boven 1 Federale regering.

Wat lees ik nu? er zijn er nog.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2039246

Wat voor een beest is dat? Bestaat er dan ook een Vlaamse en Duitse tegenhanger? Blijkbaar zijn er ook mensen bezig met een Brussels grootstedelijk gewest. Van Zemst tot walibi. Wie werkt daaraan? Wie betaald die? Als dit een te moeilijke vraag is, kan je me steeds doen zwijgen door me een postje aan te bieden. Minister van maritieme landbouw van de Duitse gemeenschap lijkt me wel iets. Ik zal mijn taalachterstand proberen weg te werken. Alles get gut.
Lees: http://www.vlaanderen.be/nl/overheid...en-en-gewesten
proxy2222 is offline  
Oud 22 juli 2014, 12:06   #3
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Ik meng me zelden in politieke discussies over onze staat. Ik geraak er niet goed aan uit. En ik verloor interesse. Zoals 90 percent van de bevolking. Ik lees hier wel mee in de kleuterklas-ruzies van anderen.
Ik dacht de Belgische structuur begrepen te hebben, maar nu geraak ik weer in de war. Ik had begrepen: 1 Vlaamse regering.
1 Waalse regering.
1 Brusselse regering.
1 Duitstalige regering.


Wat lees ik nu? er zijn er nog.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2039246
Mijn god, wat komt dat doen op een politiek forum?
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"

Laatst gewijzigd door Zeus : 22 juli 2014 om 12:06.
Zeus is offline  
Oud 22 juli 2014, 12:09   #4
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Delta Bekijk bericht
Ik denk dat het zo ineen zit :

1. Je hebt de Federale Regering.
2. Een Vlaamse Regering.
3. Een Waalse regering.
4. Een regering van de Franse Gemeenschap (= is voor alle franstaligen in het land of ze nu in BXL, Wallonie of Vlaanderen wonen).
PS : de Vlaamse Gemeenschap heeft geen eigen Regering, die is inbegrepen in de Vlaamse Regering
5. Een regering voor Brussel Hoofstedelijk Gewest
6. Een Duitse Regering
4. Een regering van de Franse Gemeenschap (= is voor alle franstaligen in het land of ze nu in BXL, Wallonie of Vlaanderen wonen).

Sinds wanneer hebben de franstalige regeringsrechten in Vlaanderen? Is dat misschien de franstalige sollidariteit met de Vlamingen die onbetrouwbaar zijn en/of dringen ze zichzelf anti-democratisch overal op want la Belgique behoort hen toe?
Of geeft u daarmee aan dat de Vlaamse gemeenschap ook voor de Vlamingen in Wallonie is en dan ook hoogdringend inzagerecht in de Waalse regering moet hebben om de Vlamingen in Wallonie te verdedigen en hun persoonlijke belangen en interessen te kunnen verdedigen?

Laatst gewijzigd door marie daenen : 22 juli 2014 om 12:12.
marie daenen is offline  
Oud 22 juli 2014, 12:18   #5
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elia Bekijk bericht
Zou je jezelf niet afvragen in wat een land we leven. We worden als Vlaming kapot belast om onzinnige half communistische deelregeringen in stand te houden.
Ik vind het een schande dat mensen zoals jij dat nog niet eens beseffen. Politiek is nog iets anders dan met een drie kleuren vlaggentje te staan wapperen en weten dat de Rode Duivels goed gepresteerd hebben.

Hoeveel mensen zouden dit allemaal beseffen?
Wat heeft dit te maken met politieke stromingen? Dit topic getuigt van het feit dat de meesten niet eens de moeite doen om de staatsstructuur van hun land te begrijpen. Bovendien geeft het ook nog eens het falen aan van het Vlaamse onderwijs in deze materie, maar dat is een andere discussie.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline  
Oud 22 juli 2014, 12:29   #6
eniotna
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 20 mei 2004
Locatie: België
Berichten: 611
Standaard

België kent twee verschillende soorten deelstaten: de Gewesten, bevoegd voor o.a. economie, mobiliteit, energie en landbouw (materies die te maken hebben met het territorium) en Gemeenschappen, bevoegd voor o.a. cultuur, media, onderwijs en sport (bevoegdheden die te maken hebben met de mensen).

Er zijn drie Gewesten (het Vlaams Gewest, het Waals Gewest en het Brussels-Hoofdstedelijk Gewest) en drie Gemeenschappen (de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap en de Duitstalige Gemeenschap). Het Vlaams Gewest en de Vlaamse Gemeenschap zijn gefuseerd (de verkozenen uit Brussel stemmen niet op de voorstellen waarvoor het Gewest bevoegd is).

De Franse Gemeenschap is er voor de Franstaligen in Wallonië (zonder het Duitstalig Gemeenschap) en in Brussel. Ze hebben niets te zeggen over de Franstaligen in Vlaanderen (zoals ook de Vlaamse Gemeenschap niets te zeggen over de Vlamingen in Wallonië).
eniotna is offline  
Oud 22 juli 2014, 12:51   #7
vlaams realist
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 augustus 2012
Berichten: 4.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eniotna Bekijk bericht
België kent twee verschillende soorten deelstaten: de Gewesten, bevoegd voor o.a. economie, mobiliteit, energie en landbouw (materies die te maken hebben met het territorium) en Gemeenschappen, bevoegd voor o.a. cultuur, media, onderwijs en sport (bevoegdheden die te maken hebben met de mensen).

Er zijn drie Gewesten (het Vlaams Gewest, het Waals Gewest en het Brussels-Hoofdstedelijk Gewest) en drie Gemeenschappen (de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap en de Duitstalige Gemeenschap). Het Vlaams Gewest en de Vlaamse Gemeenschap zijn gefuseerd (de verkozenen uit Brussel stemmen niet op de voorstellen waarvoor het Gewest bevoegd is).

De Franse Gemeenschap is er voor de Franstaligen in Wallonië (zonder het Duitstalig Gemeenschap) en in Brussel. Ze hebben niets te zeggen over de Franstaligen in Vlaanderen (zoals ook de Vlaamse Gemeenschap niets te zeggen over de Vlamingen in Wallonië).
Dank voor de uitleg. Toch geraak ik nog altijd in de war. De Franstalige inwoners kunnen dus hun stem laten horen in de federeale ,én in hun gemeenschap. Dus is nu mn vraag; Wat is de Franse gemeenschap, en wie betaalt dat.
vlaams realist is offline  
Oud 22 juli 2014, 12:58   #8
vlaams realist
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 augustus 2012
Berichten: 4.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Wat heeft dit te maken met politieke stromingen? Dit topic getuigt van het feit dat de meesten niet eens de moeite doen om de staatsstructuur van hun land te begrijpen. Bovendien geeft het ook nog eens het falen aan van het Vlaamse onderwijs in deze materie, maar dat is een andere discussie.
Dit geeft aan dat 90 percent het kluwen van wetten en bevoegdheden niet meer kan begrijpen. Ik denk dat politieke mening vrij is. Ik denk ook dat veel mensen in dat onderwijs besmet zijn door de propaganda.
vlaams realist is offline  
Oud 22 juli 2014, 13:07   #9
vlaams realist
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 augustus 2012
Berichten: 4.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Mijn god, wat komt dat doen op een politiek forum?
Het is aangenaam als je als nieuwkomer opgevangen word door ervaren mensen die je warm en welkom doen voelen. Altijd bereid je te helpen als je vragen hebt. Als ik je nu wijsmaak dat ik een Rwandeese kindsoldaat ben? Ga je dan liever zijn?
vlaams realist is offline  
Oud 22 juli 2014, 14:15   #10
eniotna
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 20 mei 2004
Locatie: België
Berichten: 611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Dank voor de uitleg. Toch geraak ik nog altijd in de war. De Franstalige inwoners kunnen dus hun stem laten horen in de federeale ,én in hun gemeenschap. Dus is nu mn vraag; Wat is de Franse gemeenschap, en wie betaalt dat.
De regering van de Franse Gemeenschap is de tegenhanger van de Duitstalige regering en van een deel van de Vlaamse regering. In Vlaanderen hebben we bvb. de minister van Sport en de minster van Economie in éénzelfde Vlaamse regering. In Franstalig België bestaan er dus twee regeringen. De Waalse minister van Economie maakt deel uit van de Waalse regering, de minister van Sport maakt deel uit van de regering van de Franse Gemeenschap. Het moet opgemerkt worden dat voor de Gemeenschappelijke bevoegdheden er twee ministers zijn voor Brussel: één van de Vlaamse regering (voor de Nederlandstalige Brusselaars) en één van de Franse Gemeenschapsregering (voor de Franstalige Brusselaars).

De Franstaligen hebben dus niets meer dan de Vlamingen, maar ze hebben wel een iets ingewikkelder structuur. In Vlaanderen achtte men het eenvoudiger en zuiniger om de twee regeringen samen te voegen.

Hoe het wordt financierd weet ik niet goed. Ik denk dat het allemaal werd onderhandeld tijdens de verschillende staatshervormingen.
eniotna is offline  
Oud 22 juli 2014, 17:13   #11
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.874
Standaard

Deel van de verklaring is dat het verschil in aantal mensen en parlementsleden in het geval van Vlaanderen veel kleiner is waardoor het logisch is alles in één regering te doen. Je voert in onderwijs en cultuur etc ook een beleid tav de Vlamingen in Brussel, die al bij al niet zo talrijk zijn.

De Franse Gemeenschap staat voor 3 miljoen Walen + alle franstalige Brusselaars (of beter gezegd de Brusselaars die voor hun onderwijs etc zich op de Franse Gemeenschap richten, want het gaat uiteraard inmiddels ook om een grote groep anderstaligen).
dalibor is offline  
Oud 22 juli 2014, 17:20   #12
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.874
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Deel van de verklaring is dat het verschil in aantal mensen en parlementsleden in het geval van Vlaanderen veel kleiner is waardoor het logisch is alles in één regering te doen. Je voert in onderwijs en cultuur etc ook een beleid tav de Vlamingen in Brussel, die al bij al niet zo talrijk zijn.

De Franse Gemeenschap staat voor 3 miljoen Walen + alle franstalige Brusselaars (of beter gezegd de Brusselaars die voor hun onderwijs etc zich op de Franse Gemeenschap richten, want het gaat uiteraard inmiddels ook om een grote groep anderstaligen).

Qua financiering is er geen verschil. De gemeenschappen en gewesten bekostigen hun werking met de middelen die ze op basis van de financieringswet verwerven, ongeacht of ze dat nu bijeenleggen in één regering dan wel in meerdere. Dat verandert niets aan de lijst van respectievelijk gewestbevoegdheden (werk, milieu, economie, verkeer en infrastructuur, ...) en gemeenschapsbevoegdheden (onderwijs, welzijn, cultuur, sport, vorming, ...). En uiteraard is er wat gewestmateries betreft een Brussels gewest met eigen regering.
dalibor is offline  
Oud 22 juli 2014, 20:32   #13
vlaams realist
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 augustus 2012
Berichten: 4.871
Smile

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Deel van de verklaring is dat het verschil in aantal mensen en parlementsleden in het geval van Vlaanderen veel kleiner is waardoor het logisch is alles in één regering te doen. Je voert in onderwijs en cultuur etc ook een beleid tav de Vlamingen in Brussel, die al bij al niet zo talrijk zijn.

De Franse Gemeenschap staat voor 3 miljoen Walen + alle franstalige Brusselaars (of beter gezegd de Brusselaars die voor hun onderwijs etc zich op de Franse Gemeenschap richten, want het gaat uiteraard inmiddels ook om een grote groep anderstaligen).
Ha, dat verklaard dan de deelname en begeleiding van elke Waal die de 10 km onder het uur kan lopen. Beetje spijtig dat we daaraan geld geven. Mha ja, we sturen ook een debiel naar eurosong.
vlaams realist is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be