Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 april 2019, 13:05   #6861
graaf de bethune
Gouverneur
 
Geregistreerd: 13 juli 2011
Berichten: 1.257
Standaard

Dank u voor de tip Gwylan maar zonder link zal het ook wel lukken.De volgers op dit forum hebben al genoeg van je tussenkomsten gelezen
Ze zullen ook wel weten welk vlees we met u in de kuip hebben. Uw xenophobie mantra's zeggen genoeg..
.tot vervelens toe en bij gebrek aan steekhoudende tegenargumenteringen.En nu moet ik terug aan het werk voor de KGB, alwaar ik volgens u bepaalde taktieken uit het Sovjiettijdperk heb geleerd oa tegenstander gek verklaren...
graaf de bethune is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2019, 13:15   #6862
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door graaf de bethune Bekijk bericht
Dank u voor de tip Gwylan maar zonder link zal het ook wel lukken.De volgers op dit forum hebben al genoeg van je tussenkomsten gelezen
Ze zullen ook wel weten welk vlees we met u in de kuip hebben. Uw xenophobie mantra's zeggen genoeg..
.tot vervelens toe en bij gebrek aan steekhoudende tegenargumenteringen.En nu moet ik terug aan het werk voor de KGB, alwaar ik volgens u bepaalde taktieken uit het Sovjiettijdperk heb geleerd oa tegenstander gek verklaren...
Kortom, uw stelling was een klinkklare leugen. Waarvan akte.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2019, 13:23   #6863
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.687
Standaard

Gwylan verdedigt haar ding zoals de Witte zijn flamingant ding en zoals 1of2 anderen hun jong abusieflijke dingetjes.
Wa's jouw probleem, de bethune?
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2019, 22:51   #6864
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Gwylan verdedigt haar ding zoals de Witte zijn flamingant ding en zoals 1of2 anderen hun jong abusieflijke dingetjes.
Wa's jouw probleem, de bethune?

Tja, op een vrij toegankelijk internetforum wordt nu eenmaal zowat van alles voor de voeten gegooid, waarbij men zich kan afvragen of minstens een absoluut minimum aan opvoeding niet wettelijk verplicht zou moeten zijn.

Dit forum heeft mij in ieder geval geleerd dat de Brusselse Franstaligen bij wie ik tijdens mijn studententijd voor een stage verbleef toch deels gelijk hadden : sommige Belgische Vlamingen zoals bijvoorbeeld de forumdeelnemer aan wie u vraagt wat zijn probleem is beantwoorden wel degelijk volkomen aan het toen van hen geschetst bijzonder bedenkelijk beeld.

Zelfs al besef ik dat het om een kleine minderheid gaat, ik vind dat zeer stuitend, en bijzonder sneu voor de grote meerderheid Vlamingen wier imago door die minderheid bezoedeld wordt.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2019, 23:04   #6865
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.687
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Tja, op een vrij toegankelijk internetforum wordt nu eenmaal zowat van alles voor de voeten gegooid, waarbij men zich kan afvragen of minstens een absoluut minimum aan opvoeding niet wettelijk verplicht zou moeten zijn.

Dit forum heeft mij in ieder geval geleerd dat de Brusselse Franstaligen bij wie ik tijdens mijn studententijd voor een stage verbleef toch deels gelijk hadden : sommige Belgische Vlamingen zoals bijvoorbeeld de forumdeelnemer aan wie u vraagt wat zijn probleem is beantwoorden wel degelijk volkomen aan het toen van hen geschetst bijzonder bedenkelijk beeld.

Zelfs al besef ik dat het om een kleine minderheid gaat, ik vind dat zeer stuitend, en bijzonder sneu voor de grote meerderheid Vlamingen wier imago door die minderheid bezoedeld wordt.
Als Franse onderdaan ziet U dat inderdaad zo. Logisch. Feit is dat net hetzelfde geldt voor de franstalige meestal Brusselse kant ook. Idiotie houdt niet op bij een taalgrens. (En zelfs niet bij een landgrens, eh meiske! .)
Je m'en balance personnellement mais c'est la vie.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2019, 00:16   #6866
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Tja, op een vrij toegankelijk internetforum wordt nu eenmaal zowat van alles voor de voeten gegooid, waarbij men zich kan afvragen of minstens een absoluut minimum aan opvoeding niet wettelijk verplicht zou moeten zijn.

Dit forum heeft mij in ieder geval geleerd dat de Brusselse Franstaligen bij wie ik tijdens mijn studententijd voor een stage verbleef toch deels gelijk hadden : sommige Belgische Vlamingen zoals bijvoorbeeld de forumdeelnemer aan wie u vraagt wat zijn probleem is beantwoorden wel degelijk volkomen aan het toen van hen geschetst bijzonder bedenkelijk beeld.

Zelfs al besef ik dat het om een kleine minderheid gaat, ik vind dat zeer stuitend, en bijzonder sneu voor de grote meerderheid Vlamingen wier imago door die minderheid bezoedeld wordt.
Geloof me, gij voldoet ook volledig aan het aan ons geschetst beeld over de Franstalige hoor.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2019, 00:33   #6867
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.687
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Geloof me, gij voldoet ook volledig aan het aan ons geschetst beeld over de Franstalige hoor.
Praat voor jezelf a.u.b.
Dank U.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2019, 03:01   #6868
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Geloof me, gij voldoet ook volledig aan het aan ons geschetst beeld over de Franstalige hoor.
Ah zo. En wie precies heeft dat beeld dan wel geschetst aan u allen, als ik vragen mag ? Eén of andere zelfverklaarde expert die u wijsgemaakt heeft dat hij de vele bekende gevallen heeft bestudeerd van Françaises die in het Nederlands deelnemen aan een op sterven na dood Nederlandstalig Belgisch forum ?
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2019, 03:14   #6869
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Als Franse onderdaan ziet U dat inderdaad zo. Logisch. Feit is dat net hetzelfde geldt voor de franstalige meestal Brusselse kant ook. Idiotie houdt niet op bij een taalgrens. (En zelfs niet bij een landgrens, eh meiske! .)
Je m'en balance personnellement mais c'est la vie.
Het bijzonder bedenkelijk beeld dat van de Belgische Vlamingen werd geschetst betrof en betreft bijlange niet slechts idiotie, hoor. Het is vele malen erger dan dat.

Het is een beeld waaraan naar mijn stellige overtuiging de overgrote meerderheid der Belgische Vlamingen geenszins voldoet, en ik heb zelfs lange tijd gedacht dat het beeld dermate overdreven was dat – misschien op een zeldzame enkeling na – eigenlijk niemand er aan voldeed, temeer omdat ik sindsdien bij mijn diverse korte verblijven in uw land nooit persoonlijk geconfronteerd ben geweest met iemand die apert aan bedoeld beeld deed denken.

Dit forum heeft mij evenwel geleerd dat sommige Belgische Vlamingen wel degelijk volkomen beantwoorden aan het toen van hen geschetst beeld. Het gaat ongetwijfeld om een kleine minderheid, en zij zijn wellicht inderdaad eerder op het idiotie-niveau te vinden, maar doordat ze het levend bewijs vormen van het (deels) gelijk van de Belgische Franstaligen bezoedelen ze het algemeen imago van de Belgische Vlamingen.

U vergist zich wel voor wat mijn visie als «Franse onderdaan» betreft. Ik vertolk mijn visie die stamt uit de ervaring van deelname aan dit forum, niet de visie die Franse onderdanen in de regel hebben over Belgen.

Veruit de meeste mijner landgenoten – lees quasi al mijn landgenoten – hebben die ervaring niet, en hebben een (niet noodzakelijk terecht) beeld van onze Belgische buren dat grotendeels kan samengevat worden als dat de Belgen in wezen Franstaligen zijn (weliswaar met een zeer typische tongval), waarbij de Noord-Belgen onderling ook nog aan een lokale «flamand»taal (of dialekt) vasthouden die verkeersaanwijzings- en plaatsnaamborden onnodig ingewikkeld maakt.

Fransen hebben in de regel dus helemaal niet het beeld van Belgische Vlamingen dat de Belgische Franstaligen blijken te hebben, en dat mij destijds als jonge studente choqueerde.

De Belgen hebben bij ons zeker geen negatief imago. Ja akkoord, wij hebben nogal wat moppen over Belgen die zeker niet flatterend zijn voor wat de gemiddelde Belgische intelligentie betreft, maar we weten vanzelfsprekend dat dat slechts moppen zijn en dat Belgen in de realiteit per gemiddeld niet dommer zijn dan wie ook.

Mensen die mij kennen weten dat ik buiten uiteraard Frans vanzelfsprekend ook Engels praat en mij in nog enkele talen verstaanbaar kan maken, maar buiten een kleine kring zijn er zeer weinig die weten dat ik daarbij ook een (beperkt) mondje Nederlands aankan. Iemand die dit toevallig te weten was gekomen vroeg mij ooit voor wat ik die (voor ons in de regel volkomen onnuttige) taal echt kon gebruiken. Toen ik stelde dat ik de taal gebruikte telkens ik kort in België moest zijn, werd met enige verbazing gevraagd "en begrijpt men u dan in België ?". Kortom, mijn landgenoten associëren België niet echt met de taal van de Hollanders, die trouwens helemaal anders klinkt dan de lokale taal "Vlaams" van sommige Belgen.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 3 april 2019 om 03:36.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2019, 05:10   #6870
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur
 
Geregistreerd: 23 maart 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.051
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Geloof me, gij voldoet ook volledig aan het aan ons geschetst beeld over de Franstalige hoor.
Ik vind niet echt dat Gwylan hier zo enggeestig of clichématig overkomt.

Of ze de tegenstelling Vlamingen/Franstaligen begrijpt is een andere zaak maar ik begrijp dat ze uit Frankrijk afkomstig is dus je kan niet eisen van haar dat zij alle politieke gevoeligheden hier kent.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Dit forum heeft mij in ieder geval geleerd dat de Brusselse Franstaligen bij wie ik tijdens mijn studententijd voor een stage verbleef toch deels gelijk hadden : sommige Belgische Vlamingen zoals bijvoorbeeld de forumdeelnemer aan wie u vraagt wat zijn probleem is beantwoorden wel degelijk volkomen aan het toen van hen geschetst bijzonder bedenkelijk beeld.

Zelfs al besef ik dat het om een kleine minderheid gaat, ik vind dat zeer stuitend, en bijzonder sneu voor de grote meerderheid Vlamingen wier imago door die minderheid bezoedeld wordt.
Wat dit betreft moet ik jou, Gwylan, toch wijzen op het feit dat de Franstalige politici onze Nederlandse taal het grootste deel van de geschiedenis van België niet bepaald vriendelijk bejegend hebben en daarmee zélf het Vlaamsnationalisme gecreëerd hebben. Voor u als Francaise zal dat van sommige Vlamingen een bedenkelijk beeld geven maar dat fanatisme van sommige Vlamingen komt dus wel degelijk ergens vandaan.

Het is ook een cliché verder maar Franstalige Brusselaars hebben hier in Vlaanderen zélf ook wel de reputatie van een (soms maar niet altijd) weinig tolerante ingesteldheid tegenover Vlamingen, dus niet alles wat een Brusselse Franstalige je over Vlaanderen vertelt is persé waarheidsgetrouw.

Mijn idee is ook al lang dat als vooral de Brussels Franstalige politici zich zélf al iets vriendelijker tegen de Vlamingen zouden opstellen zou dat dat de verstandhouding tussen Vlamingen en Franstaligen in ons land al heel wat zou verbeteren.

Waar komt jouw motivatie om als Francaise Nederlands te leren en hier op een Nederlands/Vlaams politiek forum te discussiëren vandaan trouwens, Gwylan? Ben jij getrouwd met een Vlaming of heb je hier kennissen of familie? (Het is nogal zeldzaam dat Fransen Nederlands vandaar mijn vraag.)
__________________
DIEM25 - De Europese lente: https://diem25.org/wat-is-diem25/
De Europese Unie zal democratiseren of uiteenvallen!

Laatst gewijzigd door Aarchzstvwqmrmbtvnpq : 3 april 2019 om 05:27.
Aarchzstvwqmrmbtvnpq is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2019, 02:48   #6871
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq Bekijk bericht
Ik vind niet echt dat Gwylan hier zo enggeestig of clichématig overkomt.

Of ze de tegenstelling Vlamingen/Franstaligen begrijpt is een andere zaak maar ik begrijp dat ze uit Frankrijk afkomstig is dus je kan niet eisen van haar dat zij alle politieke gevoeligheden hier kent.

Wat dit betreft moet ik jou, Gwylan, toch wijzen op het feit dat de Franstalige politici onze Nederlandse taal het grootste deel van de geschiedenis van België niet bepaald vriendelijk bejegend hebben en daarmee zélf het Vlaamsnationalisme gecreëerd hebben. Voor u als Francaise zal dat van sommige Vlamingen een bedenkelijk beeld geven maar dat fanatisme van sommige Vlamingen komt dus wel degelijk ergens vandaan.

Het is ook een cliché verder maar Franstalige Brusselaars hebben hier in Vlaanderen zélf ook wel de reputatie van een (soms maar niet altijd) weinig tolerante ingesteldheid tegenover Vlamingen, dus niet alles wat een Brusselse Franstalige je over Vlaanderen vertelt is persé waarheidsgetrouw.

Mijn idee is ook al lang dat als vooral de Brussels Franstalige politici zich zélf al iets vriendelijker tegen de Vlamingen zouden opstellen zou dat dat de verstandhouding tussen Vlamingen en Franstaligen in ons land al heel wat zou verbeteren.

Waar komt jouw motivatie om als Francaise Nederlands te leren en hier op een Nederlands/Vlaams politiek forum te discussiëren vandaan trouwens, Gwylan? Ben jij getrouwd met een Vlaming of heb je hier kennissen of familie? (Het is nogal zeldzaam dat Fransen Nederlands vandaar mijn vraag.)
Terzijde, voor wat uw vraag betreft : ik heb één en ander hier eerder al diverse keren uitgebreid uitgelegd en ik ga dat niet opnieuw doen, maar zeer beknopt een laatste keer ten uwen behoeve :

* mijn grootmoeder aan moeders kant was van deels Belgische afkomst. Als meertalige heeft zij haar kinderen meertalig (waaronder Nederlands) opgevoed en laten opvoeden, en dat is sindsdien een bijkomende familietraditie geworden.
* behalve het in mijn wereld gebruikelijke Frans en Engels hebben mijn zus en ik derhalve het voor ons in wezen onnuttig Nederlands als het ware van in de wieg meegekregen. Overigens was ons kindermeisje van oorsprong Nederlands, dus dat maakte het nog makkelijker
* voor ons als kinderen was het Nederlands weinig meer dan ons «geheimtaaltje» (nog steeds, trouwens), maar taal en talen hebben mij altijd geïnteresseerd, dus ik ben beetje bij beetje het onderhouden van mijn beperkte kennis van uw taal als een soort hobby gaan beschouwen
* ik heb weinig of geen vrije tijd, dus onder andere dit constant dag/nacht toegankelijk Nederlandstalig Belgisch forum dat bovendien onderwerpen behelst waarover ik her en der een beetje kan meepraten, helpt mij daarbij.

Ingewikkelder en/of miraculeuzer dan dat is het niet.

Voor het overige :
* neen, ik ben niet met een Vlaming of Nederlander getrouwd, maar met een (evenzeer meertalige) Franse man
* ik ben een geboren en getogen Française en ik heb nooit een andere nationaliteit gehad dan de Franse (ik heb weliswaar een aantal jaren deels in de USA gestudeerd en dus gewoond, en in beperkte mate werken en wonen mijn man en ik daar nog steeds)
* neen, ik heb nooit in België gewoond en zal er nooit wonen, maar ik ken België (lees, vooral Brussel en uw kuststreek) wel een beetje wegens er om beroepsredenen nu en dan enkele uren moeten zijn
* ja, ik heb uiteraard zeer verre familie in België, waarmee er sporadisch contact is
* en tenslotte : voor Fransen is de Nederlandse taal in de regel weinig of niet nuttig, dus Fransen die het Nederlands beheersen zijn inderdaad nogal zeldzaam, maar zoals u kunt merken bestaan ze wel. Meer algemeen is de kennelijk in uw land bestaande overtuiging dat Fransen om één of andere duistere reden louter ééntalig Frans zijn volkomen onjuist, al is het zo dat ook bij ons, zoals overal elders, de mate van individuele talenkennis vanzelfsprekend grotendeels afhangt van de opleidingsgraad.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 4 april 2019 om 03:00.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2019, 08:23   #6872
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.109
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Het bijzonder bedenkelijk beeld dat van de Belgische Vlamingen werd geschetst betrof en betreft bijlange niet slechts idiotie, hoor. Het is vele malen erger dan dat.

Het is een beeld waaraan naar mijn stellige overtuiging de overgrote meerderheid der Belgische Vlamingen geenszins voldoet, en ik heb zelfs lange tijd gedacht dat het beeld dermate overdreven was dat – misschien op een zeldzame enkeling na – eigenlijk niemand er aan voldeed, temeer omdat ik sindsdien bij mijn diverse korte verblijven in uw land nooit persoonlijk geconfronteerd ben geweest met iemand die apert aan bedoeld beeld deed denken.

Dit forum heeft mij evenwel geleerd dat sommige Belgische Vlamingen wel degelijk volkomen beantwoorden aan het toen van hen geschetst beeld. Het gaat ongetwijfeld om een kleine minderheid, en zij zijn wellicht inderdaad eerder op het idiotie-niveau te vinden, maar doordat ze het levend bewijs vormen van het (deels) gelijk van de Belgische Franstaligen bezoedelen ze het algemeen imago van de Belgische Vlamingen.

U vergist zich wel voor wat mijn visie als «Franse onderdaan» betreft. Ik vertolk mijn visie die stamt uit de ervaring van deelname aan dit forum, niet de visie die Franse onderdanen in de regel hebben over Belgen.

Veruit de meeste mijner landgenoten – lees quasi al mijn landgenoten – hebben die ervaring niet, en hebben een (niet noodzakelijk terecht) beeld van onze Belgische buren dat grotendeels kan samengevat worden als dat de Belgen in wezen Franstaligen zijn (weliswaar met een zeer typische tongval), waarbij de Noord-Belgen onderling ook nog aan een lokale «flamand»taal (of dialekt) vasthouden die verkeersaanwijzings- en plaatsnaamborden onnodig ingewikkeld maakt.

Fransen hebben in de regel dus helemaal niet het beeld van Belgische Vlamingen dat de Belgische Franstaligen blijken te hebben, en dat mij destijds als jonge studente choqueerde.

De Belgen hebben bij ons zeker geen negatief imago. Ja akkoord, wij hebben nogal wat moppen over Belgen die zeker niet flatterend zijn voor wat de gemiddelde Belgische intelligentie betreft, maar we weten vanzelfsprekend dat dat slechts moppen zijn en dat Belgen in de realiteit per gemiddeld niet dommer zijn dan wie ook.

Mensen die mij kennen weten dat ik buiten uiteraard Frans vanzelfsprekend ook Engels praat en mij in nog enkele talen verstaanbaar kan maken, maar buiten een kleine kring zijn er zeer weinig die weten dat ik daarbij ook een (beperkt) mondje Nederlands aankan. Iemand die dit toevallig te weten was gekomen vroeg mij ooit voor wat ik die (voor ons in de regel volkomen onnuttige) taal echt kon gebruiken. Toen ik stelde dat ik de taal gebruikte telkens ik kort in België moest zijn, werd met enige verbazing gevraagd "en begrijpt men u dan in België ?". Kortom, mijn landgenoten associëren België niet echt met de taal van de Hollanders, die trouwens helemaal anders klinkt dan de lokale taal "Vlaams" van sommige Belgen.
Indertijd zo'n heisa over de "aankoop v.d. eeuw".
NU: voor 1,1 miljard € pantservoertuigen gekocht in ...
Frankrijk.
Geen haan die erover kraaide.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2019, 11:12   #6873
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Indertijd zo'n heisa over de "aankoop v.d. eeuw".
NU: voor 1,1 miljard € pantservoertuigen gekocht in ...
Frankrijk.
Geen haan die erover kraaide.
De door u bedoelde aankoop is oud nieuws. Net overigens als die andere aankoop van Frans materiaal https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=111 die in uw land kennelijk evenzeer zo stil mogelijk gehouden wordt.

Zoals ik hier steeds heb gezegd heeft gans de branche altijd geweten dat het Belgisch dossier gevechtsvliegtuigen al bij voorbaat gekocht was door ons aller Amerikaanse vrienden en dat het betreffend Request for Government Proposal derhalve op het lijf van de F-35 geschreven was. Daadwerkelijk meedingen was volstrekt tijdverlies, en Frankrijk heeft derhalve zelfs niet eens de moeite genomen om op het RfGP in te gaan.

Dat belet evenwel niet dat Frankrijk achter het nuttig smoke screen van de vermeende heisa om de bedoelde F-35 aankoop zowat alle andere grote contracten binnengehaald heeft die binnen te halen waren. Of hadden de onnozelaars die hier als zelfverklaarde experts constant over nuts and bolts zeurden echt gedacht dat Frankrijk zich zo makkelijk met een kluitje in het riet laat sturen ?

U zult er nooit de details van vernemen, maar trust me, beetje bij beetje zult u kunnen vaststellen wie wat gewonnen heeft bij gans die episode, welke compensaties Wallonië zal krijgen en al gekregen heeft, welke toevallige voordelen uw toenmalige minister van defensie en zijn voorganger te beurt vallen, etc...

Het goede nieuws is dat uw leger over de allerbeste gepantserde voertuigen Griffon en Jaguar zal beschikken, en over de absolute top der nieuwste mijnenbestrijdingsvaartuigen en bijhorende technologie.

Daarentegen, de kwaliteit en het werkelijk nut van uw toekomstige jachtvliegtuigen zal later nog moeten blijken. Maar niet getreurd als het de miskoop van de eeuw zou blijken te zijn : het Frans voorstel tot nauwe samenwerking op het vlak van defensie en zelfs tot gedeeltelijke integratie van sommige uwer defensiecomponenten is bijlange niet van de baan, hoor. Wel integendeel…..

En terzijde, de vermeende slimmerikjes die zich destijds op dit forum verkneukelden omdat zij dachten dat Gwylan een morele klap had gekregen omwille van de aankoop van uw F-35’s kunnen nu een heel klein tipje van de sluier oplichten die verhulde wat er achter de schermen daadwerkelijk gaande was, en hoe zij zich derhalve op lachwekkende manier in de grootst mogelijke mate hebben vergist.

Ik wens u voor het overige allen een prettige dag toe.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 25 juni 2019 om 11:13.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2019, 11:44   #6874
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.109
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
...
...

Het goede nieuws is dat uw leger over de allerbeste gepantserde voertuigen Griffon en Jaguar zal beschikken, en over de absolute top der nieuwste mijnenbestrijdingsvaartuigen en bijhorende technologie.

...

Ik wens u voor het overige allen een prettige dag toe.
Hebben wij behoefte aan die allerbeste gepantserde voertuigen ?
Ik wens u ook een zonnige dag toe !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2019, 11:54   #6875
graaf de bethune
Gouverneur
 
Geregistreerd: 13 juli 2011
Berichten: 1.257
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
De door u bedoelde aankoop is oud nieuws. Net overigens als die andere aankoop van Frans materiaal https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=111 die in uw land kennelijk evenzeer zo stil mogelijk gehouden wordt.

Zoals ik hier steeds heb gezegd heeft gans de branche altijd geweten dat het Belgisch dossier gevechtsvliegtuigen al bij voorbaat gekocht was door ons aller Amerikaanse vrienden en dat het betreffend Request for Government Proposal derhalve op het lijf van de F-35 geschreven was. Daadwerkelijk meedingen was volstrekt tijdverlies, en Frankrijk heeft derhalve zelfs niet eens de moeite genomen om op het RfGP in te gaan.

Dat belet evenwel niet dat Frankrijk achter het nuttig smoke screen van de vermeende heisa om de bedoelde F-35 aankoop zowat alle andere grote contracten binnengehaald heeft die binnen te halen waren. Of hadden de onnozelaars die hier als zelfverklaarde experts constant over nuts and bolts zeurden echt gedacht dat Frankrijk zich zo makkelijk met een kluitje in het riet laat sturen ?

U zult er nooit de details van vernemen, maar trust me, beetje bij beetje zult u kunnen vaststellen wie wat gewonnen heeft bij gans die episode, welke compensaties Wallonië zal krijgen en al gekregen heeft, welke toevallige voordelen uw toenmalige minister van defensie en zijn voorganger te beurt vallen, etc...

Het goede nieuws is dat uw leger over de allerbeste gepantserde voertuigen Griffon en Jaguar zal beschikken, en over de absolute top der nieuwste mijnenbestrijdingsvaartuigen en bijhorende technologie.

Daarentegen, de kwaliteit en het werkelijk nut van uw toekomstige jachtvliegtuigen zal later nog moeten blijken. Maar niet getreurd als het de miskoop van de eeuw zou blijken te zijn : het Frans voorstel tot nauwe samenwerking op het vlak van defensie en zelfs tot gedeeltelijke integratie van sommige uwer defensiecomponenten is bijlange niet van de baan, hoor. Wel integendeel…..

En terzijde, de vermeende slimmerikjes die zich destijds op dit forum verkneukelden omdat zij dachten dat Gwylan een morele klap had gekregen omwille van de aankoop van uw F-35’s kunnen nu een heel klein tipje van de sluier oplichten die verhulde wat er achter de schermen daadwerkelijk gaande was, en hoe zij zich derhalve op lachwekkende manier in de grootst mogelijke mate hebben vergist.

Ik wens u voor het overige allen een prettige dag toe.
Gwylan, u heeft mijn dag goed gemaakt vandaag.... als het goed is moeten we dat ook durven te zeggen. Dus wat heb ik geleerd uit jouw bijdrage vandaag: de Belgische defensie krijgt naast de beste gevechtsvliegtuigen ter wereld zijnde de F35 nu ook nog eens de beste gepantserde voertuigen zijnde Griffon en Jaguar en de beste mijnenbestrijdingsvaartuigen......als dat allemaal klopt dan kan ik stellen dat mijn huidige en toekomstige belastingsbijdragen meer dan goed besteed zijn en de aangekochte militaire middelen voldoen aan de beste prijs/kwaliteitsverhouding......
graaf de bethune is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2019, 12:07   #6876
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Indertijd zo'n heisa over de "aankoop v.d. eeuw".
NU: voor 1,1 miljard € pantservoertuigen gekocht in ...
Frankrijk.
Geen haan die erover kraaide.
F35 4 miljard
pantsers 1 miljard ... het scheelt m nogal wat ook...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2019, 16:34   #6877
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
F35 4 miljard
pantsers 1 miljard ... het scheelt m nogal wat ook...
Voor uw info, het is iets meer dan 1 miljard, maar goed, het scheelt inderdaad nogal wat. Als u vergeet er de mijnenbestrijdingsvaartuigen plus bijhorende toptechnologie bij te tellen, tenminste. Dan nog de updates van één en ander in rekening brengen, en uw stelling zowel als uw hoop in bange dagen vallen volkomen in het water....
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2019, 16:58   #6878
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Hebben wij behoefte aan die allerbeste gepantserde voertuigen ?
Ik wens u ook een zonnige dag toe !
Oh, maar Parijs heeft daar behoefte aan dat wij dat hebben...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2019, 17:02   #6879
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Het bijzonder bedenkelijk beeld dat van de Belgische Vlamingen werd geschetst betrof en betreft bijlange niet slechts idiotie, hoor. Het is vele malen erger dan dat.

Het is een beeld waaraan naar mijn stellige overtuiging de overgrote meerderheid der Belgische Vlamingen geenszins voldoet, en ik heb zelfs lange tijd gedacht dat het beeld dermate overdreven was dat – misschien op een zeldzame enkeling na – eigenlijk niemand er aan voldeed, temeer omdat ik sindsdien bij mijn diverse korte verblijven in uw land nooit persoonlijk geconfronteerd ben geweest met iemand die apert aan bedoeld beeld deed denken.

Dit forum heeft mij evenwel geleerd dat sommige Belgische Vlamingen wel degelijk volkomen beantwoorden aan het toen van hen geschetst beeld. Het gaat ongetwijfeld om een kleine minderheid, en zij zijn wellicht inderdaad eerder op het idiotie-niveau te vinden, maar doordat ze het levend bewijs vormen van het (deels) gelijk van de Belgische Franstaligen bezoedelen ze het algemeen imago van de Belgische Vlamingen.

U vergist zich wel voor wat mijn visie als «Franse onderdaan» betreft. Ik vertolk mijn visie die stamt uit de ervaring van deelname aan dit forum, niet de visie die Franse onderdanen in de regel hebben over Belgen.

Veruit de meeste mijner landgenoten – lees quasi al mijn landgenoten – hebben die ervaring niet, en hebben een (niet noodzakelijk terecht) beeld van onze Belgische buren dat grotendeels kan samengevat worden als dat de Belgen in wezen Franstaligen zijn (weliswaar met een zeer typische tongval), waarbij de Noord-Belgen onderling ook nog aan een lokale «flamand»taal (of dialekt) vasthouden die verkeersaanwijzings- en plaatsnaamborden onnodig ingewikkeld maakt.

Fransen hebben in de regel dus helemaal niet het beeld van Belgische Vlamingen dat de Belgische Franstaligen blijken te hebben, en dat mij destijds als jonge studente choqueerde.

De Belgen hebben bij ons zeker geen negatief imago. Ja akkoord, wij hebben nogal wat moppen over Belgen die zeker niet flatterend zijn voor wat de gemiddelde Belgische intelligentie betreft, maar we weten vanzelfsprekend dat dat slechts moppen zijn en dat Belgen in de realiteit per gemiddeld niet dommer zijn dan wie ook.

Mensen die mij kennen weten dat ik buiten uiteraard Frans vanzelfsprekend ook Engels praat en mij in nog enkele talen verstaanbaar kan maken, maar buiten een kleine kring zijn er zeer weinig die weten dat ik daarbij ook een (beperkt) mondje Nederlands aankan. Iemand die dit toevallig te weten was gekomen vroeg mij ooit voor wat ik die (voor ons in de regel volkomen onnuttige) taal echt kon gebruiken. Toen ik stelde dat ik de taal gebruikte telkens ik kort in België moest zijn, werd met enige verbazing gevraagd "en begrijpt men u dan in België ?". Kortom, mijn landgenoten associëren België niet echt met de taal van de Hollanders, die trouwens helemaal anders klinkt dan de lokale taal "Vlaams" van sommige Belgen.
Als je A zegt, zeg dan ook B en vertel ons welk schandalig beeld die franstaligen schetsten van de Vlamingen, zodat we zelf kunnen oordelen of het wel of niet waar is...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2019, 17:04   #6880
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
De door u bedoelde aankoop is oud nieuws. Net overigens als die andere aankoop van Frans materiaal https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=111 die in uw land kennelijk evenzeer zo stil mogelijk gehouden wordt.

Zoals ik hier steeds heb gezegd heeft gans de branche altijd geweten dat het Belgisch dossier gevechtsvliegtuigen al bij voorbaat gekocht was door ons aller Amerikaanse vrienden en dat het betreffend Request for Government Proposal derhalve op het lijf van de F-35 geschreven was. Daadwerkelijk meedingen was volstrekt tijdverlies, en Frankrijk heeft derhalve zelfs niet eens de moeite genomen om op het RfGP in te gaan.

Dat belet evenwel niet dat Frankrijk achter het nuttig smoke screen van de vermeende heisa om de bedoelde F-35 aankoop zowat alle andere grote contracten binnengehaald heeft die binnen te halen waren. Of hadden de onnozelaars die hier als zelfverklaarde experts constant over nuts and bolts zeurden echt gedacht dat Frankrijk zich zo makkelijk met een kluitje in het riet laat sturen ?

U zult er nooit de details van vernemen, maar trust me, beetje bij beetje zult u kunnen vaststellen wie wat gewonnen heeft bij gans die episode, welke compensaties Wallonië zal krijgen en al gekregen heeft, welke toevallige voordelen uw toenmalige minister van defensie en zijn voorganger te beurt vallen, etc...

Het goede nieuws is dat uw leger over de allerbeste gepantserde voertuigen Griffon en Jaguar zal beschikken, en over de absolute top der nieuwste mijnenbestrijdingsvaartuigen en bijhorende technologie.

Daarentegen, de kwaliteit en het werkelijk nut van uw toekomstige jachtvliegtuigen zal later nog moeten blijken. Maar niet getreurd als het de miskoop van de eeuw zou blijken te zijn : het Frans voorstel tot nauwe samenwerking op het vlak van defensie en zelfs tot gedeeltelijke integratie van sommige uwer defensiecomponenten is bijlange niet van de baan, hoor. Wel integendeel…..

En terzijde, de vermeende slimmerikjes die zich destijds op dit forum verkneukelden omdat zij dachten dat Gwylan een morele klap had gekregen omwille van de aankoop van uw F-35’s kunnen nu een heel klein tipje van de sluier oplichten die verhulde wat er achter de schermen daadwerkelijk gaande was, en hoe zij zich derhalve op lachwekkende manier in de grootst mogelijke mate hebben vergist.

Ik wens u voor het overige allen een prettige dag toe.
Oh is het daarom dat Macron wat Nederlandse zinnen kwam zeggen vandaag... Moet hij deze en volgende aankopen veilig stellen???
Tuurlijk ook in het belang van la Belgique... Nous sommes des amis quand même...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be