Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 november 2014, 14:03   #21
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
waarom zou dat "ingehaald" moeten worden mss ?

heel de carrière een hoger loon zal wel volstaan zeker ?

en ja, iedereen wordt gevraagd een volledige loopbaan te werken ... dus wie begint met 5 jaar studie, die kan 5 jaar later op pensioen
Goed, maar dan moet men bij de verloning de markt laten spelen en bijvoorbeeld de kleuterleidsters niet artificieel meer betalen.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2014, 14:03   #22
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Niet mijn stijl. Sorry. (die sorry is geen uitdrukking van spijt; ik wil immers niet liegen. Die sorry is eer een uitdrukking van medeleven ...)

.
Medeleven is wat NVA in deze wel kan gebruiken ja.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2014, 14:06   #23
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Medeleven is wat NVA in deze wel kan gebruiken ja.
Als het u echt zoveel pijn doet, de belastingen, ik heb een kameraad die in Dubai als expat geld aan het scheppen is.

Misschien iets voor u. Hij verwacht na een paar jaar zijn huis cash te kunnen zetten in BE.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2014, 14:07   #24
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.154
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
waarom zou dat "ingehaald" moeten worden mss ?

heel de carrière een hoger loon zal wel volstaan zeker ?

en ja, iedereen wordt gevraagd een volledige loopbaan te werken ... dus wie begint met 5 jaar studie, die kan 5 jaar later op pensioen
ho kijk intellectuele eerlijkheid zal zeggen het moet niet ingehaald worden, maar men schotelt het idee voor dat de slimste het meest kan verdienen. De slimmerik kan dus meer betaald worden dan de dommerik. ANders moet iedereen gewoon arbeider spelen en ben je uiteindelijk de dommerik die gepaaid wordt met het idee dat hij slim is.

In elk geval het overaanbod aan hogere gediplomeerde mensen zorgt dat er hier geen ganse pool bekwame mensen onder hun niveau betaald worden en werken.

Nee nu het echte antwoord:
als een ingenieur een brug ontwerpt die 300.000euro goedkoper is in bouw, en 5 weken vroeger klaar is, dan is zijn toegevoegde waarde in een week tijd 300.000euro. Wat jij u afvraagt is waarom moet die mens nu meer betaald worden, die tekent zo elke week een brug en bespaart te maatschappij 15miljoen euro... en dan ga jij doodleuk uitleggen dat zo'n wizzkid maar content moet zijn met zijn loon van een jobstudentje +1 euro ? Je moet nu wel eens beslissen: ofwel trek je de kant van de sossen en hou je iedereen arm, ofwel trek je de kant van de toegevoegde waarde en laat je toe dat mensen met hoge toegevoegde waarde meer verdienen.

Laatst gewijzigd door brother paul : 3 november 2014 om 14:09.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2014, 14:12   #25
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als het u echt zoveel pijn doet, de belastingen, ik heb een kameraad die in Dubai als expat geld aan het scheppen is.

Misschien iets voor u. Hij verwacht na een paar jaar zijn huis cash te kunnen zetten in BE.
Als ik hem was, dan zou ik maar opletten. Ze worden daar lang niet allemaal rijk en zonder massa's geld onder tafel doe je daar niets.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2014, 14:18   #26
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.077
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als het u echt zoveel pijn doet, de belastingen, ik heb een kameraad die in Dubai als expat geld aan het scheppen is.

Misschien iets voor u. Hij verwacht na een paar jaar zijn huis cash te kunnen zetten in BE.
De zoon van een vriend heeft dit ook gedaan : drie jaar Dubai en zijn loft op Het Zuid in Antwerpen is cash betaald.
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2014, 14:24   #27
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ho kijk intellectuele eerlijkheid zal zeggen het moet niet ingehaald worden, maar men schotelt het idee voor dat de slimste het meest kan verdienen. De slimmerik kan dus meer betaald worden dan de dommerik. ANders moet iedereen gewoon arbeider spelen en ben je uiteindelijk de dommerik die gepaaid wordt met het idee dat hij slim is.

In elk geval het overaanbod aan hogere gediplomeerde mensen zorgt dat er hier geen ganse pool bekwame mensen onder hun niveau betaald worden en werken.

Nee nu het echte antwoord:
als een ingenieur een brug ontwerpt die 300.000euro goedkoper is in bouw, en 5 weken vroeger klaar is, dan is zijn toegevoegde waarde in een week tijd 300.000euro. Wat jij u afvraagt is waarom moet die mens nu meer betaald worden, die tekent zo elke week een brug en bespaart te maatschappij 15miljoen euro... en dan ga jij doodleuk uitleggen dat zo'n wizzkid maar content moet zijn met zijn loon van een jobstudentje +1 euro ? Je moet nu wel eens beslissen: ofwel trek je de kant van de sossen en hou je iedereen arm, ofwel trek je de kant van de toegevoegde waarde en laat je toe dat mensen met hoge toegevoegde waarde meer verdienen.
ik heb nergens gesteld dat die m/v niet meer mag verdienen ...
ik ben t niet eens met het feit dat iemand minder lang moet werken en zijn studerende jaren moeten meetellen als gewerkte jaren.

was idd beetje dubbelzinnig geformuleerd als 'waarom moet dat ingehaald worden' omdat de initiele opmerking nogal simpel geformuleerd was.

maar m.i. moet een hoger loon volstaan, dat meetellen van niet gewerkte jaren is een draak.

anderzijds is jouw interpretatie m.i. ook overdreven. als elk individu zijn toegevoegde waarde moet uitgedrukt zien in zijn inkomen ... dan is er geen sprake meer van toegevoegde waarde.

mensen moeten voldoening en waardering krijgen voor hun werk, dit hoeft niet steeds en uitsluitend financieel te zijn. inherente waardering is veel belangrijker.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2014, 14:25   #28
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Goed, maar dan moet men bij de verloning de markt laten spelen en bijvoorbeeld de kleuterleidsters niet artificieel meer betalen.
uiteraard
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2014, 14:27   #29
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Als ik hem was, dan zou ik maar opletten. Ze worden daar lang niet allemaal rijk en zonder massa's geld onder tafel doe je daar niets.
ik raad m een goeie fiscalist (en bedrijfsvorm) aan


het is immers zo dat de B fiscus de "commerciële gebruiken in het midden oosten" kent en aanvaardt ...

ik denk niet dat jij meer woorden nodig hebt om te begrijpen wat daar staat.

Laatst gewijzigd door Anna List : 3 november 2014 om 14:28.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2014, 15:36   #30
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als het u echt zoveel pijn doet, de belastingen, ik heb een kameraad die in Dubai als expat geld aan het scheppen is.

Misschien iets voor u. Hij verwacht na een paar jaar zijn huis cash te kunnen zetten in BE.
'k Zei toch vorige week dat ik op gesprek ging

Het gesprek was goed, het vervolg volgt later deze week. Geen zorg dus, de plannen krijgen vorm; weldra is dat weer zo'n verfoeilijk iemand die bijdraagt aan de SZ hier minder. Dat is wat je wil, niet?
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2014, 15:45   #31
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
'k Zei toch vorige week dat ik op gesprek ging

Het gesprek was goed, het vervolg volgt later deze week. Geen zorg dus, de plannen krijgen vorm; weldra is dat weer zo'n verfoeilijk iemand die bijdraagt aan de SZ hier minder. Dat is wat je wil, niet?
Een overheid moet zich realiseren dat daden gevolgen hebben. Zoals overmatig belasten mensen doet afbollen en/of protesteren. De gegoeden zullen het afbollen en de anderen hun stem laten horen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2014, 16:12   #32
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Een overheid moet zich realiseren dat daden gevolgen hebben. Zoals overmatig belasten mensen doet afbollen en/of protesteren. De gegoeden zullen het afbollen en de anderen hun stem laten horen.
Tuurlijk, maar de overheid is niet de enige die zich dat moet realiseren. Aanhangers van deze of gene ideologie moeten zich die vraag evenzeer stellen.

Of om de schrijver van het artikel in het "blijft dit een land voor sterke schouders"-topic nog maar eens aan te halen: de echte vraag die je je moet stellen is hoe je de hoog opgeleide jeugd gaat blijven motiveren te blijven betalen voor de schulden van het voorbije beleid, ipv elders een andere maatschappij mee te gaan ondersteunen. En dat, dat is een fundamentele vraag die veel en veel verder gaat dan het doorsnee "haal het waar het zit" of "de sterke schouders moeten meer betalen". Een fundamentele vraag, waar links met al hun grootspraak over rechtvaardigheid en gelijkheid geen antwoord op biedt, maar waar ze wel een antwoord op zullen moeten formuleren, willen ze hun maatschappelijk model niet ten onder zien gaan. Die 10% die 50% ophoest is immers fundamenteel voor dat model.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2014, 16:24   #33
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Tuurlijk, maar de overheid is niet de enige die zich dat moet realiseren. Aanhangers van deze of gene ideologie moeten zich die vraag evenzeer stellen.

Of om de schrijver van het artikel in het "blijft dit een land voor sterke schouders"-topic nog maar eens aan te halen: de echte vraag die je je moet stellen is hoe je de hoog opgeleide jeugd gaat blijven motiveren te blijven betalen voor de schulden van het voorbije beleid, ipv elders een andere maatschappij mee te gaan ondersteunen. En dat, dat is een fundamentele vraag die veel en veel verder gaat dan het doorsnee "haal het waar het zit" of "de sterke schouders moeten meer betalen". Een fundamentele vraag, waar links met al hun grootspraak over rechtvaardigheid en gelijkheid geen antwoord op biedt, maar waar ze wel een antwoord op zullen moeten formuleren, willen ze hun maatschappelijk model niet ten onder zien gaan. Die 10% die 50% ophoest is immers fundamenteel voor dat model.
Nu dat de jeugd ook meer en meer moet gaan betalen voor haar opleiding, vermoed ik dat de solidariteit wat minder gaat zijn en ze sneller het afbollen ja.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2014, 16:24   #34
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Klojo eerste klas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2012
Berichten: 10.091
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Al eens uitgerekend hoe lang en hoeveel meer een master van 5 j moet werken eer hij een bachelor van 3 j nog maar ingehaald heeft omdat die laatste twee jaar heeft kunnen cashen met werken en geen inschrijvings- of studie-kosten had ?

.
Zoals ze hier bij ons zeggen als er ene begint te kreften over de oneerlijkheid/ongelijkheid tussen de weddes in de privé en de staat en de weddes in de privé onderling : 'Je hebt er zelf voor gekozen, hé'

En die achterstand wordt meestal ingehaald en vanaf dan is er plots geen probleem meer...
__________________
Proud to be a koljo, sorry, klojo.
Baai de wei : Het enige alternatief voor het beleid in belgië... Steun de P.O.K.. http://forum.politics.be/showthread....=1#post7447175
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2014, 16:27   #35
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Klojo eerste klas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2012
Berichten: 10.091
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb het toch meer voor "wie zich inzet, moet beloond worden" (tesamen met een dwingend element van marktconformiteit .. bla bla ..).

En studeren, zo is de cultuur hier bij ons, is een puike vorm van zich inzetten. Zo puik dat we allerhande dinges hebben uitgevonden zoals een inschrijvingsgeld voor hoger onderwijs dat niet eens een kwart van de onkosten uitmaakt, plus studiebeurzen ..., zoals het begrip 'democratisering van het hoger onderwijs'.

Zeg nu nog maar eens dat nva-ers niet sociaal zouden zijn ! Dubbel zo sociaal als de sossen, d�*t zijn wij.

.
OK, vanaf vandaag zet ik me niet meer meer in dan de collega's, ik krijg daarvoor tenslotte niet meer op 't eind van de maand....
__________________
Proud to be a koljo, sorry, klojo.
Baai de wei : Het enige alternatief voor het beleid in belgië... Steun de P.O.K.. http://forum.politics.be/showthread....=1#post7447175
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2014, 16:42   #36
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Nu dat de jeugd ook meer en meer moet gaan betalen voor haar opleiding, vermoed ik dat de solidariteit wat minder gaat zijn en ze sneller het afbollen ja.
Waarmee je voorbij gaat aan de fundamentele vraag: hoe wil ideologisch links de hoogopgeleide jeugd overtuigen om te blijven en bij te blijven dragen aan hun maatschappijbeeld (en tegelijk ze overtuigen om mee de putten te dempen die ideologisch links mee gemaakt heeft)?

Welke wervende boodschap hebben ze voor die groep mensen?

Zolang ze dat niet hebben, moeten ze nog niet verder denken aan het hoe, wanneer, waarom en waardoor.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2014, 16:44   #37
Demper
Secretaris-Generaal VN
 
Demper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 40.872
Standaard

Walgelijk toch, die ambtenaren.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Demper heeft gelijk.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2014, 16:50   #38
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Waarmee je voorbij gaat aan de fundamentele vraag: hoe wil ideologisch links de hoogopgeleide jeugd overtuigen om te blijven en bij te blijven dragen aan hun maatschappijbeeld (en tegelijk ze overtuigen om mee de putten te dempen die ideologisch links mee gemaakt heeft)?

Welke wervende boodschap hebben ze voor die groep mensen?

Zolang ze dat niet hebben, moeten ze nog niet verder denken aan het hoe, wanneer, waarom en waardoor.
Je gaat er vanuit dat hoogopgeleiden steevast voor hun portonomee kiezen als ze een opleiding aanvatten. Quod non. Ja er zijn er veel, maar evenzeer ook mensen die een opleiding aanvatten uit interesse voor een bepaald beroep en/of jobmogelijkheden. Indien iedereen zou gaan voor de maximale economische output van zijn diploma, dan zaten alle ingenieurs en wetenschappers al ergens anders. Het tegendeel is waar: er komen veel ingenieurs en wetenschappers uit andere landen naar hier (cfr. IMEC toestanden). En daar worden ze niet meer betaald als een Belg....

Voor heel veel hoogopgeleiden, en vooral PhD's, telt inhoud eerst. Een goed salaris is belangrijk, maar als dat snor zit, zullen ze niet snel verkassen voor iets anders. In de financiele wereld en bij managers gebeurt dat veel sneller: centen eerst. Ik vermoed dat u een manager bent, en daar is de hoogte van een salaris ook een fors statussymbool net zoals de grootte van de bedrijfswagen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2014, 16:58   #39
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als de journalist het niet vraagt aan die MR-minister, dan kunnen wij niet horen dat hij geen argumenten heeft.
Toch ben ik benieuwd naar hun uitleg.



Ik heb het nog gezegd: onze verkiezingsuitslag was beneden maat.
De kiezer heeft ons niet beloond met de gunst van het incontournabel te zijn.

.
Jullie zijn met reden niet onomkeerbaar. Kom nu weer niet af met het zijn de anderen, want ik is groot en zij zijn klein. De PS en SPa zijn er niet bij en die MR minister kan niets zonder de volledige regering. Zoek nu maar snel uit wie bij jullie partij mee verantwoordelijk is. Dat lijkt me niet zo moeilijk.

Of willen jullie blijven oppositie voeren tegen jullie eigen maatregelen?
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2014, 17:00   #40
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Je gaat er vanuit dat hoogopgeleiden steevast voor hun portonomee kiezen als ze een opleiding aanvatten. Quod non. Ja er zijn er veel, maar evenzeer ook mensen die een opleiding aanvatten uit interesse voor een bepaald beroep en/of jobmogelijkheden. Indien iedereen zou gaan voor de maximale economische output van zijn diploma, dan zaten alle ingenieurs en wetenschappers al ergens anders. Het tegendeel is waar: er komen veel ingenieurs en wetenschappers uit andere landen naar hier (cfr. IMEC toestanden). En daar worden ze niet meer betaald als een Belg....

Voor heel veel hoogopgeleiden, en vooral PhD's, telt inhoud eerst. Een goed salaris is belangrijk, maar als dat snor zit, zullen ze niet snel verkassen voor iets anders. In de financiele wereld en bij managers gebeurt dat veel sneller: centen eerst. Ik vermoed dat u een manager bent, en daar is de hoogte van een salaris ook een fors statussymbool net zoals de grootte van de bedrijfswagen.
Of om het samen te vatten: je hebt geen antwoord en daarom ga je maar snel over op een rondje "laat ons maar eens wat gaan speculeren over de tegenpartij"?

Dat is ook het probleem van ideologisch links. Antwoorden formuleren hoeft niet, speculatie en sfeerschepping zijn genoeg. Geen wonder dat ze minder en minder voeling krijgen met zowal hun achterban als met hen die ze nodig hebben om hun sociaal model te financieren.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be