Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 november 2023, 13:12   #21
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ook op een rotonde cruciaal voor de veiligheid? Lamenielachen.
Het was een tijdje geleden zelfs nog niet verplicht.

Integendeel, enkel cruciaal om het tijdverlies aan rotondes te verminderen.

Op de snelweg en andere wegen is pinkergebruik wel cruciaal.
Gebruik van richtingaanwijzers is altijd cruciaal voor de verkeersveiligheid; het laat andere weggebruikers toe situaties in te schatten en te anticiperen.

Ook zeker specifiek op rotondes is dit een belangrijk gegeven voor fietsers.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2023, 13:16   #22
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Gebruik van richtingaanwijzers is altijd cruciaal voor de verkeersveiligheid; het laat andere weggebruikers toe situaties in te schatten en te anticiperen.

Ook zeker specifiek op rotondes is dit een belangrijk gegeven voor fietsers.
En wat betreft die fietsers .....Zie jij nog veel fietsers die hun richting aangeven ? Vroeger gebruikten wij telkenmale onze arm daarvoor.....het lijkt een eeuwigheid geleden ik dat nog een fietser zag doen
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2023, 13:17   #23
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Een overtreding ja maar en gevaarlijke overtreding laat me lachen.

Vanochtend naar de winkel gestapt 20 minuten te voet onderweg 5 fietsers (bak en e bikes) gezien.
4 begingen een overtreding. Op straat rijden daar waar voetpad ligt......en op het voetpad komen gereden om hun weg in te korten.
Heb alle auto's in het oog gehouden maar heb geen auto op het voetpad zien rijden noch andere overtreding zien begaan.
In Brussel ben ik dat al wel een paar keer tegengekopen. Een auto die over het voetpad rijdt om een rij wachtende auto's voorbij te steken.

Maar wat ik zowat overal zie zijn kuikens die een bocht naar rechts zo wijd mogelijk nemen, en een bocht naar links zo scherp mogelijk zodat ze altijd een stuk op het rijvak van de tegenligger zitten. Zijn die nu zo lomp of doen die dat expres ?
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2023, 13:27   #24
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
In Brussel ben ik dat al wel een paar keer tegengekopen. Een auto die over het voetpad rijdt om een rij wachtende auto's voorbij te steken.

Maar wat ik zowat overal zie zijn kuikens die een bocht naar rechts zo wijd mogelijk nemen, en een bocht naar links zo scherp mogelijk zodat ze altijd een stuk op het rijvak van de tegenligger zitten. Zijn die nu zo lomp of doen die dat expres ?
Het autogebruik is omgekeerd evenredig met het verstand.

Blind bochten afsnijden zie je inderdaad aan de lopende band. Mijn ervaring is dat het voornamelijk vrouwen zijn. De hersenen van de vrouwen werken op een andere manier waardoor vrouwen weinig of geen ruimtelijk inzicht hebben. Mogelijk is dat een verklaring.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2023, 13:58   #25
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Psychopaten blijven psychopaten, of ze nu in een auto gaan zitten, op een fiets kruipen of te voet gaan strompelen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2023, 14:04   #26
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Het autogebruik is omgekeerd evenredig met het verstand.

Blind bochten afsnijden zie je inderdaad aan de lopende band. Mijn ervaring is dat het voornamelijk vrouwen zijn. De hersenen van de vrouwen werken op een andere manier waardoor vrouwen weinig of geen ruimtelijk inzicht hebben. Mogelijk is dat een verklaring.
Uiteraard rijdt iedere gek zwakzinnige net als diegenen die niet aan een rijbewijs geraken of mensen die hun rijbewijs kwijt zijn dan maar met een e-bike.

Nu waarin ik je volg is dat ik aan de manier waarop iemand een auto bestuurt ik al vlug een idee heb hoe die mens zijn brein werkt. Een angsthaas ....een sjoemelaar een luiwammes een agressieveling of een zenuwpees.....je merkt het vlug als je er mee meerijdt.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 29 november 2023 om 14:07.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2023, 15:48   #27
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
In Brussel ben ik dat al wel een paar keer tegengekopen. Een auto die over het voetpad rijdt om een rij wachtende auto's voorbij te steken.

Maar wat ik zowat overal zie zijn kuikens die een bocht naar rechts zo wijd mogelijk nemen, en een bocht naar links zo scherp mogelijk zodat ze altijd een stuk op het rijvak van de tegenligger zitten. Zijn die nu zo lomp of doen die dat expres ?
gewoon te tam om aan hun stuur te draaien.

sommigen hebben hun voertuig ook gewoon niet onder controle , je ziet dat genoeg als ge ze vooruit ziet sukkelen. Als ze niet op hun gsm bezig zitten op fiets, auto of camion of hun haar aan t goeleggen zijn, dan zijn ze wel met iets anders bezig.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2023, 15:50   #28
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Het autogebruik is omgekeerd evenredig met het verstand.

Blind bochten afsnijden zie je inderdaad aan de lopende band. Mijn ervaring is dat het voornamelijk vrouwen zijn. De hersenen van de vrouwen werken op een andere manier waardoor vrouwen weinig of geen ruimtelijk inzicht hebben. Mogelijk is dat een verklaring.
Ik heb zo een reeks bochten in de buurt, wel als ik morgen mijn voituur perte total wil rijden, dan rij ik een paar keer op en af, en er zal wel een trees zijn die over de meet komt.

Ik ken die baan daar dus ik duik altijd uiterst rechts den bocht in. Dat had me anders al veel spiegels gekost.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2023, 15:52   #29
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.421
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
En wat betreft die fietsers .....Zie jij nog veel fietsers die hun richting aangeven ? Vroeger gebruikten wij telkenmale onze arm daarvoor.....het lijkt een eeuwigheid geleden ik dat nog een fietser zag doen
Daarom dat mijn rijdende strandzetel richtingaanwijzers heeft.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2023, 18:30   #30
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Gebruik van richtingaanwijzers is altijd cruciaal voor de verkeersveiligheid; het laat andere weggebruikers toe situaties in te schatten en te anticiperen.

Ook zeker specifiek op rotondes is dit een belangrijk gegeven voor fietsers.
Enkel op de (zelden wordende) **aanliggende rotondes (fietspad aanliggend), waar ik overigens nog nooit een fietser richting zag aangeven bij het verlaten van de rotonde.
En uw link beweert dat bijna de helft van de autobestuurders dat wel doet. Heb je nog van die bevestigingen?

Tesamen met de door de SWOV opgesomde 4 zwaardere overtredingen zijn dat dus al zeker 5 overtredingen waar de fietser in het algemeen de recordhouder van is.

Tja ook daarom zijn 39% van de verkeersdoden in NL fietsers: https://swov.nl/nl/factsheet/verkeersdoden-nederland

**voor de veiligheid op rotondes is het beter fietspadgebruikers uit de voorrang te nemen:
Citaat:
Zijn fietsers veiliger in of uit de voorrang bij rotondes?

Er zijn verschillende SWOV-rapporten en een DTV Consultants-memo verschenen die aantonen dat de veiligheidswinst van een rotonde groter is voor fietsers ‘uit de voorrang’ dan ‘in de voorrang’. ‘Uit de voorrang’ wil zeggen dat fietsers op de takken van de rotonde voorrang moeten verlenen aan het gemotoriseerde verkeer, ‘in de voorrang’ dat het gemotoriseerde verkeer daar voorrang moet verlenen aan fietsers. Zie voor een onderbouwing de SWOV-factsheet Rotondes en andere kruispunten. https://swov.nl/nl/factsheet/fietsers
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 november 2023 om 18:51.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2023, 19:00   #31
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ik heb zo een reeks bochten in de buurt, wel als ik morgen mijn voituur perte total wil rijden, dan rij ik een paar keer op en af, en er zal wel een trees zijn die over de meet komt.

Ik ken die baan daar dus ik duik altijd uiterst rechts den bocht in. Dat had me anders al veel spiegels gekost.
Allez zeg, dank zij jou en jou alleen is jouw gemeente wellicht een groeve vlek in de zwarte verkeersongevallenstatistieken?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2023, 12:35   #32
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter
 
Anselmo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 februari 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.075
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik heb net hetzelfde gevoel. Het verkeersreglement lijkt er alleen nog te zijn voor automobilisten die zich daar ook in heel grote mate aan houden


https://www.rtlnieuws.nl/lifestyle/a...-klapt-vervoer


Onvoorspelbaar en roekeloos rijgedrag
E-bikers zijn een vloek, omdat ze overal als een debiel doorheen crossen. Dat doet niet alleen de jeugd van tegenwoordig, de generatie boomer kan er ook wat van. Geen richting aangeven, de pas afsnijden, op hun mobiel of navigatie kijken, door rood rijden, grote bochten nemen en daarbij drie rijstroken pakken; e-bikers schijnen nogal wat ergernis op te wekken met hun onvoorspelbare en roekeloze gedrag.
Dat er zoveel E-Bikers verongelukken verbaast mij niet.
Dagelijks zie ik vanop mijn gewone fiets de meest onverantwoorde maneuvers van deze lieden. Ze zijn niet alleen een terreur voor voetgangers en andere fietsgebruikers, ze nemen zonder doodsverachting hun - soms onterechte - voorrang om maar niet te moeten afremmen.
Wat is er met deze lieden loos?
En dan maar janken over het aantal ongevallen met de "zwakke" verkeersgebruiker.
__________________
Ik begin stilaan respect te krijgen van Franco…Een brave man die tegen de communisten vocht.
Gipsy 26/28 1 2018
"Dat is het enige waar wij, moslims, echt goed in zijn: de schuld bij anderen leggen."
Nadine Al Budair, Saoedische journaliste in de krant Al-Rai (Koeweit) op 15 december 2015.
“Moslims, wat doen die behalve klagen en kebab verkopen?” Jihadexpert Montasser Alde’emeh 10/2016
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2023, 16:34   #33
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Dat er zoveel E-Bikers verongelukken verbaast mij niet.
Dagelijks zie ik vanop mijn gewone fiets de meest onverantwoorde maneuvers van deze lieden. Ze zijn niet alleen een terreur voor voetgangers en andere fietsgebruikers, ze nemen zonder doodsverachting hun - soms onterechte - voorrang om maar niet te moeten afremmen.
Wat is er met deze lieden loos?
En dan maar janken over het aantal ongevallen met de "zwakke" verkeersgebruiker.

De enige zwakke weggebruikers zijn nu nog voetgangers en 'gewone' fietsers.

Vanmorgen tijdens een korte rit van 8 minuten met de auto....E_Biker voorbijgestoken die zonder handen op zijn GSM was aan het tokkelen. Toen ik wat verder stopte aan het rode licht reed hij gewoon door het licht.

Fabrikanten van rolstoelen wachten nog gouden tijden.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 7 december 2023 om 16:38.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2023, 17:13   #34
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter
 
koe de poing's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2009
Locatie: In koerentaine
Berichten: 8.722
Standaard

het probleem is vooral dat onze wegeninfrastructuur achterhaald is voor de mobiliteit van nu.
__________________
r
koe de poing is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2023, 16:40   #35
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing Bekijk bericht
het probleem is vooral dat onze wegeninfrastructuur achterhaald is voor de mobiliteit van nu.
Het probleem is zoals altijd dat we met veel te veel zijn op een veel te kleine oppervlakte

Maar geen probleem beetje duwen er kunnen er nog altijd enkele bij

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 13 december 2023 om 16:41.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2023, 22:52   #36
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Er is bij mij één situatie waarbij ik met schrik in mijn auto zit, namelijk als er vóór mij fietsende kinderen vrolijk babbelend naast elkaar rijdend. Want als er per ongeluk eentje valt en, o wee, onder de auto terecht komt dan ben je als automobilist automatisch de sigaar omdat je altijd vóór een onverwachte hindernis moet kunnen stoppen.
Zoals het gastje van een jaar of twaalf die midden van de straat zigzagde, die met beide handen zijn smartphone vast had en aan het bekijken was. Gewoon noodgedwongen achter blijven rijden, gelukkig moest hij een andere richting in, die hij dan ook hij zonder zijn stuur aan te raken koos. Rijdt zo ne pipo aan en ge kunt het gaan uitleggen...
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be