Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 maart 2024, 13:02   #41
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Inderdaad, van vrijheid is geen sprake meer, we leven reeds in een open (en digitale) gevangenis, een angst maatschappij door de leugenmedia die ons voor alles bang maakt.
Er mag niks meer, we verdrinken in de regeltjes en natuurlijk is dat voor....ons eigen goed?

Vroeger mocht je bouwen zoals je wou, nu bepaalt de staat hoe, waar en met wat je mag bouwen, waarmee je je huis mag verwarmen, welke meters je moet hangen om je verbruik te meten,
Vroeger mocht je renoveren wanneer je kon en wou, nu wordt je verplicht,
Vroeger betaalden we voor het "verbruik" van ellentriek, nu betalen we meer en voor "wanneer" we ellentriek verbruiken,
Vroeger betaalden we alleen ons verbruik, nu betalen we ook voor het hele elektriciteitsnet, (bedrijven, voor distributie, aanvoer, transport, uitbreiding met telkens nog eens belastingen, heffingen en accijnzen op elk deel....)
Vroeger betaalde elk bedrijf haar eigen energiefactuur, nu betaalt de consument de energiefacturen van alle bedrijven/handelszaken door het doorrekenen van hun energiefacturen aan de klanten,
Vroeger betaalden we vastrecht met gratis water, nu betalen we ons blauw voor aanvoer, afvoer, zuivering, rioolwater en zelfs regenwater,
Vroeger koos je zelf je auto, nu bepaalt de staat welke auto je nog mag kopen,
Vroeger mocht je voorbij steken, nu moet je achter de fietser blijven,
Vroeger mocht je rijden waar je wou, nu wordt je verboden om nog te rijden waar je wil,
Vroeger mocht je zeggen wat je wou, nu vlieg je de bak in als je nog maar kijkt naar een plaatje waarmee een ander wat wil zeggen,
Vroeger mocht je roken waar en wanneer je wou, nu mag dat zelfs niet meer in openlucht,
Vroeger mocht je pintjes drinken, nu mag je zelfs geen glaasje wijn meer drinken bij het eten,
Vroeger mocht je zelf beslissen over je gezondheid, nu duwt de staat de experimentele spuit in je arm,
Vroeger mocht je eten wat je wou, nu maakt de staat duurder wat je niet mag eten en plakken ze er gekleurde etiketten op,
Vroeger werden kassiersters betaald voor hun werk aan de kassa, nu moeten wij zelf gratis werken met de zelfscan,
Vroeger werden loketbedienden betaald voor geldtransacties, nu moeten wij dat zelf gratis digitaal doen,
Vroeger bewaarde de bank ons geld, nu moet je al betalen om je eigen geld te krijgen waar je niet meer aangeraakt zonder de bankkantoren, loketten of bankautomaten,
Enz......enz...

De intussen gekaapte regimepers heeft als enige taak nog om met denkbeeldige doemscenario's, insinuaties en waarzeggerij de perceptie te manipuleren en de bevolking angst aan te jagen om de staatscontrole te aanvaarden door het vrijwillig opgeven van hun vrijheid.

De prijzen swingen de pan uit maar millenials weten dat niet, zij kennen de vroegere prijzen niet, zij kennen de waarde van geld niet en vinden het allemaal "normaal", het "nieuwe normaal", en het boeit hen ook niet, zolang ze maar als verslaafde junkies met hun kop in de virtuele wereld kunnen ronddwalen..

Een brood kostte in 1970 ongeveer 0,32 euro = 12,8 BF
In 1970 kostte een brood €0,36, in 1980 €0,79 en in 2002 €1,38.
Vandaag, 2024, betaal je al meer dan 2 euro = +80 BF voor een brood bij de bakker.
Een liter diesel kostte in 1970 maximum 5,21 frank, ofwel 0,13 eurocent.
===>vandaag kost een liter diesel 75,2 BF ofwel 1,88 euro.

In 1970 kostte een pakje sigaretten 36 frank ofwel 0,90 euro.
Voor een pakje sigaretten betaal je nu 10,8 euro ofwel 432 oude Belgische Frank.

In 1965 kostte een Volkswagen Kever 73.871 Belgische frank.
Omgerekend is dat 1.831 euro.
Als je nu een Beetle wilt kopen, kan dat vanaf 16.170 euro, ofwel 652.300 Belgische frank.
Een verschil van 578.429 BF, meer dan een half miljoen BF meer...

Natuurlijk zijn andere zaken wel goedkoper geworden, vooral datgene dat je maar enkele keren koopt zoals een tv maar dagdagelijkse dingen die je veelvuldig gebruikt en nodig hebt, blijven in prijs stijgen.
En is ons inkomen evenredig gestegen met deze prijsstijgingen?
Dekken al die indexsprongen de prijsstijgingen?
Neen
Dat betekent dus voor de bevolking elke keer een beetje meer verlies aan koopkracht en opzettelijke, sluipende, COLLECTIEVE VERARMING.
De ironie, hoe meer loon we krijgen hoe armer we worden...gemaakt.
De zelfbedieners doen dat voor zichzelf andersom,
Zij leveren 5% van hun wedde in maar zij worden dan rijker want ze gaven zichzelf eerst geniepig 10% opslag.

En dan hebben we het nog niet gehad over de wildgroei aan trajectcontroles en loerende spioncamera's tot in onze huizen om onze bewegingsvrijheid te kunnen inperken, elk gedrag te kunnen sturen en volgen om te controleren of we wel gehoorzamen aan de waanzin regeltjes van de fascisten die reeds erger zijn dan noord-korea en china samen.

Vul gerust de lijst aan met wat we niet meer mogen.
Je hoort dat wel vaker, dat het leven allemaal veel duurder is geworden.
En ja, een brood kost meer dan 50 jaar geleden. Net als elektriciteit, gas, water, verzekeringen,...


Maar is het leven in verhouding ook echt duurder geworden?

Ik weet nog dat destijds mijn vader en mijn moeder allebei voltijds werkten, daarnaast allebei (in't zwart natuurlijk, hoe ging dat destijds) bijklusten (vader bouw, moeder poetsvrouw). We reden met een oude tweedehandswagen en gingen nooit verder op vakantie dan een paar dagen naar de chalet van grootvader in de Ardennen of de flat van tante in Westende.
Uit eten deden wij werkelijk nooit. Betalende hobbies (voetbal, tennis,...) had ik niet. Ik speelde op akkers en in de grachten.
Een lening voor de woning die mijn vader zelf bouwde hadden ze niet want het geld hadden ze geleend van mijn grootmoeder.

En toch heb ik van heel mijn jeugd nooit anders geweten dan dat er ruzie was over het budget en het terugbetalen van de lening aan grootmoeder.
Die geldkwestie is later ook de reden geweest van de scheiding.


Ondertussen zijn we 45 jaar verder.
Tot 2 jaar terug werkte ik voltijds. Ik heb geen bijverdienste. Mijn echtgenote werkt 28u in de week. Ook geen bijverdienste.
Wij betalen een hypotheek voor de woning. Hebben een splinternieuwe auto, de 3de op 8 jaar overigens. Mijn oudste dochter woont nog thuis en betaalt €200 kostgeld.
Wij gaan minstens 2 keer per jaar op korte (vlieg)vakantie (weekend citytrip, weekje weg) en minstens 1 keer per jaar op 'groot' verlof (twee weken). De laatste 15 jaar hebben wij 4 reizen van 3 weken naar Amerika gemaakt.
Uit eten doen wij pakweg 1 keer per maand maar wij zitten (toch zeker in de zomer) tot 5 keer per week op een terras hier in de buurt.

Ik heb geen cent erfenis getrokken en had €10 op mijn spaarboekje staan toen ik trouwde. Ik heb wel heel mijn leven gewerkt. Waarvan 15 jaar vaste nacht.
Momenteel stempel ik. Er ligt een midweek Parijs vast, 2 weken Ardeche en voor oktober wordt er momenteel nog gedebateerd over Dubai, Sicilië of Madeira.

Ik zal dus niet ontkennen dat een brood vroeger goedkoper was maar of je vroeger met een doorsnee loon zoveel meer kon doen dan tegenwoordig weet ik ook niet.

Heeft iemand daar cijfers van?
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2024, 13:11   #42
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.440
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Je hoort dat wel vaker, dat het leven allemaal veel duurder is geworden.
En ja, een brood kost meer dan 50 jaar geleden. Net als elektriciteit, gas, water, verzekeringen,...


Maar is het leven in verhouding ook echt duurder geworden?



Ondertussen zijn we 45 jaar verder.
Tot 2 jaar terug werkte ik voltijds. Ik heb geen bijverdienste. Mijn echtgenote werkt 28u in de week. Ook geen bijverdienste.
Wij betalen een hypotheek voor de woning. Hebben een splinternieuwe auto, de 3de op 8 jaar overigens. Mijn oudste dochter woont nog thuis en betaalt €200 kostgeld.
Wij gaan minstens 2 keer per jaar op korte (vlieg)vakantie (weekend citytrip, weekje weg) en minstens 1 keer per jaar op 'groot' verlof (twee weken). De laatste 15 jaar hebben wij 4 reizen van 3 weken naar Amerika gemaakt.
Uit eten doen wij pakweg 1 keer per maand maar wij zitten (toch zeker in de zomer) tot 5 keer per week op een terras hier in de buurt.

Ik heb geen cent erfenis getrokken en had €10 op mijn spaarboekje staan toen ik trouwde. Ik heb wel heel mijn leven gewerkt. Waarvan 15 jaar vaste nacht.
Momenteel stempel ik. Er ligt een midweek Parijs vast, 2 weken Ardeche en voor oktober wordt er momenteel nog gedebateerd over Dubai, Sicilië of Madeira.

Ik zal dus niet ontkennen dat een brood vroeger goedkoper was maar of je vroeger met een doorsnee loon zoveel meer kon doen dan tegenwoordig weet ik ook niet.

Heeft iemand daar cijfers van?
Het is toch duidelijk. De luxe is goedkoper geworden.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2024, 13:44   #43
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Je hoort dat wel vaker, dat het leven allemaal veel duurder is geworden.
Het leven op zich is niet duurder geworden maar we leven veel duurder ;

Wij hadden geen telefoon tot pas in 1978 we hadden 1 gas convector voor ons ganse huis. Restaurant bezoek kenden we niet of 1 keer per jaar tijdens het verlof net als een terras doen. Geen PVC noch dubbel glas. Televisie was zwart wit met een dakantenne en drie zenders. Internet bestond niet. We hadden een wasplaats die moest doorgaan als badkamer. Onze keuken was niet zoals men nu zegt een geinstalleerde.
Met onze Renault 8 hebben we 14 jaren gereden. Vakantie was niet veel meer dan ieder jaar een caravan huren aan de oevers van de Semois.

Moesten mensen nu leven zoals 50 jaar geleden hebben we allemaal een pak geld te veel.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 26 maart 2024 om 13:45.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2024, 13:45   #44
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het is toch duidelijk. De luxe is goedkoper geworden.
inderdaad, vliegen is op een zeker moment gedemocratiseerd, net als electronica dat is ook goedkoper geworden.

nen high end tv kost nog altijd meer dan 2500 euro, maar daar heb je dan wel een paneel voor, dat je niet meer in je auto krijgt, en de vraag is of je een muur hebt die breed genoeg is om het ding aan te hangen. Vroeger had ge daar nen kleurentv voor met 12 posten, en je bleef fit als je wou zappen want daarvoor moest je rechtstaan.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2024, 20:29   #45
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.884
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Je hoort dat wel vaker, dat het leven allemaal veel duurder is geworden.
En ja, een brood kost meer dan 50 jaar geleden. Net als elektriciteit, gas, water, verzekeringen,...


Maar is het leven in verhouding ook echt duurder geworden?

Ik weet nog dat destijds mijn vader en mijn moeder allebei voltijds werkten, daarnaast allebei (in't zwart natuurlijk, hoe ging dat destijds) bijklusten (vader bouw, moeder poetsvrouw). We reden met een oude tweedehandswagen en gingen nooit verder op vakantie dan een paar dagen naar de chalet van grootvader in de Ardennen of de flat van tante in Westende.
Uit eten deden wij werkelijk nooit. Betalende hobbies (voetbal, tennis,...) had ik niet. Ik speelde op akkers en in de grachten.
Een lening voor de woning die mijn vader zelf bouwde hadden ze niet want het geld hadden ze geleend van mijn grootmoeder.

En toch heb ik van heel mijn jeugd nooit anders geweten dan dat er ruzie was over het budget en het terugbetalen van de lening aan grootmoeder.
Die geldkwestie is later ook de reden geweest van de scheiding.


Ondertussen zijn we 45 jaar verder.
Tot 2 jaar terug werkte ik voltijds. Ik heb geen bijverdienste. Mijn echtgenote werkt 28u in de week. Ook geen bijverdienste.
Wij betalen een hypotheek voor de woning. Hebben een splinternieuwe auto, de 3de op 8 jaar overigens. Mijn oudste dochter woont nog thuis en betaalt €200 kostgeld.
Wij gaan minstens 2 keer per jaar op korte (vlieg)vakantie (weekend citytrip, weekje weg) en minstens 1 keer per jaar op 'groot' verlof (twee weken). De laatste 15 jaar hebben wij 4 reizen van 3 weken naar Amerika gemaakt.
Uit eten doen wij pakweg 1 keer per maand maar wij zitten (toch zeker in de zomer) tot 5 keer per week op een terras hier in de buurt.

Ik heb geen cent erfenis getrokken en had €10 op mijn spaarboekje staan toen ik trouwde. Ik heb wel heel mijn leven gewerkt. Waarvan 15 jaar vaste nacht.
Momenteel stempel ik. Er ligt een midweek Parijs vast, 2 weken Ardeche en voor oktober wordt er momenteel nog gedebateerd over Dubai, Sicilië of Madeira.

Ik zal dus niet ontkennen dat een brood vroeger goedkoper was maar of je vroeger met een doorsnee loon zoveel meer kon doen dan tegenwoordig weet ik ook niet.

Heeft iemand daar cijfers van?
Goei oefening; hoeveel broden kon je in 1980 met een maandloon kopen?
En nu?
Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee hoe zich dat verhoudt.
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2024, 20:59   #46
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.440
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Goei oefening; hoeveel broden kon je in 1980 met een maandloon kopen?
En nu?
Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee hoe zich dat verhoudt.
Een gewoon 800 gram grijs brood bij een gewone bakker, €2.10

Een netto maandloon van een gewone burger €2K

Dus, ongeveer 1000 broden...
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2024, 00:16   #47
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Duidelijk nog geen biertje besteld gehad in een doorsnee Nederlandse kroeg.
Haha, ik ben een Nederlandse Brabander, ook Nederlandse kroegen ken ik zeer goed en ik kan u zeggen, dat u hier zeker de laatste decennia, gewoon naast zit.
Nederland heeft deels een deel van de eigen cultuur teruggevonden...
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2024, 03:39   #48
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Goei oefening; hoeveel broden kon je in 1980 met een maandloon kopen?
En nu?
Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee hoe zich dat verhoudt.
In 1982 kocht ik een VHS video recorder merk JVC. Ik betaalde die toen rond de 22000 Bfr en dat was nog niet de duurste. Dat was in die tijd een klein maandloon voor de meeste mensen.

Mijn eerste vliegtickets naar Bangkok kostten me in 1979 denk rond de 50.000 Bfr. Dat zou momenteel dan rond de 4000 euro zijn denk ik. Nu kan je met wat geluk een ticket boeken voor 600 euro.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 27 maart 2024 om 03:40.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2024, 04:23   #49
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.440
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Haha, ik ben een Nederlandse Brabander, ook Nederlandse kroegen ken ik zeer goed en ik kan u zeggen, dat u hier zeker de laatste decennia, gewoon naast zit.
Nederland heeft deels een deel van de eigen cultuur teruggevonden...
Verbazingwekkend, 3 weken geleden, in Helmond, kwam een Heiniken in een lokaal cafeetje nog steeds in een glas dat verdacht veel leek op een colaglas.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2024, 04:44   #50
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.637
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Nederland heeft deels een deel van de eigen cultuur teruggevonden...

De Coladrinkers (1968) -Jos Vandeloo.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2024, 10:08   #51
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Goei oefening; hoeveel broden kon je in 1980 met een maandloon kopen?
En nu?
Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee hoe zich dat verhoudt.
Nee, ik ook niet.
Als ik van de week eens tijd te veel heb ga ik dat eens proberen op te zoeken.

Want hoewel je natuurlijk niet kan ontkennen dat alles duurder wordt (wat overigens ook nodig is om de economie draaiende te houden) weet ik niet of het leven (de verhouding loon/kostprijs leven) ook zoveel duurder is geworden.

Je hoort sommige mensen roepen dat "alles duurder wordt maar mijn pree stijgt niet mee" maar die zijn de indexaanpassingen vast vergeten.

Ik herinner me vorig jaar, toen veel mensen in één keer 11% opslag kregen. En vorige januari, waar er weer pakweg 1,5% bij kwam. Bovenop de 3,5 tot 4% in 2022.
We gingen dus van 100 euro loon eind 2021 naar €116,38 in 2024. Enkel door de index. Zonder eventuele cao-aanpassingen oid....
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2024, 13:01   #52
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.655
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Nee, ik ook niet.
Als ik van de week eens tijd te veel heb ga ik dat eens proberen op te zoeken.

Want hoewel je natuurlijk niet kan ontkennen dat alles duurder wordt (wat overigens ook nodig is om de economie draaiende te houden) weet ik niet of het leven (de verhouding loon/kostprijs leven) ook zoveel duurder is geworden.

Je hoort sommige mensen roepen dat "alles duurder wordt maar mijn pree stijgt niet mee" maar die zijn de indexaanpassingen vast vergeten.

Ik herinner me vorig jaar, toen veel mensen in één keer 11% opslag kregen. En vorige januari, waar er weer pakweg 1,5% bij kwam. Bovenop de 3,5 tot 4% in 2022.
We gingen dus van 100 euro loon eind 2021 naar €116,38 in 2024. Enkel door de index. Zonder eventuele cao-aanpassingen oid....
Die indexaanpassingen gebeuren dan ook maar om de zoveel tijd NADAT de index overschreden wordt maar intussen betaal je wel alles al duurder door de prijsstijgingen.

(Geen 11% maar) 10% + 1,5% + 4% = 16,5% indexaanpassing tegenover een prijsstijging van 17%
Das al 0,5% verlies....
En dat sinds 2022 toen supermarkten al 15,3 % duurder werden dan in 2021 met een piek in maart 2023 door de aanhoudende stijging van de voedselprijzen: voeding was ondertussen in 2023 al 17 procent duurder dan in 2022.

Je krijgt dus 10% meer inkomen/index in 2024 maar de prijzen voor noodzakelijke levensmiddelen zijn al veel langer met 17% gestegen en ze blijven nog stijgen...
Dus?
Je verliest, nietwaar? Bij elke indexsprong een klein beetje meer...
Je wordt armer want je inkomen, van 10% meer en pas in januari, stijgt niet evenredig om de prijsstijgingen van 17% te kunnen dekken/betalen.
En je betaalt al die prijsverhogingen dan ook al sinds 2022 voordat je 10% meer inkomen in 2024 kreeg, dat nog steeds 0,5% tekort en minder is dan de 17% prijsstijgingen.

En het "goedkoper" worden van energie (dat nog steeds duurder is dan de prijzen van voor de energiecrisis!) en luxe artikelen, die je maar af en toe koopt, compenseren dat verlies door duurdere, dagdagelijkse voeding niet.

We gingen dus van 100 euro loon 2021 naar €116,38 in 2024 maar je kunt van die 116,38€ in 2024 niet eens meer hetzelfde kopen als in 2021 voor 100€...
Als de verhouding - loon/kostprijs leven - zou kloppen, dan zou je evenveel moeten kunnen kopen door de compensatie van meer loon voor de prijsstijging en dat is niet zo.
Want met meer inkomen/loon kun je minder kopen omdat de voedingswaren duurder blijven in vergelijking met de indexopslag.
Voorbeeld:
Je krijgt 10€ loon waarmee je voeding koopt dat 10€ kost
Voeding wordt dan 5€ duurder en kost 15€
En je krijgt dan door de index 2€ loon meer
Dan heb je 12€ om dezelfde voeding te kopen die nu 15€ kost.
Dan verlies je 3€ aan koopkracht, je verarmt, je krijgt minder voeding voor meer geld en het leven wordt duurder.

De correcte verhouding zou zijn:
Voeding wordt 5€ duurder en kost 15€
En je krijgt dan door de index 5€ loon meer
Dan heb je 15€ loon om evenveel voeding (als van 10€ )te kopen dat nu 15€ kost.
Dan verlies je niet aan koopkracht, je verarmt niet, je krijgt evenveel voeding en het leven wordt niet duurder.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2024, 09:43   #53
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lof der Zotheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 augustus 2005
Berichten: 14.516
Standaard

't Goeiekoopste natuurlijk, is 50 jaar geleden, zoals nu, niks uit te geven.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Erasmus
Moriae encomium, sive Stultitiae laus

Laatst gewijzigd door Lof der Zotheid : 28 maart 2024 om 09:43.
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2024, 10:14   #54
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Die indexaanpassingen gebeuren dan ook maar om de zoveel tijd NADAT de index overschreden wordt maar intussen betaal je wel alles al duurder door de prijsstijgingen.

(Geen 11% maar) 10% + 1,5% + 4% = 16,5% indexaanpassing tegenover een prijsstijging van 17%
Das al 0,5% verlies....
En dat sinds 2022 toen supermarkten al 15,3 % duurder werden dan in 2021 met een piek in maart 2023 door de aanhoudende stijging van de voedselprijzen: voeding was ondertussen in 2023 al 17 procent duurder dan in 2022.

Je krijgt dus 10% meer inkomen/index in 2024 maar de prijzen voor noodzakelijke levensmiddelen zijn al veel langer met 17% gestegen en ze blijven nog stijgen...
Dus?
Je verliest, nietwaar? Bij elke indexsprong een klein beetje meer...
Je wordt armer want je inkomen, van 10% meer en pas in januari, stijgt niet evenredig om de prijsstijgingen van 17% te kunnen dekken/betalen.
En je betaalt al die prijsverhogingen dan ook al sinds 2022 voordat je 10% meer inkomen in 2024 kreeg, dat nog steeds 0,5% tekort en minder is dan de 17% prijsstijgingen.

En het "goedkoper" worden van energie (dat nog steeds duurder is dan de prijzen van voor de energiecrisis!) en luxe artikelen, die je maar af en toe koopt, compenseren dat verlies door duurdere, dagdagelijkse voeding niet.

We gingen dus van 100 euro loon 2021 naar €116,38 in 2024 maar je kunt van die 116,38€ in 2024 niet eens meer hetzelfde kopen als in 2021 voor 100€...
Als de verhouding - loon/kostprijs leven - zou kloppen, dan zou je evenveel moeten kunnen kopen door de compensatie van meer loon voor de prijsstijging en dat is niet zo.
Want met meer inkomen/loon kun je minder kopen omdat de voedingswaren duurder blijven in vergelijking met de indexopslag.
Voorbeeld:
Je krijgt 10€ loon waarmee je voeding koopt dat 10€ kost
Voeding wordt dan 5€ duurder en kost 15€
En je krijgt dan door de index 2€ loon meer
Dan heb je 12€ om dezelfde voeding te kopen die nu 15€ kost.
Dan verlies je 3€ aan koopkracht, je verarmt, je krijgt minder voeding voor meer geld en het leven wordt duurder.

De correcte verhouding zou zijn:
Voeding wordt 5€ duurder en kost 15€
En je krijgt dan door de index 5€ loon meer
Dan heb je 15€ loon om evenveel voeding (als van 10€ )te kopen dat nu 15€ kost.
Dan verlies je niet aan koopkracht, je verarmt niet, je krijgt evenveel voeding en het leven wordt niet duurder.
Ik weet hoe de index werkt.
De reden dat ik de index aanhaalde was dat je mensen vaak hoort zeggen dat hun loon niet stijgt:
Citaat:
Je hoort sommige mensen roepen dat "alles duurder wordt maar mijn pree stijgt niet mee" maar die zijn de indexaanpassingen vast vergeten.
Ik beweer nergens dat de indexaanpassingen volstaan om de stijgende levensduurte volledig op te vangen.
Al mogen we er eigenlijk niet over klagen. In de buurlanden keek de werkende klasse tussen 2020 en 2023 met de nodige jaloezie naar onze loonaanpassingen hoor.
Ma soit; de indexaanpassingen waren niet voldoende om de stijgende levensduurte de laatste jaren op te vangen, dat klopt maar dat heb ik ook nergens beweerd.

Wat ik me afvroeg was of we vroeger zoveel 'rijker' waren dan dat we nu zijn.
Als je de prijzen van voeding bekijkt is dat misschien waar. Die waren vroeger misschien wel lager dan nu maar wat hebben we er allemaal nog bijgekregen?

Ik kan me de tijd nog herinneren dat een klasgenoot een spreekbeurt moest komen geven omdat hij met het vliegtuig op reis was geweest. Ik herinner me nog het moment dat bij ons thuis de eerste computer in huis kwam (een Commodore 64 die een rib uit ons lijf kostte),... Nu zijn die dingen voor veel mensen vanzelfsprekend

Laat de dingen die we vroeger niet hadden ook nu achterwege en ik denk dat de situatie heel wat rooskleuriger wordt.
Langs de ene kant is dat logisch; je kan stellen dat "als we terug als holbewoners zouden gaan leven we met een gemiddeld loon ook stinkend rijk zouden worden" maar kunnen we daardoor zeggen dat vroeger alles goedkoper was?

Het leven is misschien wel duurder geworden maar de luxe is ook enorm toegenomen. Ik denk dat je dat ook mee in rekening moet brengen als je kijkt of het leven duurder is geworden of niet. Luxe kost geld en blijkbaar wil iedereen maar al te graag betalen voor die luxe...
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2024, 10:24   #55
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Bekijk het zo:

Vroeger kostte een brood (in verhouding tot het gemiddeld loon) minder dan dat het nu kost maar als ik in bad ging moest ik handmatig water oppompen en dat verwarmen op het gasfornuis, hetgeen gestookt werd met handmatig te wisselen gasflessen. Mijn vader zat ondertussen te vloeken op het slechte beeld van zijn duur betaalde zwart-wit tv en probeerde met het beeld te verbeteren door de antenne te verdraaien. Net op dat moment keek mijn moeder door het gat in de plank en zag dat de beerput dringend geleegd moest worden.

Nu draai ik de kraan op en kan desnoods 100 baden vol gloeiend heet water laten lopen terwijl mijn kinderen, hoewel ze de keuze hebben uit meer dan 100 storingvrije 4K-kanalen, het nieuwste video-game op hun nieuwste Playstation zitten te spelen. En mijn vrouw moet niet langer door het gat in de plank staren om te kijken wat wij de laatste maanden bijeengekakt hebben. Dat wordt geurloos rechtstreeks de riolering in gespoeld zonder dat die ooit geleegd moet worden.
Ons brood is echter wel duurder dan tijdens de hierboven beschreven periode.


Kan je nu zeggen dat wij in het tweede geval 'armer' zijn??
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2024, 10:26   #56
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Ik dacht: ik gooi maar eens een wc mee in de groep in een poging om toch een beetje on-topic te blijven in een "bruine" kroegen draad...
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2024, 00:55   #57
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht

De Coladrinkers (1968) -Jos Vandeloo.
Die is ouderwets hoor.

En AB Inbev is ook in Nederland zeer machtig....
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 452x1200.jpg‎ (64,3 KB, 0x gelezen)
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2024, 01:17   #58
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Bekijk het zo:

Vroeger kostte een brood (in verhouding tot het gemiddeld loon) minder dan dat het nu kost maar als ik in bad ging moest ik handmatig water oppompen en dat verwarmen op het gasfornuis, hetgeen gestookt werd met handmatig te wisselen gasflessen. Mijn vader zat ondertussen te vloeken op het slechte beeld van zijn duur betaalde zwart-wit tv en probeerde met het beeld te verbeteren door de antenne te verdraaien. Net op dat moment keek mijn moeder door het gat in de plank en zag dat de beerput dringend geleegd moest worden.

Nu draai ik de kraan op en kan desnoods 100 baden vol gloeiend heet water laten lopen terwijl mijn kinderen, hoewel ze de keuze hebben uit meer dan 100 storingvrije 4K-kanalen, het nieuwste video-game op hun nieuwste Playstation zitten te spelen. En mijn vrouw moet niet langer door het gat in de plank staren om te kijken wat wij de laatste maanden bijeengekakt hebben. Dat wordt geurloos rechtstreeks de riolering in gespoeld zonder dat die ooit geleegd moet worden.
Ons brood is echter wel duurder dan tijdens de hierboven beschreven periode.


Kan je nu zeggen dat wij in het tweede geval 'armer' zijn??
Je rekent met voedsel en warm water.
Vergelijk het eens met huishuur. Wie moest ooit de helft van zijn inkomen aan huishuur afgeven?

Ik betaalde 20 jaar geleden 550 euro op de Leie van Antwerpen voor een app met 3 slaapkamers en een terras. CV en water op gas.
En dat was geen krot.

Nu betaal ik meer voor minder, geen cv en water op gas., 1 slaapkamer en een minder gunstige buurt als de Leie.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!

Laatst gewijzigd door CUFI : 31 maart 2024 om 01:32.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2024, 07:36   #59
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Je rekent met voedsel en warm water.
Vergelijk het eens met huishuur. Wie moest ooit de helft van zijn inkomen aan huishuur afgeven?

Ik betaalde 20 jaar geleden 550 euro op de Leie van Antwerpen voor een app met 3 slaapkamers en een terras. CV en water op gas.
En dat was geen krot.

Nu betaal ik meer voor minder, geen cv en water op gas., 1 slaapkamer en een minder gunstige buurt als de Leie.
Wie 2 jaar geleden 1500 euro netto verdiende verdient nu waarschijnijk bijna 2500 euro. En op de prive woning markt zijn geen vaste prijzen. De eigenaar vraagt wat hij wil en de huurder is vrij om verder te kijken als het niet binnen zijn budget valt.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 31 maart 2024 om 07:37.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2024, 09:37   #60
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Wie 2 jaar geleden 1500 euro netto verdiende verdient nu waarschijnijk bijna 2500 euro. En op de prive woning markt zijn geen vaste prijzen. De eigenaar vraagt wat hij wil en de huurder is vrij om verder te kijken als het niet binnen zijn budget valt.
HUH? Op 2 jaar tijd 1000 euro meer verdienen?
Amai, dan heeft Vivaldi heel goed werk geleverd! U bedoelt wellicht 20 jaar?

Ik verdiende toen nog geen 2K netto. En ik kon mijn huur, energie, auto, autoverzekering betalen en voldoende naft om uitstapjes te bekostigen na een zware werkweek. Restaurantje doen, cinemake doen, kleren kopen, toiletgerief, ... Het deed me allemaal veel minder pijn dan in deze tijd.

Ik zou dat nu niet meer kunnen met 2K hoor.
Ik denk dat ik toen 1600 a 1700 euro netto verdiende. Om later meer dan 2K te verdienen, moest ik meer dan 40 uren werken. Ik combineerde zelfs soms part time met full time.En waarom? Voor een pree onder de 3K.

Wat hebben we geleerd? Werken loont weinig en eerlijkheid nog minder.

Het punt is: ik betaalde nog geen derde van mijn inkomen aan huur en had meer koopkracht.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!

Laatst gewijzigd door CUFI : 31 maart 2024 om 09:47.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be