Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Tania Derveaux (NEE) - 5 tot 11 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Tania Derveaux (NEE) - 5 tot 11 februari Elke partij/beweging geeft je redenen om op hen te stemmen. NEE geeft je 10 redenen om NIET op hen te stemmen. In Antwerpen waren ze een fenomeen. Tania Derveaux is het boegbeeld bij de komende verkiezingen.

 
 
Discussietools
Oud 6 februari 2007, 12:11   #1
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard Bahar, politieke gevangene

Vindt u het kunnen dat iemand tot vijf jaar gevangenisstraf wordt veroordeeld voor het organiseren van een persconferentie? Want dat is wat er recent in dit land gebeurd is met Bahar Kimyongur.

Moest NEE in het parlement zitten, zouden jullie dan ook consequent 'néé' stemmen tegen de antiterrorismewetgeving, die dit mogelijk maakt?
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 6 februari 2007, 12:22   #2
Tania Derveaux
 
 
Tania Derveaux's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 februari 2007
Berichten: 99
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Vindt u het kunnen dat iemand tot vijf jaar gevangenisstraf wordt veroordeeld voor het organiseren van een persconferentie? Want dat is wat er recent in dit land gebeurd is met Bahar Kimyongur.

Moest NEE in het parlement zitten, zouden jullie dan ook consequent 'néé' stemmen tegen de antiterrorismewetgeving, die dit mogelijk maakt?
Als persoon buiten NEE hebben wij zeker voorkeuren voor bepaalde wetsvoorstellen, maar we kunnen het niet maken om ook maar op 1 voorstel JA te stemmen, omdat dat de neutraliteit van ons concept zou schaden, bovendien verbreken we onze belofte dan naar de kiezers toe.

Groetjes,

Tania
Tania Derveaux is offline  
Oud 6 februari 2007, 12:38   #3
Starkan
Staatssecretaris
 
Starkan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 oktober 2006
Locatie: Een niet-Vlaams-nationalistische gemeente
Berichten: 2.943
Standaard

Gesteld dat u de op een stemming de ultieme nee/onthouding geeft die aanstuurt op een onethische beslissing waar uzelf van walgt, zou u daar dan geen probleem mee hebben? Heb je daar al bij stil gestaan?
Starkan is offline  
Oud 6 februari 2007, 12:44   #4
Tania Derveaux
 
 
Tania Derveaux's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 februari 2007
Berichten: 99
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starkan Bekijk bericht
Gesteld dat u de op een stemming de ultieme nee/onthouding geeft die aanstuurt op een onethische beslissing waar uzelf van walgt, zou u daar dan geen probleem mee hebben? Heb je daar al bij stil gestaan?
Kben daar zeker van dat ik er problemen mee zou hebben, maar NEE is een neutraal concept, we hebben dit naar de kiezer toe beloofd. En belofte maakt schuld. Als we onze belofte zouden verbreken zou NEE voor niets zijn geweest, zou het niets meer waard zijn.

Groetjes,

Tania
Tania Derveaux is offline  
Oud 6 februari 2007, 12:46   #5
Starkan
Staatssecretaris
 
Starkan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 oktober 2006
Locatie: Een niet-Vlaams-nationalistische gemeente
Berichten: 2.943
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tania Derveaux Bekijk bericht
Kben daar zeker van dat ik er problemen mee zou hebben, maar NEE is een neutraal concept, we hebben dit naar de kiezer toe beloofd. En belofte maakt schuld. Als we onze belofte zouden verbreken zou NEE voor niets zijn geweest, zou het niets meer waard zijn.

Groetjes,

Tania
Maar uw filosofie klopt gewoon niet (in hoeverre je het een filosofie kan noemen natuurlijk). U zal steeds een kamp steunen, ook al beweert u van niet.
Maar ja u doet maar hé.
Leuke botjes overigens..
Starkan is offline  
Oud 6 februari 2007, 12:57   #6
La Chunga
Minister
 
La Chunga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2006
Locatie: Waar ik me thuisvoel...Overal dus
Berichten: 3.534
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tania Derveaux Bekijk bericht
Als persoon buiten NEE hebben wij zeker voorkeuren voor bepaalde wetsvoorstellen, maar we kunnen het niet maken om ook maar op 1 voorstel JA te stemmen, omdat dat de neutraliteit van ons concept zou schaden, bovendien verbreken we onze belofte dan naar de kiezers toe.

Groetjes,

Tania

Mmmm, dit hypothetisch voorstel van parlementaire resolutie met betrekking tot ethische waarden...

"De doodstraf mag nooit worden ingevoerd"

U zal NEE stemmen, wat dus betekent dat de doodstraf wel mag worden ingevoerd?

of...

"Alle mensen zijn gelijkwaardig"

U zal NEE stemmen, wat dus betekent dat niet alle mensen gelijkwaardig zijn.

of

"Vrouwen hebben dezelfde rechten als mannen"

U zal NEE stemmen, wat dus betekent dat dit niet het geval is. Bent u minderwaardig aan een man, Tania?
__________________
Let your sympathies and your compassion be always with the under dog in the fight--this is magnanimity; but bet on the other one--this is business. - Mark Twain

Laatst gewijzigd door La Chunga : 6 februari 2007 om 12:59.
La Chunga is offline  
Oud 6 februari 2007, 13:05   #7
La Chunga
Minister
 
La Chunga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2006
Locatie: Waar ik me thuisvoel...Overal dus
Berichten: 3.534
Standaard

Nog eentje om het af te leren...

Er is een voorstel dat volgende stelt:

"België gaat x ton medische hulp leveren in de vluchtelingenkampen van Soedan".

Het gaat om een stemming in de Senaat waarop 81 aanwezigen zijn. Veertig daarvan stemmen voor en veertig tegen; u stem zal doorslaggevend zijn voor het lot en leven van duizenden mensen.


U zal principieel NEE stemmen en daarmee het doodvonnis tekenen van duizenden?
__________________
Let your sympathies and your compassion be always with the under dog in the fight--this is magnanimity; but bet on the other one--this is business. - Mark Twain
La Chunga is offline  
Oud 6 februari 2007, 13:57   #8
Tania Derveaux
 
 
Tania Derveaux's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 februari 2007
Berichten: 99
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starkan Bekijk bericht
Maar uw filosofie klopt gewoon niet (in hoeverre je het een filosofie kan noemen natuurlijk). U zal steeds een kamp steunen, ook al beweert u van niet.
Maar ja u doet maar hé.
Leuke botjes overigens..
Als persoon zal ik voorkeuren hebben en bepaalde kampen willen steunen, met NEE kan dit niet. We zullen overal symbolisch NEE op stemmen.

We zitten in de oppositie, en het doet er dus niet toe wat wij stemmen.We kunnen geen voorstellen tegenhouden of erdoor laten.

Groetjes,

TAnia
Tania Derveaux is offline  
Oud 6 februari 2007, 13:59   #9
Tania Derveaux
 
 
Tania Derveaux's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 februari 2007
Berichten: 99
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
Nog eentje om het af te leren...

Er is een voorstel dat volgende stelt:

"België gaat x ton medische hulp leveren in de vluchtelingenkampen van Soedan".

Het gaat om een stemming in de Senaat waarop 81 aanwezigen zijn. Veertig daarvan stemmen voor en veertig tegen; u stem zal doorslaggevend zijn voor het lot en leven van duizenden mensen.


U zal principieel NEE stemmen en daarmee het doodvonnis tekenen van duizenden?
Het is niet onze plicht om dan JA te stemmen. We houden onze belofte. Dan moeten de andere partijen, maar samenwerken, en moet het cordon eventueel maar verbroken worden.

Groetjes,

Tania
Tania Derveaux is offline  
Oud 6 februari 2007, 14:00   #10
La Chunga
Minister
 
La Chunga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2006
Locatie: Waar ik me thuisvoel...Overal dus
Berichten: 3.534
Standaard

Oeps. Ik blijf bij mijn blancostem.
__________________
Let your sympathies and your compassion be always with the under dog in the fight--this is magnanimity; but bet on the other one--this is business. - Mark Twain

Laatst gewijzigd door La Chunga : 6 februari 2007 om 14:01.
La Chunga is offline  
Oud 6 februari 2007, 14:50   #11
Diplomatius
Minister
 
Diplomatius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 november 2006
Berichten: 3.273
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tania Derveaux Bekijk bericht
Het is niet onze plicht om dan JA te stemmen. We houden onze belofte. Dan moeten de andere partijen, maar samenwerken, en moet het cordon eventueel maar verbroken worden.

Groetjes,

Tania
Mevrouw/ Mejuffrouw Derveaux,

Vooreerst bestaat er ook in het parlement nog zoiets als een onthouding, dus hoeft het hoger geschetste hypothetische probleem zich niet te stellen.

Maar nu begrijp ik toch niet meer zo goed wat nu eigenlijk de bedoeling is van NEE. Enerzijds geeft U in de vorige posts aan niet aan het politieke gebeuren zelf te willen deelnemen zo U een parlementair mandaat zou krijgen van de kiezer en anderzijds zou U nu toch in het parlement zetelen ?

Ik dacht dat U effectief een 'lege zetel' zou openlaten ?

Mag ik NEE eerder als een filosofische oefening in democratie beschouwen, of bent U ook echt een politieke partij (hetgeen m.i. minstens het innemen van een standpunt omtrent maatschappelijke kwesties vereist) ?

Ik verneem nochtans dat U tracht neutraal te zijn en geen standpunt hieromtrent wenst in te nemen ?

Is de 'NEE' bedoeld voor de kiezers die daarmee aangeven het NIET eens te zijn met de (ideologieën, voorstellen etc van) de andere partijen of staat de 'NEE' voor Uw houding/stemgedrag ten aanzien van de binnen Kamer en/of Senaat ter stemming voorgelegde wetsvoorstellen/ontwerpen ?

Dat laatste lijkt mij alleszins wel degelijk een inhoudelijke keuze en dus in strijd met Uw eigen 'ideologie' (al begrijp ik die niet goed, tenzij U eigenlijk niet meer als een alternatief wil bieden voor een blanco-stem en dan ook niet de term 'politieke partij' zou mogen opkleven/opgekleefd worden).

Edit: Uw laatste zin kan als politiek statement anders wel tellen ...

Laatst gewijzigd door Diplomatius : 6 februari 2007 om 14:54.
Diplomatius is offline  
Oud 6 februari 2007, 16:06   #12
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Uit al het voorgaande moet ik concluderen dat "Nee" een gevaar is voor de democratie én voor het leven van vele mensen...
Pelgrim is offline  
Oud 6 februari 2007, 17:11   #13
Diplomatius
Minister
 
Diplomatius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 november 2006
Berichten: 3.273
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Uit al het voorgaande moet ik concluderen dat "Nee" een gevaar is voor de democratie én voor het leven van vele mensen...
Zo erg zie ik het niet. Lijkt mij gewoon het niveau van een studieopdracht Pol & Soc niet te overstijgen. Het komt bij mij over als een poging om een filosofische denkoefening in de politieke praktijk om te zetten, gekleurd met de nodige hype. Dat waait gewoonlijk wel weer over als er een nieuwe hype ontstaat.

Niets om je zorgen over te maken dus
Diplomatius is offline  
Oud 6 februari 2007, 19:26   #14
Ozymandias
Gouverneur
 
Ozymandias's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 november 2006
Berichten: 1.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diplomatius Bekijk bericht
Zo erg zie ik het niet. Lijkt mij gewoon het niveau van een studieopdracht Pol & Soc niet te overstijgen. Het komt bij mij over als een poging om een filosofische denkoefening in de politieke praktijk om te zetten, gekleurd met de nodige hype. Dat waait gewoonlijk wel weer over als er een nieuwe hype ontstaat.

Niets om je zorgen over te maken dus
Ik ben er wel enorm door gecharmeerd. Het klopt wat je zegt, een filosofische denkoefening, maar een die nódig is voor een instituut. Daarzonder gaat het dood.

Maar ik stelde me wel een vraagje. Zal jullie neutraliteit niet onhoudbaar worden ? Ik denk dat jullie je die vraag al meer dan eens gesteld hebben, en daar draait deze denkoefening volgens mij om. Maar die neutraliteit komt al in het gedrang als je stelt dat de "andere partijen het cordon maar moeten opheffen". Dan heb je een standpunt ingenomen over een politiek/maatschappelijk thema...
Ozymandias is offline  
Oud 6 februari 2007, 21:30   #15
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
Mmmm, dit hypothetisch voorstel van parlementaire resolutie met betrekking tot ethische waarden...

"De doodstraf mag nooit worden ingevoerd"

U zal NEE stemmen, wat dus betekent dat de doodstraf wel mag worden ingevoerd?

enz...
Sorry, beste Chunga, maar dit is kwatsj. Het is niet omdat er geen wet is die de doodstraf verbied, dat ze ingevoerd wordt. Er kunnen geen negatieve wetten ingevoerd worden.

Stel. Iemand dient een wetsvoorstel in om de Sociale Zekererheid niet te splitsen. De Franstaligen stemmen voor (samen met een aantal VLD'ers), maar de Vlamingen trekken aan de alarmbel en kelderen het voorstel. Betekent dat dan dat de sociale zekerheid gesplitst is door het wetsvoorstel te kelderen??
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 6 februari 2007 om 21:32.
Jaani_Dushman is offline  
Oud 7 februari 2007, 10:26   #16
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Uit al het voorgaande moet ik concluderen dat "Nee" een gevaar is voor de democratie én voor het leven van vele mensen...
"Nee" is juist goed voor de democratie. Hun doel is eigenlijk de politici wakker te schudden door het democratische proces te blokkeren. Ik zie niet in wat daar slecht aan is. Het huidige systeem is zo corrupt, dat ik zelfs weiger om nog langer Vlaams Belang te stemmen (die zijn geen haar beter dan de rest). Ik zie met de dag de kans dus groter worden dat ik NEE stem.
IlluSionS667 is offline  
Oud 7 februari 2007, 14:23   #17
Tania Derveaux
 
 
Tania Derveaux's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 februari 2007
Berichten: 99
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tania Derveaux Bekijk bericht
Het is niet onze plicht om dan JA te stemmen. We houden onze belofte. Dan moeten de andere partijen, maar samenwerken, en moet het cordon eventueel maar verbroken worden.

Groetjes,

Tania
Het is de taak van de coalitie om voorstellen goed te keuren. De enige situatie waarin dit kan voorkomen is wanneer er onenigheid is in de coalitie, en dan moeten politici maar beter samenwerken.

We leven in een democratie, en het is de taak van politici om goede voorstellen goed te keuren.Het is niet onze verantwoordelijkheid om dat voor hen te doen. We zullen zowiezo niet verkozen worden, indien zij hun job te goed doen.

Groetjes,

Tania
Tania Derveaux is offline  
Oud 7 februari 2007, 14:29   #18
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Alleen maar nee stemmen, dat is zoiets als lijst leeg: gewoon niet komen opdagen...
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline  
Oud 7 februari 2007, 14:41   #19
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Alleen maar nee stemmen, dat is zoiets als lijst leeg: gewoon niet komen opdagen...
Een "nee"-stem telt wel mee, he. Een lig zitje niet
IlluSionS667 is offline  
Oud 7 februari 2007, 14:45   #20
Tania Derveaux
 
 
Tania Derveaux's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 februari 2007
Berichten: 99
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diplomatius Bekijk bericht
Mevrouw/ Mejuffrouw Derveaux,

Vooreerst bestaat er ook in het parlement nog zoiets als een onthouding, dus hoeft het hoger geschetste hypothetische probleem zich niet te stellen.

Maar nu begrijp ik toch niet meer zo goed wat nu eigenlijk de bedoeling is van NEE. Enerzijds geeft U in de vorige posts aan niet aan het politieke gebeuren zelf te willen deelnemen zo U een parlementair mandaat zou krijgen van de kiezer en anderzijds zou U nu toch in het parlement zetelen ?

Ik dacht dat U effectief een 'lege zetel' zou openlaten ?

Mag ik NEE eerder als een filosofische oefening in democratie beschouwen, of bent U ook echt een politieke partij (hetgeen m.i. minstens het innemen van een standpunt omtrent maatschappelijke kwesties vereist) ?

Ik verneem nochtans dat U tracht neutraal te zijn en geen standpunt hieromtrent wenst in te nemen ?

Is de 'NEE' bedoeld voor de kiezers die daarmee aangeven het NIET eens te zijn met de (ideologieën, voorstellen etc van) de andere partijen of staat de 'NEE' voor Uw houding/stemgedrag ten aanzien van de binnen Kamer en/of Senaat ter stemming voorgelegde wetsvoorstellen/ontwerpen ?

Dat laatste lijkt mij alleszins wel degelijk een inhoudelijke keuze en dus in strijd met Uw eigen 'ideologie' (al begrijp ik die niet goed, tenzij U eigenlijk niet meer als een alternatief wil bieden voor een blanco-stem en dan ook niet de term 'politieke partij' zou mogen opkleven/opgekleefd worden).

Edit: Uw laatste zin kan als politiek statement anders wel tellen ...
Ten eerste: zeg gerust Tania

Onthouden zou in het voordeel spelen van de meerderheid. Een NEE stem is een veel krachtiger signaal van protest. Men verkiest op een partij te stemmen die op alles consequent nee stemt boven een partij die met een partijprogramma opkomt. Dit is een enorm krachtig signaal naar politici toe. Het houdt hen een spiegel voor.

We zouden zetelen omdat lege zetels niet kunnen nee stemmen. We zullen wel ijveren om NEE te implementeren in de kieswet, waardoor nee een optie wordt naast blanco. Op die manier moeten mensen niet meer opkomen om NEE te vertegenwoordigen, en wordt NEE een concept naast Blanco.Zo kan iedereen in heel het land nee stemmen en worden die zetels automatisch als lege zetels, die overal nee op stemmen, vertegenwoordigd. Zolang dit niet het geval is zullen we manueel doen wat we willen automatiseren.

Wij zijn in die zin dus geen politieke partij. We zijn eerder pleiters voor het invoeren van een proteststem die effectief vertegenwoordigd wordt en bovendien ontnomen wordt van andere politici. Zodra dit is ingevoerd hoeven we niet meer op te komen.

Wij zijn neutraal en het is daarom dat we niet gaan samenwerken met geen enkele partij of het cordon daar nu voor moet verbroken worden of niet.

Groetjes,
Tania

Laatst gewijzigd door Tania Derveaux : 7 februari 2007 om 14:45.
Tania Derveaux is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be