Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 juni 2020, 14:20   #181
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN
 
Marie van de koster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2006
Berichten: 30.339
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenaard Depuydt Bekijk bericht
Dompertje, ik zou zogezegd wijven "bachen" (goed Nederlands: dekzeil).

De stinkende West-Vlaamse boeren kennen dit Nederlands woord uiteraard niet en zeggen "(n)e bache" (enkelvoud, ch = sj), "bach'n" (meervoud). In het echt West-Vlaamse Spiere woont er langs de Doorniksesteenweg (IJzeren Bareel) een dekzeilhandelaar die zijn zaak met een uiterst treffende tweetalige vermelding "Baches - Bachen" voorziet.



Hendrikje, u bent geen echte Luikenaar. Toch bevuilt u dit overlegoord met Luikse woordjes, beter ware: "handelingen".
In 't Engels tarpaulin.
__________________
Zo is 't.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2020, 22:10   #182
Demper
Secretaris-Generaal VN
 
Demper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 40.872
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
't Is niet omdat u het niet plezant vindt, dat het niet plezant is.
En ik vind dat de sfeer hier meer verpest wordt door uw kleuterachtige, vieze woordjes.
eau jeetje, fieze woordjes

dat mag niet in de kerk
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Demper heeft gelijk.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2020, 10:45   #183
Rahowa
Europees Commissaris
 
Rahowa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2013
Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Berichten: 7.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenaard Depuydt Bekijk bericht
Geachte voorstander van de Heilige Volkerenoorlog

Uw bovenvermelde bewering is verkeerd.

De Russen (Oost-Slaven) gebruiken het woord "dermo" om de uitwerpselen op schunnige wijze aan te duiden.

Het woord "Kurva" wordt daarentegen in alle West-Slaafse (Slavische) en vele Zuid-Slaafse talen gebruikt om een lid van het andere geslacht op uiterst kwade wijze aan te duiden.

In het Pools ofte Veldenlands (pole = veld) wordt dit woord als "Kurwa" gespeld (spelling/vergelijkbare uitspraak in het Ndl.: w = v / l met schuine streep = w, dit overlegoord aanvaardt blijkbaar niet veel tekens).

De Winden ofte Slovenen spellen het woord op hun beurt als "Kurba".

Dit woord is ook naar andere niet-Slaafse talen uitgezwermd en wedijvert met de inheemse woorden.

Albaans (De veel gebruikte afleiding "albanees" met het achtervoegsel -ees is een ontlening van "alban-ais" toen de eind -s nog uitgesproken werd): kurva, naast "lavire"
Hongaars: Kurva, naast "ribanc" (uitspraak: c = tsj)
Litouws: Kurva, naast "kekše" (uitspraak: š = sj, bv. škoda, vanuit het Hoogduits: Schade!!!)
Roemeens ofte Walchs (Walachisch): curva (uitspraak: a met kort teken = doffe e), naast c??ea [catsja]

In mijn jonge tijden werd de wiskundeleraar ooit eens door een overijverige medeleerling aangesproken doordat hij het geleend woord "curve" als "kurve" spelde. Hij was hier uiteraard niet mee gediend. Hij was aanhanger van de vooruitstrevende spelling om de vreemde c zo veel mogelijk als k te spellen (zoals in het Hoogduits).
Mijn mening: Ten eerste diende de leraar het echt Nederlandstalig begrip "kromme" te gebruiken. Hiermee kon hij ook deze spellingstwist vermeden hebben.
Te tweede mag de inhoud van het Walchs woord "curva" (eensluidend met "curve") aan mensen toegekend worden, die doelbewust andere mensen voor onnozele prullen in hun hemd pogen te (kakken) zetten.

Mooie, rode groeten uit het voormalig gemeenhorige Moskou
GVD,dan was die klotechauffeur uit het oostblok mij toch aan het verwijten,hij zij dat curva gewoon hetzelfde was als shit.
__________________
Economisch vluchteling afkomstig van de Rodenbachstede,binnenkort het Cyriel Verschaeve-dorp.

Laatst gewijzigd door Rahowa : 3 juli 2020 om 10:46.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2020, 18:16   #184
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa Bekijk bericht
GVD,dan was die klotechauffeur uit het oostblok mij toch aan het verwijten, hij zij dat curva gewoon hetzelfde was als shit.
Zij hij dat ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2020, 18:34   #185
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris
 
Koenaard Depuydt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2020
Locatie: niet Herstapel, Luik, Kortrijk, Antwerpen of Vilvoorde
Berichten: 2.844
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa Bekijk bericht
GVD,dan was die klotechauffeur uit het oostblok mij toch aan het verwijten,hij zij dat curva gewoon hetzelfde was als shit.
Geachte voorstander van de Heilige Volkerenoorlog

Het woord "kurva" komt in betekenis helemaal overeen met het Vrankrijkse "putain". Dus, "kurva" kan ook gebruikt worden om uw ergernis te uiten (bv. het Engelse "shit", ook betekend: "stront" of "roesmiddelen").

Laat u verder niet te veel door Oostblokbestuurders wijsmaken. Hij zal u weldegelijk ernstig verweten hebben.

Dit woord werd ooit op mijn werk door een Boheemse (Tsjechische)vrachtwagenbestuurder uit zenuwachtigheid naar een viertalige Albaanse werkgenoot geuit. Omdat mijn werkgenoot geen Engels of Duits begreep. Ik heb de boel moeten oplossen of het was oorlog.

Hoogachtend
Koenaard Depuydt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be