Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 augustus 2020, 15:38   #101
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.808
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Je kent er dus niet veel van. Je weet toch dat Lee eigenlijk tegen slavernij was. De enige reden dat hij de Confederatie verdedigde was dat hij zijn hand niet kon heffen tegen zijn geboorteland Virginia.

Vaneiges ... je zou je beter wat meer verdiepen in geschiedenis ipv als een papegaai al die poco propaganda herkauwen.

https://www.politifact.com/factcheck...ees-position-/



Zou je niet beter bij je ufootjes blijven?
De Chicago Tribune.2017.

“A career army officer, Lee didn't have much wealth, but he inherited a few slaves from his mother. Still, Lee married into one of the wealthiest slave-holding families in Virginia — the Custis family of Arlington and descendants of Martha Washington. When Lee's father-in-law died, he took leave from the U.S. Army to run the struggling estate and met resistance from slaves expecting to be freed.
Documents show Lee was a cruel figure with his slaves and encouraged his overseers to severely beat slaves captured after trying to escape. One slave said Lee was one of the meanest men she had ever met.

In a 1856 letter, Lee wrote that slavery is "a moral & political evil." But Lee also wrote in the same letter that God would be the one responsible for emancipation and blacks were better off in the U.S. than Africa.”


Als het waar is, dan is uw heel ‘betweterij’ tevergeefs geweest. Robert E Lee: from Hero to Zero.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 augustus 2020 om 15:46.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 16:22   #102
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.530
Standaard

Als Lee zegt dat hij slavernij slecht achte voor blanken en goed voor zwarten verwees hij schat ik naar zijn idee om de gehele zwarte populatie van Virginia te deporteren naar andere staten. Niet omdat hij tegen slavernij op zich was maar omdat hij een etnisch zuivere staat wou. Racist pur sang.

Die gast was waarschijnlijk zo wreedaardig dat hij geen slaven kon houden en op andere plantages lukte dat beter. Als het mij niet lukt dan niemand zal hij gedacht hebben.

Laatst gewijzigd door Bach : 4 augustus 2020 om 16:29.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 16:52   #103
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.278
Standaard

Die congress madame is een echte Social Justice Warrior. Zij voelt zich "gekwetst" in de plaats van om het even welke minderheidsgroep tegen het gedrag van blanke heterosexuele mannen. In dit geval voelt ze zich gekwetst in de plaats van de Hawaïanen. Ook al heeft ze zelf geen enkele verbintenis met de cultuur en geschiedenis van die eillanden, zij weet gewoon dat Damiaan "offensive" is voor de bevolking. Er zijn dan wel veel Hawaïanen die Damiaan wel appreciëren en er meer goed dan kwaad in vinden. Maar ofwel zijn dat geen "echte" Polynesiërs -- misschien wel van herkomst en uitzicht -- maar binnenin zijn het corrupte, blanke Trump-kiezers. Reddeloos verloren. Ofwel beseffen ze niet hoe erg ze wel vernederd en gekwetst worden door de blanken. Daarom hebben de SJW's nu het concept "micro-aggression" uitgevonden.
Bijvoorbeeld, stel je komt een vreemdeling tegen en je geeft hem een compliment dat hij al goed Nederlands spreekt. = Microaggression. Deze mens moet zich gekleineerd voelen door jouw opmerking die voort komt uit jouw racisme en kleinering van vreemde mensen.
Dus zo kunnen de Hawaïanen die nog nooit iets erg tegengekomen zijn, zich ook ergeren aan blanken, zoals het hoort, en meestemmen tegen Damiaan. (En wie dat niet doet zijn innerlijk blanke Trumpisten en moeten dood)
__________________
I wish nothing but the best for you too.

Laatst gewijzigd door Zucht : 4 augustus 2020 om 16:55.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 16:55   #104
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.808
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Als Lee zegt dat hij slavernij slecht achte voor blanken en goed voor zwarten verwees hij schat ik naar zijn idee om de gehele zwarte populatie van Virginia te deporteren naar andere staten. Niet omdat hij tegen slavernij op zich was maar omdat hij een etnisch zuivere staat wou. Racist pur sang.

Die gast was waarschijnlijk zo wreedaardig dat hij geen slaven kon houden en op andere plantages lukte dat beter. Als het mij niet lukt dan niemand zal hij gedacht hebben.
Maar toch. Indien het waar is wat in de Engelse tekst staat (en documenten zouden dit bevestigen) , dan ontpopt Lee zich als een meedogenloos man tegenover slaven. Alleen maar omdat deze hun vrijheid wilden. En dus in dit geval: standbeeld van Robert E. Lee zonder aarzelen en onmiddellijk in de vuilbak kieperen! En daar ging het om.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 augustus 2020 om 17:00.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 17:01   #105
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De Chicago Tribune.2017.

“A career army officer, Lee didn't have much wealth, but he inherited a few slaves from his mother. Still, Lee married into one of the wealthiest slave-holding families in Virginia — the Custis family of Arlington and descendants of Martha Washington. When Lee's father-in-law died, he took leave from the U.S. Army to run the struggling estate and met resistance from slaves expecting to be freed.
Documents show Lee was a cruel figure with his slaves and encouraged his overseers to severely beat slaves captured after trying to escape. One slave said Lee was one of the meanest men she had ever met.

In a 1856 letter, Lee wrote that slavery is "a moral & political evil." But Lee also wrote in the same letter that God would be the one responsible for emancipation and blacks were better off in the U.S. than Africa.”


Als het waar is, dan is uw heel ‘betweterij’ tevergeefs geweest. Robert E Lee: from Hero to Zero.
Wist ik niet. Als het waar is, dan kan ik de bezwaren van BLM begrijpen. Ik heb enkel over zijn militaire carrière gelezen en daar las ik dat hij enkel voor het Zuiden koos uit loyauteit tegenover zijn geboortestreek.

Er gaan dan wel een hoop standbeelden in de US moeten verdwijnen.

Mt. Rushmore...wink, wink,..
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 18:47   #106
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Wist ik niet. Als het waar is, dan kan ik de bezwaren van BLM begrijpen. Ik heb enkel over zijn militaire carrière gelezen en daar las ik dat hij enkel voor het Zuiden koos uit loyauteit tegenover zijn geboortestreek.

Er gaan dan wel een hoop standbeelden in de US moeten verdwijnen.

Mt. Rushmore...wink, wink,..
Alles moet natuurlijk bekeken worden in de tijdgeest van toen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 18:50   #107
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.530
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Ik zou haar geen teef noemen. Haar kaakbeen heeft meer iets muilezelachtig.
Haar repliek is uiteraard ook op deze variant van toepassing.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 18:52   #108
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.530
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
tik tok is leuker dan lezen
Interessant verhaal dat van Tik Tok. Ook een verhaal van diefstal volgens China.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 19:00   #109
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.530
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No Apologies Bekijk bericht
Dat is damage control nadat de vele reacties haar hebben doen inzien dat ze haar hand wat overspeeld heeft door gebrek aan historische kennis.
Kan zijn naar ik denk het niet. Wat is de exacte quote van wat ze zei? Ze vraagt zich af waarom er niet een standbeeld staat van de koningin van Hawaï en wel van Damiaan. Wat de pers daarvan maakt is iets heel anders door de verwijzing naar de koningin weg te laten.

Damiaan is een slecht voorbeeld van kolonialisme maar zoals Het Oosten argumenteert ook niet helemaal zonder verband. Er zijn duidelijkere voorbeelden. Een paar jaar na de dood van Damiaan werd het koninkrijk Hawaii op gewelddadige manier geannexeerd door de VS. Over kolonialisme gesproken. In hoeverre Damiaan die beweging die daartoe leidde gesteund heeft is me niet duidelijk, maar het is wel duidelijk dat de omverwerping van het koninkrijk en de daaropvolgende annexatie vooral door Europese en amerikaanse inwijkelingen gesteund werd tegen de wil van de plaatselijke bevolking.

Maar dat zal de pers je natuurlijk niet vertellen.

De historische kennis van AOC zou ik niet onderschatten. Ze zei zelfs de naam van die koningin correct: Lili'uokalani

Laatst gewijzigd door Bach : 4 augustus 2020 om 19:18.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 19:15   #110
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.808
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Alles moet natuurlijk bekeken worden in de tijdgeest van toen.
Natuurlijk natuurlijk. En het aanmoedigen om voortvluchtige slaven, eens gepakt, meer dan duchtig laten afranselen, moet men ook zien in het kader van die tijd, zeker in het Zuiden van de VS.

Alleen, personen die dit toelieten illo tempore maar die toch een standbeeld kregen voor andere verdiensten, zulke standbeelden kan men natuurlijk in onze tijd niet meer handhaven.

En dus: standbeelden van Robert E. Lee in de vuilbak kieperen of -ik wil historisch mild zijn- overbrengen naar een museum ergens op een donkere plekje. Ik wil zelfs nog milder zijn: de beeltenissen laten staan maar duiding geven bij het standbeeld van een Robert E. Lee, in de zin dat men duidelijk vermeldt dat die persoon, verdienstelijk op militair vlak misschien, maar wel zijn voortvluchtige slaven gruwelijk liet mishandelen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 augustus 2020 om 19:19.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 19:24   #111
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.530
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Natuurlijk natuurlijk. En het aanmoedigen om voortvluchtige slaven, eens gepakt, meer dan duchtig laten afranselen, moet men ook zien in het kader van die tijd, zeker in het Zuiden van de VS.

Alleen, personen die dit toelieten illo tempore maar die toch een standbeeld kregen voor andere verdiensten, zulke standbeelden kan men natuurlijk in onze tijd niet meer handhaven.

En dus: standbeelden van Robert E. Lee in de vuilbak kieperen of -ik wil historisch mild zijn- overbrengen naar een museum ergens op een donkere plekje. Ik wil zelfs nog milder zijn: de beeltenissen laten staan maar duiding geven bij het standbeeld van een Robert E. Lee, in de zin dat men duidelijk vermeldt dat die persoon, verdienstelijk op militair vlak misschien, maar wel zijn voortvluchtige slaven gruwelijk liet mishandelen.
En voorstander van de ethnische zuivering van 'zwarten' (dat getuigde hij voor het congres zelfs als ik me niet vergis), om zijn staat maagdelijk blank te maken. Dat scoort toch ook vrij hoog op een verwerpelijkheidsindex denk ik zo.

Laatst gewijzigd door Bach : 4 augustus 2020 om 19:26.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 19:37   #112
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
En voorstander van de ethnische zuivering van 'zwarten' (dat getuigde hij voor het congres zelfs als ik me niet vergis), om zijn staat maagdelijk blank te maken. Dat scoort toch ook vrij hoog op een verwerpelijkheidsindex denk ik zo.
Dat Land of the Brave and Free is ook maar zever. Washington en co. zijn enkel maar onafhankelijk geworden omdat zij als ‘aristocraten’ de baas wilden zijn ipv de Britse ‘aristocraten’.

Cfr Howard Zinn.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 19:41   #113
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.530
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat Land of the Brave and Free is ook maar zever. Washington en co. zijn enkel maar onafhankelijk geworden omdat zij als ‘aristocraten’ de baas wilden zijn ipv de Britse ‘aristocraten’.

Cfr Howard Zinn.
De history of... heb ik ooit nog gelezen. Een aanrader. Geweldig simpele druk op gerafeld papier was dat. Passend.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 19:43   #114
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
De history of... heb ik ooit nog gelezen. Een aanrader. Geweldig simpele druk op gerafeld papier was dat. Passend.
Eigenlijk zouden alle Amerikanen dat moeten lezen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 19:49   #115
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.530
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Eigenlijk zouden alle Amerikanen dat moeten lezen.
Deze bedoel ik en ik denk u ook

https://en.m.wikipedia.org/wiki/A_Pe..._United_States


Zo besef je hoeveel historische gebeurtenissen niet gekend zijn omdat het inconvenient is voor de Hollywood propagandamachine om over te berichten. Of zaken die anders worden voorgesteld dan ze zijn. Zo besef je ook dat de het gewone volk in de VS wel degelijk geregeld collectieve actie ondernam om rechten te bekomen en dat die bewegingen dikwijls gewelddadig onderdrukt werden....en worden.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 19:52   #116
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Deze bedoel ik en ik denk u ook

https://en.m.wikipedia.org/wiki/A_Pe..._United_States


Zo besef je hoeveel historische gebeurtenissen niet gekend zijn omdat het inconvenient is voor de Hollywood propagandamachine om over te berichten. Of zaken die anders worden voorgesteld dan ze zijn. Zo besef je ook dat de het gewone volk in de VS wel degelijk geregeld collectieve actie ondernam om rechten te bekomen en dat die bewegingen dikwijls gewelddadig onderdrukt werden....en worden.
Ja inderdaad. Fantastisch boek. Ik heb er heel wat over bijgeleerd, oa ook dat er ook ‘witte’ slaven waren. Immigranten die hun leven lang als semi-slaaf dienden om hun overtocht terug te betalen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 20:26   #117
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wees maar zeker dat Lee de term ‘nigger’ heeft gebruikt om een zwarte aan te duiden.
Bron? Uw kleine teen zeker. En wat dan nog Oosten? Denk je nu echt dat jij 160 jaar geleden de self styled, hipsterachtige Social Justice Warrior zou zijn geweest die je vandaag zo graag pleegt te zijn?

U zal het wellicht heel vervelend vinden maar uw voorouders zouden dat woord heel gewoon hebben gevonden.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 20:30   #118
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De Chicago Tribune.2017.

“A career army officer, Lee didn't have much wealth, but he inherited a few slaves from his mother. Still, Lee married into one of the wealthiest slave-holding families in Virginia — the Custis family of Arlington and descendants of Martha Washington. When Lee's father-in-law died, he took leave from the U.S. Army to run the struggling estate and met resistance from slaves expecting to be freed.
Documents show Lee was a cruel figure with his slaves and encouraged his overseers to severely beat slaves captured after trying to escape. One slave said Lee was one of the meanest men she had ever met.

In a 1856 letter, Lee wrote that slavery is "a moral & political evil." But Lee also wrote in the same letter that God would be the one responsible for emancipation and blacks were better off in the U.S. than Africa.”


Als het waar is, dan is uw heel ‘betweterij’ tevergeefs geweest. Robert E Lee: from Hero to Zero.
George Washington hield ook slaven. Lincoln wilde eigenlijk slavernij niet afschaffen doch het enkel niet toelaten in de pas gewonnen territoria in het westen. Als je Lee wil pakken op het houden van slaven dan moet je eigenlijk zowat alle forefathers aan de kaak stellen. En wie waren dan nog de helden van zowel de War of Independence als de Burgeroorlog? Weet jij het mss Oosten?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 20:31   #119
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
So what? Moet ik dan alles goedkeuren wat de witmens heeft aangevangen omdat ik zelf een witmens ben? No way.
Dus je wil enkel zeiken en je zelf niet bestraffen omdat je een witmensje bent?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 20:33   #120
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En? Beweert dit dan iemand?
Waarom maak je er dan zo veel spel van als een blanke zich daar aan bezondigt?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be