Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 juni 2006, 10:52   #1
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard Vlaams Belang evolueert naar nieuw soort VLD?

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door luc broes
Wie hier een nieuw leven wil opbouwen samen met de Vlamingen is welkom.
En dat allemaal samen is het eigen volk. Welkom Aisha!



Leg maar uit aan kerels zoals schavuit en max4westland.
Na jaren van doorsijpeling van VB-ideëen naar andere partijen, begint het nu omgekeerd te gaan.Deze quote is voor vele VB'ers pure PC prietpraat. Voor mij is dit een intelligente uitspraak, maar die je al jaren hoorde bij de andere partijen.

Vlaams Belang zal meer en meer (of wil toch zijn) een conforme partij worden, nogal rechts ja maar zeker binnen onze liberaaldemocratie. Dat moeten ze gewoon doen om groter te willen worden. Voor je het weet is Vlaams Belang een nieuwe poging tot een wat stevigere VLD uit '91.
Wees gerust, VB zal kiezen voor een liberale economie. Als Morel en Verstrepen nog meer zeggenschap krijgen, ook liberaal-filosofisch. Stuk voor stuk niet zomaar negatieve tendensen, maar het randje zal er zeker af zijn. Uiteindelijk heb je dan VLD Plus, of Vlaams Liberaal Belang. Dan nog Dewinter eruitkieperen of beperken tot Antwerpen, en wie weet komt de NVA dan toch nog erbij.

De achteruitgang van de VLD bewijst dat maar al te goed. Straks springt Verhofstadt zelve op de kar van het VLB voor een nieuwe ballon van een rechtse volkspartij-start.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2006, 10:59   #2
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Hmmm. Dit is afhankelijk van wat de ideeën zijn van het triumveraat. Als hun ideeën de laatste decennia opgeschoven zijn richting VLD onder meer door hun veranderde levenswijze (door hun parlementaire pré) dan zou dit kunnen. Anders niet. Ik denk dat de Schavuiten en Westlanden zolang ze op dit moment hun mond houden in het openbaar en braaf plakken als het verkiezingen zijn ze welkom blijven in het VB.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2006, 11:53   #3
Schavuit
Partijlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2005
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Hmmm. Dit is afhankelijk van wat de ideeën zijn van het triumveraat. Als hun ideeën de laatste decennia opgeschoven zijn richting VLD onder meer door hun veranderde levenswijze (door hun parlementaire pré) dan zou dit kunnen. Anders niet. Ik denk dat de Schavuiten en Westlanden zolang ze op dit moment hun mond houden in het openbaar en braaf plakken als het verkiezingen zijn ze welkom blijven in het VB.
Ik heb geen lidkaart van het VB noch ben ik een soort van partijslaaf die bij alles wat kopstukken van het VB zeggen applaudiseerd. Ik ben een kritisch man en ga met veel dingen uit het VB programma niet akkoord (zoals bv. hun standpunt ivm wapendracht).

Verder juich ik al die samenwerkingen met liberalen al helemaal niet toe. Romances met VLOTT en Coveliers en andere asocialen zijn geen goede zaak. Evenals ook het toelaten van niet-europese vreemdelingen in de partij. Ik ben volksnationalist en gun ieder volk zijn stukje grond op deze aardbol. Ieder volk moet vrij zijn! Zonder onderdrukking en imperialistisch gedrag van anderen. Maar als een partij die claimt van volksnationalistisch te zijn, dan niet-europese vreemdelingen lid maakt, dan komt dat allesbehalve serieus over en doet mijn twijfel alleen maar toenemen.

Verder besef ik tegelijk ook dat het VB op dit moment de enige politieke grootmacht van betekenis is in de vlaamse beweging en als enige voor vlaamse onafhankelijkheid kan zorgen. En om deze reden kan de partij nog op mijn sympathie rekenen. Dus ik stem met lichte tegenzin VB.

Laatst gewijzigd door Schavuit : 2 juni 2006 om 12:02.
Schavuit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2006, 12:05   #4
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Wat is dat een volk?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2006, 12:21   #5
Schavuit
Partijlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2005
Berichten: 297
Standaard

Hou je niet van den domme
Schavuit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2006, 12:24   #6
Khonnor
Parlementsvoorzitter
 
Khonnor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 augustus 2005
Berichten: 2.242
Standaard

Yeah right, zolang ze volgende figuren in de rangen houden zekerst...

http://www.blokwatch.be/content/view/846/39/lang,nl/
__________________
"I've got a french word I wanna share with you tonight, even though most of you are probably from Nicaragua." "Un, quatorze, cinq... AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHH"
Khonnor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2006, 12:25   #7
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schavuit Bekijk bericht
Hou je niet van den domme
legitieme vraag hé, waar nog een Vlaams-nationalist noch een Belgisch-nationalist al heeft kunnen antwoorden.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2006, 12:39   #8
Schavuit
Partijlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2005
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
legitieme vraag hé, waar nog een Vlaams-nationalist noch een Belgisch-nationalist al heeft kunnen antwoorden.
Een volk zijn mensen die (etnisch) met elkaar verwant zijn en op eenzelfde plaats leven (en nu bedoel ik niet een dorp of provincie ofzo) Ze zijn verbonden door een aantal gemeenschappelijke kenmerken zoals bv. taal & cultuur etc. Sommige begrippen als taal zijn echter vaag.

Volksnationalisme gaat overigens uit vanuit het zelfbeschikkingsrecht van ieder volk.
Schavuit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2006, 12:43   #9
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schavuit Bekijk bericht
Een volk zijn mensen die (etnisch) met elkaar verwant zijn en op eenzelfde plaats leven (en nu bedoel ik niet een dorp of provincie ofzo) Ze zijn verbonden door een aantal gemeenschappelijke kenmerken zoals bv. taal & cultuur etc. Sommige begrippen als taal zijn echter vaag.

Volksnationalisme gaat overigens uit vanuit het zelfbeschikkingsrecht van ieder volk.
hoe zijn die grenzen bepaald?
gemeenschappelijke cultuur? ik heb een andere cultuur dan de gemiddelde VTM-kijker (zonder denigrerend te doen uiteraard), ben ik dan verbonden met die persoon? wat mensen die alleen maar naar opera's gaan, arte bekijken tov mensen wiens culturele activiteiten eruit bestaan om elke week gezellig naar de voetbal te gaan (ik zou tot de tweede groep behoren trouwens maar dan basketbal), hebben die zelfde cultuur?

maw hoe definieer je cultuur en hoe ver ga je erin? zo kan je stellen dat Europa groso modo dezelfde cultuurbeleving heeft en dus 1 volk is en maw zelfsbeschikkingsrecht mag hebben.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2006, 13:12   #10
Schavuit
Partijlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2005
Berichten: 297
Standaard

Individuele levensstijl en persoonlijke voorkeuren inzake het spenderen van vrije tijd kan niet aanzien worden als een vorm van cultuur. Op den duur zou je zo culturen kunnen indelen in mensen die bv witte en rode sokken aanhebben bv om maar eens belachelijk te doen. Cultuur kan je meer bepalen uit het globale geheel van waarden/normen/gebruiken/tradities die gelden onder de mensen. Dus niet als je elk mens individualistisch bekijkt en dan vergelijkt. Het geheel van maatschappelijk aanvaarde normen & waarden kunnen een cultuur bepalen. Evenals de gesproken taal, maar dat is dan weer iets anders. Cultuur is nu eenmaal een ruime verzameling van zoveel zaken.

Overigens kan ik je volgen en ga ik akkoord dat de culturen in Europa niet veel van elkaar verschillen. De grote lijnen zijn hetzelfde. Een engelsman zal zich hier veel beter aanpassen dan bv. een malinees. Ik heb geen probleem met Polen, Spanjaarden, Portugezen, Fransen, Finnen, etc etc die zich vestigen (natuurlijk niet met 1000000000 tegelijk en ze moeten inspanningen leveren om de taal te leren, omgekeerd zou ik juist hetzelfde doen).

De verschillende culturen van de Europese landen komen dus in de grote lijnen overeen en kunnen perfect samenleven. Het zijn dan de kleine nuances die voor de nodige verrijking kunnen zorgen (zoals bv. eetgewoontes, etc). Geen enkel volk is minderwaardig.

In ons geval kan dit dus op termijn een Groot-Nederlands geheel zijn die in een harmonieus Europa leeft met wederzijds respect.

Laatst gewijzigd door Schavuit : 2 juni 2006 om 13:23.
Schavuit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2006, 13:20   #11
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schavuit Bekijk bericht
Individuele levensstijl en persoonlijke voorkeuren inzake het spenderen van vrije tijd kan niet aanzien worden als een vorm van cultuur. Op den duur zou je zo culturen kunnen indelen in mensen die bv witte en rode sokken aanhebben bv om maar eens belachelijk te doen. Cultuur kan je meer bepalen uit het globale geheel van waarden/normen/gebruiken/tradities die gelden onder de mensen. Dus niet als je elk mens individualistisch bekijkt en dan vergelijkt. Het geheel van maatschappelijk aanvaarde normen & waarden kunnen een cultuur bepalen. Evenals de gesproken taal, maar dat is dan weer iets anders. Cultuur is nu eenmaal een ruime verzameling van zoveel zaken.

Overigens kan ik je volgen en ga ik akkoord dat de culturen in Europa niet veel van elkaar verschillen. De grote lijnen zijn hetzelfde. Een engelsman zal zich hier veel beter aanpassen dan bv. een malinees. Omgekeerd ook.
maar waar zijn de grenzen van een gemeenschappelijke cultuur? dat is voor mij de hamvraag. het VB beweert dat de Vlaming dezelfde cultuur heeft. ik ga dat niet betwisten maar vind het zo een hol woord. is het genoeg om dezelfde tv-posten op je tv te hebben? is het genoeg om dezelfde taal te spreken? of gaat het breder? of gaat het minder breed?
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2006, 13:39   #12
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
maar waar zijn de grenzen van een gemeenschappelijke cultuur? dat is voor mij de hamvraag. het VB beweert dat de Vlaming dezelfde cultuur heeft. ik ga dat niet betwisten maar vind het zo een hol woord. is het genoeg om dezelfde tv-posten op je tv te hebben? is het genoeg om dezelfde taal te spreken? of gaat het breder? of gaat het minder breed?
De hamvraag is eigenlijk: zijn er objectieve criteria te stellen om te bepalen of iemand tot een gemeenschappelijke cultuur behoort?

Een andere vraag is: zijn er andere objectieve criteria te stellen waardoor de personen die in voorbije vraag tot dezelfde cultuur gerekend werden zich plots in een verschillende cultuur gaan bevinden?

Als het antwoord op beide vragen ja is, dan heeft diegene die beslist over die objectieve criteria de mogelijkheid om door voor zijn (voor zichzelf) best uitkomende criteria te kiezen de macht om de situatie naar zijn hand te zetten. Geen al te ideale situatie me dunkt.

Ik ben trouwens overtuigd dat het antwoord op beide vragen ja is.

Laatst gewijzigd door netslet : 2 juni 2006 om 13:41.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2006, 13:44   #13
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
De hamvraag is eigenlijk: zijn er objectieve criteria te stellen om te bepalen of iemand tot een gemeenschappelijke cultuur behoort?

Een andere vraag is: zijn er andere objectieve criteria te stellen waardoor de personen die in voorbije vraag tot dezelfde cultuur gerekend werden zich plots in een verschillende cultuur gaan bevinden?

Als het antwoord op beide vragen ja is, dan heeft diegene die beslist over die objectieve criteria de mogelijkheid om door voor zijn (voor zichzelf) best uitkomende criteria te kiezen de macht om de situatie naar zijn hand te zetten. Geen al te ideale situatie me dunkt.

Ik ben trouwens overtuigd dat het antwoord op beide vragen ja is.
volgens mij zijn er geen objectieve criteria vast te stellen. maar dat is in feite aan de nationalisten onder ons, zowel de Vlaamse als Belgische. want dat is een belangrijk argument dat naar voor gebracht wordt....
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2006, 13:47   #14
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
maar waar zijn de grenzen van een gemeenschappelijke cultuur? dat is voor mij de hamvraag. het VB beweert dat de Vlaming dezelfde cultuur heeft. ik ga dat niet betwisten maar vind het zo een hol woord. is het genoeg om dezelfde tv-posten op je tv te hebben? is het genoeg om dezelfde taal te spreken? of gaat het breder? of gaat het minder breed?
ik denk dat uiteindelijk de taal en de gehanteerde naar 'europees-kristelijke-traditie opgebouwe normen- en waardenschaal' de twee zwaarstwegende criteria zullen blijken (en ja daar kunnen de gematigde islamiet en zelfs de fervente vrijzinnige zonder probleem deel van uitmaken)
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2006, 13:50   #15
Schavuit
Partijlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2005
Berichten: 297
Standaard

U trekt de stelling nogal wat absurd door. Ik ben geen krak in de sociologische wetenschappen om te kunnen bepalen waar de effectieve grens van cultuur ligt. Ik spreek enkel mijn eigen mening over het begrip cultuur uit. Uw invraagstelling van dit begrip begrijp ik best. Ik heb daar zelf vroeger ook over nagedacht en mijn conclusie kunt u in dit topic ergens hierboven lezen.

Overigens kan taal een deel uitmaken van cultuur, maar omgekeerd kan een taal geen cultuur zijn.

(dit commentaar slaat op de post van vlijmscherp)

Laatst gewijzigd door Schavuit : 2 juni 2006 om 13:52.
Schavuit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2006, 14:01   #16
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik denk dat uiteindelijk de taal en de gehanteerde naar 'europees-kristelijke-traditie opgebouwe normen- en waardenschaal' de twee zwaarstwegende criteria zullen blijken (en ja daar kunnen de gematigde islamiet en zelfs de fervente vrijzinnige zonder probleem deel van uitmaken)
ok, maar wat zijn die normen? volgens sommigen hier en in de top van bepaalde partijen kunnen islamieten trouwens nooit gematigd zijn.

taal is trouwens een levende materie, ze groeien uit een andere taal, ze gaan samen met een andere taal, ze sterven uit...
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2006, 14:03   #17
kingtiger
Banneling
 
 
kingtiger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 mei 2006
Berichten: 1.096
Standaard Haha

Mensen zoals ik zullen er voor zorgen dat dit niet gebeurt.De partij moet zuiver rechtsradicaal blijven en heerschappen zoals Morel zijn niet tegen ons opgewaasen.Liberale pipo s hebben geen kans tegen de radicale harde kern in de partij.
kingtiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2006, 14:04   #18
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kingtiger Bekijk bericht
Mensen zoals ik zullen er voor zorgen dat dit niet gebeurt.De partij moet zuiver rechtsradicaal blijven en heerschappen zoals Morel zijn niet tegen ons opgewaasen.Liberale pipo s hebben geen kans tegen de radicale harde kern in de partij.
aja? morel en Verstrepen krijgen nochtans veel macht, me dunkt. en met het kartel met VLOTT gaat het ook richting ultra-liberalisme.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2006, 14:07   #19
kingtiger
Banneling
 
 
kingtiger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 mei 2006
Berichten: 1.096
Standaard volk

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Wat is dat een volk?
Een volk is een etnische groep.Wij vormen een volk met de nederlanders.Wij hebben dezelfde algemene cultuurtaal.De vokeren zijn de natuurlijke gemeenschappen waarop de nationale staten moeten gebaseerd zijn.Zoiets als belgie of europa bestaat niet.
kingtiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2006, 14:10   #20
kingtiger
Banneling
 
 
kingtiger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 mei 2006
Berichten: 1.096
Standaard Haha2

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
aja? morel en Verstrepen krijgen nochtans veel macht, me dunkt. en met het kartel met VLOTT gaat het ook richting ultra-liberalisme.
De actieve kern van de partij is radicaal en vastberaden genoeg om het heft in handen te houden.Zonder de radicalen zakt de partij als een pudding in elkaar.
kingtiger is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be