Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 januari 2019, 21:35   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Neen, dat is een eigen inschatting. Ik ken enkele mensen die hun kinderen sturen naar de katholieke school en anderen naar het GO. Sommige kinderen slagen niet en anderen wel. Het heeft maar weing met schoolnet te maken. En soms is de verrassing groot: van kinderen waarvan men dacht dat ze zonder problemen zouden slagen, slagen dan weer niet . En vice versa.
"Enkele mensen..." Vijf? Tien? Twintig? Honderd?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2019, 23:23   #82
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat kan, maar er zullen ongetwijfeld ook bedroevende katholieke scholen zijn. Het katholiek onderwijs kalft trouwens elk jaar af terwijl het aandeel van het gemeenschapsonderwijs elk jaar stijgt.
die zijn er idd ook, maar percentueel veel minder
de meeste krapuulleerlingen zitten in het GO!
neem daarbij nog de desorganisatie van het GO!, geen visie, geen beleid, onbekwame directeurs, geen boeken, het beroepsonderwijs kost enorm veel en de return is zeer laag

ik heb onlangs nog de laatste PISA cijfers gehoord van Dirk Van Damme,
het gaat zeer slecht met het Vlaams onderwijs

en met het Waals onderwijs is het nog erger gesteld

dat komt er van als je geen controle hebt op scholen
de doorlichting is een farce
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2019, 23:28   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
die zijn er idd ook, maar percentueel veel minder
de meeste krapuulleerlingen zitten in het GO!
neem daarbij nog de desorganisatie van het GO!, geen visie, geen beleid, onbekwame directeurs, geen boeken, het beroepsonderwijs kost enorm veel en de return is zeer laag

ik heb onlangs nog de laatste PISA cijfers gehoord van Dirk Van Damme,
het gaat zeer slecht met het Vlaams onderwijs

en met het Waals onderwijs is het nog erger gesteld

dat komt er van als je geen controle hebt op scholen
de doorlichting is een farce
Ik wacht nog altijd met veel ongeduld op die elementen die u ertoe brengen om te beweren dat de doorlichting "een farce" is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2019, 23:41   #84
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik wacht nog altijd met veel ongeduld op die elementen die u ertoe brengen om te beweren dat de doorlichting "een farce" is.

het zijn allemaal oppervlakkige controles,
je hebt er geen zicht op,

de leerkrachten komen bvb ook niet aan het woord,
zodat de directeurs een rookgordijn kunnen ophangen,

"zie eens hoeveel A-attesten, 86 % geslaagd"

maar als je iedereen er door laat heb je geen kwaliteit meer

als je niet weet hoe de diploma's gedevalueerd zijn ken je er niet veel van hoor,
of je wil het niet weten,

ps: ik heb het niet over het lager onderwijs hé,
alhoewel Van Damme zei dat dat ook niet zo goed is als we denken:
ons land hangt onderaan het peloton
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2019, 23:58   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
het zijn allemaal oppervlakkige controles,
je hebt er geen zicht op,

de leerkrachten komen bvb ook niet aan het woord,
zodat de directeurs een rookgordijn kunnen ophangen,

"zie eens hoeveel A-attesten, 86 % geslaagd"

maar als je iedereen er door laat heb je geen kwaliteit meer

als je niet weet hoe de diploma's gedevalueerd zijn ken je er niet veel van hoor,
of je wil het niet weten,

ps: ik heb het niet over het lager onderwijs hé,
alhoewel Van Damme zei dat dat ook niet zo goed is als we denken:
ons land hangt onderaan het peloton
U hebt overduidelijk nog nooit een doorlichting meegemaakt. Ik daarentegen heb er al een paar achter de rug. Hoe u het schetst, komt totaal niet overeen met de werkelijkheid.

Directeurs worden helemaal niet geloofd op hun woord, wel integendeel. En leraren komen heel uitgebreid aan bod, net als de leerlingen én de ouders. Daarnaast is er ook een objectief inhoudelijk luik (bijvoorbeeld het aftoetsen van taken, toetsen, proefwerken, e.d.).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2019, 00:08   #86
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Tis daarom dat ik min kinderen geen godsdienst laat volgen. Die brainwash hebben ze niet nodig. Gemeentelijk onderwijs van hoge kwaliteit.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2019, 00:10   #87
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Neen, dat is een eigen inschatting. Ik ken enkele mensen die hun kinderen sturen naar de katholieke school en anderen naar het GO. Sommige kinderen slagen niet en anderen wel. Het heeft maar weing met schoolnet te maken. En soms is de verrassing groot: van kinderen waarvan men dacht dat ze zonder problemen zouden slagen, slagen dan weer niet . En vice versa.

Een flagrant of opmerkelijk voorbeeld vond ik dat van twee kinderen (zonen) van eenzelfde bevriend gezin die naar verschillende netten gingen. De ene ging naar het Vrij de andere naar het GO!.Omdat ze hun respectievelijke kameraadjes wilden volgen. De ouders hadden geen bezwaar. Ze slaagden alle twee. De ene aan een hogeschool , de andere aan de unief. Veel hangt af van de kinderen zelf vind ik steeds meer en meer. De school en de familiale omgeving zijn vanzelfsprekend ook belangrijk.

de (slaag)cijfers zijn niet relevant want er zijn scholen waar de zwakke leerlingen nog beter zijn dan de goede leerlingen van andere scholen,
er is nergens zo'n groot verschil tussen goede en slechte scholen als in ons land, zie PISA-cijfers
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2019, 00:13   #88
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U hebt overduidelijk nog nooit een doorlichting meegemaakt. Ik daarentegen heb er al een paar achter de rug. Hoe u het schetst, komt totaal niet overeen met de werkelijkheid.

Directeurs worden helemaal niet geloofd op hun woord, wel integendeel. En leraren komen heel uitgebreid aan bod, net als de leerlingen én de ouders. Daarnaast is er ook een objectief inhoudelijk luik (bijvoorbeeld het aftoetsen van taken, toetsen, proefwerken, e.d.).

u hebt het over het lager onderwijs

persoonlijk dacht ik dat ons land daar goed scoorde,
maar de PISA-cijfers spreken dat tegen

het gaat slecht met het Vlaams onderwijs
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2019, 00:16   #89
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.563
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom "inderdaad"? U meent toch ook dat uw atheïstische visie superieur is aan religie?
Simplistische veronderstelling niet op feiten gebaseerd.

Citaat:
Of bent u toch de mening toegedaan dat uw visie van hetzelfde gehalte is als religieuze ingesteldheid?
Ik zie geen noodzakelijke tegenspraak tussen 'mijn visie' en een religieuze visie. Ik benader ieder mens in de eerste plaats als individu en niet als lid van een groep. Althans dat deed ik tot nu toe denk ik van mezelf. Waar ik het over heb zijn mensen die dit juist wel doen, mensen minderwaardig achten gewoon omdat ze niet in God geloven, of juist wel in God geloven of al dan niet behoren tot een bepaalde religie. En dat is aangeleerd gedrag dat via de school kan gestimuleerd worden of niet.

Een religie die pretendeert de absolute waarheid te verkondigen voor de klas is van een andere grootorde dan een individu dat van zichzelf denkt dat zijn mening superieur is.

Laatst gewijzigd door Bach : 25 januari 2019 om 00:18.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2019, 00:26   #90
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.345
Standaard

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180911_03736269
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2019, 00:29   #91
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht


en hier gaat het over de doorsnee

er zijn scholen die echt gesloten zouden moeten worden:
het zijn kweekvijvers voor criminelen
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2019, 17:30   #92
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.345
Standaard

"Met moslims over de Koran praten, ik ben daarmee gestopt. Ze weten er veel te weinig over." (RIP Etienne Vermeersch 1934 - 2019)


het is een beetje zoals onze katholieken:

vraag ze eens, in het kort, te vertellen wat er in de Openbaring staat en je krijgt een verward antwoord of zelfs geen
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2019, 22:25   #93
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
u hebt het over het lager onderwijs

persoonlijk dacht ik dat ons land daar goed scoorde,
maar de PISA-cijfers spreken dat tegen

het gaat slecht met het Vlaams onderwijs
"Ons land" bestaat niet op onderwijsgebied. Onderwijs en vorming zijn immers gemeenschapsmaterie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2019, 22:26   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Een religie die pretendeert de absolute waarheid te verkondigen voor de klas is van een andere grootorde dan een individu dat van zichzelf denkt dat zijn mening superieur is.
Een religie pretendeert niets. Religie is geen handelend persoon. Mensen wel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2019, 22:28   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
"Met moslims over de Koran praten, ik ben daarmee gestopt. Ze weten er veel te weinig over." (RIP Etienne Vermeersch 1934 - 2019)


het is een beetje zoals onze katholieken:

vraag ze eens, in het kort, te vertellen wat er in de Openbaring staat en je krijgt een verward antwoord of zelfs geen
Net zoals er ook atheïsten, agnosten... zijn die er ook niet veel over te zeggen hebben buiten "God bestaat niet" of "ik weet het niet".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 17:11   #96
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Net zoals er ook atheïsten, agnosten... zijn die er ook niet veel over te zeggen hebben buiten "God bestaat niet" of "ik weet het niet".
Omdat "atheist" juist niet meer wil zeggen dan dat he ! Er is geen "atheistenleer" he !

Atheist wil gewoon zeggen: "ik geloof niet in een van de geopenbaarde goden." Meer niet.

Agnost wil zeggen "ik weet niet of een van de geopenbaarde goden zou bestaan of niet". Meer is daar niet aan.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 17:15   #97
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Omdat "atheist" juist niet meer wil zeggen dan dat he ! Er is geen "atheistenleer" he !

Atheist wil gewoon zeggen: "ik geloof niet in een van de geopenbaarde goden." Meer niet.

Agnost wil zeggen "ik weet niet of een van de geopenbaarde goden zou bestaan of niet". Meer is daar niet aan.
Doet er niet toe, atheïsten zijn dat ook en stellen enkel de evolutie centraal en hiermee GOD wegdenken, immers een almachtige hoeft zich niet te laten zien als persoon of lichaam..nochtans naar mijn begrippen behelst "GOD heeft vele woningen" het volgende; indirect geeft dit aan dat dit ook de mens inhoudt als woning, en dat is het zowat !

Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 27 januari 2019 om 17:16.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 19:58   #98
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.345
Standaard

Bron: Knack


Godsdienstleraar en lid van de denktank Logia Wim Verbeeck is het niet eens met het pleidooi om het vak godsdienst facultatief te maken.


'Leerling die het vak godsdienst volgt in het katholiek onderwijs, zal kunnen groeien als mens'

Omdat een belangrijk deel van de bevolking zich niet meer identificeert met de katholieke levensbeschouwing, zou het, aldus Leni Franken opportuun zijn om het vak godsdienst facultatief te maken. Ongetwijfeld is het eerste deel van de redenering correct. Velen nemen afstand van het katholieke denken, en stellen zich terecht vragen bij de rol van de katholieke sfeer in de samenleving. Tegelijk vraagt Franken een herwaardering van de levensbeschouwelijke geletterdheid, wat uiteraard een erg zinvolle competentie is, zeker in tijden waarin extremisme de kop op steekt.


Delen??

Leerling die het vak godsdienst volgt in het katholiek onderwijs, zal kunnen groeien als mens.


Kortweg is mijn stelling de volgende: indien ik als leraar godsdienst de voorbije twintig jaar de levensbeschouwelijke geletterdheid die mevrouw Franken wil zien, niet centraal zou hebben gesteld in mijn lessen, dan zou ik nu geen leraar godsdienst meer kunnen zijn. Maar, zo vraagt u terecht, waarom dan starten vanuit de katholieke godsdienst? Wel, omdat het starten vanuit een bepaalde religie of levensbeschouwing, in casu de rooms-katholieke godsdienst, een vorm van learning in religion is, en dat werkt.

Een neutraal buitenperspectief, learning about religion, werkt om verschillende redenen niet. Ten eerste bestaat het niet. Je kan, buiten encyclopedische kennis, geen neutraal perspectief aanbieden binnenin levensbeschouwelijke vorming omdat de leraar, de leerling en de leerstof in dit vak de facto onlosmakelijk met mekaar verbonden zijn. Ten tweede biedt een zogenaamd objectief standpunt aan de leraar en de leerling de mogelijkheid om zich letterlijk van de leerstof te distantiëren, waardoor het verwezenlijken van de levensbeschouwelijke competenties op de helling komt te staan.

Wat is de kracht van de tradities in de lijn van Abraham (ik vermijd de termen jodendom, christendom, islam, atheïsme ed.)? De mondelinge en schriftelijke traditie die aan deze religies of levensbeschouwingen verbonden is, omvat archetypes van verhalen die het menselijk bestaan altijd al vorm gegeven hebben. Zo kent men David versus Goliath, Achilles versus Borgias, Dawud versus Djalut, Nietzsche tegen de geest der zwaarte, ik tegen de soms slopende routine en de snijdende, scherpe kanten van het leven. Leer deze archetypes aan, en je leert dat we verbonden zijn. Zelfs de moderne fysica weet dat we verbonden zijn: allen zijn we sterrenstof.


Er zijn talloze voorbeelden van zulke archetypische verhalen, maar weet dat wanneer een leerling in de godsdienstles kennis maakt met David en Goliath, leert over wat wij allemaal meemaken in het leven. Hierdoor verwerft deze leerling een vorm van levensbeschouwelijke geletterdheid die bovendien wijst op de feitelijke verbondenheid van mensen. Met andere woorden, een leerling die het vak godsdienst volgt in het katholiek onderwijs, zal kunnen groeien als mens, wat ook zijn levensbeschouwelijke visie is.?

Het spreekt voor zich dat een leerling evenzeer levensbeschouwelijke competenties verwerft wanneer die starten vanuit een andere traditie.


Voor iemand mij van een overdreven favoritisme ten opzichte van de christelijke godsdienst beschuldigt, toch even dit. Het spreekt voor zich dat een leerling evenzeer levensbeschouwelijke competenties verwerft wanneer die starten vanuit een andere traditie. Je kan beginnen bij de atheïst Nietzsche en zijn strijd tegen de Geest der zwaarte, om dan uit te komen bij Dawud versus Djalut. De kunstmatige scheiding van de levensbeschouwelijke vakken heeft al lang niets meer te maken met wat er de facto in de klas gebeurt. Het gaat zeker ook om de belangen van de onderwijskoepels en allen die hiermee verbonden zijn, lees, het gaat ook om macht. Vraag is of de woordenstrijd in de media rond levensbeschouwelijke vorming, vaak vertrekkend vanuit foutieve premissen die reeds lang achterhaald zijn in de klas, de leerling enig goed doen? Wat mij betreft niet.

Wim Verbeeck is leraar godsdienst in het secundair onderwijs, doctor in de wijsbegeerte en lid van de denktank Logia.
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2019, 15:53   #99
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Omdat "atheist" juist niet meer wil zeggen dan dat he ! Er is geen "atheistenleer" he !

Atheist wil gewoon zeggen: "ik geloof niet in een van de geopenbaarde goden." Meer niet.

Agnost wil zeggen "ik weet niet of een van de geopenbaarde goden zou bestaan of niet". Meer is daar niet aan.
Etienne Vermeersch had nochtans heel veel te zeggen over zijn atheïsme.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2019, 18:35   #100
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Een religie pretendeert niets. Religie is geen handelend persoon. Mensen wel.

Katholieke dogma's pretenderen anders heel wat. Vergeten?
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be