Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 augustus 2018, 18:28   #19861
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Is toch noodzakelijk in een tweetalig bedrijf en tweetalig land. Omgekeerd trouwens ook, er worden lessen Frans ingericht voor Vlamingen.
Voor de meeste beroepen bij de NMBS en infrabel is wel al een zekere kennis van de tweede landstaal noodzakelijk om aangeworven te worden. Tijdens het sollicitatiegesprek volgt steevast een conversatie in de tweede landstaal.
Noodzakelijk ? Ja ! Maar doet men dat altijd... Daar twijfel ik aan vanuit mijn ervaring in mijn sector.
Bij de selectie is er quasi overal wel wat testjes door de HR diensten waarbij men dan 3 a 4 zinnetjes in het frans of nederlands moet beantwoorden maar veel verder gaat het niet.
Een actieve taalpolitiek voor de bestaande medewerkers blijft in veel bedrijven iets dat er niet komt, omdat het bekeken wordt als een kostenpost. (dom, maar het is zo...)

Niet overal natuurlijk. De algemeen directeur van de kliniek in Ronse, een ingenieur uit de textielwereld en een echte 'cost cutter' die nochtans genadeloos kan saneren heeft er geen enkele moeite mee om taalcursussen nederlands te bekostigen, volledig gratis en tijdens de werkuren van nieuwe medewerkers. En dat staat open voor iedereen : ook de nieuwe poetsdames die uit Henegouwen komen en een tweedegraads migratie achtergrond hebben. Na minder dan een jaar draaien die shiften met hun vlaamse collega's waarbij niemand nog denkt in termen van : "dat is een waalse, of dat is een vlaamse". Het werkt.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2018, 19:21   #19862
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Noodzakelijk ? Ja ! Maar doet men dat altijd... Daar twijfel ik aan vanuit mijn ervaring in mijn sector.
Bij de selectie is er quasi overal wel wat testjes door de HR diensten waarbij men dan 3 a 4 zinnetjes in het frans of nederlands moet beantwoorden maar veel verder gaat het niet.
Een actieve taalpolitiek voor de bestaande medewerkers blijft in veel bedrijven iets dat er niet komt, omdat het bekeken wordt als een kostenpost. (dom, maar het is zo...)

Niet overal natuurlijk. De algemeen directeur van de kliniek in Ronse, een ingenieur uit de textielwereld en een echte 'cost cutter' die nochtans genadeloos kan saneren heeft er geen enkele moeite mee om taalcursussen nederlands te bekostigen, volledig gratis en tijdens de werkuren van nieuwe medewerkers. En dat staat open voor iedereen : ook de nieuwe poetsdames die uit Henegouwen komen en een tweedegraads migratie achtergrond hebben. Na minder dan een jaar draaien die shiften met hun vlaamse collega's waarbij niemand nog denkt in termen van : "dat is een waalse, of dat is een vlaamse". Het werkt.
Je wil zeggen dat alles op wieltjes loopt wanneer ze zich integreren?
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2018, 19:55   #19863
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Je wil zeggen dat alles op wieltjes loopt wanneer ze zich integreren?
Dit gaat over de werking op de arbeidsvloer, dan is het uiteraard efficiënter als mensen elkaar ook echt verstaan en een conversatie kunnen voeren.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2018, 20:25   #19864
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.801
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Heb je daar cijfers van? Mijn indruk is dat de kennis van het Nederlands in Wallonië en zeker Brussel toegenomen is.
Uw indruk is dus duidelijk verkeerd.


"In Waalse middelbare scholen loopt het aantal leerlingen dat geïnteresseerd is in het vak Nederlands terug.

Waar in 2010 nog 48 procent van de leerlingen voor het Nederlands als eerste keuzetaal koos, daalde dit cijfer in 2014 tot 46,9 procent.

Dat schrijft La Libre Belgique vandaag. "

https://sceptr.net/2017/09/nederland...ste-keuzetaal/

En het aantal Waalse kinderen dat Nederlands leert daalt nog sneller de laatste jaren.


""Het aantal Waalse leerlingen dat Nederlands leert daalt zienderogen. "De taalgrens wordt een grens", oppert Christophe Deborsu."

In 2017-2018

35% leert Nederlands

62 % leert Engels

3%leert Duits.


Tot zover de Belgicistische mythe dat de Walen meer en meer Nederlands leren.
Zij willen de realiteit niet meer onder ogen zien en spreken dan maar over een indruk of over één of ander individueel geval,om toch maar niet te moeten toegeven dat afkeer van de Walen voor de taal van hun sponsors nog toeneemt.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 19 augustus 2018 om 20:35.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2018, 22:55   #19865
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.124
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Noodzakelijk ? Ja ! Maar doet men dat altijd... Daar twijfel ik aan vanuit mijn ervaring in mijn sector.
Bij de selectie is er quasi overal wel wat testjes door de HR diensten waarbij men dan 3 a 4 zinnetjes in het frans of nederlands moet beantwoorden maar veel verder gaat het niet.
Een actieve taalpolitiek voor de bestaande medewerkers blijft in veel bedrijven iets dat er niet komt, omdat het bekeken wordt als een kostenpost. (dom, maar het is zo...)

Niet overal natuurlijk. De algemeen directeur van de kliniek in Ronse, een ingenieur uit de textielwereld en een echte 'cost cutter' die nochtans genadeloos kan saneren heeft er geen enkele moeite mee om taalcursussen nederlands te bekostigen, volledig gratis en tijdens de werkuren van nieuwe medewerkers. En dat staat open voor iedereen : ook de nieuwe poetsdames die uit Henegouwen komen en een tweedegraads migratie achtergrond hebben. Na minder dan een jaar draaien die shiften met hun vlaamse collega's waarbij niemand nog denkt in termen van : "dat is een waalse, of dat is een vlaamse". Het werkt.
Zo zouden alle directeurs moeten zijn.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2018, 22:59   #19866
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.124
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Uw indruk is dus duidelijk verkeerd.


"In Waalse middelbare scholen loopt het aantal leerlingen dat geïnteresseerd is in het vak Nederlands terug.

Waar in 2010 nog 48 procent van de leerlingen voor het Nederlands als eerste keuzetaal koos, daalde dit cijfer in 2014 tot 46,9 procent.

Dat schrijft La Libre Belgique vandaag. "

https://sceptr.net/2017/09/nederland...ste-keuzetaal/

En het aantal Waalse kinderen dat Nederlands leert daalt nog sneller de laatste jaren.


""Het aantal Waalse leerlingen dat Nederlands leert daalt zienderogen. "De taalgrens wordt een grens", oppert Christophe Deborsu."

In 2017-2018

35% leert Nederlands

62 % leert Engels

3%leert Duits.


Tot zover de Belgicistische mythe dat de Walen meer en meer Nederlands leren.
Zij willen de realiteit niet meer onder ogen zien en spreken dan maar over een indruk of over één of ander individueel geval,om toch maar niet te moeten toegeven dat afkeer van de Walen voor de taal van hun sponsors nog toeneemt.
46% is inderdaad veel te weinig, maar ook dom dat ze moeten kiezen tussen Nederlands of Engels. Engels is uiteraard sexier, vonden jongeren leuker om te leren. Maar Nederlands is wel meer noodzakelijk. Ik had op de unief de keuze tussen Spaans of Duits als facultatief keuzevak. Ik koos Spaans, dat trok mij meer aan, maar nu beklaag ik me dat m'n Duits zo slecht is, want heb het professioneel nodig.

Waar haal je die 35%?

Laatst gewijzigd door tomm : 19 augustus 2018 om 23:00.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2018, 07:05   #19867
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.801
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
46% is inderdaad veel te weinig, maar ook dom dat ze moeten kiezen tussen Nederlands of Engels. Engels is uiteraard sexier, vonden jongeren leuker om te leren. Maar Nederlands is wel meer noodzakelijk. Ik had op de unief de keuze tussen Spaans of Duits als facultatief keuzevak. Ik koos Spaans, dat trok mij meer aan, maar nu beklaag ik me dat m'n Duits zo slecht is, want heb het professioneel nodig.

Waar haal je die 35%?
Dit zijn de laatste cijfers van 2017-2018 gegeven door de Waalse reporter Christophe Deborsu ,één van de weinige Waalse reporters die Nederlands spreekt.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2018, 07:20   #19868
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.227
Standaard

@ kaproen : hoe zit het met de massale betogingen waar men ging afdwingen om de Jordi's uit den bak te laten ? Zijn ze al vrij ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2018, 08:29   #19869
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik heb zo een indruk dat heel die catalaanse onafhankelijkheid op een sisser is uitgedraaid.

Wat een afgang voor Puig en co.

Laatst gewijzigd door Tavek : 20 augustus 2018 om 08:29.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2018, 10:45   #19870
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik heb zo een indruk dat heel die catalaanse onafhankelijkheid op een sisser is uitgedraaid.

Wat een afgang voor Puig en co.

In El Pais stond gisteren een artikel waarin de journalist vaststelt dat de nieuwe catalaanse regering letterlijk geen klap uitvoert.
Het enige dat Torra al gedaan heeft is 4 wetsontwerpen die nog dateren van zijn voorganger van onder het stof halen en die terug naar het parlement sturen voor behandeling...

Hopelijk leveren ze beter werk in de bilaterale commissie, want anders is het maar pover.

Torra gaat stilaan moeten begrijpen dat hij MP is, en dus de bijbehorende verantwoordelijkheden moet opnemen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2018, 10:48   #19871
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
In El Pais stond gisteren een artikel waarin de journalist vaststelt dat de nieuwe catalaanse regering letterlijk geen klap uitvoert.
Het enige dat Torra al gedaan heeft is 4 wetsontwerpen die nog dateren van zijn voorganger van onder het stof halen en die terug naar het parlement sturen voor behandeling...

Hopelijk leveren ze beter werk in de bilaterale commissie, want anders is het maar pover.

Torra gaat stilaan moeten begrijpen dat hij MP is, en dus de bijbehorende verantwoordelijkheden moet opnemen.
Lame duck regering en parlement. Geen goede zaak voor de onafhankelijkheidsmannen....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2018, 10:52   #19872
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Lame duck regering en parlement. Geen goede zaak voor de onafhankelijkheidsmannen....
De burger koos een nieuw parlement, dat parlement benoemde een nieuwe regering, en dan zijn ze in slaap gevallen blijkbaar. Behalve ronkende speeches geven en met een lintje rondlopen heerst de inertie.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2018, 11:47   #19873
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.801
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
@ kaproen : hoe zit het met de massale betogingen waar men ging afdwingen om de Jordi's uit den bak te laten ? Zijn ze al vrij ?
Dat komt wel met de Diada op dinsdag 11 september.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2018, 13:26   #19874
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.124
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
@ kaproen : hoe zit het met de massale betogingen waar men ging afdwingen om de Jordi's uit den bak te laten ? Zijn ze al vrij ?
Je lijkt het leuk te vinden, politici in de gevangenis gooien. Ik geef toe dat ik er ook geen probleem mee heb dat Chinezen die de constitutie en de communistische partij willen omverwerpen, in de gevangenis vliegen.
Gorbatsjov had dat ook beter gedaan eind jaren 80 begin jaren 90, het schorriemorrie dat de Sovjet-Unie kapot wilde maken in de gevangenis gooien.
Maar China is geen West-Europees land en hoort niet bij de EU.

Spanje zal vernederd worden voor het Europees hof van de mensenrechten als het effectief tot een veroordeling komt van 30 jaar of meer wegens het organiseren van een geweldloos referendum.
Nu reeds is Spanje vernederd omdat geen enkel Europees land Puigdemont en co. wil uitleveren.
En elke dag dat de Jordi's en co. in de gevangenis zitten is zuurstof voor de separatisten. Nu kunnen ze met recht en rede zeggen dat Spanje een land is dat repressief en neo-franquistisch is. En dat is een goede reden om uit Spanje te treden. De vlag van de Catalaanse republiek hangt al uit in de meerderheid van de gemeentehuizen. In hun hoofd zijn ze al onafhankelijk, de vlag van de Catalaanse republiek zie je meer dan de Spaanse. Met dank aan uw vriend Llarena.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2018, 14:42   #19875
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.801
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Je lijkt het leuk te vinden, politici in de gevangenis gooien. Ik geef toe dat ik er ook geen probleem mee heb dat Chinezen die de constitutie en de communistische partij willen omverwerpen, in de gevangenis vliegen.
Gorbatsjov had dat ook beter gedaan eind jaren 80 begin jaren 90, het schorriemorrie dat de Sovjet-Unie kapot wilde maken in de gevangenis gooien.
Maar China is geen West-Europees land en hoort niet bij de EU.

Spanje zal vernederd worden voor het Europees hof van de mensenrechten als het effectief tot een veroordeling komt van 30 jaar of meer wegens het organiseren van een geweldloos referendum.
Nu reeds is Spanje vernederd omdat geen enkel Europees land Puigdemont en co. wil uitleveren.
En elke dag dat de Jordi's en co. in de gevangenis zitten is zuurstof voor de separatisten. Nu kunnen ze met recht en rede zeggen dat Spanje een land is dat repressief en neo-franquistisch is. En dat is een goede reden om uit Spanje te treden. De vlag van de Catalaanse republiek hangt al uit in de meerderheid van de gemeentehuizen. In hun hoofd zijn ze al onafhankelijk, de vlag van de Catalaanse republiek zie je meer dan de Spaanse. Met dank aan uw vriend Llarena.
Inderdaad de Catalaanse onafhankelijkheid is niet meer tegen te houden en de Vlaamse en Schotse onafhankelijkheid al evenmin.

Er staan ons nog mooie tijden te wachten .
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2018, 16:05   #19876
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Inderdaad de Catalaanse onafhankelijkheid is niet meer tegen te houden en de Vlaamse en Schotse onafhankelijkheid al evenmin.

Er staan ons nog mooie tijden te wachten .
Bij ons is het eind 2019 zover hee Kaproen ?
En wanneer zijn schotland en catalonië onafhankelijk ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2018, 18:15   #19877
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.801
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Bij ons is het eind 2019 zover hee Kaproen ?
En wanneer zijn schotland en catalonië onafhankelijk ?
Waarschijnlijk iets er na
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2018, 18:30   #19878
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.801
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik heb zo een indruk dat heel die catalaanse onafhankelijkheid op een sisser is uitgedraaid.

Wat een afgang voor Puig en co.
Alweer een foute indruk.

Fem la República Catalana': la Diada ser?* a la Diagonal per fer efectiu l'1-O

La manifestació de la Diada arriba enguany en un context excepcional: després de proclamar la independència i amb presos pol?*tics i exiliats.

És per això que, per aquest Onze de Setembre, l'Assemblea Nacional Catalana i Òmnium Cultural convocaran una gran manifestació per exigir la materialització de la República. L'objectiu és omplir l'avinguda Diagonal de Barcelona. El lema ser?* Fem la República Catalana."


ttps://www.elnacional.cat/ca/politica/diada-diagonal-anc-omnium-republica_285345_102.html

Naam: whatsapp-image-2018-07-06-at-11-21-16_15_630x420.jpeg
Bekeken: 50
Grootte: 63,3 KB


De Diada zal in het teken staan van de Catalaanse onafhankelijkheid.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 20 augustus 2018 om 18:33.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2018, 20:27   #19879
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik heb zo een indruk dat heel die catalaanse onafhankelijkheid op een sisser is uitgedraaid.

Wat een afgang voor Puig en co.
De hete soep die ze indertijd hebben uitgeschept is nu wel al wat afgekoeld.
Bepaalde heethoofden mss ook.
Met de Brexit was dit eigenlijk net hetzelfde.
Het besef kwam daar ook wat later.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2018, 20:29   #19880
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
...Inderdaad de Catalaanse onafhankelijkheid is niet meer tegen te houden en de Vlaamse en Schotse onafhankelijkheid al evenmin....
15:42 en je ligt nog altijd in je bed ?
Tijd om wakker te worden zenne.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be