Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 januari 2020, 12:05   #1
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard Beginnen de franstaligen het licht te zien?

https://www.lalibre.be/debats/opinio...ad586cd5b8627f

Vandaag in LLB . In afwachting van het confederalisme, misschien een tijdelijke oplossing.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2020, 12:10   #2
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
https://www.lalibre.be/debats/opinio...ad586cd5b8627f

Vandaag in LLB . In afwachting van het confederalisme, misschien een tijdelijke oplossing.
Interessante bijdrage, maar wat wint de N-VA hierbij?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2020, 12:17   #3
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.144
Standaard

Toen ik die coalitie voorstelde, zei iedereen dat het onmogelijk was.
Ik zie dat dit idee nu toch veld wint...
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2020, 13:09   #4
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.403
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Interessante bijdrage, maar wat wint de N-VA hierbij?
Plaats in de kluis, minder stemmen is minder dotatie.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2020, 14:14   #5
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur
 
Geregistreerd: 23 maart 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.051
Standaard

Die 'coalitie 77', waar het in dat artikel over gaat, is een coalitie met Défi, zónder N-VA en zonder een meerderheid aan Vlaamse kant.

Alhoewel ik absoluut niet moet weten van de koers die N-VA de voorbije jaren vaart, denk ik dat we met zo'n coalitie nog verder van huis zijn.
__________________
DIEM25 - De Europese lente: https://diem25.org/wat-is-diem25/
De Europese Unie zal democratiseren of uiteenvallen!
Aarchzstvwqmrmbtvnpq is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2020, 14:55   #6
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Interessante bijdrage, maar wat wint de N-VA hierbij?
Staan er nog wel enkele 'leuke' (<- door Sarcasmus) bij op die Franstalige pagina.

Je ne vais pas quitter la Belgique, je vais la fuir.

Coupe dans le budget de la culture en Flandre : va-t-on vers un art "officiel" ?

"Bart De Wever a tendu un piège aux informateurs"

__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2020, 15:12   #7
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq Bekijk bericht
Die 'coalitie 77', waar het in dat artikel over gaat, is een coalitie met Défi, zónder N-VA en zonder een meerderheid aan Vlaamse kant.

Alhoewel ik absoluut niet moet weten van de koers die N-VA de voorbije jaren vaart, denk ik dat we met zo'n coalitie nog verder van huis zijn.
Jij hebt het artikel niet gelezen!
Cette coalition rassemblerait N-VA, SP.A, CD&V, Open VLD, CDH et MR. Exit donc le PS et les verts.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2020, 15:53   #8
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur
 
Geregistreerd: 23 maart 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.051
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Jij hebt het artikel niet gelezen!
Cette coalition rassemblerait N-VA, SP.A, CD&V, Open VLD, CDH et MR. Exit donc le PS et les verts.
Het artikel begon met een verwijzing naar dat voorstel van die 'coalitie 77'. Aangezien je in je inleiding niet de moeite deed om in detail te gaan, mag je me niet kwalijk nemen dat ik dacht dat je daarop doelde.

Maar ook de coalitie die je hierboven beschrijft lijkt me niet evident. In dat geval zou SP-A als enige linkse partij in een coalitie moeten met twee liberale partijen, met N-VA dat tegenwoordig ook een hard liberaal beleid voorstaat. Je hebt dan nog CDH en CD&V maar die zijn zo klein geworden dat die zeker niet zwaar kunnen wegen.

Lijkt me geen evidente coalitie. Zeker gezien het feit dat SP-A bijzonder slecht scoorde met de laatste verkiezingen lijkt het mij onwaarschijnlijk dat ze ooit zo'n risico zouden durven nemen.

Niks nieuws onder de zon dus.
__________________
DIEM25 - De Europese lente: https://diem25.org/wat-is-diem25/
De Europese Unie zal democratiseren of uiteenvallen!

Laatst gewijzigd door Aarchzstvwqmrmbtvnpq : 30 januari 2020 om 15:56.
Aarchzstvwqmrmbtvnpq is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2020, 16:17   #9
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.246
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Interessante bijdrage, maar wat wint de N-VA hierbij?
Inderdaad een interessante bijdrage.
Wat N-VA hier zou winnen ? Dat PS eruit ligt, dan kan Bart aan zijn achterban zeggen dat N-VA regeert zonder de gediaboliseerde PS en hun rode recepten.
-Hij moet ofwel een centrum-rechts socio economisch programma krijgen
-of : een institutionele hervorming om zijn achterban te plezieren.
-of : een echt verstrengde migratie wetgeving

Het eerste kan hij krijgen in die '77' coalitie
Het tweede kan hij krijgen via Paars-Geel (met de PS dus) maar MR (Bouchez) blokkeert dat blijkbaar
Het derde is onhaalbaar in Vivaldi (groen gaat dat nooit goedkeuren), maar lijkt me niet a priori onmogelijk in een '77' of Paars-Geel
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2020, 16:25   #10
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.246
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq Bekijk bericht
Het artikel begon met een verwijzing naar dat voorstel van die 'coalitie 77'. Aangezien je in je inleiding niet de moeite deed om in detail te gaan, mag je me niet kwalijk nemen dat ik dacht dat je daarop doelde.

Maar ook de coalitie die je hierboven beschrijft lijkt me niet evident. In dat geval zou SP-A als enige linkse partij in een coalitie moeten met twee liberale partijen, met N-VA dat tegenwoordig ook een hard liberaal beleid voorstaat. Je hebt dan nog CDH en CD&V maar die zijn zo klein geworden dat die zeker niet zwaar kunnen wegen.

Lijkt me geen evidente coalitie. Zeker gezien het feit dat SP-A bijzonder slecht scoorde met de laatste verkiezingen lijkt het mij onwaarschijnlijk dat ze ooit zo'n risico zouden durven nemen.

Niks nieuws onder de zon dus.

Zeker niet evident, al was het maar omwille van het lage zetelaantal wat een recept voor instabiliteit is. Wat als er twee malcontenten onder de parlementariërs hun partij verlaten ? Meerderheid weg...

Voor SPA is het veel belangrijker om in een regering mathematisch nodig te zijn, dan dat ze zich vastklampt aan PS.
In antwerpen werken ze samen met n-va, en de communicatie lijnen liggen nog open tussen de n-va, spa en cdv. Heel anders dan met o-vld.
Met cdv en cdh erbij mag spa zich verwachten aan een centrum beleid, met meer sociale accenten dan bij de zweedse het geval was.

Ik vrees echter dat bij MR die piste per direct gaat afgeschoten worden.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2020, 17:53   #11
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq Bekijk bericht
Lijkt me geen evidente coalitie. Zeker gezien het feit dat SP-A bijzonder slecht scoorde met de laatste verkiezingen lijkt het mij onwaarschijnlijk dat ze ooit zo'n risico zouden durven nemen.
Niks nieuws onder de zon dus.
Mocht er een evidente coalitie geweest zijn, dan was er al lang een regering geweest.
Tegen elke coalitie bestaan er bezwaren.
Vivaldi: CD&V wil niet zonder N-VA.
Paars-Geel : MR wil geen staatshervorming
Deze, die ik Zweeds XL zou dopen, daar moet SP.a met veel rechtse partijen samenwerken, en zonder de PS.

Maar het is overal wat.
Uiteindelijk moeten ze een keuze maken, willen ze dat niet, moeten ze maar nieuwe verkiezingen uitschrijven.
Ze gaan iets moeten doen...
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2020, 18:02   #12
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Ik denk dat Filipke elke nieuwe coalitie de nek omgedraaid heeft door opnieuw te laten doorschemeren dat het heil enkel uit Vlaanderen kan komen en dus enkel door Vlaamse toegevingen... in Vlaanderen is er alleen plaats voor staatsdragende partijen terwijl de Waalse partijen het grootkapitaal blijvend moeten verzekeren dat ze ongehinderd hun jaarlijkse rente kunnen innen...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2020, 18:20   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.280
Standaard

Boeiende tijden.
Elke dag wat gezwam.
Allez zeg, partijen die een coalitieregering willen vormen, moeten water in de wijn doen. Vindt het Slimmeke de Laeken.
Dat wisten we nog niet.

Net zo 'slim' als 77 een werkbare meerderheid vinden ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be