Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 november 2020, 22:41   #201
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Hoe weet je dat?

Ik ggl ff op een denk ik neutrale site: (NL heeft daar al ervaring mee)

Voor- en nadelen van een slimme meter:
Citaat:
(...)
Er is ook een verschil tussen een traditionele en een slimme meter als het gaat om zonnepanelen. Op zonnige dagen wek je soms meer stroom op dan je verbruikt. Een slimme meter registreert dat overschot apart, maar een ouderwetse meter draait de teller direct terug. De slimme meter kan daardoor financieel nadeliger uitpakken als de salderingsregeling vanaf 2023 wordt afgebouwd. Vanaf 2023 is het verplicht om een meter in huis te hebben die levering en teruglevering afzonderlijk kan meten. Een meter met terugdraaitelwerk is dan niet meer toegestaan voor klanten met een zonnepanelen installatie.
(...)
Klopt.
Onze digitale teller heeft 4 tellers:
1.8.1: download dagtarief
1.8.2: download nachttarief
2.8.1: upload dagtarief
2.8.2: upload nachttarief
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2020, 22:46   #202
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Er zal een dynamisch systeem komen waarin bedrijven en consumenten een energieprijs gaan betalen per uur/dag, waardoor ze aangemoedigd worden om productie te plannen volgens beschikbaarheid van energie (of een hogere prijs te betalen).
Voor bedrijven is dat systeem er al jaren, minstens 20 jaar.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2020, 23:03   #203
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
(...)
Ik haalde het al eerder aan dus val ik in herhaling als ik schrijf dat de nieuwe kerncentrales de mogelijkheid hebben om hun eigen afval op te 'eten/te verwerken'.
(...)


Toekomstmuziek of goede zet?
Nog beter. Er zijn de kweekreactoren die meer splijtbaar materiaal produceren dan ze verbruiken.

Uiteraard waren die reactoren het allerbelangrijkste target van de anti-nucleaire lobby. Alles werd gedaan om te verhinderen dat die reactoren er zouden komen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2020, 23:10   #204
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc
De digitale meter (zo slim is hij helemaal niet) op zich kost waarschijnlijk wat geld, maar op zichzelf is dat geen ramp. Maar als de elektriciteitsprijs per uur gaat veranderen volgens vraag en aanbod, heb je als burger geen flauw idee welke factuur op het einde van de maand in je bus gaat vallen.
Vind jij dat erg? Het kan dus evenzo minder zijn dat je verwacht, of eens meer.
(...)
Laten we ernstig blijven.
Als jij kiest voor een variabel tarief dan is dat jouw vrije keuze.
Maar als iemand kiest voor een vast tarief dan moet dat een vast tarief zijn, en niet een variabel tarief dat door weet ik wie of wat bepaald wordt.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2020, 23:11   #205
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Het laten vallen van kernenergie gaat de ondergang van de mensheid betekenen. Daar ben ik 100% zeker van.
(...)
Niet overdrijven, Vlad.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2020, 23:22   #206
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Laten we ernstig blijven.
Als jij kiest voor een variabel tarief dan is dat jouw vrije keuze.
Maar als iemand kiest voor een vast tarief dan moet dat een vast tarief zijn, en niet een variabel tarief dat door weet ik wie of wat bepaald wordt.
Dan neem een vast tarief hé. Dat gaat zeker ook met een slimme meter.

Maar kom dan niet klagen dat je op het einde van het jaar meer betaald hebt dan iemand met een variabel tarief.

Uw leverancier zal daar niets tegen hebben.

Citaat:
Vast: zekerheid, maar duurder bij aanvang

Bij vaste energietarieven staan de tarieven voor de levering van gas en stroom vast gedurende de looptijd van uw contract. Door vandaag een vast contract af te sluiten, prikt u de lagere energieprijzen dus automatisch voor langere tijd vast. De tarieven van de variabele contracten liggen wel stelselmatig lager dan die van de vaste contracten. Een simulatie via Mijnenergie leert ons dat de tarifering van het goedkoopste variabele elektriciteitscontract meer dan honderd euro lager ligt dan het voordeligste vaste contract. Voor aardgas bedraagt het verschil zelfs meer dan 180 euro.

https://www.hln.be/consument/de-voor...%20tijd%20vast.
Zekerheid = je bent dan zeker dat je meer betaald.

Ik durf wel regelmatig van leverancier of van contract te veranderen, toch bij aardgas. Altijd variabel hé, en altijd online-tarief.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 november 2020 om 23:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2020, 23:29   #207
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Groene energie is juist bij uitstek heel gemakkelijk te regelen. Een zonnepaneel wordt in een fractie van een seconde uitgeschakeld, een windmolen op een minuutje of zo. Voor een kerncentrale reken je best op een paar uur. En terug opstarten zit in dezelfde orde van grootte. Waarom denk je dat ze die pompcentrale in Coo gebouwd hebben? Als buffer voor de windmolens van de jaren '70?? In Duitsland dreigen sommige pompcentrales zelfs failliet te gaan omdat ze vandaag veel minder opslag nodig hebben dan vóór hun kernuitstap.
Die pompcentrale hebben ze uiteraard niet gebouwd voor buffering van windmolens. Nu moet je die pompcentrale niet te ernstig nemen. Die is eigenlijk onbeduidend in het elektrische energiesysteem.

Ter zake.

Je hebt gelijk: je kan zonnepanelen en windmolens snel schakelen tussen hun maximale output en 0.
Maar dat is niet het punt.
Wat doe je als hun maximale output 0 is omdat het nacht is voor zonnepanelen, of omdat er geen wind is voor windmolens?
Dan ben je vet met je regelmogelijkheid.
Dan sta je daar mooi te blinken. Waar ga je dan je elektriciteit vandaan halen?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2020, 23:40   #208
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Die pompcentrale hebben ze uiteraard niet gebouwd voor buffering van windmolens. Nu moet je die pompcentrale niet te ernstig nemen. Die is eigenlijk onbeduidend in het elektrische energiesysteem.

Ter zake.

Je hebt gelijk: je kan zonnepanelen en windmolens snel schakelen tussen hun maximale output en 0.
Maar dat is niet het punt.
Wat doe je als hun maximale output 0 is omdat het nacht is voor zonnepanelen, of omdat er geen wind is voor windmolens?
Dan ben je vet met je regelmogelijkheid.
Dan sta je daar mooi te blinken. Waar ga je dan je elektriciteit vandaan halen?
Er is altijd windenergie.
Volg het maar:
https://www.electricitymap.org/zone/BE

Momenteel zelfs 20,3% afkomstig van wind
En 56,29 % van de geïnstalleerde capaciteit.
Koolstofintensiteit is maar 11 gCO2eq/kWh (volgens IPCC 2014)

Nucleair is nu 32,4%
met een koolstofintensiteit van 12 gCO2eq/kWh (volgens IPCC 2014)

Dan nog gas ~24% en nog een beetje biomassa 3,4%.

De laatste rest is onbekend ttz 5,72% onbekend.

Belgie voert nu 19,6% electriciteit uit en voert 13% in. Dus momenteel netto exporteur.

De cijfers varieren, nu is het anders 23,7% van wind enz...

Bekijk de grafiek van 24 hr en er is altijd wind, vandaag steeg de windenergie pas lichtoplopend vanaf 13hr, dieptepunt was 1,56% dip (rond 11hr) en ~24 % de max. 1 uur geleden. Toen wind een dip had was er 11% van zon, enkele uren zelfs boven 10%.

overdag (ook bij zon) is het gemiddelde zowat 5-6% van wind, tegen 17h stijgt de wind meestal boven 10% en verder naar >20%.

Naargelang piekvraag <> overschot wordt er geimporteerd of geexporteerd.

Laatst gewijzigd door Micele : 21 november 2020 om 00:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2020, 01:21   #209
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Er is altijd windenergie.
Volg het maar:
https://www.electricitymap.org/zone/BE
Dat is natuurlijk niet zo, en dat weet je zelf ook.

Hier een voorbeeldje.

Je kan het draaien of keren hoe je wilt, hoe groter het aandeel onregelbare (opwaards) capaciteit (groene stroom) hoe meer regelbare buffer je moet hebben (gas/batterijen/etc).
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2020, 10:21   #210
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.659
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Je oorspronkelijke claim sprak over de ondergang van de mensheid. Nu heb je het over zware economische schade in België. Dat is wel lichtjes anders.
Mijn oorspronkelijke claim ging over als de zon door een vulkaanuitbarsting verduisterd wordt. (Ik heb me daar wel mis schreven want ik bedoelde een vulkaanuitbarsting en niet een aardbeving.) Wat jij daar quote is een bewering die gaat over het nu, zonder vulkaanuitbarsting. Mijn bewering dat bij een zeer zware vulkaanuitbarsting en daaropvolgende maandenlange zonsverduistering dit het einde van de mensheid kan betekenen als we geen kernenergie meer hebben blijft staan. Stel u eens voor dat de mensheid het op eens met 1/3 minder energie moet doen terwijl het net meer energie dan ooit nodig heeft om voedsel onder lampen te kweken. Dan crasht alles.

Het zal ook moeilijk zijn om ze te ontkrachten want ze is naar mijn weten nog niet bestudeerd. Men houdt gewoonweg geen rekening met zware natuurrampen. Want met hernieuwbare energie gaan we in het aards paradijs leven.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 21 november 2020 om 10:28.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2020, 10:51   #211
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.871
Standaard

Ik lees zonet dat de N-VA een wisselmeerderheid aanbiedt om de kerncentrales langer opn te houden....

Eens zien of de "twijfelpartijen" ,de blauwen,de roden en de gelen die gaan aanvaarden en zich aldus de gramschap van de groenen (de enige consequenten in deze zaak in de huidge regering)op de hals gaan halen.....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2020, 12:12   #212
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht
Dat is natuurlijk niet zo, en dat weet je zelf ook.

Hier een voorbeeldje.
Dat vbtje zegt dat er dan nog altijd wind is. Weliswaar weinig maar nog altijd.

Citaat:
We worden dus afhankelijker van hernieuwbare energie. De kans op periodes waarin onze energieproductie door luwe en donkere dagen laag is, zal daardoor toenemen. Samen met Elia analyseerden we de wind- en zonneproductie van de maanden december 2016 en januari 2017. Het resultaat was dat we in januari negen dagen Dunkelflaute hadden. (zie grafiek onder)

Citaat:
Je kan het draaien of keren hoe je wilt, hoe groter het aandeel onregelbare (opwaards) capaciteit (groene stroom) hoe meer regelbare buffer je moet hebben (gas/batterijen/etc).
Dat is evident. Voor dat vbtje van 9 dagen op 2 maanden moet er degelijke reserve zijn. (en niet altijd op dure import rekenen, want die kennen zulke dagen ook)

Het is 5 na 12 daarmee serieus te beginnen. En daarmee bedoel ik geen plannetje hier, plannetje daar. Of veel blabla en amper boem.

Laatst gewijzigd door Micele : 21 november 2020 om 12:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2020, 12:18   #213
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik lees zonet dat de N-VA een wisselmeerderheid aanbiedt om de kerncentrales langer opn te houden....

Eens zien of de "twijfelpartijen" ,de blauwen,de roden en de gelen die gaan aanvaarden en zich aldus de gramschap van de groenen (de enige consequenten in deze zaak in de huidge regering)op de hals gaan halen.....
Ik lees het ook net.
En vind het uiterst plezant.

Citaat:
N-VA-voorzitter De Wever hamerde in ‘De Ochtend’ nogmaals op de prijsonzekerheid die zo’n kernuitstap met zich zou kunnen meebrengen. Volgens De Wever weten ook de regeringspartijen dat. ‘Ik heb dat onderhandeld met Magnette en die zei: natuurlijk gaan we daar niet uitstappen. SP.A zei: natuurlijk gaan we daar niet uitstappen.’

Volgens De Wever was het met de ‘bubbel van vijf’ (N-VA, PS, SP.A, CD&V en CDH) geen probleem geweest om ook Doel 4 en Tihange 3, de nieuwste kerncentrales, langer open te houden. ‘Dat was de gemakkelijkste onderhandeling die ik ooit heb gevoerd. Ik zei “kerncentrales openhouden” en drie seconden later had ik een akkoord. Men wordt nu meegesleurd door de groenen in de afgrond. Wij gaan de meest vervuilende energieproductie hebben van heel de Europese Unie, na Polen, en de duurste.’

‘Dogmatische’ Van der Straeten

De Wever meent dat de PS en andere regeringspartijen nog steeds niet staan te springen voor de kernuitstap: ‘Ik denk dat ze van hun stoel gevallen zijn door de handigheid van Tinne van der Straeten, die dat dossier heel goed kent, om heel snel te manoeuvreren.’ Volgens de N-VA-voorzitter houdt de groene minister van Energie ‘dogmatisch’ vast aan de kernuitstap.

De N-VA-voorzitter biedt de andere regeringspartijen een wisselmeerderheid aan om de kernuitstap terug te draaien. ‘Ik vraag daar niets voor in ruil. Men kan onze stemmen krijgen, wij zijn de grootste partij. Dit is zo rampzalig, dat we dat te allen prijzen moeten vermijden.’
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 21 november 2020 om 12:19.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2020, 12:22   #214
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dan neem een vast tarief hé. Dat gaat zeker ook met een slimme meter.

Maar kom dan niet klagen dat je op het einde van het jaar meer betaald hebt dan iemand met een variabel tarief.

Uw leverancier zal daar niets tegen hebben.



Zekerheid = je bent dan zeker dat je meer betaald.

Ik durf wel regelmatig van leverancier of van contract te veranderen, toch bij aardgas. Altijd variabel hé, en altijd online-tarief.
De slimme meter gaat ervoor zorgen dat de werkende mensen meer betalen en de werklozen en profiteurs minder, veel minder..
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2020, 12:27   #215
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De slimme meter gaat ervoor zorgen dat de werkende mensen meer betalen en de werklozen en profiteurs minder, veel minder..
Joepie! Wij zijn namelijk (verplicht) gepensioneerd!
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2020, 12:44   #216
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dan neem een vast tarief hé. Dat gaat zeker ook met een slimme meter.
(...)
Je mist het punt van gertc.
Zijn vrees is dat als je een vast tarief neemt, dat dat vast tarief in de praktijk geen vast tarief zal zijn.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2020, 14:31   #217
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.606
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik lees zonet dat de N-VA een wisselmeerderheid aanbiedt om de kerncentrales langer opn te houden....

Eens zien of de "twijfelpartijen" ,de blauwen,de roden en de gelen die gaan aanvaarden en zich aldus de gramschap van de groenen (de enige consequenten in deze zaak in de huidge regering)op de hals gaan halen.....
Maar de groenen zijn wel in de regering gestapt met als grootste eis, alle kerncentrales sluiten. Het is nu eenmaal geen punt waar vrij over gestemd zal kunnen worden, het is een punt van het regeerakkoord, door alle partijen deel uitmakend van de regering, goedgekeurd. Maw zolang de regering bestaat, en zolang de groen niet kunnen overtuigd worden, is de totale kernuitstap een feit.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2020, 15:23   #218
sbe4kdr
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 april 2020
Berichten: 2.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De slimme meter gaat ervoor zorgen dat de werkende mensen meer betalen en de werklozen en profiteurs minder, veel minder..
We zullen allemaal meer gaan betalen door de sluiting van de kerncentrales.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2020, 15:40   #219
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr Bekijk bericht
We zullen allemaal meer gaan betalen door de sluiting van de kerncentrales.
En dan gaat de index stijgen.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2020, 16:34   #220
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Er is altijd windenergie.
Volg het maar:
https://www.electricitymap.org/zone/BE

Momenteel zelfs 20,3% afkomstig van wind
(...)
Er is altijd wind, dat zal wel, alles tussen een zuchtje wind en een orkaan.

Punt is: wind is geen betrouwbare energiebron. Je kan er niet op rekenen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be