Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 december 2020, 10:52   #1
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.868
Standaard De Megastallen

Iedereen die in een meer "landelijke" gemeente (liefst in het oude centrum...hmm?)woont weet het wel...

Beetje bij beetje wordt het platteland dat er nog over is om zeep geholpen.Enerszijds door de "chichi's",die oude boerderijen opkopen en er hun "landelijke levensstijl" gaan beoefenen.

Maar vooral een deel van de overblijvende veehouders die hun landbouwbedrijf veranderen in een industrieel complex,hetgeen momenteel weer zeer snel bezig is...

Er is blijkbaar een grote vraag naar vleesprodukten vanuit het buitenland(want binnenlands verbruik vlakt al jaren af....zal vermoedelijk zelfs zakken).


Het is niet duurzaam maar de schade aan het platteland kan generaties meegaan.Bovendien lijkt het me toch raar dat reservebouwgronden als gevolg van de bouwstop niet meer zouden mogen bebouwd worden en ondertussen stukken landbouwgrond veranderen in industrie.(dit kan onmogelijk nog "landbouw" genoemd worden.)

Bovendien past dit in ons overbevolkte deel van de wereld ook niet in plannen om de "verharding" van het oppervlak terug te draaien,de waterhuishouding weer natuurlijker te maken,de verkeersstromen te beheersen,het dierenleed te verminderen,de economie te moderniseren in plaats van het verleden te blijven onderhouden,de uitstoot van afvalstoffen in verschillende fysieke vormen te verminderen (WETTELIJKE plicht die wij met de EU hebben!!!)......enfin...het begint met zowat alles te botsen....

Minister Demir is,nu de bouwstop er wettelijk al door is,op de Megastallen gesprongen...Zij zal nu botsen met de CD&V vermoed ik,maar botsen moet het dan maar.....

Laatst gewijzigd door kelt : 12 december 2020 om 10:57.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 12:58   #2
denkimi
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 juni 2020
Berichten: 3.700
Standaard

er zijn geen megastallen in belgie. er is een schaalvergroting vergeleken met vroeger, maar het blijft kleinschalig in vergelijking met het buitenland.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 16:50   #3
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.868
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
er zijn geen megastallen in belgie. er is een schaalvergroting vergeleken met vroeger, maar het blijft kleinschalig in vergelijking met het buitenland.

Wat het buitenland doet is niet van de geringste consequentie.
Het moet zijn wat er HIER met ons platteland gebeurt....en WAAROm eigenlijk...Die grootschalige vleesindustrie is trouwens een wandelend lijk want EXTREEM onefficient op zowat ieder gebied dat men zich kan bedenken.

Laatst gewijzigd door kelt : 12 december 2020 om 16:51.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 20:20   #4
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Ik denk dat men "platteland" verkeerd begrijpt. Landbouw is niks anders dan een heel ruimschaalse industrie en dat is al zo sinds duizenden jaren. Alleen leek de fabriekshal vroeger meer op "een stuk natuur" (wat het niet was) dan nu. Maar landelijke gebieden zijn open fabriekshallen.
Men doet daar gewoon aan heel grootschaalse biochemische productie die enorm veel oppervlak opneemt. Wij hebben de natuurlijke bossen van europa gerooid voor die industrie tak. Dat het nu wat "technischer" wordt verandert niks aan het gegeven dat het altijd al een fabrieksvloer is geweest, de akkers en boerderijen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2020, 19:36   #5
Rahowa
Europees Commissaris
 
Rahowa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2013
Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Berichten: 7.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Iedereen die in een meer "landelijke" gemeente (liefst in het oude centrum...hmm?)woont weet het wel...

Beetje bij beetje wordt het platteland dat er nog over is om zeep geholpen.Enerszijds door de "chichi's",die oude boerderijen opkopen en er hun "landelijke levensstijl" gaan beoefenen.
Iedere keuterboerderij waar de laatste 200 jaar een stal stond is blijkbaar bouwgrond voor een villa.Ik begrijp niet waarom het toegelaten is dat mensen gaan wonen in een landbouwzone,behalve landbouwers natuurlijk.De villabewoners palmen dan ook nog eens een pak grond in om hun paarden te laten grazen.
__________________
Economisch vluchteling afkomstig van de Rodenbachstede,binnenkort het Cyriel Verschaeve-dorp.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2020, 21:01   #6
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.868
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa Bekijk bericht
Iedere keuterboerderij waar de laatste 200 jaar een stal stond is blijkbaar bouwgrond voor een villa.Ik begrijp niet waarom het toegelaten is dat mensen gaan wonen in een landbouwzone,behalve landbouwers natuurlijk.De villabewoners palmen dan ook nog eens een pak grond in om hun paarden te laten grazen.
klopt.......

Ze willen dan wel "landelijk" wonen,maar om dat dan ergens diep in het binnenland van Frankrijk of Spanje te doen,daar zijn ze dan weer te lui en laf voor,de "chichi's".

Want natuurlijk is daar op het "platteland" alles nogal "plattelands"...tot soms tientallen kilometers ver.....niks...

ZO "plattelands" mag het dan voor onze "chichi's" weer niet worden natuurlijk...
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2020, 21:08   #7
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.868
Standaard

Belangrijker echter is dat ik niet meer begrijp hoe de "Megastallen" ("mega" op Vlaamse schaal OK?) nog kunnen passen in zowat alles wat in regeringsverklaringen en doeleinden van "duurzaamheid" en aanverwant gekwaak staat...

Hell....zelfs onze grote fabrieken van nog niet zo lang geleden(dat waren ook ferme "uitstoters", bestaan bijna niet meer...

Tenzij ik moet begrijpen dat "duurzaamheid" voor bepaalde beroepscategorien niet hoeft.....


Bepaalde sectoren horen gewoonweg niet in wat er nog over is van "landelijke" Vlaanderen,zo simpel is het....

Laatst gewijzigd door kelt : 14 december 2020 om 21:12.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2020, 08:11   #8
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.644
Standaard

Zo'n megastal neemt evenveel plaats in als een 'linkse' 'groene' in een fermette. Geef mij die megastal dan maar, breek al die fermettes af en zet er bomen.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 15 december 2020 om 08:11.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2020, 18:19   #9
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.868
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Zo'n megastal neemt evenveel plaats in als een 'linkse' 'groene' in een fermette. Geef mij die megastal dan maar, breek al die fermettes af en zet er bomen.
ook waar.....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2020, 18:39   #10
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Megastallen worden de norm. Kleine boeren werden weggepest door nieuwe buren.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2020, 20:48   #11
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.644
Standaard

Men zou ook op de oude manier kunnen veetelen en dan moet het laatste restje bos eraan. En voor zij die geloven in vegetarisme en veganisme. Niemand die ik ken die er mee is begonnen heeft het volgehouden op ergens een werkloze die ik niet irl ken en die bijna zijn hele leven op ander mans kap leeft na. Het enige wat we kunnen en dikwijls al doen is minder vlees eten of af en toe eens vervangvlees. Maar een gezond mens heeft af en toe vlees nodig. En we zijn met al maar meer gezonde mensen. En als de beesten hier niet onder westerse oog worden gekweekt dan worden ze wel elders in andere omstandigheden gekweekt. Men zou beter de zonnepanelen die ik gisteren weeral op een nieuwe plaats heb zien liggen op de megastallen leggen ipv daar waar vroeger struikgewas groeide. Deze maand al op vier plaatsen zonnepanelen zien liggen waar vroeger gras, groen, struikgewas groeide. Ik word er gek van!
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be