Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 mei 2020, 23:02   #81
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.534
Standaard

Goed nieuws uit Duisland. Effectief medicijn tegen corona ontdekt. Ik hoop dat het geen fake news is. Lijkt me van niet.
Citaat:
To be clear, the researchers are neither producing a vaccine nor a cure, but instead a potentially highly effective treatment for severely ill coronavirus patients which operates on the principle of “so-called passive immunization,” according to Stefan Dübel from the Technical University of Braunschweig, who added that “The effect is immediate: the antibodies take the potential away from the virus.”
Bron RT. Niet de versmaden.

Laatst gewijzigd door Bach : 6 mei 2020 om 23:03.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2020, 06:52   #82
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

In dit artikel staat uitgelegd hoe die contactopsporing in de praktijk in zijn werk zal gaan:

https://newsmonkey.be/contact-tracin...nummer-fraude/

Citaat:
Iedereen die mogelijk besmet is, zal op zijn beurt ook opgebeld worden. Dat is het geval als je minimum een kwartier op minder dan anderhalve meter afstand in contact bent geweest met een besmette persoon in een gesloten ruimte.
Wie de regels volgt zal dus in principe niet opgebeld worden door deze privacy invaders.

Citaat:
De coronaopsporingslijn gebruikt altijd hetzelfde vaste nummer: 02/214.19.19. Sms-berichten worden gestuurd via het nummer 8811. Er wordt aangeraden om beide nummers nu al op te slaan in je smartphone.
Je kan die nummers opslaan of misschien gewoon direct blokkeren.

Citaat:
Als je positief hebt getest op het coronavirus en je krijgt daarna een telefoontje, zal de callagent al heel wat informatie van jou hebben. De huisarts deelt die informatie namelijk met de contact tracers. Die informatie zal maar voor een beperkte tijd bewaard worden.
Wtf En dat is wettelijk gezien allemaal al in orde?? Medisch geheim enzovoort. Werkelijk alles wordt hiervoor op de helling gezet.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2020, 09:31   #83
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Een staat kan je verplichten om in je kot te blijven, niet sneller dan 50 km/uur te rijden in een bebouwde kom, niet te wildplassen etc. De wet is er voor iedereen, en schaadt dus het rechtvaardigheidsgevoel niet.
Dat rechtvaardigheidsgevoel is idioot. Het komt neer op : het is eerlijk dat ik stokslagen krijg, want iedereen krijgt stokslagen. Boeh, boeh, die die ervoor kan zorgen dat hij aan zijn stokslagen ontkomt is een smeerlap. Meester, geef hem ook stokslagen zoals iedereen.

Wat "anderen mogen" heeft eigenlijk geen belang, zolang je maar vrij genoeg bent om te doen wat je denkt dat goed voor jezelf is.

Citaat:
Tenzij je misschien vindt dat je 90 per uur maar rijden in een straat waar max 30 per uur toegelaten is, of vindt dat je tegen iedere boom mag pissen zoals de hondjes dit onbestraft mogen doen. Soit.
Dat is een kwestie van overeenkomst. Een ruil: wat win ik en wat wint gij, en zijn wij daar alletwee tevreden mee.

Maw, ik wil mij wel houden aan een regel om niet als een zot te rijden, als gij daar ook mee akkoord gaat. Tenslotte kan ik ook omver gereden worden door een zot.

Dat is zoals "gij zult niet doden". Ik wil mijn vrijheid opofferen om U niet te doden, omdat ik daarmee de bescherming win dat gij mij ook niet gaat doden. Maar of ik daarmee instem of niet hangt af van of dat voor mij een voordeel is of niet.

Ik zie niet in waarom ik zou moeten instemmen met "akkoorden" waar ik grotendeels enkel maar een nadeel aan heb.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2020, 09:32   #84
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Wie de regels volgt zal dus in principe niet opgebeld worden door deze privacy invaders.
Hoezo ? Dat hangt toch puur af van wat een onbekende verklaart ? Als die nu totaal foutief verklaart dat jij wel daar was, dan word jij opgebeld he, onafhankelijk van wat er werkelijk gebeurd is.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2020, 09:34   #85
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Wtf En dat is wettelijk gezien allemaal al in orde?? Medisch geheim enzovoort. Werkelijk alles wordt hiervoor op de helling gezet.
Medisch geheim heeft nooit geteld voor een besmettelijke ziekte. Deontologisch is de geneesheer zelfs verplicht om alles te doen om de voortzetting te vermijden, en daar moet medisch geheim eventueel voor opgeofferd worden. Zelfs buiten corona tijden.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2020, 09:46   #86
sbe4kdr
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 april 2020
Berichten: 2.170
Standaard

Er is een meldingsplicht voor de dokter dat houdt niet in dat het medisch geheim niet meer van toepassing is.

https://www.zorg-en-gezondheid.be/ee...iekte-aangeven
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2020, 09:47   #87
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Medisch geheim heeft nooit geteld voor een besmettelijke ziekte. Deontologisch is de geneesheer zelfs verplicht om alles te doen om de voortzetting te vermijden, en daar moet medisch geheim eventueel voor opgeofferd worden. Zelfs buiten corona tijden.
Ok maar men had dit van in het begin moeten toepassen he, nu lijken dit wel vijgen na pasen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2020, 16:42   #88
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr Bekijk bericht
Er is een meldingsplicht voor de dokter dat houdt niet in dat het medisch geheim niet meer van toepassing is.

https://www.zorg-en-gezondheid.be/ee...iekte-aangeven
Lees het formulier eens.
Daarin lees je dat voor- en familienaam van de geïnfecteerde facultatief zijn.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2020, 16:48   #89
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr Bekijk bericht
Er is een meldingsplicht voor de dokter dat houdt niet in dat het medisch geheim niet meer van toepassing is.

https://www.zorg-en-gezondheid.be/ee...iekte-aangeven
Het medische geheim wordt niet totaal opgeschort, maar is deontologisch ondergeschikt aan het tegengaan van de propagatie. Wat jij daar aanhaalt is enkel maar de meldingsplicht, maar bijvoorbeeld is een geneesheer ook verplicht om potentieel besmetbare gezinsleden die informatie niet te weigeren. Het gaat natuurlijk enkel maar over erge ziektes: de dokter gaat uw vrouw niet opbellen als hij vaststelt dat ge een snotvalling hebt. Maar als ge bijvoorbeeld HIV hebt, en uw partner vraagt aan die dokter of er daarvoor een risico is, dan zal die dokter die partner correct moeten informeren. Dat wil niet zeggen dat hij uw gans medisch dossier overmaakt.

Als een geneesheer kennis heeft van een potentieel gevaar, door de medische toestand van een patient, voor het leven van anderen, dan moet hij alles in het werk stellen om die anderen te beschermen, bijvoorbeeld door hen te informeren.

Laatst gewijzigd door patrickve : 7 mei 2020 om 16:48.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2020, 18:15   #90
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Als een geneesheer kennis heeft van een potentieel gevaar, door de medische toestand van een patient, voor het leven van anderen, dan moet hij alles in het werk stellen om die anderen te beschermen, bijvoorbeeld door hen te informeren.
Akkoord indien de geneesheer een potentieel besmettingsgevaar meldt, aan medische instanties.
Als mijn huisarts het echter in haar kopje zou krijgen om mijn contactpersonen te contacteren, dan is het vertrouwen amen en uit, en zoek ik een andere huisarts.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2020, 19:43   #91
De Prof
Minister-President
 
De Prof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: De Jommekesclub
Berichten: 4.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Je hebt weinig vertrouwen in uw medemense Patrick.
Fout antwoord.

Het zijn de medemensen die geen vertrouwen hebben in telefoontjes van vreemde personen.

Als je weet dat zowat iedereen als eens een 'verdacht' berichtje of telefoontje gehad heeft. Is dit ook een logische zaak.

Zoals de overgrote meerderheid van de bevolking gebruiken de meeste hun GSM 'enkel' om te communiceren met mensen die men kent.

Vandaar dat dergelijke tracing een slag in het water is.
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2020, 19:47   #92
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Fout antwoord.

Het zijn de medemensen die geen vertrouwen hebben in telefoontjes van vreemde personen.

Als je weet dat zowat iedereen als eens een 'verdacht' berichtje of telefoontje gehad heeft. Is dit ook een logische zaak.

Zoals de overgrote meerderheid van de bevolking gebruiken de meeste hun GSM 'enkel' om te communiceren met mensen die men kent.

Vandaar dat dergelijke tracing een slag in het water is.
Anderzijds zitten ze dan weer wel massaal op feesboek, instagram & wat is het nog allemaal.. hun hele leven aan wildvreemden voor te leggen.
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2020, 20:24   #93
De Prof
Minister-President
 
De Prof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: De Jommekesclub
Berichten: 4.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Anderzijds zitten ze dan weer wel massaal op feesboek, instagram & wat is het nog allemaal.. hun hele leven aan wildvreemden voor te leggen.
Niet aan wildvreemde, maar het is wel waar dat men niet beseft dat het eveneens op de straatstenen beland.
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2020, 21:05   #94
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.952
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Dit draait sowieso uit op een fiasco, onze overheid kan zoiets gewoon niet organiseren en dit virus verspreid zich zodanig snel dat zoiets op deze manier niet bij te houden is.
dit virus verspreidt zich zodanig snel dat we het NU toch bij z'n nekvel hebben.
De kunst zal erin bestaan het vast te houden zoals een wolf z'n prooi vasthoudt.
Boduo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2020, 21:15   #95
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Fout antwoord.

Het zijn de medemensen die geen vertrouwen hebben in telefoontjes van vreemde personen.

Als je weet dat zowat iedereen als eens een 'verdacht' berichtje of telefoontje gehad heeft. Is dit ook een logische zaak.

Zoals de overgrote meerderheid van de bevolking gebruiken de meeste hun GSM 'enkel' om te communiceren met mensen die men kent.

Vandaar dat dergelijke tracing een slag in het water is.
Daar kan ik grotendeels mee leven.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2020, 21:25   #96
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.530
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
dit virus verspreidt zich zodanig snel dat we het NU toch bij z'n nekvel hebben.
De kunst zal erin bestaan het vast te houden zoals een wolf z'n prooi vasthoudt.
Grappige beeldspraak. Maar ik vrees dat het net andersom is. De wolven lopen vrij rond en de prooi zit in lockdown.
Piero is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2020, 21:30   #97
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Grappige beeldspraak. Maar ik vrees dat het net andersom is. De wolven lopen vrij rond en de prooi zit in lockdown.
Wie zijn de wolven ?
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2020, 09:04   #98
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Ondertussen is de kostprijs van dit projectje uitgelekt:

Citaat:
117.544.730,32 euro, zonder btw. Dat bedrag wilden een consortium van callcenters, de vijf nationale mutualiteiten, KPMG en Mutas vragen aan de Vlaamse overheid om het hele project van contactonderzoek ...
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200507_04949992

Geen wonder dat ze geen goedkope app wilden, de vriendjes moeten uiteindelijk ook iets verdienen nietwaar.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 12:33   #99
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Ondertussen is de kostprijs van dit projectje uitgelekt:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200507_04949992

Geen wonder dat ze geen goedkope app wilden, de vriendjes moeten uiteindelijk ook iets verdienen nietwaar.
Te duur. Toch alleszins voor een project dat stoelt op vrijblijvendheid.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 19:11   #100
sbe4kdr
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 april 2020
Berichten: 2.170
Standaard

In nederland gaat men proberen om premier Rutte aansprakelijk te stellen.
https://bondoverheidszaken.nl/Corona...elijkheid.html

Ik zeg het niet graag maar dit is toch wel een ding waarin de Nederlanders veel verder staan dan wij. Gestructureerde organisaties die kritisch zijn ten opzichte van de overheid.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be