Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 december 2008, 23:18   #461
lollysticky
Minister
 
lollysticky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 3.803
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik was in Bayeux dit jaar, best de moeite waard er even langs te rijden.
het is inderdaad prachtig. Ik heb zelfs al eens op een boot die scheepslift gedaan. Grappig toen de schipper mij zei deze prachtige lift eigenlijk totaal geen nut had en dat de enige relevantie ervan een soort 'touristische' attractie was. Daar ging het belastingsgeld dus naar toe; tourisme
__________________
"La méthode Guy : les sujets difficile, on les met au frigo en espérant qu'ils disparaissent." (quote van het lesoir forum)
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2008, 23:32   #462
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.402
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik was in Bayeux dit jaar, best de moeite waard er even langs te rijden.
Het tapijt gezien, hoop ik.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg

Laatst gewijzigd door djimi : 28 december 2008 om 23:33.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2008, 23:53   #463
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Vlamingen zijn zeer taalonzeker. Velen weten bijv. niet eens of duimspijker of punaise AN is.

Spelling is echter makkelijk; er bestaat een duidelijke woordenlijst van.
Daarom dat VL veel belang hechten aan de correcte spelling want daar bestaat geen discussie over; wat in het Groene boekje staat = AN
Voor alle andere aspecten van het AN weten de meeste Vlamingen niet wat AN is of verkavelingsvlaams.
Daar hebben we weer eens de zoveelste dooddoener: "... van het AN weten de meeste Vlamingen niet(s)..." Achter die woorden zit natuurlijk ook: "De meeste Nederlanders weten wel wat AN is".

Waar haalt u die ingegeven wijsheid vandaan? Heeft u bij iedere Vlaming en Nederlander nagegaan wat hij als AN beschouwde en wat niet?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2008, 23:55   #464
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Je hoort alsmaar meer ge en uw.

"Ik hou van u" zingt Stijn Meuris

en welke Vlaming krijgt "Doei" uit zijn mond als hij vertrekt?

en wie zegt er spojt i.p.v. sport behalve Ben Crabbé.
En? Zijn dat dan die enorme verschillen tussen Nederlands en dat zogezegde "Vlaams"? Die houden toch bijzonder weinig in als men dat eens vergelijkt met wat als Standaardduits doorgaat in respectievelijk Oostenrijk en Duitsland bijvoorbeeld. Of wat de standaardvorm is van het Engels in de VS, het VK of Australië...

Taaleenheid is niet star zoals u dat vanuit uw schijnbaar Frans eenheidsdenken aanziet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2008, 23:59   #465
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Nederlanders die in groep zijn en er staat een buitenlander bi, hebben geen moeite om op AN over te schakelen.
Ok als je face tot face met iemand uit die streek praat zal het AN zijn.

Vlamingen gebruiken in bovengnoemde gevallen vaak toch dialect (als ze in groep zijn) of geraken niet veel verder dan verkavelingsvlaams.
Hoe zou het ook anders als hun minister-president niet eens het verschil blijkt te kennen tussen noemen en heten.
Ik raad u aan eens in Sluis te winkelen. En daarbij dan uw oren wijd open te houden. Luister eens goed naar het taaltje waarin heel veel winkeljuffrouwen u zullen toespreken. Naargelang de winkel gaat dat van mooi klinkend AN over iets wat op AN moet lijken maar met Zeeuwse tongval tot ronduit Zeeuws. Ook heel veel Nederlanders geraken maar op hetzelfde AN-niveau als veel Vlamingen. Vaak heeft dat veel met scholing te maken, eerder dan met aardrijkskundige of staatkundige wetmatigheden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2008, 00:00   #466
lollysticky
Minister
 
lollysticky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 3.803
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En? Zijn dat dan die enorme verschillen tussen Nederlands en dat zogezegde "Vlaams"? Die houden toch bijzonder weinig in als men dat eens vergelijkt met wat als Standaardduits doorgaat in respectievelijk Oostenrijk en Duitsland bijvoorbeeld. Of wat de standaardvorm is van het Engels in de VS, het VK of Australië...

Taaleenheid is niet star zoals u dat vanuit uw schijnbaar Frans eenheidsdenken aanziet.
hij gaat er dan ook vanuit dat er in Frankrijk geen dialecten zijn. Ze spreken daar allemaal standaard frans zoals het een brave fransman betaamd!
__________________
"La méthode Guy : les sujets difficile, on les met au frigo en espérant qu'ils disparaissent." (quote van het lesoir forum)
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."

Laatst gewijzigd door lollysticky : 29 december 2008 om 00:05.
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2008, 00:04   #467
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En? Zijn dat dan die enorme verschillen tussen Nederlands en dat zogezegde "Vlaams"? Die houden toch bijzonder weinig in als men dat eens vergelijkt met wat als Standaardduits doorgaat in respectievelijk Oostenrijk en Duitsland bijvoorbeeld. Of wat de standaardvorm is van het Engels in de VS, het VK of Australië...

Taaleenheid is niet star zoals u dat vanuit uw schijnbaar Frans eenheidsdenken aanziet.
Een paar jaar terug pendelde ik regelmatig per vliegtuig tussen Brussel en Stuttgart. Aldaar hingen er op de luchthaven affiches om Zwitserland te promoten... in het Schweizerdeutsch.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2008, 00:11   #468
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Een paar jaar terug pendelde ik regelmatig per vliegtuig tussen Brussel en Stuttgart. Aldaar hingen er op de luchthaven affiches om Zwitserland te promoten... in het Schweizerdeutsch.
Da iist doch en scheeni sproch, nichst?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2008, 00:15   #469
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Da iist doch en scheeni sproch, nichst?
Ondanks het feit dat ik op school destijds enkel standaardduits geleerd heb had ik geen enkele moeite om de advertentie te begrijpen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2008, 00:18   #470
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ondanks het feit dat ik op school destijds enkel standaardduits geleerd heb had ik geen enkele moeite om de advertentie te begrijpen.
Nu, als Zwitserlandreiziger kan ik wel verzekeren dat bepaalde Zwitserduitse dialecten bijzonder moeilijk te begrijpen zijn. Wat ze spreken in de Saas- en Lötchenvallei bijvoorbeeld is echt wel heel afwijkend. Zelfs Alemannische Zwitsers uit Basel of Zürich bijvoorbeeld begrijpen er niet veel van.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2008, 00:34   #471
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nu, als Zwitserlandreiziger kan ik wel verzekeren dat bepaalde Zwitserduitse dialecten bijzonder moeilijk te begrijpen zijn. Wat ze spreken in de Saas- en Lötchenvallei bijvoorbeeld is echt wel heel afwijkend. Zelfs Alemannische Zwitsers uit Basel of Zürich bijvoorbeeld begrijpen er niet veel van.
Nu ja, dat is hier bijvoorbeeld met het Voerens dialect ook wel het geval. Ik heb een paar jaar terug ooit eens deelgenomen aan een geleide wandeling aldaar met een lokale gids en ik had het ook niet makkelijk om hem te begrijpen toen hij bij wijze van demonstratie overschakelde naar het lokale dialect. Maar er is uiteraard altijd wel een verschil tussen schrijf- en spreektaal.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2008, 00:55   #472
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Nu ja, dat is hier bijvoorbeeld met het Voerens dialect ook wel het geval. Ik heb een paar jaar terug ooit eens deelgenomen aan een geleide wandeling aldaar met een lokale gids en ik had het ook niet makkelijk om hem te begrijpen toen hij bij wijze van demonstratie overschakelde naar het lokale dialect. Maar er is uiteraard altijd wel een verschil tussen schrijf- en spreektaal.
Waarmee we opnieuw tot het onderwerp van deze discussie komen, nl.Voeren
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2008, 06:49   #473
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En? Zijn dat dan die enorme verschillen tussen Nederlands en dat zogezegde "Vlaams"? Die houden toch bijzonder weinig in als men dat eens vergelijkt met wat als Standaardduits doorgaat in respectievelijk Oostenrijk en Duitsland bijvoorbeeld. Of wat de standaardvorm is van het Engels in de VS, het VK of Australië...

Taaleenheid is niet star zoals u dat vanuit uw schijnbaar Frans eenheidsdenken aanziet.
Voor de zoveelste keer: Nederland + Vlaanderen is maar een zakdoek groot.
Dat er in grote taalgebieden zoals het Duits en het Engels verschillen zijn, kun je wel begrijpen.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2008, 06:53   #474
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik raad u aan eens in Sluis te winkelen. En daarbij dan uw oren wijd open te houden. Luister eens goed naar het taaltje waarin heel veel winkeljuffrouwen u zullen toespreken. Naargelang de winkel gaat dat van mooi klinkend AN over iets wat op AN moet lijken maar met Zeeuwse tongval tot ronduit Zeeuws. Ook heel veel Nederlanders geraken maar op hetzelfde AN-niveau als veel Vlamingen. Vaak heeft dat veel met scholing te maken, eerder dan met aardrijkskundige of staatkundige wetmatigheden.
Wie is er nog niet in Sluis geweest?
Sluis is echter een heel perifeer gelegen stadje dat bovendien heel veel in contact komt met Vlamingen en hun verkavelingsvlaams.

Zoals Geert Van Istendael ergens schreef: het is helemaal geen toeval dat schoolmeester Van Dale uit Sluis kwam. Hij was ook heel taalonzeker en wilde daarom alles wat AN was (of niet) opschrijven.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2008, 06:55   #475
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Een paar jaar terug pendelde ik regelmatig per vliegtuig tussen Brussel en Stuttgart. Aldaar hingen er op de luchthaven affiches om Zwitserland te promoten... in het Schweizerdeutsch.
Typisch voor superrijke landen als Zwitserland en Vlaanderen: ze denken dat ze boven de (taal)wet verheven zijn en zelf de norm mogen stellen.

Die affiche kan er ook geweest zijn om de gezellige eigenheid van Zwitserland te beklemtonen.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2008, 07:50   #476
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht

Gelukkig weten de meeste Vlamingen nog wel waarvoor een duimspijker - of als ge dat liever zegt: punaise - dient.

Ik weet zelfs waarvoor je duimspijkers beter niet gebruikt, vraag maar eens aan de mensen die meefietsten tijdens de gordel.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2008, 07:53   #477
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Voor de zoveelste keer: Nederland + Vlaanderen is maar een zakdoek groot.
Dat er in grote taalgebieden zoals het Duits en het Engels verschillen zijn, kun je wel begrijpen.
Zelfs in ons Belgisch Limburgs provincieke zijn er al zoveel verschillende soorten dialect.

Ga naar Lommel
Ga naar Bilzen
Ga naar de Maaskant

Ik noem hier 3 grote families dialect op, ongetwijfeld zijn het er veel meer.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2008, 07:58   #478
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Zelfs in ons Belgisch Limburgs provincieke zijn er al zoveel verschillende soorten dialect.

Ga naar Lommel
Ga naar Bilzen
Ga naar de Maaskant

Ik noem hier 3 grote families dialect op, ongetwijfeld zijn het er veel meer.
Het dialect is geen probleem maar wel dat Vlamingen en Nederlanders die de standaardtaal spreken elkaar moeilijk begrijpen en ondertitels nodig hebben.
In een groot taalgebied kun je dat begrijpen, in een klein niet.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2008, 08:05   #479
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Het dialect is geen probleem maar wel dat Vlamingen en Nederlanders die de standaardtaal spreken elkaar moeilijk begrijpen en ondertitels nodig hebben.
In een groot taalgebied kun je dat begrijpen, in een klein niet.
Het klopt eigenlijk maar gedeeltelijk en is eigenlijk maar éénzijdig. Wij keken vroeger toen we klein waren altijd naar de Nederlandse zenders, je had daar toen grote shows enz.....

De BRT had maar één zender en buiten de series, nonkel Bob en Tante Terry die er uitgezonden werden, was het er maar een saaie boel.

Wij zijn dus opgegroeid met de Nederlandse zender en hebben heus geen ondertiteling nodig. Andersom begrijp ik best dat de Nederlanders niet naar de BRT kwamen kijken.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.

Laatst gewijzigd door guido 007 : 29 december 2008 om 08:05.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2008, 08:10   #480
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Het klopt eigenlijk maar gedeeltelijk en is eigenlijk maar éénzijdig. Wij keken vroeger toen we klein waren altijd naar de Nederlandse zenders, je had daar toen grote shows enz.....

De BRT had maar één zender en buiten de series, nonkel Bob en Tante Terry die er uitgezonden werden, was het er maar een saaie boel.

Wij zijn dus opgegroeid met de Nederlandse zender en hebben heus geen ondertiteling nodig. Andersom begrijp ik best dat de Nederlanders niet naar de BRT kwamen kijken.
Toen was er geen concurrentie van commerciële zenders en aandacht voor kijkcijfers. Nu moet de VRT ervoor zorgen dat de mensen geen strobeed in de weg wordt gelegd. Bij de minste hinderpaal en inspanning zouden de mensen wel eens naar VTM of VT4, Vitaya kunnen vluchten.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be