Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 november 2009, 11:17   #1361
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Vanden Berghe
De verschillen in de standaardtaal van Vlaanderen en Nederland zijn dermate klein, dat, als er zich een probleem voordoet, dit niet aanleiding geeft tot enorme begripsproblemen die bijvoorbeeld ondertiteling noodzakelijk maken. Als een Hollander zijn taal evenwel doorspekt met regiolect uit de Randstad, kan dat voor de Vlaming wel problemen opleveren. Dan spreekt die Hollander evenwel geen standaardtaal meer.

Even opgemerkt: wat u als "standaardtaal in Vlaanderen" omschrijft en dan illustreert met woorden als "beenhouwer", is dat evenwel niet. "Beenhouwer" is Brabants. In onze streek gebruiken we dat woord niet. In ons dialect is het immers "slaght're". Een gelijkaardig woord als "slager" dus.
Jan, het helpt allemaal geen moer. Voor figuren als system MOET en ZAL Vlaanderen een andere taal hebben dan Nederland. Voor hem en zijn francofiele fellow-travellers moet de scheiding der Nederlanden voor eeuwig bestendigd en liefst nog versterkt worden. Dus, alles wat de toenadering vergemakkelijkt, zoals de taal, hoort met heilig vuur ontkend te worden. La Belgique avant tout! Want: "Ils nous ont pris la Flandre, d'abord. Certes, c'était leur bien. Mais c'était aussi un peu le nôtre". Sedert 1912 is in die geesten nog niet zo gek veel veranderd. System is een slaafje van het Belgicisme, zelfs al verklaart hij af en toe dat hij "ook" Vlaming is.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.

Laatst gewijzigd door quercus : 23 november 2009 om 11:18.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2009, 11:32   #1362
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De feiten zijn de feiten. Er zijn nu eenmaal taalverschillen tussen het Zuiden en het Noorden. De filmpjes illustreren dit op een zeer eenvoudige (zelfs wat ludieke) manier. En mij niet gelaten, maar men moet ons hier niet de Noord-Nederlandse woorden als standaardtaal proberen op de dringen. En dat is wel degelijk de tendens door die onzalige Taalunie. Dat is wel degelijk wat die vermaletijde Taalunie probeert te doen.

Dus nogmaals, nemen 'jullie' maar het woord 'beenhouwer', 'dampkap' of 'droogkuis' over. Ik zie niet in waarom wij het woord 'slager' of 'afzuigkap' of 'stomerij' van u zouden moeten overnemen.
Je begrijpt het nog niet. Gebruik rustig 'droogkuis' en dergelijke, zeker als je je tot mede-Vlamingen richt. Als je echter wilt dat je in het hele taalgebied meteen goed wordt begrepen kun je beter die andere woorden gebruiken.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2009, 11:43   #1363
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Je begrijpt het nog niet. Gebruik rustig 'droogkuis' en dergelijke, zeker als je je tot mede-Vlamingen richt. Als je echter wilt dat je in het hele taalgebied meteen goed wordt begrepen kun je beter die andere woorden gebruiken.


Zo ken ik de arrogante Nederlanders dan weer. U neemt uw dromen voor werkelijkheid. U neemt alweer uw taalgebied voor het 'hele' Nederlandse taalgebied. En dat is dus niet. En het bewijs dat niet zo is, blijkt uit het filmpje. De mensen hier in Vlaanderen verstonden de woorden die zozegd zouden komen uit uw zogezegde 'hele taalgebied' (lees Noord-Nederlands taalgebied) niet eens.

Dus, als u ooit in Vlaanderen komt, probeer dan Vlaams of Zuid-Nederlands te spreken. En gebruik de woorden 'beenhouwer', 'dampkap', en 'droogkuis'. Dan zullen ze u zeker verstaan. En gebruik zeker nooit het woord 'witgoedwinkel'. Want dan zit de kans er dik in dat ondergoed zult moeten kopen. En nu hoop ik maar dat u toch nog het woord 'ondergoed' verstaat.

Laatst gewijzigd door system : 23 november 2009 om 11:44.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2009, 11:55   #1364
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Zo ken ik de arrogante Nederlanders dan weer. U neemt uw dromen voor werkelijkheid. U neemt alweer uw taalgebied voor het 'hele' Nederlandse taalgebied. En dat is dus niet. En het bewijs dat niet zo is, blijkt uit het filmpje. De mensen hier in Vlaanderen verstonden de woorden die zozegd zouden komen uit uw zogezegde 'hele taalgebied' (lees Noord-Nederlands taalgebied) niet eens.

Dus, als u ooit in Vlaanderen komt, probeer dan Vlaams of Zuid-Nederlands te spreken. En gebruik de woorden 'beenhouwer', 'dampkap', en 'droogkuis'. Dan zullen ze u zeker verstaan. En gebruik zeker nooit het woord 'witgoedwinkel'. Want dan zit de kans er dik in dat ondergoed zult moeten kopen. En nu hoop ik maar dat u toch nog het woord 'ondergoed' verstaat.
Heeft niets met arrogantie te maken. Ook in Suriname en Afrika gebruikt men deze woorden. U bent dus echt provinciaal bezig.
Beenhouwer en dampkap zijn gewoon bekende woorden hoor. En aan 'witgoedwinkel' kun je zien dat dat filmpje met een bijbedoeling is gemaakt. 'Witgoed' is een handelsbenaming en wordt door niemand die ik ken gebruikt.

Het is niet omdat u tegen de klok in roert dat gelijk de hele wereld dat moet doen.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2009, 12:01   #1365
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Heeft niets met arrogantie te maken. Ook in Suriname en Afrika gebruikt men deze woorden. U bent dus echt provinciaal bezig.
Beenhouwer en dampkap zijn gewoon bekende woorden hoor. En aan 'witgoedwinkel' kun je zien dat dat filmpje met een bijbedoeling is gemaakt. 'Witgoed' is een handelsbenaming en wordt door niemand die ik ken gebruikt.

Het is niet omdat u tegen de klok in roert dat gelijk de hele wereld dat moet doen.
Ik vraag niet de klok terug te draaien. Ik vraag gewoon dat u onze taal respecteert en dat u, wanneer u in Vlaanderen bent, maar ook wanneer u zich in uw eigen land bevindt, onze taal te eerbiedigen. Dat is wat ik vraag. En dus, wanneer u steeds weer probeert ons hier uw noord-nederlandse woorden op te dringen, dan respecteert u ons Vlaams of Zuid-Nederlands niet.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2009, 12:03   #1366
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik vraag niet de klok terug te draaien. Ik vraag gewoon dat u onze taal respecteert en dat u, wanneer u in Vlaanderen bent, maar ook wanneer u zich in uw eigen land bevindt, onze taal te eerbiedigen. Dat is wat ik vraag. En dus, wanneer u steeds weer probeert ons hier uw noord-nederlandse woorden op te dringen, dan respecteert u ons Vlaams of Zuid-Nederlands niet.
Ik eerbiedig onze taal.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2009, 12:04   #1367
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ik eerbiedig onze taal.
Neen, dat doet u niet. U respecteert alleen uw taal.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2009, 12:16   #1368
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neen, dat doet u niet. U respecteert alleen uw taal.
Kent u deze zin ook in Vlaanderen?: U kunt de boom in.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2009, 12:18   #1369
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Kent u deze zin ook in Vlaanderen?: U kunt de boom in.
Eindelijk begint u onze taal wat te respecteren.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2009, 12:20   #1370
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Mwa, in Gent gaan we ook onze filé dÁnvers bij de bienééwer halen.
In O-Vlaandrs wordt het ook gebruikt.
Vele Oost-Vlaamse dialecten zijn sterk verbrabantst. Dat is geen recente gegeven, maar is beginnen verder vanaf de late middeleeuwen. Voor dat tijdperk bestond er geen Oost-Vlaams zoals we dat nu kennen met zijn uitgesproken tweeklanken en sleeptonen, maar gelijk het toenmalig Vlaams nog het best op wat nu in de Westhoek wordt gesproken.

"Beenhouwer" is een Brabants woord dat zijn weg gevonden heeft in heel wat Oost-Vlaamse dialecten, net zoals het Brabantse "plezant" nu ook zijn intrede heeft gedaan bij dialectsprekers uit die streek (terwijl het oorspronkelijke woord "leudigh" is).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2009, 12:24   #1371
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wij gebuiken hier nu vooral 'beenhouwer', en zeker niet 'slager'. 'Slachter' werd vroeger wel veel gebruikt, maar nooit 'slager' Wij hebben hier nooit het woordje 'slager' gebruikt. En ik zie niet in waarom we dat Hollandse woord nu zouden moeten gebruiken. Dat zij ons woond 'beenhouwer' maar overnemen.
"Slager" is geen "Hollands" woord, maar een woord uit het AN. Ook "emmer" is dat niet, alhoewel we in dialecten menig ander woord vinden ("?*?*kre", "seule"...).

Een standaardtaal heeft ook een codificatie naar woordenschat.

Om na te gaan of een bepaald woord eigen is aan de Vlaamse dan wel Brabantse dialecten, is het soms interessant het oor te luisteren te leggen bij de mensen uit Frans-Vlaanderen. De Frans-Vlaamse dialecten hebben nooit de invloed ondergaan van het Brabants (en ook niet het AN). Het verbazende is nu dat heel wat woorden die we in het AN aantreffen (en die door system blijkbaar als "Hollandse" woorden worden afgedaan), wel aangetroffen worden in de Frans-Vlaamse dialecten maar niet langer in de Belgisch-Vlaamse dialecten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2009, 12:27   #1372
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De feiten zijn de feiten. Er zijn nu eenmaal taalverschillen tussen het Zuiden en het Noorden.
Er zijn ook taalverschillen tussen Oost en West.

Alle talen kennen verschillen, zeker wanneer een bepaalde taal over meerdere landen wordt gesproken en er dus een ander institutioneel en vaak ook sociaal-economisch referentiekader is. Dat heeft zijn implicaties op de taal, maar betekent nog niet dat de eenheid van die taal gebroken wordt.

Standaardroemeens in Moldavië sluit ook niet naadloos aan bij de standaardtaal in het naburige Roemenië. Toch is het alle twee Roemeens.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2009, 12:30   #1373
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre
Kent u deze zin ook in Vlaanderen?: U kunt de boom in.
Het meest adequate antwoord. Elke goedmenende poging tot redelijkheid is aan system niet besteed.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2009, 12:31   #1374
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik vraag niet de klok terug te draaien. Ik vraag gewoon dat u onze taal respecteert en dat u, wanneer u in Vlaanderen bent, maar ook wanneer u zich in uw eigen land bevindt, onze taal te eerbiedigen. Dat is wat ik vraag. En dus, wanneer u steeds weer probeert ons hier uw noord-nederlandse woorden op te dringen, dan respecteert u ons Vlaams of Zuid-Nederlands niet.
Onze taal is dezelfde taal als die van de Nederlanders en de Surinamers, ongeacht of er kleine of grote verschillen bestaan op gebied van woordenschat en uitspraak.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2009, 13:49   #1375
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Nederland wint, Belgische Laura knap vierde
‘Ik ben héél, héél blij’

De Nederlanden hebben gewonnen.
Ze hebben samen gewonnen.
Zo is het maar net, stropke. Ik heb zaterdagavond met enorm veel plezier gekeken en geluisterd naar Click Clack (NL) en Zo Verliefd (B) op het junioreurovisiesongfestival. Dat beide landen tot het laatst stuivertje wisselden in de kop van het klassement, was niet meer dan terecht. Ook het commentaar van zowel de NOS als de VRT stelde vast dat de Lage Landen hier uitzonderlijk goede zaken deden. Voor Nederland geldt dat een frustratie van drieëndertig jaar zonder prijzen te zijn gebleven, is uitgewist. Beide nummers hadden ex aequo op de eerste plaats moeten eindigen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2009, 14:32   #1376
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Er zijn nu eenmaal taalverschillen tussen het Zuiden en het Noorden ... Noord-Nederlandse woorden ... onzalige Taalunie ... vermaletijde Taalunie ... 'beenhouwer', 'dampkap', 'droogkuis', 'slager', 'afzuigkap' of 'stomerij'
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
"Beenhouwer" is een Brabants woord dat zijn weg gevonden heeft in heel wat Oost-Vlaamse dialecten, net zoals het Brabantse "plezant" nu ook zijn intrede heeft gedaan bij dialectsprekers uit die streek (terwijl het oorspronkelijke woord "leudigh" is).
Het wordt onderhand hoog tijd dat het door system gebezigde, nodeloze ostracisme jegens onze taal wordt 'uitgebeend'.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2009, 15:42   #1377
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Het wordt onderhand hoog tijd dat het door system gebezigde, nodeloze ostracisme jegens onze taal wordt 'uitgebeend'.
Ik zeg gewoon hoe het is. De filmpjes liegen er niet om. En dat zijn filmpjes zonder pretentie, op de man (of de vrouw) af en overwachts. Spontaan dus. En men ziet wel degelijk dat er verschillen zijn. En dat heeft niets te maken met het feit of het woord nu 'brabants' is of niet. Dat is in deze context prietpraat. Wij gebruiken gewoon voor bepaalde dingen andere woorden dan in uw land. Dat is een dagdagelijks feit.

En alleen obstinate mensen van uw kaliber proberen door allerlei foefjes dit te ontkennen. En dit, omdat hun wensdroom ,'grootnederland, hen blind maakt voor de realiteit. Meer nog, ze proberen ons hun woordenschat op te dringen, namelijk de Noord-Nederlandse woordenschat.

Wel, begin alvast maar wat Vlaamse woorden te leren. Het kan alleen maar uw horizont verruimen. Want dat laatste is bij u hoognodig.


___ ___

Laatst gewijzigd door system : 23 november 2009 om 15:56.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2009, 16:13   #1378
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Meer nog, ze proberen ons hun woordenschat op te dringen, namelijk de Noord-Nederlandse woordenschat.
't Probleem is dat u niet ziet dat bepaalde gewoon niet tot de categorie "Noord-Nederlands" behoren, maar tot die van het "Algemeen Nederlands". Niemand hoeft "nou", "sodemieter", e.d. te leren. Dat is geen Algemeen Nederlands, alhoewel het wel tot de omgangstaal in Nederland behoort. Net zo is er een bepaalde omgangstaal in Vlaanderen die evenwel niet altijd AN is.

Een aantal woorden zijn trouwens verbonden met de eigen politieke situatie in de drie landen waar Nederlands de officiële taal is. Hieruit volgt een eigen besluitvorming over bepaalde zaken, en dus ook een overeenkomstige woordenschat. In België zal men ook niet veel kunnen voorstellen bij een woord als "marechaussee" bijvoorbeeld, wat nu eenmaal een woord is dat verbonden is met een welbepaalde gegevenheid in Nederland.

Zoals al eerder opgemerkt: ook in andere taalgebieden kennen we die verscheidenheid. Reeds eerder wees ik u op een woord als "Flugpost", een woord dat algemeen in Oostenrijk wordt gebruikt om het Duits-Duitse woord "Luftpost" aan te duiden. In Oostenrijk spreekt men echter zelden over "Luftpost", wat hen niet belet dat woord op officiële documenten (waaronder postzegels e.d.) toch te gebruiken. "Flugpost" is regionaal Duits; "Luftpost" is Algemeen Duits.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2009, 16:58   #1379
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik zeg gewoon hoe het is. De filmpjes liegen er niet om. En dat zijn filmpjes zonder pretentie, op de man (of de vrouw) af en overwachts. Spontaan dus. En men ziet wel degelijk dat er verschillen zijn. En dat heeft niets te maken met het feit of het woord nu 'brabants' is of niet. Dat is in deze context prietpraat. Wij gebruiken gewoon voor bepaalde dingen andere woorden dan in uw land. Dat is een dagdagelijks feit.

En alleen obstinate mensen van uw kaliber proberen door allerlei foefjes dit te ontkennen. En dit, omdat hun wensdroom ,'grootnederland, hen blind maakt voor de realiteit. Meer nog, ze proberen ons hun woordenschat op te dringen, namelijk de Noord-Nederlandse woordenschat.

Wel, begin alvast maar wat Vlaamse woorden te leren. Het kan alleen maar uw horizont verruimen. Want dat laatste is bij u hoognodig.
U maakt met dit commentaar een karikatuur van uzelf. Echt waar. Ik stel ondertussen benevens vast dat u de plank volledig misslaat aangaande mijn houding tegenover het Algemeen Nederlands in Vlaanderen. Als er iemand een enthousiast gebruiker is van "Vlaamse" uitdrukkingen, dan ben ik dat wel. Uw uitval is derhalve om deze reden betreurenswaardig, want u geeft blijk van een in zichzelf gekeerde calimero die alles buiten zijn eigen schil diskwalificeert op een toon die zowel animositeit als onverzoenlijkheid verraadt.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2009, 19:02   #1380
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.716
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Het is niet omdat u tegen de klok in roert dat gelijk de hele wereld dat moet doen.
dat spreekwoord kennen wij niet
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be