Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Wetenschap & Technologie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Wetenschap & Technologie Van grondstoffen tot afgewerkt product, oude en nieuwe ontdekkingen, ... + de relatie tot de mens, macht, ...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 mei 2024, 04:58   #1
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 33.002
Standaard 60 jaar Basic!

Op 1 mei 1964 ,om 4 uur in de morgen startte op een GE-225 Mainframe computer van Dartmouth college
het eerste programma in de Beginners All purpose Symbolic Instruction Code programmeertaal.

https://arstechnica.com/gadgets/2024...uage-turns-60/

Er waren nog andere programmeertalen maar deze programmeertaal bood voor onderwijs-instituten een aantal
voordelen als "instaptaal" ,was blijkbaar snel te vertalen voor andere computersystemen,(en hing toen niet vast
aan een of andere patenthouder (!!) )

In 1975 maakten een zekere Bill Gates en Paul Allen een versie voor een van die vroege opkomende DIY-
computers met zo een nieuwerwets ding genaamd "microprocessor" er in (dat was voor een Altair 8800 met
een Intel 8008 processor)

Nog enkele jaren later werd "Basic" eigenlijk de VOORNAAMSTE communicatie- en bedieningsmethode tussen mensen en
de home-computers overal en bleef dat meer dan een decennium...

Op den duur verschenen zelfs versies die gecompileerd konden worden en bovendien procedureel konden geprogrammeerd
worden...


Tegenwoordig is BASIC zowat verdwenen in professionele systemen en zelfs onderwijs-toepassingen...Maar het is dankzij
BASIC dat ganse vorige generaties ,nu seniors in de computer inbdustrie,hun eerste stapjes in het coderen maakten.
En invloeden van BASIC zijn waarschijnlijk in alle gaande modernere programmeertalen te vinden....Ook nu zijn er voor alle gaande kleine computersystemen nog wel BASIC interpreters of compilers te vinden,voor wie het mocht interesseren.(in deze tijden van Python en zo....)
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 3 mei 2024 om 05:08.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2024, 09:16   #2
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.487
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Op 1 mei 1964 ,om 4 uur in de morgen startte op een GE-225 Mainframe computer van Dartmouth college
het eerste programma in de Beginners All purpose Symbolic Instruction Code programmeertaal.

https://arstechnica.com/gadgets/2024...uage-turns-60/

Er waren nog andere programmeertalen maar deze programmeertaal bood voor onderwijs-instituten een aantal
voordelen als "instaptaal" ,was blijkbaar snel te vertalen voor andere computersystemen,(en hing toen niet vast
aan een of andere patenthouder (!!) )

In 1975 maakten een zekere Bill Gates en Paul Allen een versie voor een van die vroege opkomende DIY-
computers met zo een nieuwerwets ding genaamd "microprocessor" er in (dat was voor een Altair 8800 met
een Intel 8008 processor)

Nog enkele jaren later werd "Basic" eigenlijk de VOORNAAMSTE communicatie- en bedieningsmethode tussen mensen en
de home-computers overal en bleef dat meer dan een decennium...

Op den duur verschenen zelfs versies die gecompileerd konden worden en bovendien procedureel konden geprogrammeerd
worden...


Tegenwoordig is BASIC zowat verdwenen in professionele systemen en zelfs onderwijs-toepassingen...Maar het is dankzij
BASIC dat ganse vorige generaties ,nu seniors in de computer inbdustrie,hun eerste stapjes in het coderen maakten.
En invloeden van BASIC zijn waarschijnlijk in alle gaande modernere programmeertalen te vinden....Ook nu zijn er voor alle gaande kleine computersystemen nog wel BASIC interpreters of compilers te vinden,voor wie het mocht interesseren.(in deze tijden van Python en zo....)
Basic...
Waar is den tijd.

Ik heb daar indertijd nog bijscholing voor gevolgd want toen was de Commodore 64 alomtegenwoordig en ging je pas 'mee zijn' als je met dat ding kon werken.
In 1984 ofzo moet dat geweest zijn. Tweede of derde middelbaar.

Ook tekstverwerking en spreadsheets kwamen toen aan bod.
Zo moest je allerlei rare tekens ingeven als je een nieuwe paragraaf ofzo wou gebinnen.
Je kon er wel wat mee maar je moest er letterlijk 'voor geleerd' hebben.

Nu, met heel die cursus 'Basic' enzo ben ik nooit echt veel geweest maar ik heb toch wel heel mijn leven gemerkt dat ik veel beter mee ben dan veel van mijn leeftijdgenoten op computergebied.

En dat wijt ik grotendeels aan die cursussen destijds. Met hetgeen ik er over Basic leerde ben ik niks meer maar ik leerde er wel begrijpen hoe computers werken enzo.

Dus nooit geen spijt van gehad. Leuke tijden.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2024, 10:08   #3
Pol Dolf
Minister-President
 
Pol Dolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2011
Locatie: Jezus 2
Berichten: 5.063
Standaard

was ik fan van , en ook van Qbasic
__________________
was getekend : profeet Filippus
Pol Dolf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be